Duger denna strömbrytare?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Duger denna strömbrytare?

Inlägg av mgorgis »

Funderar att installera en strömbrytare för 3-fas som ska in i Wall Connectorn och undrar om denna från Biltema duger? Jag ska förstås ha säkring och jordfelsbrytare också men det känns rätt med en strömbrytare också.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000021056/
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av Smutt »

mgorgis skrev:
Funderar att installera en strömbrytare för 3-fas som ska in i Wall Connectorn och undrar om denna från Biltema duger? Jag ska förstås ha säkring och jordfelsbrytare också men det känns rätt med en strömbrytare också.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000021056/
Lite tårta på tårta men den funkar fint
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av mgorgis »

Smutt skrev:
mgorgis skrev:
Funderar att installera en strömbrytare för 3-fas som ska in i Wall Connectorn och undrar om denna från Biltema duger? Jag ska förstås ha säkring och jordfelsbrytare också men det känns rätt med en strömbrytare också.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000021056/
Lite tårta på tårta men den funkar fint
Ja det kan man kanske säga :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av Remuz »

Jag har en strömbrytare på min. Det är grymt skönt att med ett mycket enkelt handgrepp kunna boota om den.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av mgorgis »

Remuz skrev:
Jag har en strömbrytare på min. Det är grymt skönt att med ett mycket enkelt handgrepp kunna boota om den.
Bra där!
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av Kulingen »

mgorgis skrev:
Funderar att installera en strömbrytare för 3-fas som ska in i Wall Connectorn och undrar om denna från Biltema duger? Jag ska förstås ha säkring och jordfelsbrytare också men det känns rätt med en strömbrytare också.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000021056/
Kan också vara bra om WC sitter på ett offentligt ställe där du inte vill att folk fuskladdar om natten.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av Svenssons »

Själv drar jag ut sladden om jag skulle behöva boota om min Wall connector men det är klar, lite smidigare kanske med en strömbrytare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av mgorgis »

Svenssons skrev:
Själv drar jag ut sladden om jag skulle behöva boota om min Wall connector men det är klar, lite smidigare kanske med en strömbrytare.
Har Wall Connectorn en 3-fas kontakt? jag trodde att man kopplade 3-fas kabeln direkt till den!?
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av Hedman »

Tänk också på att man sedan i somras har elsäkerhetsverket krav på typ-b jordfelsbrytare vid nyinstallation. Den är säkrare och den kan inte svetsas av likström och löser även ut om likström vandrar genom den. Kostar lite mer men finns en prisvärd hos Malmbergs.(före jul iaf)
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av mgorgis »

Hedman skrev:
Tänk också på att man sedan i somras har elsäkerhetsverket krav på typ-b jordfelsbrytare vid nyinstallation. Den är säkrare och den kan inte svetsas av likström och löser även ut om likström vandrar genom den. Kostar lite mer men finns en prisvärd hos Malmbergs.(före jul iaf)
Har redan handlat en sån redan från elbilsgrossisten men tack ändå :) men vad gäller automatsäkring så köpte jag vanliga C trög variant
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av Svenssons »

mgorgis skrev:
Svenssons skrev:
Själv drar jag ut sladden om jag skulle behöva boota om min Wall connector men det är klar, lite smidigare kanske med en strömbrytare.
Har Wall Connectorn en 3-fas kontakt? jag trodde att man kopplade 3-fas kabeln direkt till den!?
Det är den så kallade Bjelke-metoden vilket betyder att det inte är en fast installation och därmed inte heller något krav på jordfelsbrytare Typ B. Typ B skadar ju inte men fyller inte heller så mycket funktion när det är mindre likström i en WallConnector än i en telefonladdare...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av Smutt »

mgorgis skrev:
Smutt skrev:
mgorgis skrev:
Funderar att installera en strömbrytare för 3-fas som ska in i Wall Connectorn och undrar om denna från Biltema duger? Jag ska förstås ha säkring och jordfelsbrytare också men det känns rätt med en strömbrytare också.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektr ... 000021056/
Lite tårta på tårta men den funkar fint
Ja det kan man kanske säga :)
Ja du får ju tre sätt att bryta strömmen 1 med brytare 2 med säkringarna 3 med jordfelsbrytare
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av +46 »

Bra att enkelt kunna stänga av strömmen till boxen när det är åska.
Min elektriker installerade en 4-polig säkerhetsbrytare. Han menade att man alltid ska bryta nollan också.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av Tjell »

Nolla och jord är samma potential. Det räcker med att bryta faserna. Rätta mig gärna om jag har fel.

Bra att kunna bryta faserna till WC, den kan ha svårt att komma igång igen om bara en fas har dykt av ngn anledning.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av rockard »

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hu ... omstallare
"Den tvåpoliga strömställaren används för att få en fullständig brytning av både fas- och nolledare vid koppling till bland annat fast installerad apparatur."
Låter som att det är att rekommendera i detta fall, väl?
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
manks
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 10 dec 2016 22:06

Re: Duger denna strömbrytare?

Inlägg av manks »

Jag hade också lagt till några kronor på en 4-polig brytare!
Skriv svar