Trängselskatt

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fnystrom
Teslaägare
Inlägg: 168
Blev medlem: 25 mar 2015 20:13
Ort: Mölndal

Trängselskatt

Inlägg av fnystrom »

Hej

Nu vid nyår införs nya regler om förmånsbeskattning av trängselskatten. Privata passager skall förmånsbeskattas.

Jag har eget AB med kontor i hemmet. Just nu konsultar jag hos en kund och kör i princip bara till ett av de kontor som kunden har här i Göteborg.

Går det att hävda att resorna är i tjänsten då de är från mitt hemmakontor till kunden?

Jag har inga problem med att betala skatt, men om jag kan minska inbetalningen gör det inget.

/Fredrik
Tesla Model S 100D (Midnight Silver + Autopilot + Bio Defence Mode)
Cyklar på Scott E-Silence 20
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Trängselskatt

Inlägg av bylund »

Jag har svårt att se hur en resa från kontoret till kund skulle kunna ses som en privatresa.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Trängselskatt

Inlägg av evilirish »

Det beror på var du utför huvuddelen av ditt arbete, inte var ditt kontor är registrerat.
Kör du ut till kund 3 dagar i veckan och jobbar hemma 2 så räknas kundens kontor som din huvudsakliga arbetsplats och därmed är det privat resa till arbetsplatsen.
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Trängselskatt

Inlägg av Xmag »

Då kanske man kan vända på det och göra en arbetsresa till kontoret från huvudsakliga arbetsplatsen eftersom man måste dit och göra administration (tidrapportera, läsa mail, sköta ekonomi, deklarera mm)?
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Trängselskatt

Inlägg av joel80 »

evilirish skrev:
Det beror på var du utför huvuddelen av ditt arbete, inte var ditt kontor är registrerat.
Kör du ut till kund 3 dagar i veckan och jobbar hemma 2 så räknas kundens kontor som din huvudsakliga arbetsplats och därmed är det privat resa till arbetsplatsen.
Nej men så är det väl inte?

Man förtydligade 2015.

Huvudregeln innebär att den anställde anses ha sitt tjänsteställe på den plats huvuddelen av arbetet utförs. Om den anställde utför sina arbetsuppgifter under förflyttning eller växelvis på olika ställen anses tjänstestället, enligt en alternativregel, vara den plats där den anställde hämtar och lämnar arbetsmaterial eller förbereder och avslutar sina arbetsuppgifter. För arbetstagare som utför arbeten under en begränsad tid på olika platser utgör istället bostaden arbetstagarens tjänsteställe. Reglerna ska prövas i turordning vilket innebär att om huvudregeln eller alternativregeln inte är tillämpbar aktualiseras som ett sista alternativ en undantagsregel vilket medför att bostaden anses utgöra arbetstagarens tjänsteställe.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Johnalm
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 17 okt 2015 19:56
Ort: Skarpö, Vaxholm

Re: Trängselskatt

Inlägg av Johnalm »

joel80 skrev:
evilirish skrev:
Det beror på var du utför huvuddelen av ditt arbete, inte var ditt kontor är registrerat.
Kör du ut till kund 3 dagar i veckan och jobbar hemma 2 så räknas kundens kontor som din huvudsakliga arbetsplats och därmed är det privat resa till arbetsplatsen.
Nej men så är det väl inte?

Man förtydligade 2015.

Huvudregeln innebär att den anställde anses ha sitt tjänsteställe på den plats huvuddelen av arbetet utförs. Om den anställde utför sina arbetsuppgifter under förflyttning eller växelvis på olika ställen anses tjänstestället, enligt en alternativregel, vara den plats där den anställde hämtar och lämnar arbetsmaterial eller förbereder och avslutar sina arbetsuppgifter. För arbetstagare som utför arbeten under en begränsad tid på olika platser utgör istället bostaden arbetstagarens tjänsteställe. Reglerna ska prövas i turordning vilket innebär att om huvudregeln eller alternativregeln inte är tillämpbar aktualiseras som ett sista alternativ en undantagsregel vilket medför att bostaden anses utgöra arbetstagarens tjänsteställe.
Tack för det, det var ju faktiskt ovanligt tydligt för att komma från skattmasen. Då klarar jag mig från (ännu) mer skatt ett tag till då :lol:
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Trängselskatt

Inlägg av Oddball »

joel80 skrev:
evilirish skrev:
Det beror på var du utför huvuddelen av ditt arbete, inte var ditt kontor är registrerat.
Kör du ut till kund 3 dagar i veckan och jobbar hemma 2 så räknas kundens kontor som din huvudsakliga arbetsplats och därmed är det privat resa till arbetsplatsen.
Nej men så är det väl inte?

Man förtydligade 2015.

Huvudregeln innebär att den anställde anses ha sitt tjänsteställe på den plats huvuddelen av arbetet utförs. Om den anställde utför sina arbetsuppgifter under förflyttning eller växelvis på olika ställen anses tjänstestället, enligt en alternativregel, vara den plats där den anställde hämtar och lämnar arbetsmaterial eller förbereder och avslutar sina arbetsuppgifter. För arbetstagare som utför arbeten under en begränsad tid på olika platser utgör istället bostaden arbetstagarens tjänsteställe. Reglerna ska prövas i turordning vilket innebär att om huvudregeln eller alternativregeln inte är tillämpbar aktualiseras som ett sista alternativ en undantagsregel vilket medför att bostaden anses utgöra arbetstagarens tjänsteställe.
Beroende på hur/var man faktiskt utför sitt arbete sp stämmer väl evilirish påstående

Jag jobbar t.ex som it-konsult på ett långtidsuppdrag där jag sitter på uppdragsgivarens kontor varje dag.
Om någon har ett bra upplägg (som granskats av SKV) på hur man kan få resorna klassade som tjänsteresor så är jag idel öra
Jag skulle förvisso kunna jobba hemifrån 3/5 dagar, men om det finns någon annan lösning så vore det intressant
Det kan ju bli sjukt dyrt ifall man blir upptaxerad för tjänsteresor som SKV anser vara privatresor
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Trängselskatt

Inlägg av Leo »

Det finns väl någon skrivning om "huvudsakliga arbetsplats". Är i samma situation, eget AB, kontor hemma, en stor kund osv.

Dock sen dom plockat bort "mitt skrivbord" där så sitter jag mest hemma numera. Kommer därför att ändra från årsskiftet och räkna/ange alla resor hemifrån dit för möten mm som tjänsteresor. Är ofta på annan plats för kundens räkning och det har tidigare bara varit dessa som jag räknat som tjästeresor. Förr angav jag resor från hemmet till min kontorsplats som vanliga "privatresor"

Ska ta upp det med min revisor nästa vecka vid bokslutet och stämma av.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Trängselskatt

Inlägg av evilirish »

Min kollega som har samma situation (eget AB, en kund där han sitter merparten av veckan) fick vid granskning av Skatteverket backning p.g.a just detta. Ansågs vara klockrena privata resor, som om du varit anställd.
Håller alltså hyfsat bra så länge skv inte får för sig att granska. Var och en får göra som de vill såklart, men jag har inte satt upp de resorna som tjänstemil.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Trängselskatt

Inlägg av Hammar »

Om du har eget AB och kontor hemma, om du då sätter upp ett stämpelur på väggen, och stämplar in/ut dig själv morgon och kväll, kan då skatteverket egentligen säga något annat än att din huvudsakliga arbetsplats är kontoret?
Skriv svar