Något att fundera på eller räkna på
Moderator: Redaktion
Något att fundera på eller räkna på
Jag har kört en hybrid i mer ön en vecka och det jag märkt är hur litet batteriet är. Det tar typ fyra inbromsningar ifrån 100 för att det ska bli fullt ifrån nästan tomt. Detta trots att regenereringen är väldigt svag.
Tanken som då dök upp var hur mycket mer energi kan jag få in i batteriet om jag väljer alternativ A här i stället för B?
Jag kör i 25 m/s och 301 m längre fram är det stop dvs jag måste stå still där framme. Regenereringen är 5 kW. Ingen friktion eller luftmotstånd eller andra verkliga småsaker påverkar. Bilen väger 1000 kg.
A: Jag bromsar ner så att jag har en hastighet som gör att när jag släpper bromsen efter 1 m så kommer den stanna helt vid målet bara genom att använda regenereringen.
B: Jag låter bilen bara bromsas av regenereringen i 300 m och sedan bromsar jag bilen till stilla stående med bromsarna sista metern.
Bilen är röd med 15" fälgar och ingen stereo påslagen.
Tanken som då dök upp var hur mycket mer energi kan jag få in i batteriet om jag väljer alternativ A här i stället för B?
Jag kör i 25 m/s och 301 m längre fram är det stop dvs jag måste stå still där framme. Regenereringen är 5 kW. Ingen friktion eller luftmotstånd eller andra verkliga småsaker påverkar. Bilen väger 1000 kg.
A: Jag bromsar ner så att jag har en hastighet som gör att när jag släpper bromsen efter 1 m så kommer den stanna helt vid målet bara genom att använda regenereringen.
B: Jag låter bilen bara bromsas av regenereringen i 300 m och sedan bromsar jag bilen till stilla stående med bromsarna sista metern.
Bilen är röd med 15" fälgar och ingen stereo påslagen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Något att fundera på eller räkna på
Då effekten du kan få ut är 5 kW så vill du att den ska ge max effekt under så lång tid som möjligt. Detta borde du då få genom att bromsa ner lite först så att den tiden då motorn generar effekt är så lång som möjligt. Uträkningarna får någon annan göra då jag snart ska av bussen.
Re: Något att fundera på eller räkna på
Jag har ett svar men om det är rätt eller inte?
325% mer i A än i B.
325% mer i A än i B.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Något att fundera på eller räkna på
Om du kan ge dig till tåls till i morgon kan jag redovisa en uträkning (faktum är att problemet lämpar sig för en övning jag kan ha med i min undervisning), men principen är som vigge50 skrev, att det gäller att maximera tiden som regenereringen pågår, vilket betyder att man först bör bromsa ner farten en hel del och därefter utnyttja regenereringen maximalt.
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Sedan måste du specificera tydligare vilken röd nyans bilen har. MC-röd, signaturröd, eller någon annan variant
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Sedan måste du specificera tydligare vilken röd nyans bilen har. MC-röd, signaturröd, eller någon annan variant
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Något att fundera på eller räkna på
Några ledtrådar till min uträkning är att om man inte räknar med regenerering under den korta tid man bromsar 1m i början eller en meter i slutet så får jag:Niklas Z skrev:Om du kan ge dig till tåls till i morgon kan jag redovisa en uträkning (faktum är att problemet lämpar sig för en övning jag kan ha med i min undervisning), men principen är som vigge50 skrev, att det gäller att maximera tiden som regenereringen pågår, vilket betyder att man först bör bromsa ner farten en hel del och därefter utnyttja regenereringen maximalt.
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Sedan måste du specificera tydligare vilken röd nyans bilen har. MC-röd, signaturröd, eller någon annan variant
A: ca
B: ca 17,55 Wh
Nu kan räkna baklänges å se om jag har rätt
Edit: nu kanske det är rätt också
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 2 gång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Något att fundera på eller räkna på
Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.Niklas Z skrev:För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Något att fundera på eller räkna på
Det måste blivit något decimalfel där väl? Att accelerera 1000kg till eller från 25m/s tar du bara ett par sekunder med ett par hundra kW tillgängligt. Eller har jag tappat någon hake här?vigge50 skrev:Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.Niklas Z skrev:För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Något att fundera på eller räkna på
Den tillgängliga effekten för att bromsa bilen ör bara 5kWHenrik Torphammar skrev:Det måste blivit något decimalfel där väl? Att accelerera 1000kg till eller från 25m/s tar du bara ett par sekunder med ett par hundra kW tillgängligt. Eller har jag tappat någon hake här?vigge50 skrev:Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.Niklas Z skrev:För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Något att fundera på eller räkna på
Hastigheten i kvadrat drar iväg det hela mot "oändligheten"? Ju mer pulver desto mindre kWh behövs alltså, så dem gjort i roadstern. (Men tusan 125h?! missar jag så mycket?)Pontus skrev:Den tillgängliga effekten för att bromsa bilen ör bara 5kWHenrik Torphammar skrev:Det måste blivit något decimalfel där väl? Att accelerera 1000kg till eller från 25m/s tar du bara ett par sekunder med ett par hundra kW tillgängligt. Eller har jag tappat någon hake här?vigge50 skrev:Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.Niklas Z skrev:För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Något att fundera på eller räkna på
Rörelse energin är väl 1000 kg x 25 m2/s3 = 625000 WHenrik Torphammar skrev:Hastigheten i kvadrat drar iväg det hela mot "oändligheten"? Ju mer pulver desto mindre kWh behövs alltså, så dem gjort i roadstern. (Men tusan 125h?! missar jag så mycket?)Pontus skrev:Den tillgängliga effekten för att bromsa bilen ör bara 5kWHenrik Torphammar skrev:Det måste blivit något decimalfel där väl? Att accelerera 1000kg till eller från 25m/s tar du bara ett par sekunder med ett par hundra kW tillgängligt. Eller har jag tappat någon hake här?vigge50 skrev:Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.Niklas Z skrev:För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Bromseffekten 5000 W
Det borde ge 125 s tills bilen står stilla och 173 Wh extra i batteriet. Men det tar också 1562,5 m.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Något att fundera på eller räkna på
5000=mv2/2t ?! Det handlar om nån minut och inte 625h som står ovan väl? 5kW i en minut blir 0.09kWh? Kanske nått jag missar som vanligt som sagt....Pontus skrev:Rörelse energin är väl 1000 kg x 25 m2/s3 = 625000 W
Bromseffekten 5000 W
Det borde ge 125 s tills bilen står stilla och 173 Wh extra i batteriet. Men det tar också 1562,5 m.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3288
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Något att fundera på eller räkna på
Så här kan man lösa problemet:
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Något att fundera på eller räkna på
Ek=mv^2/2=1000*25^2/2=312.5 kJ=86.8 Wh
86.8/5000=0.01736 h=62.5 s
86.8/5000=0.01736 h=62.5 s
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för