Begagnade dieslar går inte att sälja
Moderator: Redaktion
Begagnade dieslar går inte att sälja
Nu är det inköpsstopp för dieslar hos vissa handlare.
”Osäkerheten är stor”
I bilhallar runtom i Tyskland märks osäkerheten bland kunderna. Och hittills har inte politikerna lyckats försäkra bilköparna om dieselns framtid. Många oroas för att städerna kommer införa körförbud för dieselbilar, för att klara miljömålen för smutsig luft.
– Osäkerheten är jättestor, och det har såklart skadat oss mycket, berättar bilförsäljaren Micha Beckers i Düsseldorf där ett dieselförbud diskuteras för innerstan.
Han får inte längre köpa in äldre dieselbilar eftersom de är för svårsålda nu. Inköpsstopp för diesel, säger han. Micha Beckers pekar mot en vit kombibil med några år på nacken som står bland alla osålda bilar i garaget.
– Den här bilen med tvåliters dieselmotor kostade 40-50.000 kronor mer för ett år sedan, säger han. Raset har gått snabbt.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dies ... i-tyskland
”Osäkerheten är stor”
I bilhallar runtom i Tyskland märks osäkerheten bland kunderna. Och hittills har inte politikerna lyckats försäkra bilköparna om dieselns framtid. Många oroas för att städerna kommer införa körförbud för dieselbilar, för att klara miljömålen för smutsig luft.
– Osäkerheten är jättestor, och det har såklart skadat oss mycket, berättar bilförsäljaren Micha Beckers i Düsseldorf där ett dieselförbud diskuteras för innerstan.
Han får inte längre köpa in äldre dieselbilar eftersom de är för svårsålda nu. Inköpsstopp för diesel, säger han. Micha Beckers pekar mot en vit kombibil med några år på nacken som står bland alla osålda bilar i garaget.
– Den här bilen med tvåliters dieselmotor kostade 40-50.000 kronor mer för ett år sedan, säger han. Raset har gått snabbt.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/dies ... i-tyskland
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3259
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Flera förståsigpåare har ju hävdat att andrahandsvärdet är en risk vid köp av elbil. Undrar vad de har att säga nu?
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Nä nä, lugn i stormen nu...Nu ska vårt diesellok först säljas innan de börjar bete sej på sånt här vis!!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Jag använde min förra bil som växthus en sommardrakbane skrev:Nä nä, lugn i stormen nu...Nu ska vårt diesellok först säljas innan de börjar bete sej på sånt här vis!!
(sjukt vilken slemmig symbolik det fick oxo)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Samtidigt är dessa zonerna där dieslar förbjuds lite sjuka, myndigheterna lyfte tidigare fram dieselbilar och nu ska köpare inte få använda sina bilar. Vad ska de som köpte dieselbil för att de trodde det var bra och inte har råd att köpa ny bil göra?
Ta bort planerna för dieselföbjud men inför en skrotningspremie för äldre dieslbilar liknande Frankrike så kommer äldre dieselbilar försvinna från gatorna utan att vi begränsar framkomligheten för tio eller hundratusentals personer i Sverige.
Ta bort planerna för dieselföbjud men inför en skrotningspremie för äldre dieslbilar liknande Frankrike så kommer äldre dieselbilar försvinna från gatorna utan att vi begränsar framkomligheten för tio eller hundratusentals personer i Sverige.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Men ingen kan ju ha missat dieselns, eller för den delen bensinens skadliga effekter tidigare!?! Tänk efter hur länge du vill tillbringa tid med en fossilbil med motorn igång i ett stängt garage.
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Är du på riktigt? Liiiite större ödmjukhet skulle inte skada.ovelundkvist skrev:Men ingen kan ju ha missat dieselns, eller för den delen bensinens skadliga effekter tidigare!?! Tänk efter hur länge du vill tillbringa tid med en fossilbil med motorn igång i ett stängt garage.
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Nu får man miljöbonus på 4000€ av Mercedes.
"Miljöbonusen för Mercedes-Benz-bilar.
För en utsläppsfri framtid.
Mobilitetens framtid är elektrisk. Tillsammans med tyska regeringen deltar Mercedes-Benz därför i stödprogrammet för nya elbilar (rena batteri-elektriska bilar och bränslecellsbilar) samt för nya laddhybridbilar. Läs mer om tyska miljöbonusen och fördelarna med den.
Vad betyder miljöbonusen och hur stor är den?
Miljöbonusen uppgår till 4 000 euro för helt eldrivna bilar och för laddhybridbilar till 3 000 euro. Den elbil som ska få stöd måste ha ett nettolistpris för grundmodellen på under 60 000 euro. Miljöbonusen finansieras i lika delar av tyska regeringen och industrin.
Vem kan ansöka?
Söka kan privatpersoner, företag, stiftelser, olika organ och föreningar på vilka en nybil inregistreras.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... odule.html#
Intressant att man får 4000€ i miljöbonus av Mercedes, 60.000kr i supermiljöbilspremie av staten från 1 juli 2018.
Och kanske 50.000kr i stöd av rätt arbetsgivare, om man byter till elbil.
Vem har råd att köpa nåt annat än en elbil från 1 juli 2018?
Och gamla osäljbara dieselar hopas hos bilhandlarna.
"Miljöbonusen för Mercedes-Benz-bilar.
För en utsläppsfri framtid.
Mobilitetens framtid är elektrisk. Tillsammans med tyska regeringen deltar Mercedes-Benz därför i stödprogrammet för nya elbilar (rena batteri-elektriska bilar och bränslecellsbilar) samt för nya laddhybridbilar. Läs mer om tyska miljöbonusen och fördelarna med den.
Vad betyder miljöbonusen och hur stor är den?
Miljöbonusen uppgår till 4 000 euro för helt eldrivna bilar och för laddhybridbilar till 3 000 euro. Den elbil som ska få stöd måste ha ett nettolistpris för grundmodellen på under 60 000 euro. Miljöbonusen finansieras i lika delar av tyska regeringen och industrin.
Vem kan ansöka?
Söka kan privatpersoner, företag, stiftelser, olika organ och föreningar på vilka en nybil inregistreras.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... odule.html#
Intressant att man får 4000€ i miljöbonus av Mercedes, 60.000kr i supermiljöbilspremie av staten från 1 juli 2018.
Och kanske 50.000kr i stöd av rätt arbetsgivare, om man byter till elbil.
Vem har råd att köpa nåt annat än en elbil från 1 juli 2018?
Och gamla osäljbara dieselar hopas hos bilhandlarna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Va? Mercedes få pluginer som faktiskt finns tillgängliga kostar ju från 500,000 drygt. Hade detta varit VW, Nissan, Hyundai eller Renault så hade vi kunnat snacka men här är det snarare de som redan har pengar som får lite bidrag för att välja något mer miljövänligt men som i slutändan ändå inte orkar ladda det lilla batteriet iaf. Detta erbjudande försvinner väl säkerligen lagom till dom släpper sin rena elbil kan ja tänka mig eller också saltas priset lite extra redan innan eftersom det ges en miljörabatt. Men men, är väl kanske lite väl negativ. Hade hellre sett de 600,000 euro som en satsning på laddinfrastruktur eller liknande.Zalman3 skrev:
Vem har råd att köpa nåt annat än en elbil från 1 juli 2018?
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Fast, Mercedes har väl bara en elbil som inte säljs längre i Sverige, B250e? Resten av modeller är hybrider av något slag. Känns inte som elektriskarevolutionen är så där framträdande på Mercedes direkt.Zalman3 skrev:Nu får man miljöbonus på 4000€ av Mercedes.
"Miljöbonusen för Mercedes-Benz-bilar.
För en utsläppsfri framtid.
Mobilitetens framtid är elektrisk. Tillsammans med tyska regeringen deltar Mercedes-Benz därför i stödprogrammet för nya elbilar (rena batteri-elektriska bilar och bränslecellsbilar) samt för nya laddhybridbilar. Läs mer om tyska miljöbonusen och fördelarna med den.
Vad betyder miljöbonusen och hur stor är den?
Miljöbonusen uppgår till 4 000 euro för helt eldrivna bilar och för laddhybridbilar till 3 000 euro. Den elbil som ska få stöd måste ha ett nettolistpris för grundmodellen på under 60 000 euro. Miljöbonusen finansieras i lika delar av tyska regeringen och industrin.
Vem kan ansöka?
Söka kan privatpersoner, företag, stiftelser, olika organ och föreningar på vilka en nybil inregistreras.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... odule.html#
Intressant att man får 4000€ i miljöbonus av Mercedes, 60.000kr i supermiljöbilspremie av staten från 1 juli 2018.
Och kanske 50.000kr i stöd av rätt arbetsgivare, om man byter till elbil.
Vem har råd att köpa nåt annat än en elbil från 1 juli 2018?
Och gamla osäljbara dieselar hopas hos bilhandlarna.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Bara att boka sin
EQ – Electric Intelligence by Mercedes-Benz.
Reservasjonsbeløp kr. 20.019,-
https://bilkjop.mercedes-benz.no/eq-reservasjon/
EQ er en ny serie kompromissløse biler fra Mercedes-Benz. Designet på helt nye plattformer for elektriske drivlinjer og kombinert med over 130 års erfaring som verdens mest innovative bilmerke. EQ vil levere på kvalitet, komfort og intelligent sikkerhet som ingen andre. Fra 2019 vil Mercedes-Benz lansere 7 helelektrisk EQ-modeller i rask rekkefølge, mens vi fortsetter det vi startet med i 1886; å redefinere mobilitet.
EQ – Electric Intelligence by Mercedes-Benz.
Reservasjonsbeløp kr. 20.019,-
https://bilkjop.mercedes-benz.no/eq-reservasjon/
EQ er en ny serie kompromissløse biler fra Mercedes-Benz. Designet på helt nye plattformer for elektriske drivlinjer og kombinert med over 130 års erfaring som verdens mest innovative bilmerke. EQ vil levere på kvalitet, komfort og intelligent sikkerhet som ingen andre. Fra 2019 vil Mercedes-Benz lansere 7 helelektrisk EQ-modeller i rask rekkefølge, mens vi fortsetter det vi startet med i 1886; å redefinere mobilitet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Den bonusen är en förhandling mellan tillverkarna och den tyska regeringen där regeringen och företagen delar på kostnaderna. Att vi får ta del av den är nog lika stor chans som att en tysk får 40 000 kr i supermiljöbilspremie från den svenska regeringen.Zalman3 skrev:Nu får man miljöbonus på 4000€ av Mercedes.
"Miljöbonusen för Mercedes-Benz-bilar.
För en utsläppsfri framtid.
Mobilitetens framtid är elektrisk. Tillsammans med tyska regeringen deltar Mercedes-Benz därför i stödprogrammet för nya elbilar (rena batteri-elektriska bilar och bränslecellsbilar) samt för nya laddhybridbilar. Läs mer om tyska miljöbonusen och fördelarna med den.
Vad betyder miljöbonusen och hur stor är den?
Miljöbonusen uppgår till 4 000 euro för helt eldrivna bilar och för laddhybridbilar till 3 000 euro. Den elbil som ska få stöd måste ha ett nettolistpris för grundmodellen på under 60 000 euro. Miljöbonusen finansieras i lika delar av tyska regeringen och industrin.
Vem kan ansöka?
Söka kan privatpersoner, företag, stiftelser, olika organ och föreningar på vilka en nybil inregistreras.
https://www.mercedes-benz.se/passengerc ... odule.html#
Intressant att man får 4000€ i miljöbonus av Mercedes, 60.000kr i supermiljöbilspremie av staten från 1 juli 2018.
Och kanske 50.000kr i stöd av rätt arbetsgivare, om man byter till elbil.
Vem har råd att köpa nåt annat än en elbil från 1 juli 2018?
Och gamla osäljbara dieselar hopas hos bilhandlarna.
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Fick inget direkt svar på kritiken, Mercedes försäljare kanske? Var ju väldigt kvick med att sälja in en kommande modell (f.ö. minst ett år bort).
Som sagt, kanske lite bitter, men ser inte detta som någon revolution direkt.
Som sagt, kanske lite bitter, men ser inte detta som någon revolution direkt.
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Är definitivt ingen Mercedes säljarermokvist skrev:Fick inget direkt svar på kritiken, Mercedes försäljare kanske? Var ju väldigt kvick med att sälja in en kommande modell (f.ö. minst ett år bort).
Som sagt, kanske lite bitter, men ser inte detta som någon revolution direkt.
2012 kom Tesla med en bil som klarade 50mil och hade 85kWh batteri, märkligt att alla andra har så svårt att ens komma med en bil
som har ett batteri på över 40kWh!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
“EU-kravet på Sverige: Massåterkalla dieselbilar
EU-kommissionen kräver i ett brev till näringsminister Mikael Damberg att Sverige snabbt massåterkallar smutsiga dieselbilar. Syftet: Slippa dieselförbud i städerna. Men från regeringen har det varit tyst. Nu hotar dieselförbud för 1,8 miljoner dieselbilsägare. Det kan slå hårt mot hela bilindustrin och bilägarna.”
1. Som första åtgärd tar Bieńkowska upp att Tysklands och Frankrikes regeringar obligatoriskt återkallat flera miljoner bilar.
2. En andra åtgärd är att regeringen ”proaktivt ska delta i politiska dialoger med fordonsindustrin om hur man snabbt ska kunna minska utsläppen av kväveoxid i städerna”.
3. Som en tredje åtgärd nämns att ”bilar som inte uppfyller kraven måste bort från marknaden och tas ur trafik så snart som möjligt”.
4. Som en fjärde åtgärd uppmanar hon Mikael Damberg att senast vid årsskiftet 2017/18 obligatoriskt återkalla berörda VW-bilar om inte VW självt hunnit.”
https://www.svd.se/eu-kravet-pa-sverige ... ieselbilar
Verkar vara mest locket på från svenska politiker!
EU-kommissionen kräver i ett brev till näringsminister Mikael Damberg att Sverige snabbt massåterkallar smutsiga dieselbilar. Syftet: Slippa dieselförbud i städerna. Men från regeringen har det varit tyst. Nu hotar dieselförbud för 1,8 miljoner dieselbilsägare. Det kan slå hårt mot hela bilindustrin och bilägarna.”
1. Som första åtgärd tar Bieńkowska upp att Tysklands och Frankrikes regeringar obligatoriskt återkallat flera miljoner bilar.
2. En andra åtgärd är att regeringen ”proaktivt ska delta i politiska dialoger med fordonsindustrin om hur man snabbt ska kunna minska utsläppen av kväveoxid i städerna”.
3. Som en tredje åtgärd nämns att ”bilar som inte uppfyller kraven måste bort från marknaden och tas ur trafik så snart som möjligt”.
4. Som en fjärde åtgärd uppmanar hon Mikael Damberg att senast vid årsskiftet 2017/18 obligatoriskt återkalla berörda VW-bilar om inte VW självt hunnit.”
https://www.svd.se/eu-kravet-pa-sverige ... ieselbilar
Verkar vara mest locket på från svenska politiker!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Jag blir nästan lite småförbannad....
Vi tvingar alla köpa diesel för de är bäst ur miljö aspelt och ekonomiskt för den som köper bilen...
sedan när bilen fortfarande har ett värde av 100000 kr så förbjuder vi bilen och gemene man får ta kostnaden, ner i kvarnen med bilen och mina 100000 kr
Kom igen vårt samhälle måste ta ansvar för vad vi gjort... vi ska självklart fasa ut bilarna men med sans... och säljer vi nya diesel bilar då, jodå vist gör vi de... men varför börja vid källan om vi ska förbjuda.
Ja nu är jag upprörd, företagen gör vad de vill och tjänar pengar, sedan är de som vanlig alla vi vanliga människor som får betala... Jag gör allt jag kan för att få en elbil men de finns en ekonomisk verklighet...
Oj vad bitter jag var nu... men var tvungen att skriva av mig...
Vi tvingar alla köpa diesel för de är bäst ur miljö aspelt och ekonomiskt för den som köper bilen...
sedan när bilen fortfarande har ett värde av 100000 kr så förbjuder vi bilen och gemene man får ta kostnaden, ner i kvarnen med bilen och mina 100000 kr
Kom igen vårt samhälle måste ta ansvar för vad vi gjort... vi ska självklart fasa ut bilarna men med sans... och säljer vi nya diesel bilar då, jodå vist gör vi de... men varför börja vid källan om vi ska förbjuda.
Ja nu är jag upprörd, företagen gör vad de vill och tjänar pengar, sedan är de som vanlig alla vi vanliga människor som får betala... Jag gör allt jag kan för att få en elbil men de finns en ekonomisk verklighet...
Oj vad bitter jag var nu... men var tvungen att skriva av mig...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Och inte får du lättare att köpa en elbil om du dessutom ska förlora extra mycket på din fossilare heller... Näe håller med, det borde vara tillverkarna som får ta smällen.chaffis75 skrev:Jag blir nästan lite småförbannad....
Vi tvingar alla köpa diesel för de är bäst ur miljö aspelt och ekonomiskt för den som köper bilen...
sedan när bilen fortfarande har ett värde av 100000 kr så förbjuder vi bilen och gemene man får ta kostnaden, ner i kvarnen med bilen och mina 100000 kr
Kom igen vårt samhälle måste ta ansvar för vad vi gjort... vi ska självklart fasa ut bilarna men med sans... och säljer vi nya diesel bilar då, jodå vist gör vi de... men varför börja vid källan om vi ska förbjuda.
Ja nu är jag upprörd, företagen gör vad de vill och tjänar pengar, sedan är de som vanlig alla vi vanliga människor som får betala... Jag gör allt jag kan för att få en elbil men de finns en ekonomisk verklighet...
Oj vad bitter jag var nu... men var tvungen att skriva av mig...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Tillsammmans med politikerna, pengarna bör krävas tillbaka från politikernas privata löner. Tjänstemannaansvar!Bjelke skrev:Och inte får du lättare att köpa en elbil om du dessutom ska förlora extra mycket på din fossilare heller... Näe håller med, det borde vara tillverkarna som får ta smällen.
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Det är ingen som har tvingat en att köpa en diesel men bilarna skall ju följa de utsläpp som tillverkarna och kontrollmyndigheterna har kommit fram. Som det verkar vara så är dessa siffror bara bluff och båg. Både företagen och kontrollmyndigheterna borde ta smällarna och kunden borde gå skadefri men nu verkar det motsatta gälla. Kunden är den som drabbas och kontrollmyndigheterna och tillverkarna verkar soppa allt under mattan så gått det går.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Jag blev av med vår VW Sharan efter Teslaköpet i sommar. Då hade den redan rasat 20-30k mer än alla värderingar.drakbane skrev:Nä nä, lugn i stormen nu...Nu ska vårt diesellok först säljas innan de börjar bete sej på sånt här vis!!
Bara glad att jag blev av med den innan den rasat ännu mer!
Drakbane, inget att fundera på, sälj nu medan du kan!
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Ja, de som bluffat och som släpper ur mer än gällande regler. Men att komma 5-10 år efteråt och säga: "jo, de här dieselbilarna som ni sålde före 2010 och som var fullt lagliga och uppfyllde alla regler, de får ni nog ta och köpa tillbaka." är ju inte hållbart. Om Sverige gör så nu så törs nog ingen fortsätta sälja bilar här.Bjelke skrev:Och inte får du lättare att köpa en elbil om du dessutom ska förlora extra mycket på din fossilare heller... Näe håller med, det borde vara tillverkarna som får ta smällen.chaffis75 skrev:Jag blir nästan lite småförbannad....
Vi tvingar alla köpa diesel för de är bäst ur miljö aspelt och ekonomiskt för den som köper bilen...
sedan när bilen fortfarande har ett värde av 100000 kr så förbjuder vi bilen och gemene man får ta kostnaden, ner i kvarnen med bilen och mina 100000 kr
Kom igen vårt samhälle måste ta ansvar för vad vi gjort... vi ska självklart fasa ut bilarna men med sans... och säljer vi nya diesel bilar då, jodå vist gör vi de... men varför börja vid källan om vi ska förbjuda.
Ja nu är jag upprörd, företagen gör vad de vill och tjänar pengar, sedan är de som vanlig alla vi vanliga människor som får betala... Jag gör allt jag kan för att få en elbil men de finns en ekonomisk verklighet...
Oj vad bitter jag var nu... men var tvungen att skriva av mig...
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Tjänstemannaansvar är väl för tjänstemän?Ric skrev:Tillsammmans med politikerna, pengarna bör krävas tillbaka från politikernas privata löner. Tjänstemannaansvar!Bjelke skrev:Och inte får du lättare att köpa en elbil om du dessutom ska förlora extra mycket på din fossilare heller... Näe håller med, det borde vara tillverkarna som får ta smällen.
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Det är inte politikerna som lurat oss. Det är biltillverkarna som lurat politikerna.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Begagnade dieslar går inte att sälja
Toja skrev:Det är inte politikerna som lurat oss. Det är biltillverkarna som lurat politikerna.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Alla?