Robotdammsugare?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Robotdammsugare?

Inlägg av Jocce »

(För mig att jag sett en tråd men hittar den inte...)

Är klart sugen på en robotdammsugare. Tänker att här finns nog ett antal teknikintresserade, så ställer frågan här.

Förvisso bor jag ensam och dessutom bara i en 2a på 60kvm, men då jag gillar att det är dammsuget när jag kommer hem + gillar tekniksaker så tänker jag att det här är en asgrym sak!
(Har haft robotdammsugare för ca 10 år sedan så vet hur skönt det kan vara, utgår dock från att dom är bättre idag...)


Har lite input efter googlande. Men tänker att ni får komma med lite tips här och ser om jag kommit fram till samma sak ;)
Men vilken är idag den mest prisvärda robotdammsugaren och varför?
Klar fördel om den har app och gärna någon möjlighet att koppla ihop med Google Home Mini eller Telldussystem (för att t.ex. kunna säga "Ok Google. Please Vacuum the apartment") eller liknande.

Vad bör jag tänka på / titta extra på?
Vad bör jag undvika?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Smutt »

Har en Romba funkar dåligt med köksstolar tror att den trekantiga Electrolux kan va bättre
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Smutt »

Viktigt att placera den lättåtkomligt man lyfter upp den mer än man tror personligen startar jag med knappen skulle tycka app skulle ta längre tid enklare o trycka på knappen och gå ut genom dörren
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av frippan »

Har kört med en roomba i många år. Bytte till xiaomi vacuum förra året. Är grymt nöjd med den. Har den kopplad din min home assistant system så jag kan styra den därifrån. Har bla att den städar så fort jag lämnar min lägenhet. och kommer jag hem innan den är klar så går den tillbaka och laddar. Genom det systemet kan du ju självklart styra den med alexa / google home.
Har kommit en version 2 av den nu men har inte testat den. version 1 går att få för ca 2500:-

edit:
Home assistant har ju Tesla stöd så du kan få den att trigga mot den. t.ex när bilen lämnar hemmet så startar den städningen.
https://home-assistant.io/components/tesla/
Senast redigerad av frippan, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Jocce »

Smutt skrev:
Har en Romba funkar dåligt med köksstolar tror att den trekantiga Electrolux kan va bättre
Vet att det kommer bli vissa problem med mina köksstolar, troligen oavsett modell. Men får lösa det på plats sen.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Weddan
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 okt 2016 21:02

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Weddan »

Jag har Neato Botvac Connected och är väldigt nöjd med den.
Schemalagd Måndag - Onsdag - Fredag kl 10.00.
Appstyrd och stödjer Google home.


Rätt dyr dock
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 1083.9263/
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Jocce »

Smutt skrev:
Viktigt att placera den lättåtkomligt man lyfter upp den mer än man tror personligen startar jag med knappen skulle tycka app skulle ta längre tid enklare o trycka på knappen och gå ut genom dörren

Jag tänker mig en schemaläggning för den vanliga dammsugningen, så den gör det när jag i normala fall inte är hemma.

Men app vill jag ha ändå, då det är roligt med tekniska prylar som sagt ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Jocce »

frippan skrev:
Har kört med en roomba i många år. Bytte till xiaomi vacuum förra året. Är grymt nöjd med den. Har den kopplad din min home assistant system så jag kan styra den därifrån. Har bla att den städar så fort jag lämnar min lägenhet. och kommer jag hem innan den är klar så går den tillbaka och laddar. Genom det systemet kan du ju självklart styra den med alexa / google home.
Har kommit en version 2 av den nu men har inte testat den. version 1 går att få för ca 2500:-

edit:
Home assistant har ju Tesla stöd så du kan få den att trigga mot den. t.ex när bilen lämnar hemmet så startar den städningen.
https://home-assistant.io/components/tesla/

Just Xiaomin verkar extremt prisvärd. Speciellt nu när man kan beställa den med leverans från Europa = ingen moms / tull tillkommer...


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av bylund »

Jag har en iRobot Roomba 980, för drygt 7000 kr. Har app, för start, stopp, schemaläggning, uppdatering av programvara, samt varnar om dammsugaren fått problem någonstans. Städar rätt bra, och då har vi två katter med halvlångt hår. Problem med vissa trösklar, men man kan lägga ut en ramp om man vill.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Lunna
Teslaägare
Inlägg: 79
Blev medlem: 02 apr 2014 13:56
Ort: Linköping

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Lunna »

Även jag har en Xiaomi första versionen och den fungerar riktigt bra.

Visst vissa modifieringar får man se till att göra så det tar sig fram lättare men sen går det fint. Aldrig fastnad eller haft problem att hitta tillbaka till laddaren.

Även nördigt kul att se hur den ritar upp rum samt hur den städat. Bifogar en bild på hall och köket till höger.
E127DA5C-F758-46C0-A155-528D62BBD53C.jpeg
Gotway MSuper X 84V 1,6kWh.
Model 3 Performance -20 | Vit Multi-Coat
Såld: Model S 75D -17 | Vit Multi-Coat
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av mati »

Weddan skrev:
Jag har Neato Botvac Connected och är väldigt nöjd med den.
Schemalagd Måndag - Onsdag - Fredag kl 10.00.
Appstyrd och stödjer Google home.


Rätt dyr dock
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall ... 1083.9263/
Samma här. En kraftfull och smart liten rackare. Den kan hantera dörrtrösklar, fixar hund- och katthår utan problem och den kantiga formen underlättar för att komma i hörn och så. Nackdelen är att den är relativt högljudd, men det beror väl på att de är så pass stark.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 06 jul 2017 08:54

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Baretta »

Kört med Neato Botvac sen några år tillbaka. Mycket nöjd och ett klart lyft från Roomban jag hade innan både när det gäller hur bra den tar sig fram och hur rent det blir.
Sen så verkar Roomba haft problem med kvalitén då både batteri och sensorer lade av efter inte alltför länge i både min och i mina föräldrars dammsugare.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av bylund »

Baretta skrev:
Kört med Neato Botvac sen några år tillbaka. Mycket nöjd och ett klart lyft från Roomban jag hade innan både när det gäller hur bra den tar sig fram och hur rent det blir.
Sen så verkar Roomba haft problem med kvalitén då både batteri och sensorer lade av efter inte alltför länge i både min och i mina föräldrars dammsugare.
Amerikanskt bolag, kanske samma leverantör på sensorerna som Teslas nya parkeringssensorer...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av mati »

Haha, Neato är väl också amerikanskt. Och den använder en laser för att bilda sig en uppfattning av omvärlden, typ lidar. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Seregon »

Jag väntar på en Xiaomi v2 som förhoppningsvis kommer att klara de trösklar och mattkanter som v1 (som jag fått låna över nyår) har lite problem med. I tighta hörn så kommer den inte riktigt åt men annars är jag väldigt imponerad av originalet. Ser fram emot att få dyka in i appen också för att kunna schemalägga, exkludera ytan med kattskålarna etc. Originalet har en helt okej ljudnivå och v2 ska vara ännu tystare.

Just v1 klarar inte heller av den extremt långhåriga IKEA-mattan jag har i sovrummet, så den behöver bytas ut, samt att jag ska leta reda på nya soffben (på 10+ cm) så den kommer under utan problem.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Legato »

Har Roomba 980 och är väldigt nöjd. Magisk sugkraft, mattorna blir verkligen rena! Smidig app också.

Är tredje roboten för mig. Vår första Roomba som är ca 10 år funkar fint fortfarande (dock ett batteribyte), dock inte alls samma sugkraft och långsammare än 980.

Hade en Miele som nummer två, den fungerade tyvärr uselt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av mati »

Ja, kattmat har vår Neato mumsat i sig en gång. Katterna var lagom missnöjda. Exkluderande av ytor hade varit grymt.
Det har faktiskt hänt en skitrolig grej en gång med roboten. Vi brukar avgränsa vissa rum med såna där gröna kompostgaller så att inte katterna och hundarna kommer ihop sig. Detta hindrar naturligtvis även roboten från att städa i dessa rum. En gång plingade det till i appen och roboten larmade att den hade kört fast när vi inte var hemma. När vi kom hem möttes vi av en extremt arg katt i fel rum! Och roboten vimsade runt i kattrummet. Den hade alltså på nåt sätt lyckats krypa under gallret, kört in till katterna, och samtidigt släppt ut hankatten. Tjockisen fixar inte att hoppa tillbaka till sitt ställe, och roboten hittar inte heller tillbaka eftersom gallret står i vägen. Jag hade gärna sett hur "fritagningen" av katten gick till. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Har en Motion sense. Är toknöjd även om den absolut inte är perfekt. Har aldrig haft så rent som jag har nu och då har jag inte dammsugit på ett år. Där emot så är trösklar ingenting som skall finnas. Alla robotar verkar klara dem mer eller mindre illa. Någon kan ta en 2cm tröskel och fastna på en 0.5cm och vise versa. Samma sak med mattor, dem får vara bra jäkla platta om det skall funka. Har en sån där bilbanematta från Ikea som jag tejpat fast på golvet, då funkar det perfekt och mattan ser ut som ny efter ett år. Otroligt bra.

Man måste nog upp i ett par tusen iaf för dammsugaren, sen får man nog testa sig fram vilken som funkar bäst för just ditt hem.
Seregon skrev:
Just v1 klarar inte heller av den extremt långhåriga IKEA-mattan jag har i sovrummet, så den behöver bytas ut, samt att jag ska leta reda på nya soffben (på 10+ cm) så den kommer under utan problem.
Precis, man får bygga om lite. Jag har höjt mina möbler och hängt så mycket jag bara kan på väggarna istället för att det står på golvet. Skoställ som är vägghängt är helt genialiskt! Har ett naturligt kretslopp där allt bös från skorna hamnar på golvet, så äter Motion sense upp det sen tömmer jag det utanför dörren igen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
martin3
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 aug 2017 14:50
Ort: Stockholm

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av martin3 »

Jag har haft en Neato D85 i snart tre år, den har fungerat riktigt bra. Se till att köpa en smart modell, en del varianter studsar runt slumpvis, iaf billigare roombas gör det. Alla Neatos modeller har lidar och damsuger i ett systematiskt mönster.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av lobbin »

Vi har också en Neato som vi är supernöjda med. D3 Connected tror jag modellen heter.
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Seregon »

Min Xiaomi v2 skeppades precis, så om det inte blir några fördröjningar kan jag ge en recension om trösklar och dylikt om 2-4 veckor.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10129
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Legato »

martin3 skrev:
Jag har haft en Neato D85 i snart tre år, den har fungerat riktigt bra. Se till att köpa en smart modell, en del varianter studsar runt slumpvis, iaf billigare roombas gör det. Alla Neatos modeller har lidar och damsuger i ett systematiskt mönster.
Det är en fördel, men det gäller att inte stirra sig blind på det ;-)

Köpte min Miele mkt pga den funktionen, som de var tidiga med. Hjälpte inte så mkt när den visade sig usel med mattor, trösklar och sugförmåga...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Jocce »

Seregon skrev:
Min Xiaomi v2 skeppades precis, så om det inte blir några fördröjningar kan jag ge en recension om trösklar och dylikt om 2-4 veckor.

Lutar åt en V1 för mig. Ska hålla ögonen öppna och se om jag hittar den till bra pris.
V2 tycker jag fortfarande är lite för dyr.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8503
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Pontus »

mati skrev:
Ja, kattmat har vår Neato mumsat i sig en gång. Katterna var lagom missnöjda. Exkluderande av ytor hade varit grymt.
Det har faktiskt hänt en skitrolig grej en gång med roboten. Vi brukar avgränsa vissa rum med såna där gröna kompostgaller så att inte katterna och hundarna kommer ihop sig. Detta hindrar naturligtvis även roboten från att städa i dessa rum. En gång plingade det till i appen och roboten larmade att den hade kört fast när vi inte var hemma. När vi kom hem möttes vi av en extremt arg katt i fel rum! Och roboten vimsade runt i kattrummet. Den hade alltså på nåt sätt lyckats krypa under gallret, kört in till katterna, och samtidigt släppt ut hankatten. Tjockisen fixar inte att hoppa tillbaka till sitt ställe, och roboten hittar inte heller tillbaka eftersom gallret står i vägen. Jag hade gärna sett hur "fritagningen" av katten gick till. :)
Kan du inte sätta en dashcam på den?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Robotdammsugare?

Inlägg av Henrik Torphammar »

martin3 skrev:
Jag har haft en Neato D85 i snart tre år, den har fungerat riktigt bra. Se till att köpa en smart modell, en del varianter studsar runt slumpvis, iaf billigare roombas gör det. Alla Neatos modeller har lidar och damsuger i ett systematiskt mönster.
Jocce skrev:
Lutar åt en V1 för mig. Ska hålla ögonen öppna och se om jag hittar den till bra pris.
V2 tycker jag fortfarande är lite för dyr.

/Jocce
Klura lite på hur den fungerar. Jag håller med om att en slumpstyrd inte är lika effektiv, men samtidigt kommer en smart rund dammsugare ALDRIG vara inne i hörnen alls.

Min Motion sense tar hörnen, men slumpar. Dock har den en funktion att följa väggarna, så den kör yttervarv så att säga. Asså det funkar rätt bra just den biten. Jag vill inte göra reklam specifikt för min modell, men den tar hörnen - där skiten hamnar.

Appstyrd dammsugare, tja kanske är ett måste, det har inte min men jag kan ju trots allt starta min med Alexa röststyrningen :mrgreen:

Hepp!
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Skriv svar