Hur tvättar ni era Teslor?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Hur tvättar ni era Teslor?

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Borstfri maskintvätt...
...finns inte överallt. Här hos oss finns bara en maskintvätt. Med borstar. Och de två närmaste själv-tvätt anläggningarna med högtryckstvätt är i princip alltid jätteupptagna så man får vänta länge länge.
Hemmatvätt är oftast smidigast och snabbast. Tar man dessutom regnvatten som jag, så blir det inga vattenfläckar heller. Man slipper torka av bilen då. Teslan med sina släta stora ytor utan en massa veck och kanter är den i särklass mest lätt-tvättade bilen jag någonsin haft.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: Hur tvättar ni era Teslor?

Inlägg av Mrk »

Vitsen med att tvätta bilen är väl att få lite egentid och pyssla i garaget? :) Jag kan tvätta bilen i 5 timmar.

Tror ingen svarade på första inlägget ang ”använd inte vanliga tvättmedel” så skulle jag nog säga att det låter som en friskrivning från Teslas del.

För er som nu är intresserade av manuell biltvätt kan jag rekommendera Larry på AMMO NYC, han har precis släppt en serie klipp som är en utbildning i 6 steg. Där förklaras också varför lackförseglingar med fina namn som sägs hålla i 5-8år för 10+k är pengarna i sjön.

I första(eller andra) avsnittet så går han igenom vilka prylar du ska handla för ’basics’.

För Kem skulle jag säga Meguiars proffssortiment (vilket få säljer till p.personer) eller Bollnäs bilvårds egna BBV för att komma igång.



Nu har jag inte tid att skriva mer, ska tvätta mina microfiberdukar Bild
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Hur tvättar ni era Teslor?

Inlägg av kangru »

Verdi skrev:
Smutt skrev:
Jag lämnar in en smutsig Tesla hämtar en “ny” otroligt smidigt och avdragsgillt
Jo, men det kostar en hel del ändå och så måste man ta sig därifrån och tillbaka för att hämta den. Om man inte har tid att vänta, vilket jag inte har.
Just detta problem (att åka och lämna och hämta) löser EcoSteaMobil då de kommer till dig (inom Stockholm & Uppsala) och tvättar med ånga.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Hur tvättar ni era Teslor?

Inlägg av Smutt »

Mrk skrev:
Vitsen med att tvätta bilen är väl att få lite egentid och pyssla i garaget? :) Jag kan tvätta bilen i 5 timmar.

Tror ingen svarade på första inlägget ang ”använd inte vanliga tvättmedel” så skulle jag nog säga att det låter som en friskrivning från Teslas del.

För er som nu är intresserade av manuell biltvätt kan jag rekommendera Larry på AMMO NYC, han har precis släppt en serie klipp som är en utbildning i 6 steg. Där förklaras också varför lackförseglingar med fina namn som sägs hålla i 5-8år för 10+k är pengarna i sjön.

I första(eller andra) avsnittet så går han igenom vilka prylar du ska handla för ’basics’.

För Kem skulle jag säga Meguiars proffssortiment (vilket få säljer till p.personer) eller Bollnäs bilvårds egna BBV för att komma igång.

Jag har ingen aning om vad som är sant om hållbarhet men om man har en familj som gillar snygga naglar så får man små repor vid handtagen och säger man till på sitt handtvätt ställe att dom ska göra en lackförsegling eller vad dom kallar det så försvinner dessa repor och det är ju Smutt! :lol:

Nu har jag inte tid att skriva mer, ska tvätta mina microfiberdukar Bild
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Verdi

Re: Hur tvättar ni era Teslor?

Inlägg av Verdi »

kangru skrev:
Verdi skrev:
Smutt skrev:
Jag lämnar in en smutsig Tesla hämtar en “ny” otroligt smidigt och avdragsgillt
Jo, men det kostar en hel del ändå och så måste man ta sig därifrån och tillbaka för att hämta den. Om man inte har tid att vänta, vilket jag inte har.
Just detta problem (att åka och lämna och hämta) löser EcoSteaMobil då de kommer till dig (inom Stockholm & Uppsala) och tvättar med ånga.

Åh fan. Lite trångt på jobbparkeringen här tyvärr. Men man får väl flytta den under tiden den tvättas. Men om de orsakar en skada på lacken? Hur ser försäkringsskyddet ut?

Vi bodde i kvarteret Grimhild (ett gammalt parkeringshus som det byggdes lägenheter runt och ovanpå) och där fanns det för några år sen ett gäng som hade nån ångtvätt av bilar. De fick dock ganska snart dåligt rykte då de repade en del bilar. Sen dess har jag varit skeptisk till ångtvätt. Men det är väl som vanligt människorna och inte tekniken som felar.

Får väl kolla in de där. Vore ju smidigt om de kunde gör det medan jag är på jobbet. Den här årstiden är det inte så roligt att tvätta för hand så jag brukar faktiskt köra mina bilar i en vanlig automattvätt ibland. Skulle det bli för repigt så får väl Mr Cap eller nån annan polera upp bilen...
Senast redigerad av Verdi, redigerad totalt 1 gånger.
Verdi

Re: Hur tvättar ni era Teslor?

Inlägg av Verdi »

Mrk skrev:
Vitsen med att tvätta bilen är väl att få lite egentid och pyssla i garaget? :) Jag kan tvätta bilen i 5 timmar.

Tror ingen svarade på första inlägget ang ”använd inte vanliga tvättmedel” så skulle jag nog säga att det låter som en friskrivning från Teslas del.

För er som nu är intresserade av manuell biltvätt kan jag rekommendera Larry på AMMO NYC, han har precis släppt en serie klipp som är en utbildning i 6 steg. Där förklaras också varför lackförseglingar med fina namn som sägs hålla i 5-8år för 10+k är pengarna i sjön.

I första(eller andra) avsnittet så går han igenom vilka prylar du ska handla för ’basics’.

För Kem skulle jag säga Meguiars proffssortiment (vilket få säljer till p.personer) eller Bollnäs bilvårds egna BBV för att komma igång.



Nu har jag inte tid att skriva mer, ska tvätta mina microfiberdukar Bild
Min omgivning tillåter inte såna utsvävningar. Den tillåter knappt en snabbtvätt hemma på uppfarten...
Skriv svar