Något att fundera på eller räkna på

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av Pontus »

Jag har kört en hybrid i mer ön en vecka och det jag märkt är hur litet batteriet är. Det tar typ fyra inbromsningar ifrån 100 för att det ska bli fullt ifrån nästan tomt. Detta trots att regenereringen är väldigt svag.
Tanken som då dök upp var hur mycket mer energi kan jag få in i batteriet om jag väljer alternativ A här i stället för B?


Jag kör i 25 m/s och 301 m längre fram är det stop dvs jag måste stå still där framme. Regenereringen är 5 kW. Ingen friktion eller luftmotstånd eller andra verkliga småsaker påverkar. Bilen väger 1000 kg.

A: Jag bromsar ner så att jag har en hastighet som gör att när jag släpper bromsen efter 1 m så kommer den stanna helt vid målet bara genom att använda regenereringen.

B: Jag låter bilen bara bromsas av regenereringen i 300 m och sedan bromsar jag bilen till stilla stående med bromsarna sista metern.

Bilen är röd med 15" fälgar och ingen stereo påslagen.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av vigge50 »

Då effekten du kan få ut är 5 kW så vill du att den ska ge max effekt under så lång tid som möjligt. Detta borde du då få genom att bromsa ner lite först så att den tiden då motorn generar effekt är så lång som möjligt. Uträkningarna får någon annan göra då jag snart ska av bussen.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av Pontus »

Jag har ett svar men om det är rätt eller inte?
325% mer i A än i B.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av Niklas Z »

Om du kan ge dig till tåls till i morgon kan jag redovisa en uträkning (faktum är att problemet lämpar sig för en övning jag kan ha med i min undervisning), men principen är som vigge50 skrev, att det gäller att maximera tiden som regenereringen pågår, vilket betyder att man först bör bromsa ner farten en hel del och därefter utnyttja regenereringen maximalt.
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.

Sedan måste du specificera tydligare vilken röd nyans bilen har. MC-röd, signaturröd, eller någon annan variant :)
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av Pontus »

Niklas Z skrev:
Om du kan ge dig till tåls till i morgon kan jag redovisa en uträkning (faktum är att problemet lämpar sig för en övning jag kan ha med i min undervisning), men principen är som vigge50 skrev, att det gäller att maximera tiden som regenereringen pågår, vilket betyder att man först bör bromsa ner farten en hel del och därefter utnyttja regenereringen maximalt.
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.

Sedan måste du specificera tydligare vilken röd nyans bilen har. MC-röd, signaturröd, eller någon annan variant :)
Några ledtrådar till min uträkning är att om man inte räknar med regenerering under den korta tid man bromsar 1m i början eller en meter i slutet så får jag:

A: ca 76,07 Wh 57,77 Wh
B: ca 17,55 Wh

Nu kan räkna baklänges å se om jag har rätt

Edit: nu kanske det är rätt också ;)
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 2 gång.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av vigge50 »

Niklas Z skrev:
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Niklas Z skrev:
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.
Det måste blivit något decimalfel där väl? Att accelerera 1000kg till eller från 25m/s tar du bara ett par sekunder med ett par hundra kW tillgängligt. Eller har jag tappat någon hake här?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av Pontus »

Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Niklas Z skrev:
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.
Det måste blivit något decimalfel där väl? Att accelerera 1000kg till eller från 25m/s tar du bara ett par sekunder med ett par hundra kW tillgängligt. Eller har jag tappat någon hake här?
Den tillgängliga effekten för att bromsa bilen ör bara 5kW
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av Henrik Torphammar »

Pontus skrev:
Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Niklas Z skrev:
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.
Det måste blivit något decimalfel där väl? Att accelerera 1000kg till eller från 25m/s tar du bara ett par sekunder med ett par hundra kW tillgängligt. Eller har jag tappat någon hake här?
Den tillgängliga effekten för att bromsa bilen ör bara 5kW
Hastigheten i kvadrat drar iväg det hela mot "oändligheten"? Ju mer pulver desto mindre kWh behövs alltså, så dem gjort i roadstern. ;-) (Men tusan 125h?! missar jag så mycket?)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8566
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av Pontus »

Henrik Torphammar skrev:
Pontus skrev:
Henrik Torphammar skrev:
vigge50 skrev:
Niklas Z skrev:
För övrigt är det ett väldigt dubiöst antagande att luftmotstånd kan försummas. Den effekt som åtgår för att övervinna luftmotståndet i 25 m/s torde vara betydligt större än 5 kW.
Ja, verkligen. 1000 kg i 25 m/s är totalt 625 kWh, med en reggen på 5 kW så skulle det ta 125 timmar att få ner hastigheten. Även om vi bromsar ner till 5 m/s så är det totalt 25 kWh och därmed krävs det 5 timmar att generera allt.
Det måste blivit något decimalfel där väl? Att accelerera 1000kg till eller från 25m/s tar du bara ett par sekunder med ett par hundra kW tillgängligt. Eller har jag tappat någon hake här?
Den tillgängliga effekten för att bromsa bilen ör bara 5kW
Hastigheten i kvadrat drar iväg det hela mot "oändligheten"? Ju mer pulver desto mindre kWh behövs alltså, så dem gjort i roadstern. ;-) (Men tusan 125h?! missar jag så mycket?)
Rörelse energin är väl 1000 kg x 25 m2/s3 = 625000 W
Bromseffekten 5000 W

Det borde ge 125 s tills bilen står stilla och 173 Wh extra i batteriet. Men det tar också 1562,5 m.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av Henrik Torphammar »

Pontus skrev:
Rörelse energin är väl 1000 kg x 25 m2/s3 = 625000 W
Bromseffekten 5000 W

Det borde ge 125 s tills bilen står stilla och 173 Wh extra i batteriet. Men det tar också 1562,5 m.
5000=mv2/2t ?! Det handlar om nån minut och inte 625h som står ovan väl? 5kW i en minut blir 0.09kWh? Kanske nått jag missar som vanligt som sagt....
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3288
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av Niklas Z »

Så här kan man lösa problemet:
Om den bromsande effekten konstant är 5 kW blir bromskraften.jpg
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Något att fundera på eller räkna på

Inlägg av MaLund13 »

Ek=mv^2/2=1000*25^2/2=312.5 kJ=86.8 Wh

86.8/5000=0.01736 h=62.5 s
Skriv svar