Clever laddbox kräver 20A

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av mati »

Vi har ju köpt en e-Golf och i köpet ingår även en Clever laddbox med installation. Igår kom det ett mejl från Clever där de begärde lite uppgifter angående installationen. Bland annat kräver de att huset ska vara säkrat med minst 20A huvudsäkring. Vad är det för trams? Jag har 16A huvudsäkring och det har hittills fungerat ypperligt att ladda Teslan med 10A trefas. Även en Clever laddbox borde väl ge möjlighet att strypa strömmen till den nivå man önskar, precis som min nuvarande Tesla Wall Connector? Det känns väldigt konstigt att man ska behöva säkra upp huset bara för att man ska ladda en e-Golf istället för en Tesla. Visserligen har Golfen bara 2-fas laddning, men det duger med 2x10A. Vi behöver inte mer. Finns det andra skäl varför de kan kräva 20A huvudsäkring? I så fall struntar jag i installationen och behåller min Tesla Wall Connector som bevisligen fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Verdi »

Svårt det där. Du kommer ju ändå inte kunna ladda samtidigt i någon större utsträckning så egentligen är det ju enklast att ha bara en box. En andra WC vore ju bra dock för då kan man väl lastbalansera? Eller ska du ersätta WC med Clever-boxen?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av kangru »

Känns som ett "bra" sätt för VW att slippa sätta upp så många boxar och därför spara pengar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Svårt det där. Du kommer ju ändå inte kunna ladda samtidigt i någon större utsträckning så egentligen är det ju enklast att ha bara en box. En andra WC vore ju bra dock för då kan man väl lastbalansera? Eller ska du ersätta WC med Clever-boxen?
Nja, vi kommer troligen aldrig behöva ladda två bilar samtidigt. Men jag hade samma tanke, att installera en andra WC istället. Även om man inte laddar samtidigt så kan man ändå koppla in båda bilarna samtidigt så att en bil kan börja ladda när den andra är klar. Annars måste man ju springa ut på natten och koppla om. Det går ju inte.
Min lite fula idé var att låta elektrikern installera Clever-boxen, med jordfelsbrytare och allt, och låta VW betala för det. Sen kan jag plocka bort laddboxen igen och sätta upp en Tesla WC istället. Då är det ju en befintlig installation som jag bara ersätter med en ny. Det måste ju vara okej, nästan. Ungefär lika okej som min nuvarande Bjelke-lösning. Clever-boxen går ju säkert att sälja kanske.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Verdi »

kangru skrev:
Känns som ett "bra" sätt för VW att slippa sätta upp så många boxar och därför spara pengar.
Har inte de flesta 20A huvudsäkring? Eller till och med 25A? Och om man har 16A så är det väl inte omöjligt att säkra upp till 20A om inte ledningarna är uråldriga?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Verdi skrev:
Svårt det där. Du kommer ju ändå inte kunna ladda samtidigt i någon större utsträckning så egentligen är det ju enklast att ha bara en box. En andra WC vore ju bra dock för då kan man väl lastbalansera? Eller ska du ersätta WC med Clever-boxen?
Nja, vi kommer troligen aldrig behöva ladda två bilar samtidigt. Men jag hade samma tanke, att installera en andra WC istället. Även om man inte laddar samtidigt så kan man ändå koppla in båda bilarna samtidigt så att en bil kan börja ladda när den andra är klar. Annars måste man ju springa ut på natten och koppla om. Det går ju inte.
Min lite fula idé var att låta elektrikern installera Clever-boxen, med jordfelsbrytare och allt, och låta VW betala för det. Sen kan jag plocka bort laddboxen igen och sätta upp en Tesla WC istället. Då är det ju en befintlig installation som jag bara ersätter med en ny. Det måste ju vara okej, nästan. Ungefär lika okej som min nuvarande Bjelke-lösning. Clever-boxen går ju säkert att sälja kanske.
Tänkte precis skriva och föreslå ungefär samma sak! ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av kangru »

Verdi skrev:
kangru skrev:
Känns som ett "bra" sätt för VW att slippa sätta upp så många boxar och därför spara pengar.
Har inte de flesta 20A huvudsäkring? Eller till och med 25A? Och om man har 16A så är det väl inte omöjligt att säkra upp till 20A om inte ledningarna är uråldriga?
Du kan men det kostar pengar, gissningsvis något som installationsfirman råkar erbjuda som tjänst om du vill. Sen kostar det ytterligare pengar per år med 20 eller 25A istället för 16A. Oftast helt i onödan om du inte har elpatron för uppvärming tex.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av chaffis75 »

Ja har man tex fjärrvärme så är de sällan man har nytta av mer än 16A och med tanke på vad de kostar extra per månad så skulle jag också vilja hålla nere storleken på huvudsäkringen.

En liten rolig sak med angående huvudsäkring, när jag bodde i en lägenhet på 60 m2 med fjärrvärmde hade jag 25A 3 fas huvudsäkring, nu i min villa har jag 20A. Jag tyckde 25 var onödigt i lägenheten så jag tänkte "nergradera" men de visade sig att de för lägenheter hade ett standardpris som alltid var för 25A. I villan kostar de extra (månadsavgift) både från 16->20->25 :cry:

OBS, de är EON i båda fallen....

Ja sedan förstår jag hur de tänker även om de ändå är irriterande...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av mati »

Jag behöver inte 20A och jag tänker inte betala för nånting som jag inte behöver. Jag ser inte på vilket sätt Clever kan kräva 20A huvudsäkring. De kan väl knappast vägra sätta upp laddboxen när min huvudsäkring bara är på 16A. Det är ju mitt problem när det tar lite längre tid att ladda bilen.
Det handlar ändå om några hundralappar i månaden att säkra upp huset från befintliga 16A. Varför skulle jag vilja det? Det har fungerat klockrent hittills och jag ser inte varför det inte skulle fungera framöver.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av lator »

Har de inget krav på att man ska köpa elen av Clever om man får en laddbox av VW? Clever har ju ett erbjudande om fri elbils-el om man tar deras abonnemang för 599 per månad men då måste man köpa elen och laddboxen av dem.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av mati »

lator skrev:
Har de inget krav på att man ska köpa elen av Clever om man får en laddbox av VW? Clever har ju ett erbjudande om fri elbils-el om man tar deras abonnemang för 599 per månad men då måste man köpa elen och laddboxen av dem.
Nej, ett sådant krav har jag inte sett.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Svenssons »

Från Clevers sida:
https://clever.nu/heminstallation/
Clever skrev:
När behövs en uppsäkring av huvudsäkringen?

En förutsättning för att installationen av laddboxen kan genomföras är att fastighetens huvudsäkring är minst 20 A. Rekommendationen för storleken på huvudsäkringen är dock beroende på hur mycket kapacitet som går åt till fastighetens övriga elinstallationer samt hur mycket effekt du vill få ut av din laddbox. I många fall kommer vi rekommendera en uppsäkring till minst 20 A. Uppsäkringen av elcentralen sker i samband med installationsbesöket mot en tillkommande kostnad, se prislista. Uppsäkringen medför utöver arbetet i din elcentral en förhöjd abonnemangsavgift till ditt elnätsbolag.
Verkar alltså som att det mer är guidelines...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av mati »

CleverLaddbox.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
lator skrev:
Har de inget krav på att man ska köpa elen av Clever om man får en laddbox av VW? Clever har ju ett erbjudande om fri elbils-el om man tar deras abonnemang för 599 per månad men då måste man köpa elen och laddboxen av dem.
Nej, ett sådant krav har jag inte sett.
https://clever.nu/clever-komplett-laddkort/
Clever skrev:
Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för all din elbilsladdning. För bara 599 kr per månad är all laddning både i ditt hem och det publika laddnätverket inkluderad. Du behöver köpa och installera en smart laddbox hemma samt ha CLEVER som elleverantör. Läs mer om “el till din bil” här
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
lator skrev:
Har de inget krav på att man ska köpa elen av Clever om man får en laddbox av VW? Clever har ju ett erbjudande om fri elbils-el om man tar deras abonnemang för 599 per månad men då måste man köpa elen och laddboxen av dem.
Nej, ett sådant krav har jag inte sett.
https://clever.nu/clever-komplett-laddkort/
Clever skrev:
Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för all din elbilsladdning. För bara 599 kr per månad är all laddning både i ditt hem och det publika laddnätverket inkluderad. Du behöver köpa och installera en smart laddbox hemma samt ha CLEVER som elleverantör. Läs mer om “el till din bil” här
Men det är ju inte samma sak som mitt avtal ovan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Men det är ju inte samma sak som mitt avtal ovan.
Ahh, nej det stämmer. Avtalet borde komma från VW och inte Clever kan man tycka. Clever Fri verkar ingå och där finns inget krav på Clever för elen.

https://clever.nu/volkswagen/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av mati »

Jag ringde till Clever nu och frågade varför de kräver 20A. Svaret jag fick var att det är en rekommendation. Konstigt dock att det står under krav och att man inför beställningen måste bocka i att installationen uppfyller villkoren med minst 20A huvudsäkring. Märkligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av EnTraktor »

Det är väl en Keba P30 som Clever erbjuder? Den går ju köra med nästan hur lite ström som helst. Jag har en P30 installerad i Spanien som jag matar med 1 fas, 16A och det funkar hur bra som helst. Iofs har jag 48A huvudsäkring, men det vet inte boxen då den sitter på en 16A säkring.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Svenssons »

mati skrev:
Jag ringde till Clever nu och frågade varför de kräver 20A. Svaret jag fick var att det är en rekommendation. Konstigt dock att det står under krav och att man inför beställningen måste bocka i att installationen uppfyller villkoren med minst 20A huvudsäkring. Märkligt.
Mer guideline som sagt var... Ser dock att boxen kräver 3G-uppkoppling och jag misstänker att ordet "Smart" i namnet på boxen betyder att den är "smart" för Clever och att man får betala 5:- per kWh från boxen om man har Clever Fri... Jag hoppas att jag har fel men detta kan vara en WIN-WIN-LOSE där VW och Clever är vinnarna och slutkunden förloraren, varför krävs annars en uppkoppling mot Clever back-endsystem? Kanske bara en guideline det också...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av +46 »

Som sagts, de vill bara vara mer säkra på att elbilsladdningen inte ska orsaka att huvudsäkringen löses ut i tid och otid. Därav denna rekommendation på 20A huvudsäkring.
Samtidigt har jag svårt att förstå varför man inte vill framtidssäkra nättillgången all den stund som det bara handlar om att byta huvudsäkringar. Det är väl jättebra att för en femma eller tia om dagen få garanterad tillgång till mer nätkapacitet? Inte minst om man vill satsa på en större solcellsanläggning på sin fastighet.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av mati »

+46 skrev:
Samtidigt har jag svårt att förstå varför man inte vill framtidssäkra nättillgången all den stund som det bara handlar om att byta huvudsäkringar. Det är väl jättebra att för en femma eller tia om dagen få garanterad tillgång till mer nätkapacitet? Inte minst om man vill satsa på en större solcellsanläggning på sin fastighet.
Varför? Enkelt. För att jag inte behöver mer än 16A. Min solcellsanläggning är dimensionerad för min 16A-huvudsäkring, och laddning av elbil fungerar jättebra som det är. Jag har aldrig fått säkringen att gå och aldrig funderat på att säkra upp huset. Behovet finns inte och kommer inte att finnas. Jag struntar i om det det "bara" kostar en tia om dagen. Det är 35000kr på tio år, helt i onödan. Jag byter ju inte till elbil som är billig i drift, och sätter solceller på taket med drastiskt minskad elräkning som följd, bara för att sedan öka den fasta månadskostnaden med en dyrare huvudsäkring som jag inte har något behov för.
Svenssons skrev:
Mer guideline som sagt var... Ser dock att boxen kräver 3G-uppkoppling och jag misstänker att ordet "Smart" i namnet på boxen betyder att den är "smart" för Clever och att man får betala 5:- per kWh från boxen om man har Clever Fri... Jag hoppas att jag har fel men detta kan vara en WIN-WIN-LOSE där VW och Clever är vinnarna och slutkunden förloraren, varför krävs annars en uppkoppling mot Clever back-endsystem? Kanske bara en guideline det också...
Jag hoppas verkligen inte det. Som jag förstår det så använder de uppkopplingen så att man kan logga in nånstans och kolla förbrukningen. Men troligen kan de glömma det ändå. Jag äter mina skor om de lyckas hitta 3G-täckning nånstans i mitt garage. Säger de däremot att man måste ha boxen uppkopplad för att få den att fungera så får de ta med den hem igen. Det kommer inte att hända att någon annan än min elleverantör får ta del av min elförbrukning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Leo »

EON verkar ta 103kr/mån extra i nätavgift när man ökar från 16 till 20A i Stockholmsområdet. Så snarare 3kr/dag men likafullt en onödig extrakostnad om man ej behöver.

https://www.eon.se/privat/for-hemmet/di ... iften.html

Tror mest att Clever vill förbereda sig på om det är ev "vanlig std" installation eller om det riskerar att bli lite mer special. Har man 16A huvudsäkring så är det nog lite "special" att man kopplar in en Wallbox så att den kan dra 16A.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Jerker »

Vattenfall tar 1630:-/år eller 4:47/dag för att gå från 16 till 20A. Jag tror att detta är inkl. moms.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
Mer guideline som sagt var... Ser dock att boxen kräver 3G-uppkoppling och jag misstänker att ordet "Smart" i namnet på boxen betyder att den är "smart" för Clever och att man får betala 5:- per kWh från boxen om man har Clever Fri... Jag hoppas att jag har fel men detta kan vara en WIN-WIN-LOSE där VW och Clever är vinnarna och slutkunden förloraren, varför krävs annars en uppkoppling mot Clever back-endsystem? Kanske bara en guideline det också...
Grejen med att ha Clevers elabonnemang är att man kan ha deras laddningsabonnemang för halva priset. Laddar man ofta ute så betalar man 99:-/mån (eller 49:- om man har deras elab.) så får man ladda för 2:50/kWh.

Deras 599:-/månad, där man måste ha den smarta boxen, innebär att man laddar allt för den slanten, såväl hemma som på deras snabbladdare efter vägarna. Den smarta boxen läser av vad man laddar så att det inte hamnar på elräkningen också.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Clever laddbox kräver 20A

Inlägg av chaffis75 »

Jäklar vad de skiljer mellan EON Stockholm och EON Syd där jag själv bort, 336,25 kr mot 550 kr i månaden för 20A... surt... :x Nästan 2000kr till per år om jag skulle upp till 25A. jag vet vi redan ligger precis på gränsen vad säkringen klarar när vi laddar bilen samtidigt som vi värmer vårt SPA och elpatronen går igång... Kanske måste skaffa energi vakt på elpatronen. Trots detta har huvudsäkringen den bara gått en gång på de 10 år vi bott där och de var innan vi skaffade elbil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Skriv svar