Vilken fossiltillverkare konkar först?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av 12man »

Holden är nedlagt som tillverkare, bara import fr.o.m. 20 Oktober 2017
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av zyax »

PSA konkar först i Europa, mest skitmärken. Det sämsta tyska+det sämsta franska.
Fiat ligger väl också riktigt kass till, men de har en del märken som ligger bra till.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Legato »

chaffis75 skrev:
varför opel? de har ju precis tagits över av PSA...
Nej jag tror GM eller Fiat...
Korrekt ang Opel, dock tror jag "Torkel" har rätt på sätt och vis ändå. Jag tror PSA ligger väldigt illa till.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Legato »

AGCF skrev:
Om man ska göra en lista vilka som ligger bäst till land för land.

Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.

Frankrike: Renault ligger före PSA.

Japan: Nissan ligger före Toyota och Mazda

Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.

USA: Tesla ligger före alla, GM säljer dåligt med Bolt trots specen. Är det för att man vill ha en Tesla om man vill ha en elbil?

Utveckla gärna.
Jag hade för mig att Hyundai ägde Kia men det var fel... Enligt Wikipedia:
"Hyundai acquired the majority of rival Kia Motors. Hyundai owns 33.88% of Kia"

Jag undrar hur de får ihop påståendet att 33,88% skulle vara en majoritet av aktierna i bolaget :D
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Ric »

AGCF skrev:
Sydkorea: Hyundai ligger före Kia.
Om jag kommer ihåg rätt så har väl de samma ägare? I vart fall nära samarbete.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10283
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Legato »

AGCF skrev:
Tyskland: BMW är den enda som designat en helt dedikerad elbil från grunden. BMW i3.
Jag tror trots detta att VW kommer gå vinnande ur kampen i Tyskland. Dock inte av egen vilja, utan pga att de i praktiken tvingats in i elbilsracet... Gemene man verkar inte bry sig om Diesel Gate. För mig känns VW dock väldigt avlägset att köpa, lite som att anlita en pedofil som barnvakt efter att han sonat sitt brott :roll:
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av 12man »

Legato skrev:
chaffis75 skrev:
varför opel? de har ju precis tagits över av PSA...
Nej jag tror GM eller Fiat...
Korrekt ang Opel, dock tror jag "Torkel" har rätt på sätt och vis ändå. Jag tror PSA ligger väldigt illa till.
men PSA ägs av franska och kinesiska staten (via Dongfeng)
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Leo »

Hade inte Nissan, Mitsubishi och Renault gått in i något samarbete om framtida elbilar?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Verdi

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Verdi »

Det finns ju uppenbarligen plats för en massa olika bilmärken. Varför skulle det ändra sig för att de antagligen kommer drivas av el istället?

Tesla kommer ju inte kunna fylla hela behovet. Och de där kinesiska bilarna kommer antagligen aldrig säljas utanför Kina.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av e5m1r »

Har ni glömt Ford ?
Den är redan nedbantad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Verdi »

Walker skrev:
SAAB?? :roll:
...var kanske två (eller trea) på den bollen? :lol:

Saab var långt ifrån först att gå i konkurs. ;)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... %C3%A4rken

Bland de mer kända nedlagda märkena finns: Plymouth, Packard, Studebaker, Oldsmobile, MG, Pontiac, Rover, Hummer, Morris...
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:
Det finns ju uppenbarligen plats för en massa olika bilmärken. Varför skulle det ändra sig för att de antagligen kommer drivas av el istället?

Tesla kommer ju inte kunna fylla hela behovet. Och de där kinesiska bilarna kommer antagligen aldrig säljas utanför Kina.
Bara för ett företag går i konkurs betyder inte det att märket försvinner, GM har ju redan konkat en gång och risk finns att de gör det igen. Fossiltillverkare kan konka och återuppstå som elbilstillverkare, kanske med kineser som nya ägare likt SAAB fast där överlevde inte märket.

Varför tror du att kinesiska bilar troligen inte kommer att säljas utanför Kina? Det finns redan minst ett kinesiskt märke som säljs i Europa:

http://bydeurope.com/vehicles/e6/index.php
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Jerker »

Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Verdi

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Kanske. De har en väldigt stor inhemsk marknad och det ställs helt andra krav på bilarna i Europa vad gäller kvalitet och säkerhet. Frågan är om de anser det värt kostnaden att slå sig in på en hårt konkurrensutsatt marknad som inte är så stor med deras mått mätt. Tror de hellre sneglar mot Indien faktiskt.

Fast jag vet inte så mycket om detta. Sånt här sas väl om japanska bilar på 60-talet också. Osvuret är bäst.

För övrigt roligt med skilda perspektiv. På Autopower (BMW-forumet) är de helt övertygade om att Tesla är lurendrejare som snart går i konkurs. Det finns ju faktiskt en del som tyder på det också. Massiva förluster inte minst.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
SAAB?? :roll:
...var kanske två (eller trea) på den bollen? :lol:
Vad då SAAB ? Det går som tåget för oss.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4181
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Vi kan väl hoppas att kinesiska märken vill etablera sig i tomrummet innan de fyller hemmamarknaden. Kommer de inte innan gammelföretagen startar elbils produktion blir det försent för Kina företagen .
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Jerker »

nek0 skrev:
Jerker skrev:
Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Vi kan väl hoppas att kinesiska märken vill etablera sig i tomrummet innan de fyller hemmamarknaden. Kommer de inte innan gammelföretagen startar elbils produktion blir det försent för Kina företagen .
Frågan är ju vad som är mest attraktivt för dem? Som jag har förstått det så kan man sälja bilar i Kina med mycket lägre krav på krocksäkerhet, speciellt om de endast är avsedda för stadstrafik och har en begränsad hastighet på 70(?) km/h. Såna bilar kan de inte sälja här. Så de skulle kanske behöva bygga särskilda modeller för export. Sen är det ju det där med tillgången på batterier.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av LarsL »

Det är kineserna som kommer driva de andra till konkurs. De kommer kunna leverera billigare bilar än vad de andra förmår. De kommer ha batteriernaoch de kommer ha lärt sig tillverkningen på hemmaplan.


Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Bjelke »

Toyota har jag oxo funderat på, och av samma anledning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Bjelke »

Och kanske Alfla Romeo av typ samma grundanledning (fast dom ingår ju iofs i större koncern
men kan läggas ner ändå)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5307
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Jag tror inte man ska underskatta japanernas förmåga att byta teknik när de väl inser att de är tvingade. Där tror jag snarare att det är ett problem för de tyska kolosserna. Men jag tror även tyskarna kommer att överleva.
Model Y P
Model S P
Model S P
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Smutt »

Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Jag tror inte man ska underskatta japanernas förmåga att byta teknik när de väl inser att de är tvingade. Där tror jag snarare att det är ett problem för de tyska kolosserna. Men jag tror även tyskarna kommer att överleva.
Det tar 4år för dom stora att göra en bottenplatta så från den dagen dom fattar tar det minst 4år att få fram 1 bil men dom behöver typ 8
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5307
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Smutt skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
LarsL skrev:
Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Jag tror inte man ska underskatta japanernas förmåga att byta teknik när de väl inser att de är tvingade. Där tror jag snarare att det är ett problem för de tyska kolosserna. Men jag tror även tyskarna kommer att överleva.
Det tar 4år för dom stora att göra en bottenplatta så från den dagen dom fattar tar det minst 4år att få fram 1 bil men dom behöver typ 8
Jag tror inte att de låter det ta 4 år om det handlar om deras överlevnad.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av LarsL »

Att de behöver ta fram 8 samtidigt det kan de hantera, där är det ju bara att bräcka på med resurser. Men löptiden kan de inte göra mycket åt, det tar tid att få fram en bil. Inte ens Tesla kan pressa fram bilar mycket snabbare än 3-4 år.

Det de kan göra är att slänga in batterier i någon av deras fossiler och hoppas det funkar. Det blir naturligtvis en hemsk bil jämfört med konkurrenterna som har designat sina bilar som elbilar från början. Dessutom blir den förmodligen dyrare eftersom den är jobbig att producera.
Ryktet börjar sprida sig att Toyota kan ju inte det här med elbilar... De får nu svårt att även sälja elbilar.
Under tiden blöder företaget eftersom de har jätteanläggningar som de måste hålla igång.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?

Inlägg av Smutt »

Jag tror inte att de låter det ta 4 år om det handlar om deras överlevnad.[/

Om vi tittar på det historiskt så ser man hur svårt stora företag har att ställa om till det nya.
Sen är det inte bara en bottenplatta som behövs laddnätverk batterier osv allt måste på plats
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Skriv svar