Bokföring och liknande skojigheter

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av MrX »

Hej,
Jag antar att det är många fler än jag har som har leasat sin bil på sitt eget AB. Det hade varit kanon med lite info om hur ni bokför det hela. Jag kan tänka mig att det finns ett hyfsat intresse för såna frågor här på forumet. Så, här är några frågor:

* När betalar ni in nettolöneavdraget för förmånen? Är det den 25e varje månad i samband med lönen för de senaste 25 dagarna? Eller spelar det ingen som helst roll så länge som årstotalen är rätt?
* Hur bokförs nettolöneinbetalningen?
* Hur bokförs första förhöjda avgift på leasingen?
* Hur bokförs leasingbetalningarna och den halva momsen?
* Hur bokförs tillbehör?
* Hur hanterar ni avskrivningen på första förhöjda leasingavgiften?

Hade varit jättetacksam för lite klarhet.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av Smutt »

Kanske inte svaret du vill höra men du behöver redovisnings hjälp,finns massor med bra firmor
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Mrk
Teslaägare
Inlägg: 108
Blev medlem: 15 jul 2016 09:08
Ort: Stockholm

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av Mrk »

dooer.se

En annan fråga; varför ska du göra nettolönavdrag i eget bolag?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av Smutt »

Mrk skrev:
dooer.se

En annan fråga; varför ska du göra nettolönavdrag i eget bolag?
Bara fördelar inga nackdelar, personligen drar jag från nettolönen den 25 enkelt o smidigt
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av mgorgis »

Smutt skrev:
Kanske inte svaret du vill höra men du behöver redovisnings hjälp,finns massor med bra firmor
+1
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av Johnalm »

Smutt skrev:
Mrk skrev:
dooer.se

En annan fråga; varför ska du göra nettolönavdrag i eget bolag?
Bara fördelar inga nackdelar, personligen drar jag från nettolönen den 25 enkelt o smidigt
+1
Med nettolöneavdrag behåller du samma lön ”utåt sett”, den pensionsgrundande.
Dessutom finns fördelen att återbetalningen till bolaget i form av nettolöneavdrag kan tas ut till lägre beskattning i form av utdelning etc.
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av danni »

MrX skrev:
Hej,
Jag antar att det är många fler än jag har som har leasat sin bil på sitt eget AB. Det hade varit kanon med lite info om hur ni bokför det hela. Jag kan tänka mig att det finns ett hyfsat intresse för såna frågor här på forumet. Så, här är några frågor:

* När betalar ni in nettolöneavdraget för förmånen? Är det den 25e varje månad i samband med lönen för de senaste 25 dagarna? Eller spelar det ingen som helst roll så länge som årstotalen är rätt?
* Hur bokförs nettolöneinbetalningen?
* Hur bokförs första förhöjda avgift på leasingen?
* Hur bokförs leasingbetalningarna och den halva momsen?
* Hur bokförs tillbehör?
* Hur hanterar ni avskrivningen på första förhöjda leasingavgiften?

Hade varit jättetacksam för lite klarhet.
1. Jag drar det från nettolönen varje månad, helt enkelt.
2. Jag bokför den summan på konto 7385, "kostnad för fri bil". Det är ett kostnadskonto men jag krediterar det, så det blir en intäkt.
3. Första förhöjda avgift på leasingen ska periodiseras. Du kan bokföra och dra av halva momsen direkt, men resterande kostnad ska periodiseras på lika många månader som leasingavtalet är på. Så säg att kostnaden efter halva momsen är dragen var 180 000 kr, då ska du bokföra en kostnad på 5000 kr varje månad. Tekniskt sett ska det göras månadsvis, jag är bekväm och gör det en gång om året, i samband med bokslutet. När du bokför själva betalningen av första förhöjd så konterar du summan exkl halva momsen på konto 1720 "förutbetalda leasingavgifter", och halva momsen bokar du på 2641 så du kan dra av den. Sen när du bokför själva kostnaden så bokar du om från 1720 till konto 5615 "leasingavgifter personbilar". Så när leasingen är över kommer hela tillgången som ligger på konto 1720 ha bokats om till 5615.
4. Du bokför halva momsen på konto 2641 och hela resterande kostnaden (inkl den andra halvan av momsen) som en kostnad på konto 5615 "leasingavgifter personbilar".
5. Tillbehör som du köper i efterhand kan du bokföra på exempelvis 5619 "övriga personbilskostnader". Moms får du dra av i samma utsträckning som bilen används i tjänsten, dvs används den 30% i tjänsten och 70% privat får du dra av 30% av momsen. Den avdragsgilla momsen bokförs som vanligt på 2641. Tänk på att även tillbehör som köps i efterhand höjer förmånsvärdet.
6. Se svar 3.

Hoppas det besvarar alla dina funderingar.

//Forumets residenta skatte- och företagsexpert ;)
Senast redigerad av danni, redigerad totalt 1 gånger.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av drakbane »

Glasklart as usual !
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare
Inlägg: 1036
Blev medlem: 09 okt 2014 12:12
Ort: Linköping

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av jonas »

Smutt skrev:
Kanske inte svaret du vill höra men du behöver redovisnings hjälp,finns massor med bra firmor
Tyvärr verkar inte detta vara ett av de områden som bokföringsfirmorna är så duktiga på. Jag själv anlitar KPMG och EY. Det verkar vara mycket beroende på vilken person man får, men spontant gör de sällan mer än nödvändigt för att det skall gå snabbt och inte vara fel.
Men de är sällan kreativa och ger tips på förslag som gör att du får både ha kakan och äta den. Jag har själv fått läsa på och föreslå förbättringar likt detta att få förmånsvärdet att påverka sgi och pension.

Danni brukar ha kreativa bra "hands on" förslag som definitivt inte går utanför lagens ramar. DVS precis det jag egentligen tycker att en bra redovisningsfirma skulle göra.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av oscfor »

jonas skrev:
Smutt skrev:
Kanske inte svaret du vill höra men du behöver redovisnings hjälp,finns massor med bra firmor
Tyvärr verkar inte detta vara ett av de områden som bokföringsfirmorna är så duktiga på. Jag själv anlitar KPMG och EY. Det verkar vara mycket beroende på vilken person man får, men spontant gör de sällan mer än nödvändigt för att det skall gå snabbt och inte vara fel.
Men de är sällan kreativa och ger tips på förslag som gör att du får både ha kakan och äta den. Jag har själv fått läsa på och föreslå förbättringar likt detta att få förmånsvärdet att påverka sgi och pension.

Danni brukar ha kreativa bra "hands on" förslag som definitivt inte går utanför lagens ramar. DVS precis det jag egentligen tycker att en bra redovisningsfirma skulle göra.
Nu vet jag ju inte hur stort bolag du har, men mitt tips är att använda mindre redovisningsbyråer eftersom de ganska ofta har andra kunder som är småföretag och därmed är väl pålästa på regler och skatter. Alternativt göra som Danni och undertecknad, läsa på och hantera det själv. Det är lite annorlunda tänk, men verkligen inte rocket science. Med lite intelligenta verktyg går det väldigt smidigt. Mitt personliga tips inom området är Skovik vars app hanterar kvitton, utan handpåläggning, rätt in i bokföringen.

En källa för bokföringsråd som jag använder ibland är http://www.bokforingstips.se. Det är inte alltid man får exakt ätt svar, men ofta tillräckligt med vägledning för att hitta rätt...
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av danni »

Jag kanske också kan tillägga att vad gäller tillbehören så känner jag nästan ingen som följer de reglerna. Folk köper vinterdäck och drar av hela momsen och skiter i att höja förmånsvärdet, nästan undantagslöst. Men det kan ju vara värt att känna till att det inte är rätt och troligen inte håller för en granskning.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av Alfred »

Mycket användbart detta Danni. Verkar stämma överens med vad jag fått från min konsult efter mycket efterforskningar. Jag borde ju bara ha frågat dig istället. :)

Hur gör du/ni med servicekostnad? Jag har shoppat 4-årsavtalet eftersom bilen rullar så mycket att jag kommer hinna med hela altet under de tre år leasingen löper på. Kan man boka den som kostnad upfront, dra av momsen etc eller måste man periodisera den med?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av danni »

Eller hur, alla borde alltid fråga mig direkt! Du har ju dessutom använt min referrallänk och då ingår det VIP-service ;)

Servicekostnader, reparationer, bilvård, tvätt, lackbehandling etc kan man normalt dra hela momsen på och bokföra som en kostnad direkt utan periodisering. Och det påverkar inte heller förmånsvärdet. Men när det gäller förbetalda saker, som förbetald serviceplan, är det tekniskt riktiga att bokföra det som en fordran, och sen boka kostnaden varje gång du utför en service.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av josve »

danni skrev:
Jag kanske också kan tillägga att vad gäller tillbehören så känner jag nästan ingen som följer de reglerna. Folk köper vinterdäck och drar av hela momsen och skiter i att höja förmånsvärdet, nästan undantagslöst. Men det kan ju vara värt att känna till att det inte är rätt och troligen inte håller för en granskning.
Hade skatterevision för en massa år sedan och det ända de hade synpunkter under hela granskningen var på precis detta. Hade köpt vinterdäck utan att reglera förmånsvärdet...
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av MrX »

josve skrev:
danni skrev:
Jag kanske också kan tillägga att vad gäller tillbehören så känner jag nästan ingen som följer de reglerna. Folk köper vinterdäck och drar av hela momsen och skiter i att höja förmånsvärdet, nästan undantagslöst. Men det kan ju vara värt att känna till att det inte är rätt och troligen inte håller för en granskning.
Hade skatterevision för en massa år sedan och det ända de hade synpunkter under hela granskningen var på precis detta. Hade köpt vinterdäck utan att reglera förmånsvärdet...
Vad hände då?
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av mgorgis »

Lärde mig lite av denna länk, men annars litar jag på att min redovisningstant gör rätt....hoppas jag :lol:

http://www.bokforingstips.se/artikel/bo ... onbil.aspx
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av MrX »

Hej,
Tusen tack för bra svar. En kompletterande fråga bara. Jag folierade bilen och det kostade över ett halvt basbelopp. Hur bokför man det? Ska väl skrivas av på tre år?
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av Smutt »

MrX skrev:
Hej,
Tusen tack för bra svar. En kompletterande fråga bara. Jag folierade bilen och det kostade över ett halvt basbelopp. Hur bokför man det? Ska väl skrivas av på tre år?
Reklam kan du dra direkt om det inte var reklam har jag ingen aning :roll:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av MrX »

Smutt skrev:
MrX skrev:
Hej,
Tusen tack för bra svar. En kompletterande fråga bara. Jag folierade bilen och det kostade över ett halvt basbelopp. Hur bokför man det? Ska väl skrivas av på tre år?
Reklam kan du dra direkt om det inte var reklam har jag ingen aning :roll:
Det var inte reklam.
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av Oddball »

josve skrev:
danni skrev:
Jag kanske också kan tillägga att vad gäller tillbehören så känner jag nästan ingen som följer de reglerna. Folk köper vinterdäck och drar av hela momsen och skiter i att höja förmånsvärdet, nästan undantagslöst. Men det kan ju vara värt att känna till att det inte är rätt och troligen inte håller för en granskning.
Hade skatterevision för en massa år sedan och det ända de hade synpunkter under hela granskningen var på precis detta. Hade köpt vinterdäck utan att reglera förmånsvärdet...
Själva däcken bör man väl kunna hävda vara förslitningsdetaljer om man köper de separat, därmed borde man väl kunna komma undan med att höja förmånsvärdet baserat på priset av vinterfälgarna?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av mati »

Oddball skrev:
josve skrev:
danni skrev:
Jag kanske också kan tillägga att vad gäller tillbehören så känner jag nästan ingen som följer de reglerna. Folk köper vinterdäck och drar av hela momsen och skiter i att höja förmånsvärdet, nästan undantagslöst. Men det kan ju vara värt att känna till att det inte är rätt och troligen inte håller för en granskning.
Hade skatterevision för en massa år sedan och det ända de hade synpunkter under hela granskningen var på precis detta. Hade köpt vinterdäck utan att reglera förmånsvärdet...
Själva däcken bör man väl kunna hävda vara förslitningsdetaljer om man köper de separat, därmed borde man väl kunna komma undan med att höja förmånsvärdet baserat på priset av vinterfälgarna?
Tycker jag också. Framförallt när man bara har en uppsättning däck. Jag kasserade mina sommardäck i samband med införskaffandet av vinterdäcken. Man kan ju inte rulla på fälgarna.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MrX
Teslaägare
Inlägg: 161
Blev medlem: 22 jul 2016 11:59
Kontakt:

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av MrX »

danni skrev:
MrX skrev:
Hej,
Jag antar att det är många fler än jag har som har leasat sin bil på sitt eget AB. Det hade varit kanon med lite info om hur ni bokför det hela. Jag kan tänka mig att det finns ett hyfsat intresse för såna frågor här på forumet. Så, här är några frågor:

* När betalar ni in nettolöneavdraget för förmånen? Är det den 25e varje månad i samband med lönen för de senaste 25 dagarna? Eller spelar det ingen som helst roll så länge som årstotalen är rätt?
* Hur bokförs nettolöneinbetalningen?
* Hur bokförs första förhöjda avgift på leasingen?
* Hur bokförs leasingbetalningarna och den halva momsen?
* Hur bokförs tillbehör?
* Hur hanterar ni avskrivningen på första förhöjda leasingavgiften?

Hade varit jättetacksam för lite klarhet.
1. Jag drar det från nettolönen varje månad, helt enkelt.
2. Jag bokför den summan på konto 7385, "kostnad för fri bil". Det är ett kostnadskonto men jag krediterar det, så det blir en intäkt.
3. Första förhöjda avgift på leasingen ska periodiseras. Du kan bokföra och dra av halva momsen direkt, men resterande kostnad ska periodiseras på lika många månader som leasingavtalet är på. Så säg att kostnaden efter halva momsen är dragen var 180 000 kr, då ska du bokföra en kostnad på 5000 kr varje månad. Tekniskt sett ska det göras månadsvis, jag är bekväm och gör det en gång om året, i samband med bokslutet. När du bokför själva betalningen av första förhöjd så konterar du summan exkl halva momsen på konto 1720 "förutbetalda leasingavgifter", och halva momsen bokar du på 2641 så du kan dra av den. Sen när du bokför själva kostnaden så bokar du om från 1720 till konto 5615 "leasingavgifter personbilar". Så när leasingen är över kommer hela tillgången som ligger på konto 1720 ha bokats om till 5615.
4. Du bokför halva momsen på konto 2641 och hela resterande kostnaden (inkl den andra halvan av momsen) som en kostnad på konto 5615 "leasingavgifter personbilar".
5. Tillbehör som du köper i efterhand kan du bokföra på exempelvis 5619 "övriga personbilskostnader". Moms får du dra av i samma utsträckning som bilen används i tjänsten, dvs används den 30% i tjänsten och 70% privat får du dra av 30% av momsen. Den avdragsgilla momsen bokförs som vanligt på 2641. Tänk på att även tillbehör som köps i efterhand höjer förmånsvärdet.
6. Se svar 3.

Hoppas det besvarar alla dina funderingar.

//Forumets residenta skatte- och företagsexpert ;)
Suveräna tips. Hur gör jag det omvända? Dvs bokför försäljningen av samma bil när jag sålde den för mer än restvärdet? (via en mellanhand jag överlät till och som löste ut den från DnB).
Referral-länk för 9000 SEK rabatt och fri supercharging: http://---. Kolla gärna in min kostnadskalkylator vid företagsleasing på http://www.goingtesla.se/kostnadskalkylator
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Räknas lackbehandling som underhåll?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av pejvic »

Off Grid Byggaren skrev:
Räknas lackbehandling som underhåll?
Ja det kan du absolut ta det som.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
OscarA
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 14 dec 2019 10:06

Re: Bokföring och liknande skojigheter

Inlägg av OscarA »

danni skrev:
Eller hur, alla borde alltid fråga mig direkt! Du har ju dessutom använt min referrallänk och då ingår det VIP-service ;)

Servicekostnader, reparationer, bilvård, tvätt, lackbehandling etc kan man normalt dra hela momsen på och bokföra som en kostnad direkt utan periodisering. Och det påverkar inte heller förmånsvärdet. Men när det gäller förbetalda saker, som förbetald serviceplan, är det tekniskt riktiga att bokföra det som en fordran, och sen boka kostnaden varje gång du utför en service.
Hostar igång en tråd i hopp om att Danni kan hjälpa :D

Precis hämtat en Tesla, tjänstebil med finansiell leasing hos DNB
20% första förhöjda hyra

Har betalat men det står att allt specas på första fakturan som kommer i slutet av Januari

Jag har bokfört som manuell verifikation i visma eekonomi:
1930 -20% beloppet
1720 +ovanstående minus halva momsen
2641 +halva momsen

Är detta korrekt? Googlat som en galning och det är olika överallt..

Tackar i förväg
Skriv svar