Clever laddbox kräver 20A
Moderator: Redaktion
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Clever laddbox kräver 20A
Är det en Keba P30 laddbox Clever levererar verkar det inte så komplicerat att ställa en strömbegränsning.
Då vår box hamnar på vår fjällstuga som vi även hyr ut så blir det nog max 10 A ut från boxen så att bastu och ugn mm. inte blåser huvudsäkringen.
Har skrivit till Clever om vi kan köpa en 6m kabel eller typ 2 uttag i stället för fast typ 2 kabel.
Då vår box hamnar på vår fjällstuga som vi även hyr ut så blir det nog max 10 A ut från boxen så att bastu och ugn mm. inte blåser huvudsäkringen.
Har skrivit till Clever om vi kan köpa en 6m kabel eller typ 2 uttag i stället för fast typ 2 kabel.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Clever laddbox kräver 20A
Som jag fattar det som så styr WC inget alls, det är bilen som styr. WC har visserligen två olika kommunikationslägen men om den är satt till att kunna ladda andra bilar också så kan jag inte tänka mig att det är annat än Mode 3-standard som kommuniceras.[/quote]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det beror väl på hur man uttrycker sig, rent tekniskt så skickar WC en signal till elbilen och talar om att den endast får ladda med en viss ström.
Sedan ser elbilen till att anpassa sig efter detta. Antingen ett fast inställt värde i WC eller också flexibel med funktionen lastdelning inkopplad.
Ser att det finns fler steg i fasta inställningen på Tesla WC. Och enligt denna verkar 6 Ampere vara lägsta möjliga inställning.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det beror väl på hur man uttrycker sig, rent tekniskt så skickar WC en signal till elbilen och talar om att den endast får ladda med en viss ström.
Sedan ser elbilen till att anpassa sig efter detta. Antingen ett fast inställt värde i WC eller också flexibel med funktionen lastdelning inkopplad.
Ser att det finns fler steg i fasta inställningen på Tesla WC. Och enligt denna verkar 6 Ampere vara lägsta möjliga inställning.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Det är bilen som talar om för WC hur mycket ström den maximalt vill ha, inte tvärt om. WC levererar sedan upp till detta men max vad den kan leverera.
Min WC är satt till att kunna leverera 32A men min bil kan max ta 24A. Hemma har jag satt att den max skall dra 15A och när bilen är laddad till nära 100% så vill den ha ännu mindre från WC. Även initialt när laddningen startar så väljer bilen, inta WC, att mjukstarta laddningen och drar mindre än 6A.
Min WC är satt till att kunna leverera 32A men min bil kan max ta 24A. Hemma har jag satt att den max skall dra 15A och när bilen är laddad till nära 100% så vill den ha ännu mindre från WC. Även initialt när laddningen startar så väljer bilen, inta WC, att mjukstarta laddningen och drar mindre än 6A.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.
Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Kanske fel på elpatronenVerdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.
Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Re: Clever laddbox kräver 20A
OT, men du kan kolla A/fas på många elmätare brukar vara en knapp där du kan stega fram, oxid i säkringshållare?nek0 skrev:Kanske fel på elpatronenVerdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.
Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... :( Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Vp lär ju inte köra tillskott nu?
tur fullerö finns nu...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Clever laddbox kräver 20A
Fel på bilens laddare? Min bil knäckte jordfelsbrytaren i en laddstolpe i somras. Det visade sig att laddaren i bilen var trasig och behövde bytas.Verdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.
Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Clever laddbox kräver 20A
Jag skulle tro att de är kylan... Många värmepumpar har dynamisk styrning av kompressorn där den på sommaren säkert går på låg effekt då de bara är varmvatten den värmer men när de bli riktigt kallt så går den garanterat upp på sin max effekt innan elpatronen går in och tar de som kompressorn inte klarar om de blir ordentligt kallt...Verdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.
Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Kolla också hur allt är fördelat på faserna, ofta är kompressorn enfas och då är frågan vilken fas de är den lastar. Elpatronen brukar vara 3 fas men ofta laster de inte faserna jämnt, bla mindre last på den fasen där kompressorn är kopplad. Vet de finns tabeller för detta på NIBE frånlufts värmepumpar men bör finnas för andra märken också...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Clever laddbox kräver 20A
12man skrev:OT, men du kan kolla A/fas på många elmätare brukar vara en knapp där du kan stega fram, oxid i säkringshållare?nek0 skrev:Kanske fel på elpatronenVerdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.
Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Vp lär ju inte köra tillskott nu?
tur fullerö finns nu...
Blev en lite strulig natt. Vaknade vid tre och då gick det inte att tända lampan... Ok, kollade appen. Laddningen avbruten. Så på med jackan och ut till proppskåpet. Bytte propp på en fas. Då kickade allt igång igen (trodde jag) förutom att bergvärmepumpen lyste rött och sa "pressostat hög" eller nåt sånt och jag kände hur det började bli kallare i huset. Fan också. Var dock tvungen att sova så jag gick och la mig igen. Dubbelkollade att laddningen var på max 10A i bilen. Kollade appen. Den visade bara 6A. Vad nu?
Vaknade vid 6-snåret och då var det ett par grader kallare än det brukar och jag kände att va fan är detta? Sen pep det från det gamla larmet i garaget som tydligen var strömlöst och uttaget där routern och annan nätverksutrustning är inkopplat var stendöd. Däremot fungerade lyset i garaget och ett annat uttag en dryg meter bort. Jag fattade ingenting. Gick ut i köket och där var micron och ugnen stendöda. Då först fattade jag att jag hade missat att byta propp för en annan fas som styr de delarna av huset. Den SÅG hel och fin ut men icke. När jag bytte den så blev allt, förhoppningsvis, som vanligt. Jag är på jobbet nu... Dålig sömn och känningar av bihåleinflammation. Kämpa!!!
Så antagligen har jag laddat på bara 2 faser i natt. Och det var säkert därför som bergvärmepumpen (IVT) inte ville gå som den ska heller. Hade lite problem med det förr också när jag laddade enfas innan WC:n kom. Fast jag kopplade det nog inte till det.
Så, vad tror ni om att höja huvudsäkringen från 20A till 25A eller kanske till och med till 35A? Jag har ju klarat mig bra hittills men det vore verkligen skönt att kunna strunta i hur mycket vi har igång samtidigt (nästan iaf). Dammsugare, torktumlare, strykjärn, spis, ugn...
Re: Clever laddbox kräver 20A
Ja det kanske är det också. Vi får se. Jag har iaf skickat en fråga till min elleverantör om att säkra upp huset ytterligare. Vill helst ha 35A men vet inte om det går. Då kan vi ladda bilarna som vi vill och när som helst och behöver inte tänka oss för alls. Alternativet är väl att skaffa en till WC och bara köra nattladdning.chaffis75 skrev:Jag skulle tro att de är kylan... Många värmepumpar har dynamisk styrning av kompressorn där den på sommaren säkert går på låg effekt då de bara är varmvatten den värmer men när de bli riktigt kallt så går den garanterat upp på sin max effekt innan elpatronen går in och tar de som kompressorn inte klarar om de blir ordentligt kallt...Verdi skrev:Nu har jag haft en del problem i natt med att proppen löser ut trots att inget annat än bergvärmepumpen går förutom WC. Ställde ner bilen till max 10A men det hjälpte inte.
Är det kylan? Nåt annat fel? Så här kan jag inte ha det... Började igår kväll med en legitim utlösning av huvudsäkringen. Sen har det bara strulat.
Kolla också hur allt är fördelat på faserna, ofta är kompressorn enfas och då är frågan vilken fas de är den lastar. Elpatronen brukar vara 3 fas men ofta laster de inte faserna jämnt, bla mindre last på den fasen där kompressorn är kopplad. Vet de finns tabeller för detta på NIBE frånlufts värmepumpar men bör finnas för andra märken också...
Re: Clever laddbox kräver 20A
Jag klarar 20amp men bara pga jag kör pellets stänger jag av pannan och kör elpatronen så får jag dina problem, så mitt råd är att säkra upp till 25
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Clever laddbox kräver 20A
Eftersom jag är som jag är så beställde jag precis en höjning till 35A. Visst, 133:-/mån extra kostnad mot 25A men jag tycker jag får ganska mycket för de pengarna.Smutt skrev:Jag klarar 20amp men bara pga jag kör pellets stänger jag av pannan och kör elpatronen så får jag dina problem, så mitt råd är att säkra upp till 25
Re: Clever laddbox kräver 20A
Såhär ser priserna ut här i Götene. Ganska saftigt om man vill säkra upp till 20A. Definitivt inte värt det.
Kod: Markera allt
Tariff kr (exkl moms) kr (inkl moms)
Nätavgift 16A 2 498 3 123
Nätavgift 20A 4 181 5 226
Nätavgift 25A 5 102 6 378
Nätavgift 35A 7 537 9 421
Nätavgift 50A 11 689 14 611
Nätavgift 63A 15 957 19 946
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Clever laddbox kräver 20A
Ungefär lika härmati skrev:Såhär ser priserna ut här i Götene. Ganska saftigt om man vill säkra upp till 20A. Definitivt inte värt det.Kod: Markera allt
Tariff kr (exkl moms) kr (inkl moms) Nätavgift 16A 2 498 3 123 Nätavgift 20A 4 181 5 226 Nätavgift 25A 5 102 6 378 Nätavgift 35A 7 537 9 421 Nätavgift 50A 11 689 14 611 Nätavgift 63A 15 957 19 946
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Clever laddbox kräver 20A
Klokt val!Verdi skrev:Eftersom jag är som jag är så beställde jag precis en höjning till 35A. Visst, 133:-/mån extra kostnad mot 25A men jag tycker jag får ganska mycket för de pengarna.
Sov så gott
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Clever laddbox kräver 20A
Verdi: berätta sen vad själva uppsäkringen kostar. Vanliga "villagrejor" är vanligtvis bara dimensionerade för max 25A.
Brukar stå, "begär offert" hos nätägarna för att säkra över 25A. De enda jag sett med fast pris var EON som 2014 begärde ca 19000kr som schablon. Alla andra jag kollade på hade "begär offert"
Så har du inte tillräckligt kapacitet in i kåken, och att det tidigare suttit större säkringar, så bör du rimligtvis få en offert på vad det kan tänkas kosta.
Kan innebära grävning för ny servicekabel in, nytt elskåp, nytt säkringsskåp osv.
Sen verkade man ange själva elpriset (pris/kWh) upp till 25A inkl moms då det vände sig till konsument.
Elpriset över 25A vände sig till näringsidkare, företag osv och angavs därför exkl moms.
Så lätt att man missförstår när man kollar på lite snabbt (trött...)
Brukar stå, "begär offert" hos nätägarna för att säkra över 25A. De enda jag sett med fast pris var EON som 2014 begärde ca 19000kr som schablon. Alla andra jag kollade på hade "begär offert"
Så har du inte tillräckligt kapacitet in i kåken, och att det tidigare suttit större säkringar, så bör du rimligtvis få en offert på vad det kan tänkas kosta.
Kan innebära grävning för ny servicekabel in, nytt elskåp, nytt säkringsskåp osv.
Sen verkade man ange själva elpriset (pris/kWh) upp till 25A inkl moms då det vände sig till konsument.
Elpriset över 25A vände sig till näringsidkare, företag osv och angavs därför exkl moms.
Så lätt att man missförstår när man kollar på lite snabbt (trött...)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Clever laddbox kräver 20A
"Hej Xxxx,Leo skrev:Verdi: berätta sen vad själva uppsäkringen kostar. Vanliga "villagrejor" är vanligtvis bara dimensionerade för max 25A.
Brukar stå, "begär offert" hos nätägarna för att säkra över 25A. De enda jag sett med fast pris var EON som 2014 begärde ca 19000kr som schablon. Alla andra jag kollade på hade "begär offert"
Så har du inte tillräckligt kapacitet in i kåken, och att det tidigare suttit större säkringar, så bör du rimligtvis få en offert på vad det kan tänkas kosta.
Kan innebära grävning för ny servicekabel in, nytt elskåp, nytt säkringsskåp osv.
Sen verkade man ange själva elpriset (pris/kWh) upp till 25A inkl moms då det vände sig till konsument.
Elpriset över 25A vände sig till näringsidkare, företag osv och angavs därför exkl moms.
Så lätt att man missförstår när man kollar på lite snabbt (trött...)
Du kan beställa säkringsändringen från oss eller kontakta en behörig elektriker som utför jobbet.
Vi tar en kostnad på 600kr för att utföra säkringsändringen.
Bifogar prislistan för vad den fasta kostnaden blir för de olika Amperen"
Ringde sen upp och frågade. 35A ska inte vara några konstigheter trodde hon. De ska bara byta nåt i proppskåpet så jag kan ha 35A säkringar.
Elpriset är väl detsamma?
Re: Clever laddbox kräver 20A
Nää, du får ju mycket bättre el som är starkare än din gamla el. Bilen går säkert också mycket bättre.Verdi skrev:
Elpriset är väl detsamma?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Clever laddbox kräver 20A
Nja 16-25 däremellan är det precis som hon säger. Över 25 är det oftast inte lika enkelt om det inte är gjort för det av någon anledning (tex suttit såna säkringar där tidigare)
Därav att jag skrev att du får gärna återkoppla hit hur det går.
Förhoppningsvis har hon rätt!
Därav att jag skrev att du får gärna återkoppla hit hur det går.
Förhoppningsvis har hon rätt!
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Clever laddbox kräver 20A
Att det alltid funkar är värt väldigt mycket och proppar som går kostar mer än bara propparnaVerdi skrev:Eftersom jag är som jag är så beställde jag precis en höjning till 35A. Visst, 133:-/mån extra kostnad mot 25A men jag tycker jag får ganska mycket för de pengarna.Smutt skrev:Jag klarar 20amp men bara pga jag kör pellets stänger jag av pannan och kör elpatronen så får jag dina problem, så mitt råd är att säkra upp till 25
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Clever laddbox kräver 20A
Jag frågade specifikt om 35A och hon sa att det inte var några problem. Hon fick min fastighetsbeteckning också. Är ett väldigt litet lokalt elbolag från "grannbyn". Vet inte exakt vad hon kunde se i deras system för att säga som hon sa. Eller om hon bara gissade.Leo skrev:Nja 16-25 däremellan är det precis som hon säger. Över 25 är det oftast inte lika enkelt om det inte är gjort för det av någon anledning (tex suttit såna säkringar där tidigare)
Därav att jag skrev att du får gärna återkoppla hit hur det går.
Förhoppningsvis har hon rätt!
Men jag törs ändå inte lita på det. Klart jag talar om hur det går. Några 19 tusen tänker jag då inte betala.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Hon kan antagligen tex se i sina system att det funnits högre uppsäkrat tidigare på det anläggningsnummret, eller att de har anteckningar om max A noterat i systemet =det funkar
Så då borde det säkert lösa sig
Så då borde det säkert lösa sig
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- Kraftverksdoktorn
- Teslaägare
- Inlägg: 126
- Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
- Ort: Häggenås
Re: Clever laddbox kräver 20A
Är det nån som har sett nån bra effektvakt för laddare? Den borde dra ner laddströmmen lite lagom istället för att klippa helt som en normal effektvakt gör. Till min solanlägnig finns en typ av maxbegränsare som ska göra att man inte bränner säkringar när solen lyser för mycket.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Re: Clever laddbox kräver 20A
Beror nog lite på hur gammalt huset är... Om jag minns rätt så är vårt el anläggning gjord för max 35A, där är upp till denna säkring som de är de vanliga små säkringarna sedan får man gå upp till större modeller och då får man börja bygga om...Leo skrev:Nja 16-25 däremellan är det precis som hon säger. Över 25 är det oftast inte lika enkelt om det inte är gjort för det av någon anledning (tex suttit såna säkringar där tidigare)
Därav att jag skrev att du får gärna återkoppla hit hur det går.
Förhoppningsvis har hon rätt!
Jag skulle tro att de flesta hus har en elcentral som klara 35A om de nu inte är väldigt gamla anläggningar man pratar om...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Clever laddbox kräver 20A
Huset, och hela kvarteret, är 10 år gammalt så det borde vara ok ledningar hela vägen.chaffis75 skrev:Beror nog lite på hur gammalt huset är... Om jag minns rätt så är vårt el anläggning gjord för max 35A, där är upp till denna säkring som de är de vanliga små säkringarna sedan får man gå upp till större modeller och då får man börja bygga om...Leo skrev:Nja 16-25 däremellan är det precis som hon säger. Över 25 är det oftast inte lika enkelt om det inte är gjort för det av någon anledning (tex suttit såna säkringar där tidigare)
Därav att jag skrev att du får gärna återkoppla hit hur det går.
Förhoppningsvis har hon rätt!
Jag skulle tro att de flesta hus har en elcentral som klara 35A om de nu inte är väldigt gamla anläggningar man pratar om...