Den stora konspirationen(?)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerker »

Jag funderar en del på hur det egentligen ser ut bakom stängda styrelserumsdörrar på de gamla bilföretagen. Att de inser att det kommer att kosta att gå över till eldrift helt och hållet är knappast nån hemlighet, men hur pass medvetet och genomtänkt är deras strategi för att fördröja detta? Eller kanske de rent utav tror att de ska slippa det helt?

Tesla kom redan 2012 med sin model S. Och trots att den och X och 3 går åt som smör i solsken så dröjer det misstänkt länge med konkurrenter. Och för att inte tala om Nissan och Renault som ju redan bygger elbilar. Varför går det så trögt där? Är det en utstuderad förhalningstaktik? De går ut och slår på stora trumman och sig själva för bröstet och deklarerar att de satsar på elbilar, men ändå bygger de bara halvmesyrer. Bilarna kan inte ladda snabbt, de har små batterier och ingen dragkrok. Med tanke på att de haft sina Leaf och Zoe på marknaden lika länge som S:en funnits så borde ha hunnit lansera både en och två ytterligare modeller i olika storleksklasser.

Och nu, när Tesla Semi presenterats så försöker de svenska tillverkarna på att håna den och kalla den för chipsbilen och påstå att det inte skulle gå att bygga ett laddnätverk osv.

Jag menar att allt detta sker mot bättre vetande och att de medvetet förhalar övergången till eldrift. Eller vad tror ni? Sitter de där och har hemliga möten och kommer överens om taktiken för att se till att förhindra elbilsboomen, eller är de bara ointresserade, okunniga och passiva och gör bara vad de tvinga till?

Jag kan tänka mig att just Renault och Nissan har en strategi. De har byggt upp en kunskapsbank och kan på relativt kort tid ta fram en rad andra elbilsmodeller vid behov, de vill bara inte göra det för snabbt.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Kulingen »

Jerker skrev:
Jag funderar en del på hur det egentligen ser ut bakom stängda styrelserumsdörrar på de gamla bilföretagen. Att de inser att det kommer att kosta att gå över till eldrift helt och hållet är knappast nån hemlighet, men hur pass medvetet och genomtänkt är deras strategi för att fördröja detta? Eller kanske de rent utav tror att de ska slippa det helt?

Tesla kom redan 2012 med sin model S. Och trots att den och X och 3 går åt som smör i solsken så dröjer det misstänkt länge med konkurrenter. Och för att inte tala om Nissan och Renault som ju redan bygger elbilar. Varför går det så trögt där? Är det en utstuderad förhalningstaktik? De går ut och slår på stora trumman och sig själva för bröstet och deklarerar att de satsar på elbilar, men ändå bygger de bara halvmesyrer. Bilarna kan inte ladda snabbt, de har små batterier och ingen dragkrok. Med tanke på att de haft sina Leaf och Zoe på marknaden lika länge som S:en funnits så borde ha hunnit lansera både en och två ytterligare modeller i olika storleksklasser.

Och nu, när Tesla Semi presenterats så försöker de svenska tillverkarna på att håna den och kalla den för chipsbilen och påstå att det inte skulle gå att bygga ett laddnätverk osv.

Jag menar att allt detta sker mot bättre vetande och att de medvetet förhalar övergången till eldrift. Eller vad tror ni? Sitter de där och har hemliga möten och kommer överens om taktiken för att se till att förhindra elbilsboomen, eller är de bara ointresserade, okunniga och passiva och gör bara vad de tvinga till?

Jag kan tänka mig att just Renault och Nissan har en strategi. De har byggt upp en kunskapsbank och kan på relativt kort tid ta fram en rad andra elbilsmodeller vid behov, de vill bara inte göra det för snabbt.
Om du får svar på om USA har landat på månen och vem som sköt Palme mm så kanske du får svar på denna fråga :shock:
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av LarsL »

Det finns mycket skrivet om detta från andra distruptiva omvandlingar och samma gäller nog här. Det främsta skälet brukar vara att det inte är vettigt ekonomiskt att göra förändringen. Ekonomerna får inte ihop hur de ska motivera de enorma investeringarna som behövs för att lyckas med det nya när de tjänar så enormt med pengar på den gamla.
Eftersom de inte invester så skaffar de sig inte rätt kunskaper, på rättnivå och de halkar efter. Investeringsnivåerna som behövs stiger ännu mer i en ondspiral.

PS Kuling, man behöver inte citera första inlägget. DS ;)
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2350
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av AGCF »

En konspiration för att gå i konkurs :) men de flesta biltillverkare har väl små marginaler? Även oljebranschen för tillfället.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av frippe »

Jag är väldigt förundrad själv över de traditionella bilbyggarnas ovilja eller problem att bygga bra elbilar.

Eller så missbedömer jag problemet med förändringen i byggsätt och hur fastlåsta de är i sitt gamla tänk.

Det finns embryon som börjar likna riktiga elbilar, men inte i tillräcklig omfattning och utförande än.

Kan nästan tro påkonspirationen eller så hoppas de på att tesla ska gå i putten, så kan de säga, vad var det vi sa.....
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av chpaulin »



20s in ”who holds back the electric car, We do” :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Kulingen »

LarsL skrev:
Det finns mycket skrivet om detta från andra distruptiva omvandlingar och samma gäller nog här. Det främsta skälet brukar vara att det inte är vettigt ekonomiskt att göra förändringen. Ekonomerna får inte ihop hur de ska motivera de enorma investeringarna som behövs för att lyckas med det nya när de tjänar så enormt med pengar på den gamla.
Eftersom de inte invester så skaffar de sig inte rätt kunskaper, på rättnivå och de halkar efter. Investeringsnivåerna som behövs stiger ännu mer i en ondspiral.

PS Kuling, man behöver inte citera första inlägget. DS ;)
Sorry, Svaret om jag kommer bättra mig göms i AREA 51
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerka »

De tjänar bra på fossilbilarna. Elbilarna däremot innebär:

- Stora investeringar i batterifabriker mm.
- Lägre serviceintäkter
- Eventuellt tunnare marginaler på varje såld bil (åtminstone så länge man inte får ner batterikostnaden)

Investera för att sänka intäkterna? Knappast. Givetvis blir då taktiken att förhala. Så länge alla gör likadant och det därför saknas utbud på elbilssidan så kan man ju fortsätta sälja sina fossilbilar. Så länge det bara finns ETT märke som säljer bra elbilar går det också bra, för hur många de än säljer kommer de ändå bara kunna mätta någon procent av världsmarknaden.

Jag vill gärna tro att de inte medvetet förhalar elbilsrevolutionen, snarare att de bara inte gör sitt bästa, men jag vet faktiskt inte. Man ska inte vara naiv när det gäller sånt här. Kolla bara på tobaksbolagen som i det längsta försökte förneka att rökning var farligt, eller på Coca-Cola som än idag försöker sprida FUD forskning som visar hur urdåligt läsk är för hälsan. Och bilindustrin har ändå visat sig fuska medvetet med avgasvärden så sent som för något år sen. Jag håller dem inte för goda för att medvetet sabba för elbilarna.

I slutändan tror jag det kan vara kineserna som skrämmer biltillverkarna till handling. Tesla kan inte ta över världsmarknaden men det kan Kina, och om kinesiska bilar börjar säljas i västvärlden så är det snart slut på de gamla bilmärkenas dominans.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerker »

Jag hoppas verkligen att Sono Sion kommer i produktion till det priset som de lovar. Därmed vore det bevisat att de andra antingen inte vill eller inte kan.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av LarsL »

Ja, Kineserna kommer vara de som massan köper och de som får fossiltilkverkarna på fall.
För fossiltillverkarna kommer varken vilja eller kunna, eftersom de inte investerar... eftersom det vore vansinne.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av LarsL »

Perfekt julklapp om ni känner någon som jobbar med fossilbilar
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Svenssons »

Tror att det kan ligga lite av "konspiration" bakom förhalning för elbilar. För något år sedan var ledande personer från flertalet olika biltillverkare rätt samstämmiga om att elbilar var något som låg långt in i framtiden, kanske 2025 eller ofta senare. I år flertalet svängt men inte så mycket som det låter på uttalanden. Flertalet håller på att överge dieselmotorn och ska satsa på "elektrifierade" bilar. Med "elektrifierade" bilar menar de dock inte rena elbilar utan hybrider eller till och med mildhybrider med 48V batteri och liten elmotor som knappast kan driva bilen mer än någon eller några få km.

Efterfrågan från konsumenter finns dock och fler och fler tillverkare verkar hoppa in för att ta fördel av detta. 2018 tror jag blir vändpunkten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av bonath »

Kolla "Who killed the electrical car" på Youtube.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av mati »

Jag har varit i Wolfsburg förra veckan, i Volkswagens hjärta. Vi besökte "Autostaden", ett jättegigantiskt område där VW presenterar sig själv och sina bilar samt koncernens andra märken. Folk från hela landet kommer dit och bor på VWs hotell för att få sina nya bilar levererade. På stora skyltar står det vems tur det är att hämta sin bil.
Jag bara stod och betraktade det tragiska skådespelet. Dieslar, dieslar, bensinare, dieslar, och bensinare igen. I den jättelika utställningshallen stod det, gissa.... bensinsare, dieslar, dieslar och bensinare. En enda stackars e-Golf. Dessutom med en prislapp som avskräcker även de rikaste och mest inbitna elbilister. Av begripliga skäl samlades folkmassorna runt alla fossilbilar. Lilla e-Golfen var ointressant. När vi berättade för vårt resesällskap att vi hade beställt just en sådan blev vi omedelbart idiotförklarade. Som om vi var mindre vetande eller nåt. Vi fick veta att elbilar inte fungerar osv osv.
Man förstår ju att det här med omställningen till elbilar inte kommer att ske över natt. Det tar tid. Lång tid. För lång tid.

En ljusglimt i det hela var däremot anläggningens gigantiska parkeringsplats. Jag hade läst innan att det fanns laddmöjlighet där, bara så man säger till vid infarten. Och mycket riktigt. Jag blev hänvisad till en rad laddstolpar, 11kW var. Där stod det några Passar GTE och pillade i sig elektroner. Jag klämde mig emellan dem och så fick det alltså stå en ensam Tesla på en parkering bland en triljard VW-bilar. När jag skulle betala vid utfart fick jag veta att det var gratis eftersom jag hade elbil. :)
Det är alltså inte helt becksvart. Det finns hopp.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
En enda stackars e-Golf. Dessutom med en prislapp som avskräcker även de rikaste och mest inbitna elbilister. Av begripliga skäl samlades folkmassorna runt alla fossilbilar. Lilla e-Golfen var ointressant. När vi berättade för vårt resesällskap att vi hade beställt just en sådan blev vi omedelbart idiotförklarade. Som om vi var mindre vetande eller nåt. Vi fick veta att elbilar inte fungerar osv osv.
Man förstår ju att det här med omställningen till elbilar inte kommer att ske över natt. Det tar tid. Lång tid. För lång tid.
Ja, propagandan är effektiv. Ändå tycker jag att det här i Sverige börjar sprida sig en viss medvetenhet och att väldigt många säger: "Min nästa bil ska vara en elbil.".
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av vigge50 »

Tror det till viss del är att investeringarna i R&D är för stora och att de inte tror att återbetalningstiden är snabb nog.

https://insideevs.com/both-bmw-and-toyo ... ent-costs/
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Ja, propagandan är effektiv. Ändå tycker jag att det här i Sverige börjar sprida sig en viss medvetenhet och att väldigt många säger: "Min nästa bil ska vara en elbil.".
Ja, här i Sverige verkar vi vara ljusår före. Trots att vi själva tycker att det går dåligt här. Jag fick t.ex. berätta för VW-anställda (!) att man får 6000 EUR i supermiljöbilspremie i Tyskland för en elbil och att VW har gått ihop med andra tyska biltillverkare för att bygga ett snabbladdarnätverk. Det kommuniceras inte ut. Ingen visste det. När jag sa att det är vansinne att köpa en ny fossilbil idag så trodde de att jag var koko. Folk köper ju bilar som aldrig förr. Och alla går på fossila bränslen. Man kan inget annat än att bli desperat när man ser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av vigge50 »

Det går dock uppåt för elbilsförsäljningen i Tyskland, unde årets 10 första månader såldes det mer än dubbelt så många laddbara bilar som samma period förra året, dock är andelen i år på 1,4% så en bit efter Sverige. Av dessa är 55% plug in hybrider vilket är en betydligt lägre andel än i Sverige. Totals sätt så är rena elbilar alltså inte så långt efter Sverige men plug-in hybrider är långt efter.

http://ev-sales.blogspot.se/2017/11/ger ... 7.html?m=0
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av chaffis75 »

mati skrev:
Jerker skrev:
Ja, propagandan är effektiv. Ändå tycker jag att det här i Sverige börjar sprida sig en viss medvetenhet och att väldigt många säger: "Min nästa bil ska vara en elbil.".
Ja, här i Sverige verkar vi vara ljusår före. Trots att vi själva tycker att det går dåligt här. Jag fick t.ex. berätta för VW-anställda (!) att man får 6000 EUR i supermiljöbilspremie i Tyskland för en elbil och att VW har gått ihop med andra tyska biltillverkare för att bygga ett snabbladdarnätverk. Det kommuniceras inte ut. Ingen visste det. När jag sa att det är vansinne att köpa en ny fossilbil idag så trodde de att jag var koko. Folk köper ju bilar som aldrig förr. Och alla går på fossila bränslen. Man kan inget annat än att bli desperat när man ser det.
Där finns väl en fördel med detta, de är inte försent att sälja min fossil bil...
Jag minns när jag köpte denna fossil bil 2011, då sa både jag och en kompis att detta blir nog våra sista fossil bilar för sedan skulle de vara el. Vi brukar normalt behålla bilen en 2-4 år så uppenbarligen hade vi större förhoppningar om framtiden än vad utfallet blev.
Än idag är de svårt att köpa en elbil då utbudet av olika modeller är så begränsat och som någon sa här så tror jag inte elbilar kommer slå på bred front förrän de finns kombi bilar, familje bussar, stora suvar små bilar mmm... jag tror ni förstår... Utöver detta så står range i fokus på ett helt annat sätt än för fossiler och skapar en dimension till. Att vi sedan (knappt) inte har bilar med krok är bara sorgligt och hindar utvecklingen helt i onödan.
Ja de finns många hinder men jag tror de är hönan och ägget som är de stora problemet, fossil tillverkarna vill tjäna pengar och de gör de inte så lätt som med fossil bilar idag eftersom "ingen" köper elbilar och vi (läs Svensson som inte hänger på detta forum) som vill köpa elbil ser inte någon Volvo V90 eller VW Tiguan med batteri till vettigt pris... Ja jag tror ni förstår vad jag menar...
så nej jag tror egentligen inte de är konspiration utan jag tror de bara handlar om ekonomi och att vi ska över den där puckeln där bilarna bli billiga nog för massorna att köpa och de samtidigt finns ett tillräckligt stort utbud för att alla ska kunna välja sin favorit bil.

Oj mycket svammel kanske...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Teslaspolen »

Det är sällan det är en enda faktor som påverkar och inget annat. Tror detta fallet är klassiskt; det är ett enda jättetrassel med anledningar. R&D kostnader avskräcker storföretag, folk känner inte till, kommuner och länder för sega med att visa vart vi ska någonstans och så vidare. Jag brukar försöka lösa dom små knutarna först; låta andra prova elbilen, prata om det, kanske ge knuffar åt kommun och bolag som sätter upp laddpunkter och hoppas att det ger en dominoeffekt lite då och då. Vi såg ju vad som hände när länder började sätta gränser för fossilförsäljning; ett land började och sedan hakade flera på.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerker »

OK, kanske jag kan koncentrera konspirationsteorin ytterligare en smula ;) : Kanske bryr sig inte bilindustrin? De kanske anser att det är bättre att de går i konkurs? Ta tyska bilindustrin t.ex. De vet att den tyska staten aldrig kommer att tillåta dem att försvinna från marknaden. Så när det blir ohållbart att tillverka fossiler mer så måste de ta omställningskostnaderna, men då klarar de inte det och riskerar konkurs. I en konkurs så kan man sanera ekonomin och därmed i ett slag skriva av alla betungande och oanvändbara investeringar och säga upp all personal man inte längre har användning för utan att behöva ta nåt ansvar. Tyska staten tar smällen och bilindustrin återuppstår som en fågel Fenix ur askan och börjar tillverka enbart elbilar!

Håll med om att det är en lysande konspirationsteori! 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Håll med om att det är en lysande konspirationsteori! 8-)
Lysande Jerker. Men jag tror inte på det. Just tyska staten och bilindustrin är alldeles för tajta för att bilindustrin skulle låta staten kunna ta smällen. Staten är ju en stor delägare i t ex VW. Det är många politiker som sitter i styrelserna och så. De vill bli valda i nästa val. Säkerligen kommer staten att rädda bilindustrin och det är de ju såklart medvetna om. Men att gå så långt att påstå de medvetet konkar för att sedan bli räddade av staten, det är att ta i.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
OK, kanske jag kan koncentrera konspirationsteorin ytterligare en smula ;) : Kanske bryr sig inte bilindustrin? De kanske anser att det är bättre att de går i konkurs? Ta tyska bilindustrin t.ex. De vet att den tyska staten aldrig kommer att tillåta dem att försvinna från marknaden. Så när det blir ohållbart att tillverka fossiler mer så måste de ta omställningskostnaderna, men då klarar de inte det och riskerar konkurs. I en konkurs så kan man sanera ekonomin och därmed i ett slag skriva av alla betungande och oanvändbara investeringar och säga upp all personal man inte längre har användning för utan att behöva ta nåt ansvar. Tyska staten tar smällen och bilindustrin återuppstår som en fågel Fenix ur askan och börjar tillverka enbart elbilar!

Håll med om att det är en lysande konspirationsteori! 8-)
Eller så kollar de på verkligheten och inte bubblan vi här är i?
I både Europa och USA så säljs det fler plug-in hybrider än rena elbilar och totalt har de en andel på 1% tillsammans samtidigt som BMW under oktober hade nästan 5% laddbara bilar, alltså långt över marknaden i stort. Deras stora planer som skrevs om en annan tråd idag visar var marknaden visar, än så länge köper väldigt få rena elbilar men de förväntas öka rejält framöver och de är då BMW tänker komma med sina elbilar. Då har deras mindre satsningar på elektrifierad bilar tillsammans med andra tillverkare dragit ner kostnaderna på elmotorer, batterier mm och det är lättare att ha de vinstmarginaler som BMW vill ha på sina elbilar.

https://insideevs.com/bmw-sold-over-940 ... ber-up-60/

Även om Tesla skulle lyckas nå 1 miljon bilar 2020 så är det bara 1,25% av totala marknaden, det kommer alltså finnas gått om utrymme kvar att sälja både andra elbilar och fossilbilar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Håll med om att det är en lysande konspirationsteori! 8-)
Lysande Jerker. Men jag tror inte på det. Just tyska staten och bilindustrin är alldeles för tajta för att bilindustrin skulle låta staten kunna ta smällen. Staten är ju en stor delägare i t ex VW. Det är många politiker som sitter i styrelserna och så. De vill bli valda i nästa val. Säkerligen kommer staten att rädda bilindustrin och det är de ju såklart medvetna om. Men att gå så långt att påstå de medvetet konkar för att sedan bli räddade av staten, det är att ta i.
Äsch, nu tycker jag att du är sådär trist realistiskt! Bild
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2241
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av frippe »

vigge50 skrev:
Eller så kollar de på verkligheten och inte bubblan vi här är i?
I både Europa och USA så säljs det fler plug-in hybrider än rena elbilar och totalt har de en andel på 1% tillsammans samtidigt som BMW under oktober hade nästan 5% laddbara bilar, alltså långt över marknaden i stort. Deras stora planer som skrevs om en annan tråd idag visar var marknaden visar, än så länge köper väldigt få rena elbilar men de förväntas öka rejält framöver och de är då BMW tänker komma med sina elbilar. Då har deras mindre satsningar på elektrifierad bilar tillsammans med andra tillverkare dragit ner kostnaderna på elmotorer, batterier mm och det är lättare att ha de vinstmarginaler som BMW vill ha på sina elbilar.

https://insideevs.com/bmw-sold-over-940 ... ber-up-60/

Även om Tesla skulle lyckas nå 1 miljon bilar 2020 så är det bara 1,25% av totala marknaden, det kommer alltså finnas gått om utrymme kvar att sälja både andra elbilar och fossilbilar.
Fast, det går inte att köpa något som inte finns. Att så få köper rena elbilar beror på att det inte produceras tillräckligt med intressanta elbilar, eller att de som finns är så svåra att få möjlighet att testa.
Jag är ganska så övertygad om att om Vokswagen hade producerat en e-Passat i kombiutförande för strax över 600tkr med snabbladdning och räckvidd på runt 30mil, hade den sålt som smör i solsken. En Passat GTE kostar kostar från 430tkr och har då en onödig besninmotor istoppad, lite till i kostnad och en elbil hade kunnat räknas hem på många sätt, både av tillverkare och köpare, tror jag.

Problemet är inte köparna, utan tillverkarna, som inte gör bilar som efterfrågas och snarare tvingar in köpare i bilval de kanske hade undivkit, om de haft möjligheten.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar