Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Jocce »

Från 1 Januari har de, igen, skärpt upp reglerna om vad som är tillåtet med mobiltelefoni.

Enligt diverse artiklar (väljer att inte länka någon då de flesta är knapphändigt skrivna) så får man EJ använda telefonen i handen när man kör bil.

Någon som vet vart man får tag i och kan läsa den specifika lagtexten?
Intresserad bland annat av vart gränsen går för VAD man får hålla i handen, elektronisk enhet, mobil, padda, dator, tv, macka, kaffe osv.
Även intresserad om man enkelt kommer undan det hela genom att montera telefonen (eller mackan eller kaffet ;) ) på en hållare.

Får jag lagligt pilla på min stora Teslaskärm och surfa där?

Nästa steg, snygg / bra hållare till mobilen som INTE kräver något ingrepp i bilen?
Hade förut en bra med sugkopp mot telefonen + fäste den i ventgallret. Men min nuvarande telefon så greppar den inte bra nog bakpå tyvärr :(


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av nek0 »

Jocce skrev:
Från 1 Januari har de, igen, skärpt upp reglerna om vad som är tillåtet med mobiltelefoni.

Enligt diverse artiklar (väljer att inte länka någon då de flesta är knapphändigt skrivna) så får man EJ använda telefonen i handen när man kör bil.

Någon som vet vart man får tag i och kan läsa den specifika lagtexten?
Intresserad bland annat av vart gränsen går för VAD man får hålla i handen, elektronisk enhet, mobil, padda, dator, tv, macka, kaffe osv.
Även intresserad om man enkelt kommer undan det hela genom att montera telefonen (eller mackan eller kaffet ;) ) på en hållare.

Får jag lagligt pilla på min stora Teslaskärm och surfa där?

Nästa steg, snygg / bra hållare till mobilen som INTE kräver något ingrepp i bilen?
Hade förut en bra med sugkopp mot telefonen + fäste den i ventgallret. Men min nuvarande telefon så greppar den inte bra nog bakpå tyvärr :(


/Jocce
https://www.brodit.com/productList.html ... 16&pn=prod
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Kulingen »

Jocce skrev:
Från 1 Januari har de, igen, skärpt upp reglerna om vad som är tillåtet med mobiltelefoni.

Enligt diverse artiklar (väljer att inte länka någon då de flesta är knapphändigt skrivna) så får man EJ använda telefonen i handen när man kör bil.

Någon som vet vart man får tag i och kan läsa den specifika lagtexten?
Intresserad bland annat av vart gränsen går för VAD man får hålla i handen, elektronisk enhet, mobil, padda, dator, tv, macka, kaffe osv.
Även intresserad om man enkelt kommer undan det hela genom att montera telefonen (eller mackan eller kaffet ;) ) på en hållare.

Får jag lagligt pilla på min stora Teslaskärm och surfa där?

Nästa steg, snygg / bra hållare till mobilen som INTE kräver något ingrepp i bilen?
Hade förut en bra med sugkopp mot telefonen + fäste den i ventgallret. Men min nuvarande telefon så greppar den inte bra nog bakpå tyvärr :(


/Jocce
Denna monterar du i ventilationskanalen.
https://vintagestories.se/teknik/iphone ... on-gava-0/

Den nya lagen är att du inte får hålla i telefonen, men du får ha den i en hållare och pilla på.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5972
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Remuz »

Lagen gäller från 1a februari
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9339
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av bylund »

Trafikförordningen 4 kap skrev:
10 e §/Träder i kraft I:2018-02-01/ Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284).

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... -1998-1276
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Jocce »

Kulingen skrev:


Denna monterar du i ventilationskanalen.
https://vintagestories.se/teknik/iphone ... on-gava-0/

Den nya lagen är att du inte får hålla i telefonen, men du får ha den i en hållare och pilla på.

Tyvärr inte så vacker och dessutom brukar dom där inte erfarenhetsmässigt hålla telefonerna superbra efter ett tag.

Ja, men referens till vad lagen säger. Får jag hålla en Ipad i handen?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Jocce »

bylund skrev:
Trafikförordningen 4 kap skrev:
10 e §/Träder i kraft I:2018-02-01/ Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284).

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lag ... -1998-1276

Tack. Det jag hittar är:
10 e §/Träder i kraft I:2018-02-01/ Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användning av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen. Förordning (2017:1284).

Som jag misstänkte, även om det är en grej som skall göra lagen tydligare, så lämnar dom mycket öppet.
"mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning"

En Ipad utan uppkoppling - Är det kommunikationsutrustning?
Men nej, är inte det som är grejen här.

Jag erkänner öppet, jag pillar en del på mobilen, framförallt i Teslan med Autopiloten inkopplad, så jag välkomnar dessa lagar. Men gör den tydligare och hårdare.
Kommer slänga upp en hållare till min telefon - Vilket troligen gör hanteringen osäkrare tyvärr.

Tyvärr tror jag att risken att man åker dit är minimal ändå. Trafikövervakningen koncentreras tyvärr mest på hastighet än annat.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av ellerstrom »

En sån här kanske? https://satechi.net/products/satechi-al ... vent-mount

Kräver iofs att man har skal på mobilen eller att man klistrar på metallplattan på telefonen, men den är diskret och lätt att ta bort. (Har ingen erfarenhet av den själv dock)
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av mati »

Folk kommer skita i den här lagen så in i h**e, oavsett hur den är formulerad.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Hyted »

Att folk tittar på så mycket annat än vägen skrämmer mig rejält
Kollar man mötande bilar blir man livrädd...
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av StefL »

mati skrev:
Folk kommer skita i den här lagen så in i h**e, oavsett hur den är formulerad.
Visst finns den risken, så det man får hoppas på är väl helt enkelt att polisen prioriterar att sätta dit folk - HÅRT. Gör man sedan känt vad påföljderna kan bli kan det förhoppningsvis få andra att tänka till. Men å andra sidan - det har man inte gjort vad gäller användning av dimljus, omkörning i högerfil eller stjärtnosande så varför skulle det hända nu? :(
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av lobbin »

"endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet", den är ju rätt öppen för tolkning, om man säger så
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av frippe »

Hyted skrev:
Att folk tittar på så mycket annat än vägen skrämmer mig rejältBild
Kollar man mötande bilar blir man livrädd...
Blir inte det en liten motsättning?

Du gillar inte att andra inte tittar på vägen, men själv tittar du mer på mötande bilar, än vägen. ;)

Men, förstod nog ändå vad du menar. Kö krockar har väl en viss anledning t.ex.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Jocce »

ellerstrom skrev:
En sån här kanske? https://satechi.net/products/satechi-al ... vent-mount

Kräver iofs att man har skal på mobilen eller att man klistrar på metallplattan på telefonen, men den är diskret och lätt att ta bort. (Har ingen erfarenhet av den själv dock)

Har en liknande och kilade in en metallbit mellan skalet och telefonen. Fungerar ok men inte optimalt.
Älskade sugkoppen...men som sagt när jag böt telefon så fungerade den inte längre :(


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Jocce »

lobbin skrev:
"endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet", den är ju rätt öppen för tolkning, om man säger så

Läs vidare. Man får inte hålla den i handen (tidigare var det bara om det inte påverkar menligt = fritt fram så länge du inte vinglar).

Men som sagt, folk kommer nog ignorera det där ganska mycket.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Kulingen »

I större delen av världen finns redan detta, Sverige inför det först nu när bilindustrin är i omställning mot självkörande bilar. När de självkörande bilarna kommer, kommer man ens behöva körkort? Kommer man bara få pilla på telefonen när man sitter i passagerarsätet? Då får man lämna förarstolen tom och sätta sig bredvid :D
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Hyted »

frippe skrev:
Hyted skrev:
Att folk tittar på så mycket annat än vägen skrämmer mig rejältBild
Kollar man mötande bilar blir man livrädd...
Blir inte det en liten motsättning?

Du gillar inte att andra inte tittar på vägen, men själv tittar du mer på mötande bilar, än vägen. Bild

Men, förstod nog ändå vad du menar. Kö krockar har väl en viss anledning t.ex.
Jag har koll på varje bil jag möter... det bör man ha.

Men förstår vad du menar ocksåBild
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Jensa »

Vad polisen gör eller om man åker fast eller inte är oväsentligt! Framför man ett fordon kollar man på vägen och visar respekt för de man möter, jag har barn i bilen!
2016 Model S 75
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Jocce »

Jensa skrev:
Vad polisen gör eller om man åker fast eller inte är oväsentligt! Framför man ett fordon kollar man på vägen och visar respekt för de man möter, jag har barn i bilen!

Du har aldrig gett ditt / dina barn uppmärksamhet under bilkörandet om du varit ensam med dem i bilen?

Meningen med denna tråd var inte att skapa en redan befintlig debatt, jag är som sagt FÖR detta trots att jag är mobilpillare. Men hade önskat hårdare/tydligare tag.

Dessutom mer neutralt än just "mobiltelefoner eller annan kommunikationsutrustning".

Allt från att meka med kaffekoppen, byta radiokanal, till att leta efter den där ljusknappen för dimljusen man använder en gång per år, eller att vända sig om i någon halv sekund för att säga något till barn / passagerare, kan i fel fall ställa till riktiga olyckor.


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Leo »

Finns tydligen två brottskategorier där förövaren överväger straffet och upptäcktsrisken vid tidpunkten för brottet. Det är ekonomiska brott och trafikbrott. Om det stämmer borde ju ett kraftfullt straff och mer poliser i trafiken kunna göra att lagen verkligen får en effekt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Kulingen »

När man tidigare gått på stan så har man minst sett 10 % av alla bilförare sitta med sin mobiltelefon i handen och snacka. Ska bli kul och gå ut och kolla om någon vecka om det har blivit bättre.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av Jojo »

Den här lagen borde ha kommit för ett antal år sedan och straffet borde vara att man bli av med sitt körkort i minst ett år.
Just my 2c...
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av lobbin »

Största problemet med den här typen av lagar är att de blir eller mindre verkningslösa så länge den inte efterlevs.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av LarsL »

Jo, lagar är ju meningslösa när det inte finns några poliser.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2244
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Förbud med mobiltelefoni 1 Jan

Inlägg av frippe »

Fast om det är ouppmärksamhet som lagen vill motverka, borde den äl även inbegripa allt pillande, även om det inte specifikt är en mobiltelefon.
Fixa med navigatorn på bilens skärm, raka sig, sminka sig, fixa med nappen på barnet i bilstol, fippla med inställning till ac, eller stereo, eller vad det nu kan vara som påverkar uppmärksamheten.

Denna konstiga fokusering på mobilen, finner jag lite märklig, i förhållande till annat som finns att distrahera sig på. Och just hålla i handen, en handsfree är ok då bara telefonen sitter fast eller ligger iknäet, borde vara helt ok.
Men kanske inte vara tanken med trådstarten att starta en debatt om detta.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar