Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av nek0 »

Nicke Nyfiken skrev:
Verdi skrev:
Kunde jag inte ladda hemma hade jag aldrig skaffat elbil. Vilken jäkla stress. Särskilt nu vintertid när det går åt lika mycket energi till uppvärmning som till själva körningen. Har nu 210 km range kvar och har bara kört ca 90 km sen den var fulladdad. Då var typical range 420 km. Så med mycket kortkörningar så får man bara halva räckvidden. Spelar ingen roll för mig för jag laddar ju hemma och vet att på långkörning så är det inte fullt så katastrofalt. Men kunde jag inte ladda hemma... Ja, range mode skulle väl hjälpa kanske. Men ändå.
Jo visst är det så. Hemmaledning är nästan ett måste för att det ska vara smidigt med elbil. I början hade jag bara Schuko och även det gav en viss stress ibland. Det var en befrielse att få 3-fas laddning hemma.

Förstår dock inte varför det är omöjligt för nek0 att fixa laddning hemma om han bor i villa.
Nej Nicke Nyfiken bor inte i en villa.
Bor i en bostadsrätt på fjärde våningen nära jobbet. Villan har vi som sommarställe
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 03 jan 2016 15:15

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av sanderik »

Kan inte låta bli att lägga in en kommentar. Har en s85 som jag kört ca 6000 mil med på två år och besöker den här sidan frekvent, finner exempelvis stort nöje i de dagliga nyheterna från tibor, tack för det!

Vill även tacka nek0 för att du agerar lite djävulens advokat i den här "inbördes-beundran-klubben", det behövs. Om du vill kan du låna min bil en dag eller två för att testa... det enda jag begär är att du anger mej som referens när du köper en tesla i framtiden! :D

Håller med; min S85 är inte perfekt. Min förra bil, en Audi a6 allroad, var bättre på många punkter. Det kräver lite mer "tänk efter före" att köra el än ICE. Det är exempelvis i min värld en kompromiss att veta att man måste stanna i Karlstad när man ska till sälen...

Men den är tillräckligt bra för att bevisa för mej själv och många i min omgivning att det funkar! Kan jag genom att vara en early adapter påskynda omställningen får jag väl en liten guldstjärna i marginalen?
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av nek0 »

sanderik skrev:
Kan inte låta bli att lägga in en kommentar. Har en s85 som jag kört ca 6000 mil med på två år och besöker den här sidan frekvent, finner exempelvis stort nöje i de dagliga nyheterna från tibor, tack för det!

Vill även tacka nek0 för att du agerar lite djävulens advokat i den här "inbördes-beundran-klubben", det behövs. Om du vill kan du låna min bil en dag eller två för att testa... det enda jag begär är att du anger mej som referens när du köper en tesla i framtiden! :D

Håller med; min S85 är inte perfekt. Min förra bil, en Audi a6 allroad, var bättre på många punkter. Det kräver lite mer "tänk efter före" att köra el än ICE. Det är exempelvis i min värld en kompromiss att veta att man måste stanna i Karlstad när man ska till sälen...

Men den är tillräckligt bra för att bevisa för mej själv och många i min omgivning att det funkar! Kan jag genom att vara en early adapter påskynda omställningen får jag väl en liten guldstjärna i marginalen?
Tack sanderik det var riktigt vänlig erbjudande.
Har redan provkört MS och gillar bilen men har inte möjlighet köpa den som tjänstebil vill ha lite mer marginal på räckvidden ( behöver inte bli store batteri det går bra för mig med kanske 150hk 9sec -100km/h och halva förbrukningen jämfört med normala Teslor) och sen det där med dragkrok, hemma laddningen ....
Jag är ingen miljö fanatiker men sopsorterar, har led lampor i villan och lägenheten,går till jobbet flyger aldrig så jag kan skita när lite till med bilen tills någon ( Tesla eller vem som) gör en elbil som passar mig.
Än en gång tack för det fina erbjudandet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av LarsL »

nek0 skrev:
Har aldrig skrivit att det inte fungerar. Skriver alltid att det inte är lika smidigt. Vilken del i meningen är svår att förstå?
Har ingen hemmaladdning :( . Var i Huskvarna- Jönköping finns snabbladdare? Hur många laddare finns i Huskvarna där jag bor? Blir det verkligen billigare med elbil om jag måste betala 2,40kr/min Det är många frågor som ingen vill kännas vid . Jag kan inte få Model S eller M som tjänstebil kan - vill jag betala 900 000-1 500 000 kr ? Blir det billigare med en privatköpt Tesla eller en privatköpt billigare bil. Model 3 kanske man kan räkna hem som privat köpare men den finns inte än. Vet vi om det kommer dragkrok som man vill ha eller man får hyra en bil med dragkrok fast man köpt en stor dyr bil? Det är inte bara påstå alla kan och bör köpa bara för att det fungerar smidigt för dig så fungerar det inte lika smidigt för alla.
Bra, nu har du hittat mer riktiga problemen med elbil. Konstiga långresor är det inte!

Du måste ordna hemmaladdning annars bli elbilen inte smidig. Jag hade aldrig ens övervägt elbil om jag inte hade haft laddning hemma. Möjligen hade det funkat att ha på jobbet istället, men då blir det en kompromiss. Att inte ha hemmaladdning är 1000 gånger värre än problemen vid några enstaka långresor.

En hemmaladdare behöver bara vara ett 6A stickuttag, svårare behöver det inte vara. Om du bor i bostadsrätt, ligg på föreningen om att sätta upp laddare. Om du bor i hyresrätt var på hyresvärden! Förklara att det just nu(!) finns bidrag att få, de måste passa på innan det slopas.

Det finns hyfsat många laddare i Jönköping, jag brukar stanna där och ladda. Men du ska inte förlita dig på offentlig laddning, du SKA ha hemmaladdning.

Vi får se om det blir drag till Model 3. Om det inte blir det så måste jag ha kvar fossilen ett tag till, tyvärr.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av mati »

Just Jönköping är väl en av de städerna som har relativt många laddpunkter. Just nu är det fyra stycken snabbladdare och 19 stycken typ 2. Det är skitbra jämfört med t ex Skövde som har en enda snabbladdare och noll typ2-stolpar! Men jag håller med om att det är extremt osmidigt (och troligen dyrt) att behöva åka till en laddstolpe för att ladda bilen. Det skulle jag inte heller vilja göra. En av de största fördelarna med elbil är ju att man kan ladda den hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av nek0 »

Om du bor i bostadsrätt, ligg på föreningen om att sätta upp laddare
Jo bor i bostadsrätt och har pratat med ordförande i BRF . Han själv vill köpa elbil men eftersom föreningen är bara 1 år gammal måste vi vänta lite till. Helt enkelt finns det inga pengar i kassan :( .
Hoppas att de som läst det här tråden äntligen förstått att jag inte är mot elbilar. Vill bara att vissa här på forumet fattar att elbils marknaden är inte tillräckligt mogen så att alla kan ha elbil. Vi är många här i landet som vill men inte kan skaffa elbil än
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av e5m1r »

@nek0 denna dök upp i mitt fb flöde kunde inte annat ön tänka på dig Bild
https://cretivetee.com/skoda-superb-1?s ... ack&p=BACK
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
@nek0 denna dök upp i mitt fb flöde kunde inte annat ön tänka på dig Bild
https://cretivetee.com/skoda-superb-1?s ... ack&p=BACK
Tack Esmir men nej tack :)
Jag är inte märkesfixerad och aldrig reklamerar något . Vill inte lura någon.
Det som passar mig för tillfället passar kanske inte andra.
Varför skriver jag om golf och superb? Jo jag har de bilarna, har ingen bmw eller mercedes och tycker då att det blir fel skriva hur bra de är :)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av e5m1r »

Walker skrev:
Vet du att jag kan inte låta bli att tycka lite synd om dig nek0.
Men du behöver inte alltid försvara dig. Ibland kan man se saker med lite humor också.
Kan inte vara lätt att alltid känna sig förföljd och samtidigt ha ett behov att i alla lägen förklara sin åsikt.
Jag hoppas att nätforum bara är din ventil och att du inte har det lika jobbigt ute i det verkliga (värkliga?) livet.
Lev väl!
Det var i vänskaplig skämtsamt anda min post gjordes :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av gellerstam »

nek0 skrev:
Jag är inte märkesfixerad och aldrig reklamerar något .
Menade du: Jag är inte märkesfixerad och gör aldrig reklam för något?
eller
menar du: Jag är inte märkesfixerad och jag skulle aldrig lämna tillbaka en produkt som gått sönder.

Reklamerar betyder ung. att man lämnar tillbaka en produkt som är trasig.

Wiki https://sv.wikipedia.org/wiki/Reklamation

Posten skriven i all välmening för att upplysa om tvetydigheten i ordvalet, inte menat som kritik. :)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av e5m1r »

gellerstam skrev:
nek0 skrev:
Jag är inte märkesfixerad och aldrig reklamerar något .
Menade du: Jag är inte märkesfixerad och gör aldrig reklam för något?
eller
menar du: Jag är inte märkesfixerad och jag skulle aldrig lämna tillbaka en produkt som gått sönder.

Reklamerar betyder ung. att man lämnar tillbaka en produkt som är trasig.

Wiki https://sv.wikipedia.org/wiki/Reklamation

Posten skriven i all välmening för att upplysa om tvetydigheten i ordvalet, inte menat som kritik. :)
Hahah
Samma misstag har jag gjort
Inte mitt och nek0:s fel att språket inte följer logiska regler :)
Antagligen därför jag inte reagerade på felsägningen trots att jag själv säger rätt numera :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
Walker skrev:
Vet du att jag kan inte låta bli att tycka lite synd om dig nek0.
Men du behöver inte alltid försvara dig. Ibland kan man se saker med lite humor också.
Kan inte vara lätt att alltid känna sig förföljd och samtidigt ha ett behov att i alla lägen förklara sin åsikt.
Jag hoppas att nätforum bara är din ventil och att du inte har det lika jobbigt ute i det verkliga (värkliga?) livet.
Lev väl!
Det var i vänskaplig skämtsamt anda min post gjordes :)
Det är lugnt e5m1r jag tog det som skämt annars hade jag skrivit "odjebi" :)
Skev det där för att räta vissa här som aldrig skrivit något om bilar, utan bara om personer, fast det är ett bilforum vi skriver i :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av nek0 »

gellerstam skrev:
nek0 skrev:
Jag är inte märkesfixerad och aldrig reklamerar något .
Menade du: Jag är inte märkesfixerad och gör aldrig reklam för något?
eller
menar du: Jag är inte märkesfixerad och jag skulle aldrig lämna tillbaka en produkt som gått sönder.

Reklamerar betyder ung. att man lämnar tillbaka en produkt som är trasig.

Wiki https://sv.wikipedia.org/wiki/Reklamation

Posten skriven i all välmening för att upplysa om tvetydigheten i ordvalet, inte menat som kritik. :)
Jo det var det jag menade :)
Thinktwice
Inlägg: 1
Blev medlem: 11 dec 2017 19:08

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av Thinktwice »

Min chef sade till mig - 2001 ”Det där med bergvärme är inte nåt att lita på”
Olja är enkelt och inget som kan krångla.
Jag köpte en ändå, för 48795kr.
I år har den sparat in 240000kr.
Dra bort inköpet så är det en hygglig slant.
Nu kör jag en gammal think city -99.

Många säger att det är dåligt med elbil.
I agree to disagree :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill

Inlägg av nek0 »

Thinktwice skrev:
Min chef sade till mig - 2001 ”Det där med bergvärme är inte nåt att lita på”
Olja är enkelt och inget som kan krångla.
Jag köpte en ändå, för 48795kr.
I år har den sparat in 240000kr.
Dra bort inköpet så är det en hygglig slant.
Nu kör jag en gammal think city -99.

Många säger att det är dåligt med elbil.
I agree to disagree :)

Hej!

Förra året bytte jag ut alla mina fönster mot dyra tre-glas-lågenergi-fönster.
Den här veckan ringde en man från firman som installerat fönstren.Han påpekade att dom gjort jobbet för ett helt år sedan men ännu inte fått betalt.
Ok, bara för att jag är blondin så betyder det inte att jag automatiskt är dum. Så jag berättade för karl n vad hans snacksalige försäljare sagt för ett år sedan, nämligen att efter ett år så har de här fönstren betalat sig själva.
Och hallå, det har gått ett år nu!
Det blev tyst i andra änden av tråden så jag lade på. Han ringde inte upp igen. Han kände väl sig dum!
Skriv svar