Begagnade dieslar går inte att sälja

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
HelectriC skrev:
Verdi skrev:
ovelundkvist skrev:
Äntligen lyfte debatten till en intressant nivå! :D

Jag håller helt med dig Verdi om att ekonomiska styrmedel är att föredra. Men det förutsätter modiga politiker som vågar fatta de ibland obekväma besluten, och det är vi inte så bortskämda med här i Sverige.

Bägge dina exempel är bra, effekten av den ekonomiska styrning som gjorde elbilen så attraktiv i Norge hade aldrig kunnat ske med dåliga samveten. Men det byggde ju också på att fossilbilar blev väldigt dyra för att kompensera elbilssubventionen, och det var ju inte så populärt hos alla i Norge.

Samma sak med prisfallet på solceller, utan de grönas subvention av solceller i Tyskland skulle solceller fortfarande kosta fantasisummor.

Därmed borde vi även vara överens om behovet av rejält höjda flygskatter i Sverige, så att jag, Jerker och andra samvetsömma inte frivilligt behöver avstå den årliga Thailandsresan över nyår?
Absolut. Jag tycker flygskatten kan vara rejäl. Kanske inte lika rejäl som Jerker tycker men... Men hellre på utrikes semesterflyg än på inrikesflyget som oftast är mer nytta än nöje.
Nej fan, man måste kunna resa till soliga länder även privat. Jag går under om jag inte får lite sol under denna skittråkiga del av året!

Dags att upptäcka glädjen med skidåkning med andra ord, hör jag! :D
Skidor åker jag också, men behöver sol i kombination med shorts :D
Barnen är för små för alperna, så just nu är det solsemester som får stå för solen. Skidor i skandinaviska fjäll är inte helt samma sak.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av vigge50 »

Smutt skrev:
Ja ligger mycket i egenintresse jag kommer sälja min diesel borde skrota den så ingen annan kör den 30000mil till, men vill gärna ha 120000kr om det går :?
Om den säljs till någon som då väljer att skrota en ännu äldre bil så kanske det är bra att sälja deb ur miljösynpunkt.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av bylund »

vigge50 skrev:
Smutt skrev:
Ja ligger mycket i egenintresse jag kommer sälja min diesel borde skrota den så ingen annan kör den 30000mil till, men vill gärna ha 120000kr om det går :?
Om den säljs till någon som då väljer att skrota en ännu äldre bil så kanske det är bra att sälja deb ur miljösynpunkt.
Såvida inte den jättegamla bilen som skrotas är en Detroit Electric.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av vigge50 »

bylund skrev:
vigge50 skrev:
Smutt skrev:
Ja ligger mycket i egenintresse jag kommer sälja min diesel borde skrota den så ingen annan kör den 30000mil till, men vill gärna ha 120000kr om det går :?
Om den säljs till någon som då väljer att skrota en ännu äldre bil så kanske det är bra att sälja deb ur miljösynpunkt.
Såvida inte den jättegamla bilen som skrotas är en Detroit Electric.
Sant
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av lator »

MangeT skrev:
Tror inte att storleken på batteriet är viktigast utan laddtiden. Kommer ny teknik som kan ladda batteriet till 90% på 5 min så kommer det vara totala dödsstöten för bilar med fossilmotorer men också sänka andrahandsvärdet dessvärre rejält för min model S t.ex som jag tänkt behålla länge. Laddtiden tror jag är viktigast och självklart laddinfrastruktur där Tesla idag är i en helt egen liga.
För vissa är givetvis laddtiden av högsta prioritet men för de flesta spelar det ingen eller liten roll då bilen laddas under natten och används till de dagliga resorna. Någon enstaka gång åker även dessa familjer på långresa men då spelar faktiskt inte 30 minuter så stor roll då det ändå ska ätas, bytas blöjor och få ut lite "spring i bena"... Som jag ser det så finns laddtidsproblemet bara vid vissa storhelger och lovtider för de flesta. Hur lösningen på laddning vid dessa lämmeltåg ska lösas hör nog till en annan tråd då jag redan är allt för ot... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
unumlapis
Teslaägare
Inlägg: 581
Blev medlem: 03 sep 2017 22:22
Ort: Limhamn

Re: Begagnade dieslar går inte att sälja

Inlägg av unumlapis »

Vet ej om ni sett denna krönikan från Fokus som även postades i Artikel i media tråden:

Bild
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Skriv svar