Den stora konspirationen(?)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Beigler »

Om det nu är ett moment 22 så måste politikerna in och styra ordentligt. Förbjud försäljning av ICE.

Se vad som hände med glödlampor. Bar två-tre år efter att man förbjöd klassiska glödlampor har vi nu ledlampor som både är snyggare, håller längre och drar en bråkdel av den energi som glödlampan gjorde. Dessutom är de inte ens dyra längre. Även om de tillät tillverkning av glödlampor idag skulle jag aldrig köpa en igen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerker »

Beigler skrev:
Om det nu är ett moment 22 så måste politikerna in och styra ordentligt. Förbjud försäljning av ICE.

Se vad som hände med glödlampor. Bar två-tre år efter att man förbjöd klassiska glödlampor har vi nu ledlampor som både är snyggare, håller längre och drar en bråkdel av den energi som glödlampan gjorde. Dessutom är de inte ens dyra längre. Även om de tillät tillverkning av glödlampor idag skulle jag aldrig köpa en igen.
Ja, se på Norge! Rejäla subventioner gör susen!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Simon skrev:
LarsL skrev:
Det är bra om det tar tid, då kommer förmånerna räcka längre och skatterna dröja.
Vinnaren är den som har mest pengar när jorden går under.
+1000

Den formuleringen är briljant!
Kult-tröjan är ju "Flest prylar när man dör vinner" tror den dök upp på typ 90-talet :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Simon skrev:
LarsL skrev:
Det är bra om det tar tid, då kommer förmånerna räcka längre och skatterna dröja.
Vinnaren är den som har mest pengar när jorden går under.
+1000

Den formuleringen är briljant!
Kult-tröjan är ju "Flest prylar när man dör vinner" tror den dök upp på typ 90-talet :)
Jodå, men nu sammanknippade jag det med just elbilssubventioner. Kanske måste formuleras om för att förtydliga just den kopplingen.
wing
Inlägg: 56
Blev medlem: 13 apr 2016 19:10

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av wing »

Det är inte helt enkelt så att traditionella biltillverkare består av massa mekanikingenjörer som inte behövs i ett elbilsföretag, medans allt elektroniskt har köpts in av underleverantörer? Så de kan helt enkelt inte bygga elbilar än och har dessutom en stor del av organisationen som inte gillar den här förändringen.

Däremot tror jag inte elbilens låga servicekostnad är ett skäl. Jag har fått uppfattningen att även om man tjänar massa pengar där, så är det inte någon prestigeuppdrag att jobba med service eller reservdelar. Företagens DNA är att vara duktiga på att ta fram nya, säljande bilmodeller.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av mati »

Det här bekräftar konspirationsteorin. Jag letade lite omkring på http://chademo-map.com som Tibors nyhetsartiklel länkar till idag. Och så hamnade jag på mitt gamla universitet som uppenbarligen har en (något klen) ChaDeMo-laddare. Den står roligt nog hos institutionen för förbränningsteknik, och den är naturligtvis ur funktion. Vilket sammanträffande. Hur skulle de annars kunna hävda att elbilar inte går att ladda nånstans...
Screenshot_20171212-204413.png
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av Bjelke »

Dom kan skicka den hem till mig istället för det är ju precis en sån CHAdeMO man vill ha hemma ju (om man har en Leaf iaf) :mrgreen:
(fast det är nog eg en helt vanlig CHAdeMO men inställd på just 20kW och inte en sån budget-variant, men jag kan ta den iaf, gratis såklart)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Den stora konspirationen(?)

Inlägg av LarsL »

Ja, men där har vi ett exempel till på varför de gamla industrierna inte hänger med. De köper in sig eller testar en teknik tidigt, de vill ju ha koll på utvecklingen. Men de tidiga laddarna och batterierna med för den delen håller dålig kvalite så de tänker äsch detta är ju inget att satsa på. Då blir det omöjligt att få investeringar till fortsatt utveckling och de missar att utvecklingen går rasande fort.
Skriv svar