Ganska bra sammanfattning tycker jagEnTraktor skrev:Så för att summera 80 inlägg. Teslaägare har inga problem med batteri, laddning, räckvidd eller köra runt i Europa. Samtidigt försöker en pruttbilsägare övertyga Teslaägare att det är ett problem att köra elbil i Europa och framförallt Balkan för att det inte finns en Supercharger i Tuzla.
Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Moderator: Redaktion
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Garaget som jag hyrde innan i lillhålan värnamo finns 2st aston martin Bentley SUV Lamburgini Avantador Tesla S och Tesla XKulingen skrev:Skulle säga att jag ser R8or dagligen nästan, iaf 3 ggr i veckan... bor i Stockholm, där lyxbilar är fickpengar och alla hänger på Stureplan.
X5 GLK Q7 är bara onödiga att nämna i sammanhanget
Varför skulle garagen i centrala sthlm göte lund malmö vara sämre
Rullade faktiskt en R8 i värnamo för ett tag sen tillhörde faktiskt en jugge:)[/quote]
Jag skrev R8 för att jag inte sett en ända innan i Jönköping . Det var typ 2013. Ville bara förklara att man kör väldigt fina bilar i Bosnien.Jag åker inte till Bosnien med min skoda för att visa hur rik jag är .[/quote]
Jag hade Skoda Superb 2016 innan och tycker den är skitläcker, men det är ingen Tesla precis. Dessutom så har jag 5 st bosniska vänner och alla hatar Skoda så i så fall är det nog fel bil att ta ner dit.[/quote]
Jag vet att det är fel bil att ta ner till Bosnien om man vill skryta men det skiter jag i det duger för oss
Skriver en gång till Jag gillar Model S men kan inte räkna hem som privat köpare.Jag vill inte heller stå och ladda hela tiden vill ha store batteri eller lägre förbrukning.
Kan inte ladda hemma än och har ingen gratis snabbladdare i närheten. En Model 3 kanske är ok men den finns inte än. Model X gillar jag inte det minsta
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Ojjj den var snabb . Jo jag vet var laddarna finns men där står det alltid någon Zoe som laddar sista procenten 1 timme.jonas skrev:I Husqvarna finns två varav en 22kW gratisladdare på kungsgatan bara ett par 100m från OK-mackavfarten. Har nyttjat den vid något tillfälle.
Lilla Aneby har 8st 22kW gratis laddare och en tesla + en Leaf
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Försöker inte övertyga någon om något utan bara försöker sega att det är problem för mig att jag inte kan ladda hemma eller inte smidigt i Huskvarna där jag bor .EnTraktor skrev:Så för att summera 80 inlägg. Teslaägare har inga problem med batteri, laddning, räckvidd eller köra runt i Europa. Samtidigt försöker en pruttbilsägare övertyga Teslaägare att det är ett problem att köra elbil i Europa och framförallt Balkan för att det inte finns en Supercharger i Tuzla.
Jag skriver inte bara om Tesla är det svårt att fatta . Att jag frågade Esmir var för att jag vet att han har elbil och vet vilken väg man kör ner man åker till Bosnien.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5293
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Dina argument mot elbilar haltar och när någon påtalar detta blir du bara aggressiv.nek0 skrev:Varför kan du inte acceptera att någon annan tycker annorlunda en dig? Jag skriver att det för mig inte är lika smidigt. Att jag vill ha något inte att alla ska ha det. Vad är problemet?
Jag skriver om det jag vill ha. Är det svårt att förstå?
Att ha groteskt stora batteri i elbilar för att det ska vara smidigt, är inte miljömässigt försvarbart. Men vem bryr sig om miljön? Är man inte beredd att göra det minsta lilla avkall på smidigheten för miljöns skull så finns det väl ingen anledning alls att skaffa elbil till att börja med? Då kan man lungt köpa sig en ny dieselbil som går att köra till vilken avkrok som helst på Balkan. För det är tydligen det viktigaste av allt.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5293
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
EnTraktor skrev:Så för att summera 80 inlägg. Teslaägare har inga problem med batteri, laddning, räckvidd eller köra runt i Europa. Samtidigt försöker en pruttbilsägare övertyga Teslaägare att det är ett problem att köra elbil i Europa och framförallt Balkan för att det inte finns en Supercharger i Tuzla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Dock kan jag tycka att hemmaladdning är nästan en förutsättning för att skaffa elbil. Gör det så otroligt mycket smidigare.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6516
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Jag ser att det blir knepigt att ha en tesla om man inte har laddmöjligheter hemma, vissa grejar det, men som du säger så är det något jag personligen skulle lida av om jag inte kunde ladda hemma då jag åker ganska långt till vardags.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5293
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Men vadå???MangeT skrev:Dock kan jag tycka att hemmaladdning är nästan en förutsättning för att skaffa elbil. Gör det så otroligt mycket smidigare.
Jag har ju aldrig haft någon bränslecistern hemma att tanka ifrån innan. Och det har funkat hur smidigt som helst.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Känns som att alla bilköp är relaterade till högst personliga preferencer. Det är många aspekter som styr valet av bil, Ekonomi, intresse, familjesituation, hobbys, semestrar m.m.
Bara för att Medel S var en "perfect match" för mig och min familj behöver det absolut inte vara det för grannen (även om jag tyckte synd om honom när han kom hem med en nästa ny XC60 Diesel). Men det är inget val jag behöver ifrågasätta för det är hans val och inte mitt, jag kan tänka mig att han resonerar likadant om mitt bilval men mest på grund av priset.
Vad vill jag då säga med detta?? Jo att jag tycker det är beklämmande att se vuxna? människor bete sig (så som det görs i denna tråden) på ett internetforum om något så banalt som ett val av en bil. Du vet inte vad jag har för preferenser och jag vet inte vad du har för preferencer. Om jag tycker Tesla är världens bästa bil och älskar allt med den så är det min ensak. Om du har en annan åsikt så är du helt och fullt välkommen! Jag tänker inte försöka förklara för dig att din vekrlighet är fel och du skall inte påstå att min verklighet är fel.
Vi tycker olika i sak men det betyder inte att vi är fel i person. Tänk att det skall vara så svårt att hålla isär!
Bara för att Medel S var en "perfect match" för mig och min familj behöver det absolut inte vara det för grannen (även om jag tyckte synd om honom när han kom hem med en nästa ny XC60 Diesel). Men det är inget val jag behöver ifrågasätta för det är hans val och inte mitt, jag kan tänka mig att han resonerar likadant om mitt bilval men mest på grund av priset.
Vad vill jag då säga med detta?? Jo att jag tycker det är beklämmande att se vuxna? människor bete sig (så som det görs i denna tråden) på ett internetforum om något så banalt som ett val av en bil. Du vet inte vad jag har för preferenser och jag vet inte vad du har för preferencer. Om jag tycker Tesla är världens bästa bil och älskar allt med den så är det min ensak. Om du har en annan åsikt så är du helt och fullt välkommen! Jag tänker inte försöka förklara för dig att din vekrlighet är fel och du skall inte påstå att min verklighet är fel.
Vi tycker olika i sak men det betyder inte att vi är fel i person. Tänk att det skall vara så svårt att hålla isär!
Model S75 vid namn Morticia. Med AP2.5, nya prestandan och nya baksätet.
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Snarare, en pruttbilsägare och en Teslaägare tycker det är suboptimalt att var man väljer att stanna på längre resor görs helt och hållet baserat på om du kan ladda där eller ej. Resterande Teslaägare tycker att problemet egentligen är en fördel, och undrar sen varför de anses sektlika.EnTraktor skrev:Så för att summera 80 inlägg. Teslaägare har inga problem med batteri, laddning, räckvidd eller köra runt i Europa. Samtidigt försöker en pruttbilsägare övertyga Teslaägare att det är ett problem att köra elbil i Europa och framförallt Balkan för att det inte finns en Supercharger i Tuzla.
Men nu ska jag ge mig, jag eldar upp mig i onödan och blir otrevlig, och pekar ut personer som jag egentligen inte har några problem med (denna gång är det dig jag får be om ursäkt, bylund). Helt onödigt att skriva i affekt, jag ska lugna ned mig.
Svart X75D -17
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Det är lugnt. Jag är mest fascinerad att detta river upp så starka känslor. Det är väl rätt få som tror att det är noll skillnad mellan elbil och förbränningsmotorbil.rockard skrev:Men nu ska jag ge mig, jag eldar upp mig i onödan och blir otrevlig, och pekar ut personer som jag egentligen inte har några problem med (denna gång är det dig jag får be om ursäkt, bylund). Helt onödigt att skriva i affekt, jag ska lugna ned mig.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Man kan tycka vad man vill men faktum är att vi just nu gasar ihjäl oss själva.
Läste följande på di.se denna helg.
I förra veckan drabbades New Delhi av den hittills värsta smogen i stadens historia. Halterna av partiklar i luften var 30 gånger högre än vad som anses säkert. Sikten var 10 meter. Tusentals skolor stängdes, flygplan kunde inte landa och starta, trafiken fungerade inte och stadsborna vittnade om att det var fysiskt svårt att andas.
Av New Delhis 4,4 miljoner barn beräknas hälften ha lungskador på grund av dålig luft. Smogrelaterade sjukdomar är den enskilt största dödsorsaken.
Detta räcker för mig att välja bort förbränningsmotorer. Visst elbil är "bökigare" men som någon lite visare än mig har sagt.
"Vi ärver inte Jorden av våra Föräldrar Vi lånar den av våra Barn."
Tror vi alla måste göra vad vi kan.
Elbil kanske inte är räddningen men diselbil är deffinitivt inte det.
Läste följande på di.se denna helg.
I förra veckan drabbades New Delhi av den hittills värsta smogen i stadens historia. Halterna av partiklar i luften var 30 gånger högre än vad som anses säkert. Sikten var 10 meter. Tusentals skolor stängdes, flygplan kunde inte landa och starta, trafiken fungerade inte och stadsborna vittnade om att det var fysiskt svårt att andas.
Av New Delhis 4,4 miljoner barn beräknas hälften ha lungskador på grund av dålig luft. Smogrelaterade sjukdomar är den enskilt största dödsorsaken.
Detta räcker för mig att välja bort förbränningsmotorer. Visst elbil är "bökigare" men som någon lite visare än mig har sagt.
"Vi ärver inte Jorden av våra Föräldrar Vi lånar den av våra Barn."
Tror vi alla måste göra vad vi kan.
Elbil kanske inte är räddningen men diselbil är deffinitivt inte det.
Model 3 LR
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Model X P100DL (såld)
Model X 100D (såld)
Model S 100D (såld)
Model S 85D (såld)
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Quix skrev:Man kan tycka vad man vill men faktum är att vi just nu gasar ihjäl oss själva.
Läste följande på di.se denna helg.
I förra veckan drabbades New Delhi av den hittills värsta smogen i stadens historia. Halterna av partiklar i luften var 30 gånger högre än vad som anses säkert. Sikten var 10 meter. Tusentals skolor stängdes, flygplan kunde inte landa och starta, trafiken fungerade inte och stadsborna vittnade om att det var fysiskt svårt att andas.
Av New Delhis 4,4 miljoner barn beräknas hälften ha lungskador på grund av dålig luft. Smogrelaterade sjukdomar är den enskilt största dödsorsaken.
Detta räcker för mig att välja bort förbränningsmotorer. Visst elbil är "bökigare" men som någon lite visare än mig har sagt.
"Vi ärver inte Jorden av våra Föräldrar Vi lånar den av våra Barn."
Tror vi alla måste göra vad vi kan.
Elbil kanske inte är räddningen men diselbil är deffinitivt inte det.
För mig är bättre luftkvaliteten och minskat buller i stadskärnor en minst lika stor fördel som något annat.
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Dina argument mot elbilar haltar och när någon påtalar detta blir du bara aggressivNicke Nyfiken skrev:Dina argument mot elbilar haltar och när någon påtalar detta blir du bara aggressiv.nek0 skrev:Varför kan du inte acceptera att någon annan tycker annorlunda en dig? Jag skriver att det för mig inte är lika smidigt. Att jag vill ha något inte att alla ska ha det. Vad är problemet?
Jag skriver om det jag vill ha. Är det svårt att förstå?
Att ha groteskt stora batteri i elbilar för att det ska vara smidigt, är inte miljömässigt försvarbart. Men vem bryr sig om miljön? Är man inte beredd att göra det minsta lilla avkall på smidigheten för miljöns skull så finns det väl ingen anledning alls att skaffa elbil till att börja med? Då kan man lungt köpa sig en ny dieselbil som går att köra till vilken avkrok som helst på Balkan. För det är tydligen det viktigaste av allt.
Jag skriver inte emot elbilar jag vill ha elbil som passar mig. Var tvungen att skapa tråden pga. all aggressivitet mot mig. Skriver jag att jag vill ha mera räckvid så hoppar man på mig och idiotförklarar mig.
Men vem bryr sig om miljön? Är man inte beredd att göra det minsta lilla avkall på smidigheten för miljöns skull så finns det väl ingen anledning alls att skaffa elbil till att börja med
I villan som jag äger installerade jag bergvärme pump 1997
Byte nyligen jobb och flyttade närmare jobbet så jag kan gå dit istället för att åka bil.
Bytte min euro5 diesel mot en ny miljövänligare euro6
Väntar på en elbil som passar mig och hoppas att jag inte behöver vänta i evigheter.
Jag kan inte offra hela mitt liv för miljön.
Tycker du inte att det räcker?
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Tur du inte jobbar som konsult då hade du fått flytta ofta...nek0 skrev:Nicke Nyfiken skrev:nek0 skrev:
Byte nyligen jobb och flyttade närmare jobbet så jag kan gå dit istället för att åka bil.
Jag kan inte offra hela mitt liv för miljön.
Tycker du inte att det räcker?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Jag förstår inte riktigt vart den här diskussionen ska leda. Det är väl inget konstigt att elbilar inte fungerar för alla. Inte än. Det finns inte laddmöjligheter överallt så att alla kan ha elbil. Jag har dragit detta förut och jag kan berätta det igen. Varje gång jag ska till Tyskland och hälsa på min morfar får jag en besvärande känsla i magen som kan närmast beskrivas som räckviddsångest. Morfar bor i lägenhet, det finns inte en chans att ladda bilen hemma hos honom. I själva orten finns bara en ynka 11kW-laddstolpe som dessutom står bakom en grind som är låst på natten. På dagen är parkeringsplatsen upptagen av kommunens bilar. Den är alltså inte användbar.
I närmaste större stad tre mil bort finns det massor med snabbladdare, men samtliga har bara CCS. Bara en enda har ChadeMO, och den är mest upptagen. Dessutom laddar den bara med lite drygt 30kW och stänger av sig efter en timme. Jippi. Närmaste SuC är över 10 mil bort. Hade jag bott där så hade en Tesla inte fungerat för mig heller. Så enkelt är det. Nu kan jag alltid trixa lite och försöka ladda så att jag antingen kommer fram och tillbaka till SuC, dvs inte använda bilen alls när jag är framme, eller så får jag ställa mig och vänta att Chademon blir ledig. Men jag har ju inte åkt ner till morfar för att stå och vänta och ladda bilen i flera timmar. Det är långt ifrån optimalt kan jag säga.
Så om nek0 säger att en Tesla inte fungerar för honom i dagsläget är det bara att acceptera. Jag förstår det. Vi är inte riktigt där än.
I närmaste större stad tre mil bort finns det massor med snabbladdare, men samtliga har bara CCS. Bara en enda har ChadeMO, och den är mest upptagen. Dessutom laddar den bara med lite drygt 30kW och stänger av sig efter en timme. Jippi. Närmaste SuC är över 10 mil bort. Hade jag bott där så hade en Tesla inte fungerat för mig heller. Så enkelt är det. Nu kan jag alltid trixa lite och försöka ladda så att jag antingen kommer fram och tillbaka till SuC, dvs inte använda bilen alls när jag är framme, eller så får jag ställa mig och vänta att Chademon blir ledig. Men jag har ju inte åkt ner till morfar för att stå och vänta och ladda bilen i flera timmar. Det är långt ifrån optimalt kan jag säga.
Så om nek0 säger att en Tesla inte fungerar för honom i dagsläget är det bara att acceptera. Jag förstår det. Vi är inte riktigt där än.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Jag håller med. Det finns absolut personer för vilka en elbil inte är optimal. Det stora problemet enligt mig är dock att det finns väldigt många som tror att det är opraktiskt och bökigt med en elbil och att de måste ha 100 mils räckvidd för att de aldrig testat att leva med en.mati skrev:Jag förstår inte riktigt vart den här diskussionen ska leda. Det är väl inget konstigt att elbilar inte fungerar för alla. Inte än. Det finns inte laddmöjligheter överallt så att alla kan ha elbil....
...Så om nek0 säger att en Tesla inte fungerar för honom i dagsläget är det bara att acceptera. Jag förstår det. Vi är inte riktigt där än.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Nicke Nyfiken skrev:Men vadå???MangeT skrev:Dock kan jag tycka att hemmaladdning är nästan en förutsättning för att skaffa elbil. Gör det så otroligt mycket smidigare.
Jag har ju aldrig haft någon bränslecistern hemma att tanka ifrån innan. Och det har funkat hur smidigt som helst.
Kunde jag inte ladda hemma hade jag aldrig skaffat elbil. Vilken jäkla stress. Särskilt nu vintertid när det går åt lika mycket energi till uppvärmning som till själva körningen. Har nu 210 km range kvar och har bara kört ca 90 km sen den var fulladdad. Då var typical range 420 km. Så med mycket kortkörningar så får man bara halva räckvidden. Spelar ingen roll för mig för jag laddar ju hemma och vet att på långkörning så är det inte fullt så katastrofalt. Men kunde jag inte ladda hemma... Ja, range mode skulle väl hjälpa kanske. Men ändå.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5293
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Jo visst är det så. Hemmaledning är nästan ett måste för att det ska vara smidigt med elbil. I början hade jag bara Schuko och även det gav en viss stress ibland. Det var en befrielse att få 3-fas laddning hemma.Verdi skrev:Kunde jag inte ladda hemma hade jag aldrig skaffat elbil. Vilken jäkla stress. Särskilt nu vintertid när det går åt lika mycket energi till uppvärmning som till själva körningen. Har nu 210 km range kvar och har bara kört ca 90 km sen den var fulladdad. Då var typical range 420 km. Så med mycket kortkörningar så får man bara halva räckvidden. Spelar ingen roll för mig för jag laddar ju hemma och vet att på långkörning så är det inte fullt så katastrofalt. Men kunde jag inte ladda hemma... Ja, range mode skulle väl hjälpa kanske. Men ändå.
Förstår dock inte varför det är omöjligt för nek0 att fixa laddning hemma om han bor i villa.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Nej Nicke Nyfiken bor inte i en villa.Nicke Nyfiken skrev:Jo visst är det så. Hemmaledning är nästan ett måste för att det ska vara smidigt med elbil. I början hade jag bara Schuko och även det gav en viss stress ibland. Det var en befrielse att få 3-fas laddning hemma.Verdi skrev:Kunde jag inte ladda hemma hade jag aldrig skaffat elbil. Vilken jäkla stress. Särskilt nu vintertid när det går åt lika mycket energi till uppvärmning som till själva körningen. Har nu 210 km range kvar och har bara kört ca 90 km sen den var fulladdad. Då var typical range 420 km. Så med mycket kortkörningar så får man bara halva räckvidden. Spelar ingen roll för mig för jag laddar ju hemma och vet att på långkörning så är det inte fullt så katastrofalt. Men kunde jag inte ladda hemma... Ja, range mode skulle väl hjälpa kanske. Men ändå.
Förstår dock inte varför det är omöjligt för nek0 att fixa laddning hemma om han bor i villa.
Bor i en bostadsrätt på fjärde våningen nära jobbet. Villan har vi som sommarställe
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Kan inte låta bli att lägga in en kommentar. Har en s85 som jag kört ca 6000 mil med på två år och besöker den här sidan frekvent, finner exempelvis stort nöje i de dagliga nyheterna från tibor, tack för det!
Vill även tacka nek0 för att du agerar lite djävulens advokat i den här "inbördes-beundran-klubben", det behövs. Om du vill kan du låna min bil en dag eller två för att testa... det enda jag begär är att du anger mej som referens när du köper en tesla i framtiden!
Håller med; min S85 är inte perfekt. Min förra bil, en Audi a6 allroad, var bättre på många punkter. Det kräver lite mer "tänk efter före" att köra el än ICE. Det är exempelvis i min värld en kompromiss att veta att man måste stanna i Karlstad när man ska till sälen...
Men den är tillräckligt bra för att bevisa för mej själv och många i min omgivning att det funkar! Kan jag genom att vara en early adapter påskynda omställningen får jag väl en liten guldstjärna i marginalen?
Vill även tacka nek0 för att du agerar lite djävulens advokat i den här "inbördes-beundran-klubben", det behövs. Om du vill kan du låna min bil en dag eller två för att testa... det enda jag begär är att du anger mej som referens när du köper en tesla i framtiden!
Håller med; min S85 är inte perfekt. Min förra bil, en Audi a6 allroad, var bättre på många punkter. Det kräver lite mer "tänk efter före" att köra el än ICE. Det är exempelvis i min värld en kompromiss att veta att man måste stanna i Karlstad när man ska till sälen...
Men den är tillräckligt bra för att bevisa för mej själv och många i min omgivning att det funkar! Kan jag genom att vara en early adapter påskynda omställningen får jag väl en liten guldstjärna i marginalen?
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Tack sanderik det var riktigt vänlig erbjudande.sanderik skrev:Kan inte låta bli att lägga in en kommentar. Har en s85 som jag kört ca 6000 mil med på två år och besöker den här sidan frekvent, finner exempelvis stort nöje i de dagliga nyheterna från tibor, tack för det!
Vill även tacka nek0 för att du agerar lite djävulens advokat i den här "inbördes-beundran-klubben", det behövs. Om du vill kan du låna min bil en dag eller två för att testa... det enda jag begär är att du anger mej som referens när du köper en tesla i framtiden!
Håller med; min S85 är inte perfekt. Min förra bil, en Audi a6 allroad, var bättre på många punkter. Det kräver lite mer "tänk efter före" att köra el än ICE. Det är exempelvis i min värld en kompromiss att veta att man måste stanna i Karlstad när man ska till sälen...
Men den är tillräckligt bra för att bevisa för mej själv och många i min omgivning att det funkar! Kan jag genom att vara en early adapter påskynda omställningen får jag väl en liten guldstjärna i marginalen?
Har redan provkört MS och gillar bilen men har inte möjlighet köpa den som tjänstebil vill ha lite mer marginal på räckvidden ( behöver inte bli store batteri det går bra för mig med kanske 150hk 9sec -100km/h och halva förbrukningen jämfört med normala Teslor) och sen det där med dragkrok, hemma laddningen ....
Jag är ingen miljö fanatiker men sopsorterar, har led lampor i villan och lägenheten,går till jobbet flyger aldrig så jag kan skita när lite till med bilen tills någon ( Tesla eller vem som) gör en elbil som passar mig.
Än en gång tack för det fina erbjudandet.
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Bra, nu har du hittat mer riktiga problemen med elbil. Konstiga långresor är det inte!nek0 skrev:Har aldrig skrivit att det inte fungerar. Skriver alltid att det inte är lika smidigt. Vilken del i meningen är svår att förstå?
Har ingen hemmaladdning . Var i Huskvarna- Jönköping finns snabbladdare? Hur många laddare finns i Huskvarna där jag bor? Blir det verkligen billigare med elbil om jag måste betala 2,40kr/min Det är många frågor som ingen vill kännas vid . Jag kan inte få Model S eller M som tjänstebil kan - vill jag betala 900 000-1 500 000 kr ? Blir det billigare med en privatköpt Tesla eller en privatköpt billigare bil. Model 3 kanske man kan räkna hem som privat köpare men den finns inte än. Vet vi om det kommer dragkrok som man vill ha eller man får hyra en bil med dragkrok fast man köpt en stor dyr bil? Det är inte bara påstå alla kan och bör köpa bara för att det fungerar smidigt för dig så fungerar det inte lika smidigt för alla.
Du måste ordna hemmaladdning annars bli elbilen inte smidig. Jag hade aldrig ens övervägt elbil om jag inte hade haft laddning hemma. Möjligen hade det funkat att ha på jobbet istället, men då blir det en kompromiss. Att inte ha hemmaladdning är 1000 gånger värre än problemen vid några enstaka långresor.
En hemmaladdare behöver bara vara ett 6A stickuttag, svårare behöver det inte vara. Om du bor i bostadsrätt, ligg på föreningen om att sätta upp laddare. Om du bor i hyresrätt var på hyresvärden! Förklara att det just nu(!) finns bidrag att få, de måste passa på innan det slopas.
Det finns hyfsat många laddare i Jönköping, jag brukar stanna där och ladda. Men du ska inte förlita dig på offentlig laddning, du SKA ha hemmaladdning.
Vi får se om det blir drag till Model 3. Om det inte blir det så måste jag ha kvar fossilen ett tag till, tyvärr.
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Just Jönköping är väl en av de städerna som har relativt många laddpunkter. Just nu är det fyra stycken snabbladdare och 19 stycken typ 2. Det är skitbra jämfört med t ex Skövde som har en enda snabbladdare och noll typ2-stolpar! Men jag håller med om att det är extremt osmidigt (och troligen dyrt) att behöva åka till en laddstolpe för att ladda bilen. Det skulle jag inte heller vilja göra. En av de största fördelarna med elbil är ju att man kan ladda den hemma.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14