Vad får man dra av

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Vad får man dra av

Inlägg av mgorgis »

Vilka kostnader relaterade till bilen som används som förmånsbil i ett AB får man dra av utan att behöva förmånsbeskattas?

Jag tänker på sånt som t.ex.

Spolarvätska
Biltvätt
Foliering
Bensin .....ehhh nej ingen bensin :D
Däck
.
.
.
Ja i princip alla möjliga rimliga kostnader
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vad får man dra av

Inlägg av Jensa »

Sådant som hör till underhåll får du dra av utan att ytterligare förmånsbeskattas. Däck, spolarvätska, biltvätt, service mm. Plus det som hör till laddning, adaptrar, typ 2 kabel, chademo, uppgraderad laddare mm.

En foliering för att framhäva företaget ska väl vara ok, men en foliering bara för syns skull kanske är svårare att få skv att gå med på. Men kan ju kanske hävda att det är för att skydda bilen och hålla värdet uppe (dvs underhåll).

El betalar du privat, då får du ta ut skattefri reseersättning på 9,50 kr/mil.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vad får man dra av

Inlägg av mgorgis »

Ok så det är i princip allt, utom foliering, som är avdragsgill och ingen förmånsbeskattning.

Milersättning blir ganska lite då det blir mest privakörning, men foliering hade varit bra att få göra avdrag för :)

Är ganska säker på att min bokföringstant inte kan ge ett besked om detta, alltså om det är avdragsgill eller inte
Verdi

Re: Vad får man dra av

Inlägg av Verdi »

mgorgis skrev:
Ok så det är i princip allt, utom foliering, som är avdragsgill och ingen förmånsbeskattning.

Milersättning blir ganska lite då det blir mest privakörning, men foliering hade varit bra att få göra avdrag för :)

Är ganska säker på att min bokföringstant inte kan ge ett besked om detta, alltså om det är avdragsgill eller inte
Jag har dragit av för allt möjligt. Allt som har med bilen att göra. Varför skulle du inte få göra avdrag för foliering när du får göra avdrag på extrakostnaden för metallic-färg? Ska Skatteverket säga "nej du behöver faktiskt inte MC Red för att ta dig till jobbet, du klarar dig bra med solid svart". :D

Däremot kanske kostnaden för folieringen blir förmånsgrundande och alltså bör höja förmånsvärdet... Men det är en så tråkig historia så den glömmer vi. ;)
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vad får man dra av

Inlägg av mgorgis »

Verdi skrev:
mgorgis skrev:
Ok så det är i princip allt, utom foliering, som är avdragsgill och ingen förmånsbeskattning.

Milersättning blir ganska lite då det blir mest privakörning, men foliering hade varit bra att få göra avdrag för :)

Är ganska säker på att min bokföringstant inte kan ge ett besked om detta, alltså om det är avdragsgill eller inte
Jag har dragit av för allt möjligt. Allt som har med bilen att göra. Varför skulle du inte få göra avdrag för foliering när du får göra avdrag på extrakostnaden för metallic-färg? Ska Skatteverket säga "nej du behöver faktiskt inte MC Red för att ta dig till jobbet, du klarar dig bra med solid svart". :D



Däremot kanske kostnaden för folieringen blir förmånsgrundande och alltså bör höja förmånsvärdet... Men det är en så tråkig historia så den glömmer vi. ;)
Det är snarare så att jag måste övertyga min bokföringstant annars vägrar hon att göra det :!:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Vad får man dra av

Inlägg av mati »

Lackkonservering går ju att dra av. Foliering är ju egentligen samma sak, bara att bilen råkar få en annan färg samtidigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vad får man dra av

Inlägg av mgorgis »

mati skrev:
bara att bilen råkar få en annan färg samtidigt.
Om ens det....den blir matt :)

Inom parentes och på tal om annan färg, är det dumt att välja färgad folie bara för att man vill att den blir matt? jag vill ogärna ha färgad folie men de ofärgade är mycket dyrare än färgade.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Vad får man dra av

Inlägg av Jensa »

Att dra av i AB är ju inget problem :) Frågan var ju här vad man ska förmånsbeskattas för. AP aktiverad i efterhand är ju en sån sak, detsamma vinterhjul mm.
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Vad får man dra av

Inlägg av MrX »

Jag kollade med skatteverket och foliering höjer definitivt förmånsvärdet.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Vad får man dra av

Inlägg av MrX »

Vad tittar du på för foliering? Jag tänkte köra xpel stealth matte. Rätt dyrt men blir snyggt och verkar skydda väldigt bra.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Vad får man dra av

Inlägg av Patrik83 »

mati skrev:
Lackkonservering går ju att dra av. Foliering är ju egentligen samma sak, bara att bilen råkar få en annan färg samtidigt.
+1


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Vad får man dra av

Inlägg av mgorgis »

Patrik83 skrev:
mati skrev:
Lackkonservering går ju att dra av. Foliering är ju egentligen samma sak, bara att bilen råkar få en annan färg samtidigt.
+1


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag vill ju också tolka det på det sättet men det gäller att skatteverket också tolkar likadant annars får man trubbel ;)

Visst är det bra med skydd och snyggt lack men utan avdrag och med förmånsbeskattning så får jag inte igenom förslaget här hemma :(

Det blev två olika ämnen här, avdrag och förmånsbeskattning....
Skriv svar