Så skiljer sig WLTP mot NEDC

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Så skiljer sig WLTP mot NEDC

Inlägg av Zalman3 »

Så skiljer sig WLTP mot NEDC
Längd: 23 km (+ 110 procent)
Restid: 30 minuter (+ 50 procent)
Medelhastighet: 47 km/tim (+ 38 procent)
Topphastighet: 131 km/tim (+ 9 procent)
Andel stopptid: 13 procent (– 48 procent)

För Volvo Cars är XC40 den första modellen som testats med den nya metoden.
I tekniska fakta för bilen finns därför olika värden för förbrukning och utsläpp av koldioxid.
Enligt NEDC förbrukar dieselversionen D4 från 0,5 liter per mil, enligt WLTP är förbrukningen från 0,64 liter per mil – en ökning med hela 28 procent.

Har inte era bilar klarat den nivån tidigare?

”Det finns olika steg i Euro 6, det finns Euro 6 A, det finns Euro 6 B. Nu jobbar vi mot något som heter Euro 6 D Temp, sedan kommer Euro 6 D. Det är en trappa inom Euro 6-begreppet. Den trappan är ganska stor om vi pratar faktiska emissioner och teknologi. Det stora som händer parallellt med att vi får WLTP, som man kan säga ökar utsläppen av koldioxid, är att vi lägger till avgastester under verklig körning. Den träffar säkert 80–90 procent av alla körningar kunderna har.”

Jag hör till dem som tror att elektrifiering kommer att bli väldigt stort. Överst på min prioriteringslista ligger helelektriska bilar, laddhybrider och mildhybrider”, säger Henrik Green.
https://www.di.se/bil/nya-hardare-utsla ... klara-dem/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension