Nej, ett sådant krav har jag inte sett.lator skrev:Har de inget krav på att man ska köpa elen av Clever om man får en laddbox av VW? Clever har ju ett erbjudande om fri elbils-el om man tar deras abonnemang för 599 per månad men då måste man köpa elen och laddboxen av dem.
Clever laddbox kräver 20A
Moderator: Redaktion
Re: Clever laddbox kräver 20A
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Clever laddbox kräver 20A
Från Clevers sida:
https://clever.nu/heminstallation/
https://clever.nu/heminstallation/
Verkar alltså som att det mer är guidelines...Clever skrev:När behövs en uppsäkring av huvudsäkringen?
En förutsättning för att installationen av laddboxen kan genomföras är att fastighetens huvudsäkring är minst 20 A. Rekommendationen för storleken på huvudsäkringen är dock beroende på hur mycket kapacitet som går åt till fastighetens övriga elinstallationer samt hur mycket effekt du vill få ut av din laddbox. I många fall kommer vi rekommendera en uppsäkring till minst 20 A. Uppsäkringen av elcentralen sker i samband med installationsbesöket mot en tillkommande kostnad, se prislista. Uppsäkringen medför utöver arbetet i din elcentral en förhöjd abonnemangsavgift till ditt elnätsbolag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Clever laddbox kräver 20A
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Clever laddbox kräver 20A
https://clever.nu/clever-komplett-laddkort/mati skrev:Nej, ett sådant krav har jag inte sett.lator skrev:Har de inget krav på att man ska köpa elen av Clever om man får en laddbox av VW? Clever har ju ett erbjudande om fri elbils-el om man tar deras abonnemang för 599 per månad men då måste man köpa elen och laddboxen av dem.
Clever skrev:Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för all din elbilsladdning. För bara 599 kr per månad är all laddning både i ditt hem och det publika laddnätverket inkluderad. Du behöver köpa och installera en smart laddbox hemma samt ha CLEVER som elleverantör. Läs mer om “el till din bil” här
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Men det är ju inte samma sak som mitt avtal ovan.Svenssons skrev:https://clever.nu/clever-komplett-laddkort/mati skrev:Nej, ett sådant krav har jag inte sett.lator skrev:Har de inget krav på att man ska köpa elen av Clever om man får en laddbox av VW? Clever har ju ett erbjudande om fri elbils-el om man tar deras abonnemang för 599 per månad men då måste man köpa elen och laddboxen av dem.Clever skrev:Detta abonnemang passar dig som vill ha en fast kostnad för all din elbilsladdning. För bara 599 kr per månad är all laddning både i ditt hem och det publika laddnätverket inkluderad. Du behöver köpa och installera en smart laddbox hemma samt ha CLEVER som elleverantör. Läs mer om “el till din bil” här
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Clever laddbox kräver 20A
Ahh, nej det stämmer. Avtalet borde komma från VW och inte Clever kan man tycka. Clever Fri verkar ingå och där finns inget krav på Clever för elen.mati skrev:Men det är ju inte samma sak som mitt avtal ovan.
https://clever.nu/volkswagen/
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Jag ringde till Clever nu och frågade varför de kräver 20A. Svaret jag fick var att det är en rekommendation. Konstigt dock att det står under krav och att man inför beställningen måste bocka i att installationen uppfyller villkoren med minst 20A huvudsäkring. Märkligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Clever laddbox kräver 20A
Det är väl en Keba P30 som Clever erbjuder? Den går ju köra med nästan hur lite ström som helst. Jag har en P30 installerad i Spanien som jag matar med 1 fas, 16A och det funkar hur bra som helst. Iofs har jag 48A huvudsäkring, men det vet inte boxen då den sitter på en 16A säkring.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: Clever laddbox kräver 20A
Mer guideline som sagt var... Ser dock att boxen kräver 3G-uppkoppling och jag misstänker att ordet "Smart" i namnet på boxen betyder att den är "smart" för Clever och att man får betala 5:- per kWh från boxen om man har Clever Fri... Jag hoppas att jag har fel men detta kan vara en WIN-WIN-LOSE där VW och Clever är vinnarna och slutkunden förloraren, varför krävs annars en uppkoppling mot Clever back-endsystem? Kanske bara en guideline det också...mati skrev:Jag ringde till Clever nu och frågade varför de kräver 20A. Svaret jag fick var att det är en rekommendation. Konstigt dock att det står under krav och att man inför beställningen måste bocka i att installationen uppfyller villkoren med minst 20A huvudsäkring. Märkligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Som sagts, de vill bara vara mer säkra på att elbilsladdningen inte ska orsaka att huvudsäkringen löses ut i tid och otid. Därav denna rekommendation på 20A huvudsäkring.
Samtidigt har jag svårt att förstå varför man inte vill framtidssäkra nättillgången all den stund som det bara handlar om att byta huvudsäkringar. Det är väl jättebra att för en femma eller tia om dagen få garanterad tillgång till mer nätkapacitet? Inte minst om man vill satsa på en större solcellsanläggning på sin fastighet.
Samtidigt har jag svårt att förstå varför man inte vill framtidssäkra nättillgången all den stund som det bara handlar om att byta huvudsäkringar. Det är väl jättebra att för en femma eller tia om dagen få garanterad tillgång till mer nätkapacitet? Inte minst om man vill satsa på en större solcellsanläggning på sin fastighet.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Clever laddbox kräver 20A
Varför? Enkelt. För att jag inte behöver mer än 16A. Min solcellsanläggning är dimensionerad för min 16A-huvudsäkring, och laddning av elbil fungerar jättebra som det är. Jag har aldrig fått säkringen att gå och aldrig funderat på att säkra upp huset. Behovet finns inte och kommer inte att finnas. Jag struntar i om det det "bara" kostar en tia om dagen. Det är 35000kr på tio år, helt i onödan. Jag byter ju inte till elbil som är billig i drift, och sätter solceller på taket med drastiskt minskad elräkning som följd, bara för att sedan öka den fasta månadskostnaden med en dyrare huvudsäkring som jag inte har något behov för.+46 skrev:Samtidigt har jag svårt att förstå varför man inte vill framtidssäkra nättillgången all den stund som det bara handlar om att byta huvudsäkringar. Det är väl jättebra att för en femma eller tia om dagen få garanterad tillgång till mer nätkapacitet? Inte minst om man vill satsa på en större solcellsanläggning på sin fastighet.
Jag hoppas verkligen inte det. Som jag förstår det så använder de uppkopplingen så att man kan logga in nånstans och kolla förbrukningen. Men troligen kan de glömma det ändå. Jag äter mina skor om de lyckas hitta 3G-täckning nånstans i mitt garage. Säger de däremot att man måste ha boxen uppkopplad för att få den att fungera så får de ta med den hem igen. Det kommer inte att hända att någon annan än min elleverantör får ta del av min elförbrukning.Svenssons skrev:Mer guideline som sagt var... Ser dock att boxen kräver 3G-uppkoppling och jag misstänker att ordet "Smart" i namnet på boxen betyder att den är "smart" för Clever och att man får betala 5:- per kWh från boxen om man har Clever Fri... Jag hoppas att jag har fel men detta kan vara en WIN-WIN-LOSE där VW och Clever är vinnarna och slutkunden förloraren, varför krävs annars en uppkoppling mot Clever back-endsystem? Kanske bara en guideline det också...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Clever laddbox kräver 20A
EON verkar ta 103kr/mån extra i nätavgift när man ökar från 16 till 20A i Stockholmsområdet. Så snarare 3kr/dag men likafullt en onödig extrakostnad om man ej behöver.
https://www.eon.se/privat/for-hemmet/di ... iften.html
Tror mest att Clever vill förbereda sig på om det är ev "vanlig std" installation eller om det riskerar att bli lite mer special. Har man 16A huvudsäkring så är det nog lite "special" att man kopplar in en Wallbox så att den kan dra 16A.
https://www.eon.se/privat/for-hemmet/di ... iften.html
Tror mest att Clever vill förbereda sig på om det är ev "vanlig std" installation eller om det riskerar att bli lite mer special. Har man 16A huvudsäkring så är det nog lite "special" att man kopplar in en Wallbox så att den kan dra 16A.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Clever laddbox kräver 20A
Vattenfall tar 1630:-/år eller 4:47/dag för att gå från 16 till 20A. Jag tror att detta är inkl. moms.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Grejen med att ha Clevers elabonnemang är att man kan ha deras laddningsabonnemang för halva priset. Laddar man ofta ute så betalar man 99:-/mån (eller 49:- om man har deras elab.) så får man ladda för 2:50/kWh.Svenssons skrev:Mer guideline som sagt var... Ser dock att boxen kräver 3G-uppkoppling och jag misstänker att ordet "Smart" i namnet på boxen betyder att den är "smart" för Clever och att man får betala 5:- per kWh från boxen om man har Clever Fri... Jag hoppas att jag har fel men detta kan vara en WIN-WIN-LOSE där VW och Clever är vinnarna och slutkunden förloraren, varför krävs annars en uppkoppling mot Clever back-endsystem? Kanske bara en guideline det också...
Deras 599:-/månad, där man måste ha den smarta boxen, innebär att man laddar allt för den slanten, såväl hemma som på deras snabbladdare efter vägarna. Den smarta boxen läser av vad man laddar så att det inte hamnar på elräkningen också.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Jäklar vad de skiljer mellan EON Stockholm och EON Syd där jag själv bort, 336,25 kr mot 550 kr i månaden för 20A... surt... Nästan 2000kr till per år om jag skulle upp till 25A. jag vet vi redan ligger precis på gränsen vad säkringen klarar när vi laddar bilen samtidigt som vi värmer vårt SPA och elpatronen går igång... Kanske måste skaffa energi vakt på elpatronen. Trots detta har huvudsäkringen den bara gått en gång på de 10 år vi bott där och de var innan vi skaffade elbil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Clever laddbox kräver 20A
Visst, du gör självklart som du vill, men vill man försäkra sig om att kunna nyttja morgondagens smarta elnät fullt ut så kan det vara klokt med en större huvudsäkring. Idag tar de flesta för givet att man kan byta till större huvudsäkring utifrån ändrade behov men inom en snar framtid när allt fler kör elbil och många fler vill satsa på egen produktion, timdebitering, batterilagring, sälja elöverskott, mm så är det inte längre lika givet. Det var mitt lilla ”tips”, i all välmening.mati skrev:Varför? Enkelt. För att jag inte behöver mer än 16A. Min solcellsanläggning är dimensionerad för min 16A-huvudsäkring, och laddning av elbil fungerar jättebra som det är. Jag har aldrig fått säkringen att gå och aldrig funderat på att säkra upp huset. Behovet finns inte och kommer inte att finnas. Jag struntar i om det det "bara" kostar en tia om dagen. Det är 35000kr på tio år, helt i onödan. Jag byter ju inte till elbil som är billig i drift, och sätter solceller på taket med drastiskt minskad elräkning som följd, bara för att sedan öka den fasta månadskostnaden med en dyrare huvudsäkring som jag inte har något behov för+46 skrev:Samtidigt har jag svårt att förstå varför man inte vill framtidssäkra nättillgången all den stund som det bara handlar om att byta huvudsäkringar. Det är väl jättebra att för en femma eller tia om dagen få garanterad tillgång till mer nätkapacitet? Inte minst om man vill satsa på en större solcellsanläggning på sin fastighet.
Installerat 13,2 kWp solceller
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Clever laddbox kräver 20A
Är det så att Tesla kan styra sina bilar mycket bättre från en WC än vad standarden för typ 2 mod 3 laddningen kan fixa?
Det är ju lite grova steg enligt denna info jag hittade på nätet. Då kan det blir problem om andra elbilar ska laddas om endast dessa steg funkar.
The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available
from the charging station with the help of pulse width modulation:
a 16% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option
Det är ju lite grova steg enligt denna info jag hittade på nätet. Då kan det blir problem om andra elbilar ska laddas om endast dessa steg funkar.
The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available
from the charging station with the help of pulse width modulation:
a 16% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option
Re: Clever laddbox kräver 20A
Detta är ju infon för amerikanska SAE J1772 och enfasladdning:Off Grid Byggaren skrev:Är det så att Tesla kan styra sina bilar mycket bättre från en WC än vad standarden för typ 2 mod 3 laddningen kan fixa?
Det är ju lite grova steg enligt denna info jag hittade på nätet. Då kan det blir problem om andra elbilar ska laddas om endast dessa steg funkar.
The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available
from the charging station with the help of pulse width modulation:
a 16% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option
https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling
Som jag fattar det som så styr WC inget alls, det är bilen som styr. WC har visserligen två olika kommunikationslägen men om den är satt till att kunna ladda andra bilar också så kan jag inte tänka mig att det är annat än Mode 3-standard som kommuniceras.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Tror de där pwm % bara är exempel, kan varieras kontinuerligt (.6A per %) upp till 80% (48A)
ms 76132 "Eleamore"
Re: Clever laddbox kräver 20A
chaffis75 skrev:Jäklar vad de skiljer mellan EON Stockholm och EON Syd där jag själv bort, 336,25 kr mot 550 kr i månaden för 20A... surt... Nästan 2000kr till per år om jag skulle upp till 25A. jag vet vi redan ligger precis på gränsen vad säkringen klarar när vi laddar bilen samtidigt som vi värmer vårt SPA och elpatronen går igång... Kanske måste skaffa energi vakt på elpatronen. Trots detta har huvudsäkringen den bara gått en gång på de 10 år vi bott där och de var innan vi skaffade elbil.
Här smällde en propp ute i skåpet ikväll. Är lite oförsiktig tyvärr. Två elbilar som ska ha sitt och så vill man ladda klart ena innan man lägger sig vissa kvällar. Sen drar frugan igång tvättmaskin, torktumlare... Och sen när jag skulle steka ägg så blev det svart i köket.
Man kanske skulle investera i en till WC så att man kan ladda båda när man sover? Dock billigare med 20A proppar. Tror det var 52 spänn för 10 st nu på K-Rauta.
Eller ska man säkra upp huset till 25A samtidigt?
Prislistan från Upplands Energi som jag har (kr/år).
"Bara" 100:-/mån mer för 25A och 233:-/mån mer för 35A. Om nu ledningarna pallar...
Huvudsäkring ink moms ex moms
16 A 2.443:– 3.053:–
20 A 3.654:– 4.567:–
25 A 4.570:– 5.712:–
35 A 5.893:– 7.367:–
50 A 8.319:– 10.399:–
63 A 11.389:– 14.236:–
80 A 12.791:– 15.988:–
100 A 15.898:– 19.872:–
125 A 19.609:– 24.511:–
160 A 24.654:– 30.817:–
200 A 31.096:– 38.869:–
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Clever laddbox kräver 20A
Är det en Keba P30 laddbox Clever levererar verkar det inte så komplicerat att ställa en strömbegränsning.
Då vår box hamnar på vår fjällstuga som vi även hyr ut så blir det nog max 10 A ut från boxen så att bastu och ugn mm. inte blåser huvudsäkringen.
Har skrivit till Clever om vi kan köpa en 6m kabel eller typ 2 uttag i stället för fast typ 2 kabel.
Då vår box hamnar på vår fjällstuga som vi även hyr ut så blir det nog max 10 A ut från boxen så att bastu och ugn mm. inte blåser huvudsäkringen.
Har skrivit till Clever om vi kan köpa en 6m kabel eller typ 2 uttag i stället för fast typ 2 kabel.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Clever laddbox kräver 20A
Som jag fattar det som så styr WC inget alls, det är bilen som styr. WC har visserligen två olika kommunikationslägen men om den är satt till att kunna ladda andra bilar också så kan jag inte tänka mig att det är annat än Mode 3-standard som kommuniceras.[/quote]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det beror väl på hur man uttrycker sig, rent tekniskt så skickar WC en signal till elbilen och talar om att den endast får ladda med en viss ström.
Sedan ser elbilen till att anpassa sig efter detta. Antingen ett fast inställt värde i WC eller också flexibel med funktionen lastdelning inkopplad.
Ser att det finns fler steg i fasta inställningen på Tesla WC. Och enligt denna verkar 6 Ampere vara lägsta möjliga inställning.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det beror väl på hur man uttrycker sig, rent tekniskt så skickar WC en signal till elbilen och talar om att den endast får ladda med en viss ström.
Sedan ser elbilen till att anpassa sig efter detta. Antingen ett fast inställt värde i WC eller också flexibel med funktionen lastdelning inkopplad.
Ser att det finns fler steg i fasta inställningen på Tesla WC. Och enligt denna verkar 6 Ampere vara lägsta möjliga inställning.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Det är bilen som talar om för WC hur mycket ström den maximalt vill ha, inte tvärt om. WC levererar sedan upp till detta men max vad den kan leverera.
Min WC är satt till att kunna leverera 32A men min bil kan max ta 24A. Hemma har jag satt att den max skall dra 15A och när bilen är laddad till nära 100% så vill den ha ännu mindre från WC. Även initialt när laddningen startar så väljer bilen, inta WC, att mjukstarta laddningen och drar mindre än 6A.
Min WC är satt till att kunna leverera 32A men min bil kan max ta 24A. Hemma har jag satt att den max skall dra 15A och när bilen är laddad till nära 100% så vill den ha ännu mindre från WC. Även initialt när laddningen startar så väljer bilen, inta WC, att mjukstarta laddningen och drar mindre än 6A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.
Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Kanske fel på elpatronenVerdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.
Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.