Villalarm på företaget?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 07 okt 2015 14:50

Villalarm på företaget?

Inlägg av Kirre »

Då kunskapen här är så mycket bredare än bara Tesla tänkte jag fråga om någon vet om det är ok enligt skatteverket att låta mitt bolag stå för installations- och månadskostnad för mitt villalarm?
Jag har på mitt kontor (företaget är skrivet på min hemadress) numera ganska värdefull stationär jobbutrustning som jag känner att jag behöver skydda så gott det går och det är ju svårt att larma just det rummet och inte hela villan.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Villalarm på företaget?

Inlägg av DSV »

Kollade upp det för ett par år sen och det verkade inte vara ok om det bara är ett rum i huset. Är kontoret avskilt från övriga boendet och har egen ingång så kan det kanske funka för kontorsdelen. Har också fördelen att man kan ta en marknadsmässig hyra från företaget till sig själv.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Villalarm på företaget?

Inlägg av mgorgis »

Min redovisningstant säger att det går bra, likaså kamera övervakning på uppfarten. Hon är annars väldigt noga vad som är ok och vad som inte är ok att dra av så jag litar på henne.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Villalarm på företaget?

Inlägg av danni »

Ring skatteupplysningen och fråga, de är jätteduktiga där. Jag hade blivit extremt förvånad om det är tillåtet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Villalarm på företaget?

Inlägg av Hyted »

danni skrev:
Ring skatteupplysningen och fråga, de är jätteduktiga där. Jag hade blivit extremt förvånad om det är tillåtet.
Håller med, är det tillåtet så är jag i chock.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Villalarm på företaget?

Inlägg av drakbane »

Svaret jag fick för nått år sedan är att det är ok.

Bokföringen måste vara bevakad!! 8-)
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Villalarm på företaget?

Inlägg av mgorgis »

mgorgis skrev:
Min redovisningstant säger att det går bra, likaså kamera övervakning på uppfarten. Hon är annars väldigt noga vad som är ok och vad som inte är ok att dra av så jag litar på henne.
Jag har fått ok för utomhus kameraövervakning också så nu har jag beställt en Ring Floodlight Cam :)
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Villalarm på företaget?

Inlägg av DSV »

Tyvärr är det inte säkert att utfallet vid en revision ger samma svar som när man frågar skatteverket. Jag har mestadels god erfarenhet av skatteverket men ibland är det svårt att få klara svar på gräns falls frågor. Är rätt säker på att jag hittade ett rättsfall där en arkitekt med kontoret i bostaden fick backning på att han dragit av larmet på företaget.
Skriv svar