Absolut. Jag tycker flygskatten kan vara rejäl. Kanske inte lika rejäl som Jerker tycker men... Men hellre på utrikes semesterflyg än på inrikesflyget som oftast är mer nytta än nöje.ovelundkvist skrev:Äntligen lyfte debatten till en intressant nivå!
Jag håller helt med dig Verdi om att ekonomiska styrmedel är att föredra. Men det förutsätter modiga politiker som vågar fatta de ibland obekväma besluten, och det är vi inte så bortskämda med här i Sverige.
Bägge dina exempel är bra, effekten av den ekonomiska styrning som gjorde elbilen så attraktiv i Norge hade aldrig kunnat ske med dåliga samveten. Men det byggde ju också på att fossilbilar blev väldigt dyra för att kompensera elbilssubventionen, och det var ju inte så populärt hos alla i Norge.
Samma sak med prisfallet på solceller, utan de grönas subvention av solceller i Tyskland skulle solceller fortfarande kosta fantasisummor.
Därmed borde vi även vara överens om behovet av rejält höjda flygskatter i Sverige, så att jag, Jerker och andra samvetsömma inte frivilligt behöver avstå den årliga Thailandsresan över nyår?
Begagnade dieslar går inte att sälja
Moderator: Redaktion
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Eh...? De går på fossila bränslen.Walker skrev:Men flygplan går väl inte på diesel?
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Trådens titel... ?Jerker skrev:Eh...? De går på fossila bränslen.Walker skrev:Men flygplan går väl inte på diesel?
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Hm... Är det inte regel att trådarna går off topic?Verdi skrev:Trådens titel... ?Jerker skrev:Eh...? De går på fossila bränslen.Walker skrev:Men flygplan går väl inte på diesel?
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Med risk för att svära i kyrkan så tycker jag Tyskland är ett dåligt exempel. Deras enorma subventioner av solceller och vindkraftverk har kostat skjortan och bara lett till att solceller har installerats oavsett solläge och att vindkraftverk har byggts på platser med urusla vindlägen. Detta har bara kunnat göras tack vare att producenterna har fått garanterat ruskigt bra betalt för varje levererad kWh ut på nätet. Tre kronor eller mer per levererad kWh är inte ekonomiskt hållbart. Oavsett motiv och ambitioner. Vill man lyfta fram bra exempel så är Kina den stora prispressaren på solceller, Danmark när det gäller teknikutveckling inom vindkraft och Sverige när det gäller det mest kostnadseffektiva stödsystemet för utbyggnad av teknikneutral förnybar energiomvandling.Jerker skrev:Apropå Tyskland så är det två saker, som är bland det mest hatade på det här forumet, som vi har solcellsboomen att tacka för:
Die Grünen, alltså det tyska miljöpartiet som stod förebild för det svenska, lyckades driva igenom avveckling av kärnkraften vilket i sin tur krävde ersättningsproduktion vilket blev vind- och solkraft.
Så att vi idag har ett visst hopp om att olja och kol ska sluta användas beror på detta orsakssammanhang. Något att begrunda!
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Nej fan, man måste kunna resa till soliga länder även privat. Jag går under om jag inte får lite sol under denna skittråkiga del av året!Verdi skrev:Absolut. Jag tycker flygskatten kan vara rejäl. Kanske inte lika rejäl som Jerker tycker men... Men hellre på utrikes semesterflyg än på inrikesflyget som oftast är mer nytta än nöje.ovelundkvist skrev:Äntligen lyfte debatten till en intressant nivå!
Jag håller helt med dig Verdi om att ekonomiska styrmedel är att föredra. Men det förutsätter modiga politiker som vågar fatta de ibland obekväma besluten, och det är vi inte så bortskämda med här i Sverige.
Bägge dina exempel är bra, effekten av den ekonomiska styrning som gjorde elbilen så attraktiv i Norge hade aldrig kunnat ske med dåliga samveten. Men det byggde ju också på att fossilbilar blev väldigt dyra för att kompensera elbilssubventionen, och det var ju inte så populärt hos alla i Norge.
Samma sak med prisfallet på solceller, utan de grönas subvention av solceller i Tyskland skulle solceller fortfarande kosta fantasisummor.
Därmed borde vi även vara överens om behovet av rejält höjda flygskatter i Sverige, så att jag, Jerker och andra samvetsömma inte frivilligt behöver avstå den årliga Thailandsresan över nyår?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Har inte flugit privat på 15 år så för min del får de gärna sätta en ordentlig flygskatt.
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Fast en del av förklaringen till Kinas prispress är den stora efterfrågan Tyskland skapade, så massproduktion blev mer lönsamt.+46 skrev:Med risk för att svära i kyrkan så tycker jag Tyskland är ett dåligt exempel. Deras enorma subventioner av solceller och vindkraftverk har kostat skjortan och bara lett till att solceller har installerats oavsett solläge och att vindkraftverk har byggts på platser med urusla vindlägen. Detta har bara kunnat göras tack vare att producenterna har fått garanterat ruskigt bra betalt för varje levererad kWh ut på nätet. Tre kronor eller mer per levererad kWh är inte ekonomiskt hållbart. Oavsett motiv och ambitioner. Vill man lyfta fram bra exempel så är Kina den stora prispressaren på solceller, Danmark när det gäller teknikutveckling inom vindkraft och Sverige när det gäller det mest kostnadseffektiva stödsystemet för utbyggnad av teknikneutral förnybar energiomvandling.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Precis, och det var det jag syftade på.bylund skrev:Fast en del av förklaringen till Kinas prispress är den stora efterfrågan Tyskland skapade, så massproduktion blev mer lönsamt.+46 skrev:Med risk för att svära i kyrkan så tycker jag Tyskland är ett dåligt exempel. Deras enorma subventioner av solceller och vindkraftverk har kostat skjortan och bara lett till att solceller har installerats oavsett solläge och att vindkraftverk har byggts på platser med urusla vindlägen. Detta har bara kunnat göras tack vare att producenterna har fått garanterat ruskigt bra betalt för varje levererad kWh ut på nätet. Tre kronor eller mer per levererad kWh är inte ekonomiskt hållbart. Oavsett motiv och ambitioner. Vill man lyfta fram bra exempel så är Kina den stora prispressaren på solceller, Danmark när det gäller teknikutveckling inom vindkraft och Sverige när det gäller det mest kostnadseffektiva stödsystemet för utbyggnad av teknikneutral förnybar energiomvandling.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Så är det. Utan Tysklands subventioner hade definitivt inte priset på solceller varit så lågt som det är idag! Och det är hela fundamentet för den energirevolution som sker i indien och andra länder som är på gång med energiutveckling nu. Inte mycket ”Marknad” inblandad i det...
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Jag förstår vad ni menar, men jag skulle vilja påstå att det är mer en historisk felbeskrivning.
Om Kina skulle ha valt att inte satsa på export av solceller och bara prioriterat den inhemska marknaden så hade vi fortfarande haft dyra solceller med dålig verkningsgrad I resten av världen.
Att gå in i Tyskland var som att sno godis från ett barn. Det var först när Kina började exportera solceller till andra marknader som utvecklingen tog riktig fart. Samma var det med vindkraften. Men då var det Danmark som började satsa på export.
Om Kina skulle ha valt att inte satsa på export av solceller och bara prioriterat den inhemska marknaden så hade vi fortfarande haft dyra solceller med dålig verkningsgrad I resten av världen.
Att gå in i Tyskland var som att sno godis från ett barn. Det var först när Kina började exportera solceller till andra marknader som utvecklingen tog riktig fart. Samma var det med vindkraften. Men då var det Danmark som började satsa på export.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Jag menar att majoriteten av konsumenterna går efter "sin egen plånbok". Norges elbilar, Tysklands subventioner, Black Friday, you name it! Det är inte idealitet som styr ekonomier eller ekonomiska val för statistisktstora grupper. Det är det kortsiktiga egenintresset och egna plånboken. Man kan få folk att begripa att plastpåsar är dåligt för världshaven och dra ner på användningen av dem men ändå läser vi om "Miljövän" i Uppsala som cyklar, är vegan, hånar bilismen och flyger kors och tvärs och världen på nöjesresor. Idealitet väger inte speciellt tungt när egenintresset kolliderar.ovelundkvist skrev:På vilket sätt menar du att ”Marknaden” är inblandad i när gröna miljöradikaler i Tyskland eller Norges politiker inför kraftiga bonus malus-subventioner som får fart på miljösatsningar?!?Foluke skrev:Så är det! Det kallas "Marknaden"!ovelundkvist skrev:Äntligen lyfte debatten till en intressant nivå!
Jag håller helt med dig Verdi om att ekonomiska styrmedel är att föredra. Men det förutsätter modiga politiker som vågar fatta de ibland obekväma besluten, och det är vi inte så bortskämda med här i Sverige.
Bägge dina exempel är bra, effekten av den ekonomiska styrning som gjorde elbilen så attraktiv i Norge hade aldrig kunnat ske med dåliga samveten. Men det byggde ju också på att fossilbilar blev väldigt dyra för att kompensera elbilssubventionen, och det var ju inte så populärt hos alla i Norge.
Samma sak med prisfallet på solceller, utan de grönas subvention av solceller i Tyskland skulle solceller fortfarande kosta fantasisummor.
Därmed borde vi även vara överens om behovet av rejält höjda flygskatter i Sverige, så att jag, Jerker och andra samvetsömma inte frivilligt behöver avstå den årliga Thailandsresan över nyår?
Det var det jag menar med "marknaden". (Jag kan utveckla det mer fast då blir det väl o.t.)
Model S P85D,
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Ja ligger mycket i egenintresse jag kommer sälja min diesel borde skrota den så ingen annan kör den 30000mil till, men vill gärna ha 120000kr om det går
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
HelectriC skrev:Nej fan, man måste kunna resa till soliga länder även privat. Jag går under om jag inte får lite sol under denna skittråkiga del av året!Verdi skrev:Absolut. Jag tycker flygskatten kan vara rejäl. Kanske inte lika rejäl som Jerker tycker men... Men hellre på utrikes semesterflyg än på inrikesflyget som oftast är mer nytta än nöje.ovelundkvist skrev:Äntligen lyfte debatten till en intressant nivå!
Jag håller helt med dig Verdi om att ekonomiska styrmedel är att föredra. Men det förutsätter modiga politiker som vågar fatta de ibland obekväma besluten, och det är vi inte så bortskämda med här i Sverige.
Bägge dina exempel är bra, effekten av den ekonomiska styrning som gjorde elbilen så attraktiv i Norge hade aldrig kunnat ske med dåliga samveten. Men det byggde ju också på att fossilbilar blev väldigt dyra för att kompensera elbilssubventionen, och det var ju inte så populärt hos alla i Norge.
Samma sak med prisfallet på solceller, utan de grönas subvention av solceller i Tyskland skulle solceller fortfarande kosta fantasisummor.
Därmed borde vi även vara överens om behovet av rejält höjda flygskatter i Sverige, så att jag, Jerker och andra samvetsömma inte frivilligt behöver avstå den årliga Thailandsresan över nyår?
Dags att upptäcka glädjen med skidåkning med andra ord, hör jag!
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Skidor åker jag också, men behöver sol i kombination med shortsTeslaspolen skrev:HelectriC skrev:Nej fan, man måste kunna resa till soliga länder även privat. Jag går under om jag inte får lite sol under denna skittråkiga del av året!Verdi skrev:Absolut. Jag tycker flygskatten kan vara rejäl. Kanske inte lika rejäl som Jerker tycker men... Men hellre på utrikes semesterflyg än på inrikesflyget som oftast är mer nytta än nöje.ovelundkvist skrev:Äntligen lyfte debatten till en intressant nivå!
Jag håller helt med dig Verdi om att ekonomiska styrmedel är att föredra. Men det förutsätter modiga politiker som vågar fatta de ibland obekväma besluten, och det är vi inte så bortskämda med här i Sverige.
Bägge dina exempel är bra, effekten av den ekonomiska styrning som gjorde elbilen så attraktiv i Norge hade aldrig kunnat ske med dåliga samveten. Men det byggde ju också på att fossilbilar blev väldigt dyra för att kompensera elbilssubventionen, och det var ju inte så populärt hos alla i Norge.
Samma sak med prisfallet på solceller, utan de grönas subvention av solceller i Tyskland skulle solceller fortfarande kosta fantasisummor.
Därmed borde vi även vara överens om behovet av rejält höjda flygskatter i Sverige, så att jag, Jerker och andra samvetsömma inte frivilligt behöver avstå den årliga Thailandsresan över nyår?
Dags att upptäcka glädjen med skidåkning med andra ord, hör jag!
Barnen är för små för alperna, så just nu är det solsemester som får stå för solen. Skidor i skandinaviska fjäll är inte helt samma sak.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Om den säljs till någon som då väljer att skrota en ännu äldre bil så kanske det är bra att sälja deb ur miljösynpunkt.Smutt skrev:Ja ligger mycket i egenintresse jag kommer sälja min diesel borde skrota den så ingen annan kör den 30000mil till, men vill gärna ha 120000kr om det går
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Såvida inte den jättegamla bilen som skrotas är en Detroit Electric.vigge50 skrev:Om den säljs till någon som då väljer att skrota en ännu äldre bil så kanske det är bra att sälja deb ur miljösynpunkt.Smutt skrev:Ja ligger mycket i egenintresse jag kommer sälja min diesel borde skrota den så ingen annan kör den 30000mil till, men vill gärna ha 120000kr om det går
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Santbylund skrev:Såvida inte den jättegamla bilen som skrotas är en Detroit Electric.vigge50 skrev:Om den säljs till någon som då väljer att skrota en ännu äldre bil så kanske det är bra att sälja deb ur miljösynpunkt.Smutt skrev:Ja ligger mycket i egenintresse jag kommer sälja min diesel borde skrota den så ingen annan kör den 30000mil till, men vill gärna ha 120000kr om det går
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
För vissa är givetvis laddtiden av högsta prioritet men för de flesta spelar det ingen eller liten roll då bilen laddas under natten och används till de dagliga resorna. Någon enstaka gång åker även dessa familjer på långresa men då spelar faktiskt inte 30 minuter så stor roll då det ändå ska ätas, bytas blöjor och få ut lite "spring i bena"... Som jag ser det så finns laddtidsproblemet bara vid vissa storhelger och lovtider för de flesta. Hur lösningen på laddning vid dessa lämmeltåg ska lösas hör nog till en annan tråd då jag redan är allt för ot...MangeT skrev:Tror inte att storleken på batteriet är viktigast utan laddtiden. Kommer ny teknik som kan ladda batteriet till 90% på 5 min så kommer det vara totala dödsstöten för bilar med fossilmotorer men också sänka andrahandsvärdet dessvärre rejält för min model S t.ex som jag tänkt behålla länge. Laddtiden tror jag är viktigast och självklart laddinfrastruktur där Tesla idag är i en helt egen liga.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof