Byter inte längre in dieselbilar
Moderator: Redaktion
Byter inte längre in dieselbilar
Hörde idag att en kund försökte byta in sin gamla Hyundai i30 diesel mot en ny.
Hyundai märkes handlaren i Stockholm vägrade att byta in den!
Hörde också att SEAT har problem med bilar som kommit tillbaka från privatleasing kontrakt.
70-80% dieselbilar, väldigt svårsålda just nu.
Fotbollsplaner fulla med bilar som de inte blir av med!
Är det någon på detta forum som kan mer detaljer?
Hyundai märkes handlaren i Stockholm vägrade att byta in den!
Hörde också att SEAT har problem med bilar som kommit tillbaka från privatleasing kontrakt.
70-80% dieselbilar, väldigt svårsålda just nu.
Fotbollsplaner fulla med bilar som de inte blir av med!
Är det någon på detta forum som kan mer detaljer?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Dieselbubblan kanske det kommer att kallas, och snart spricker den...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Jag vet med säkerhet att Nissan haft samma problem med Leafarna och de har avregistrerats och exporterats efter leasingperioden. Kanske inte bara just dieselmotorn som spökar?Zalman3 skrev:Hörde idag att en kund försökte byta in sin gamla Hyundai i30 diesel mot en ny.
Hyundai märkes handlaren i Stockholm vägrade att byta in den!
Hörde också att SEAT har problem med bilar som kommit tillbaka från privatleasing kontrakt.
70-80% dieselbilar, väldigt svårsålda just nu.
Fotbollsplaner fulla med bilar som de inte blir av med!
Är det någon på detta forum som kan mer detaljer?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Fast det är väl snarare norskarna som köper alla bilar de kommer åt, eftersom Nissan inte hinner producera?Henrik Torphammar skrev:Jag vet med säkerhet att Nissan haft samma problem med Leafarna och de har avregistrerats och exporterats efter leasingperioden. Kanske inte bara just dieselmotorn som spökar?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Stämmer bra, samt några länder lite längre ner i Europa...lobbin skrev:Fast det är väl snarare norskarna som köper alla bilar de kommer åt, eftersom Nissan inte hinner producera?Henrik Torphammar skrev:Jag vet med säkerhet att Nissan haft samma problem med Leafarna och de har avregistrerats och exporterats efter leasingperioden. Kanske inte bara just dieselmotorn som spökar?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Byter inte längre in dieselbilar
ja vad jag sett och hört så är de snarare så att de är svårt att få tag på en leaf till rimligt pris... Som du säger, nästan alla gamla går på export till Norge...lobbin skrev:Fast det är väl snarare norskarna som köper alla bilar de kommer åt, eftersom Nissan inte hinner producera?Henrik Torphammar skrev:Jag vet med säkerhet att Nissan haft samma problem med Leafarna och de har avregistrerats och exporterats efter leasingperioden. Kanske inte bara just dieselmotorn som spökar?
Vår Leaf som vi leasar är ju ägd av norska avdelningen av Santander så de är ganska uppenbart vad de har för plan för denna bilen när den ska lämnas tillbaka.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?
Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre..
Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre..
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Har samma funderingar dyr krok (140000) men billigare än en XLarsL skrev:Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?
Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre..
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Nissan EV-200 och Renault Kangoo har ju kula.LarsL skrev:Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?
Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre..
Skulle dessutom förvåna mig om in någon bil från
Hyundai/Kia inte kommer med kula i år.
Många spekulationer på norska elbilsforum om att tex Niro kommer ha kula.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Klart du kan byta in din diesel. I december 2017 såldes 15 848 nya dieselbilar. Av totalt 35 357 personbilar. En minskning med 18,8% från december 2016 men ändå en försvarlig andel och faktiskt fortfarande det vanligaste bränslet.LarsL skrev:Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?
Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre..
Ironiskt nog minskade antalet elbilar från 453 st i december 2016 till endast 293 st i december 2017. En minskning med 35,3%. Såldes faktiskt fler gas/gas bi fuel-bilar än elbilar.
http://www.scb.se/hitta-statistik/stati ... mber-2017/
Jag har två elbilar och är jättenöjd men ibland undrar jag lite om den här höga svansföringen som vissa har här på forumet verkligen bottnar i verkligheten. Att säga "höhö, ingen vill ha dieselbilar nu" när det såldes FEMTIOFYRA (54!!!) ggr fler dieselbilar än elbilar förra månaden är ju faktiskt helt off.
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Ja, fast det är ju inte några 180000kr längre som jag skulle fått för ett årsedan när jag funderade på en Model X. Det är kanske 100000kr idag och som sagt när Model 3 kommer så kanske det inte är värt att sälja ens.Smutt skrev:Har samma funderingar dyr krok (140000) men billigare än en XLarsL skrev:Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?
Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre..
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Man kan ju hoppas på Kona, men det vet vi ju inget om det idag.Zalman3 skrev:Nissan EV-200 och Renault Kangoo har ju kula.LarsL skrev:Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?
Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre..
Skulle dessutom förvåna mig om in någon bil från
Hyundai/Kia inte kommer med kula i år.
Många spekulationer på norska elbilsforum om att tex Niro kommer ha kula.
Nissan e-NV200 och Renault Kangoo får ju bara dra lövkärror, typ 300-400kg totalt. Kan så klart fuska lite med en 750-kg kärra och hämta några brädor och köra till tippen. Men hästtransporten går ju inte dra tom ens... så nja.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Verkligheten bakom detta är helt enkelt att restvärdet på privatleasingbilarna ligger så högt att det inte blir någon vinstmarginal kvar för de handlare som försöker sälja bilarna vidare efter det att de har återlämnats. Santander/Nissan har helt enkelt planerat att de ska säljas utomlands, säkert med hjälp av någon skum skatte-/momsregel. Väldigt synd detta då andrahandsmarknaden utarmas och vi får en mycket sämre utökning av elbilsbeståndet i Sverige.Henrik Torphammar skrev:Jag vet med säkerhet att Nissan haft samma problem med Leafarna och de har avregistrerats och exporterats efter leasingperioden. Kanske inte bara just dieselmotorn som spökar?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Supermiljöbilspremie här, och sedan tull- och momsfri import i Norge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Byter inte längre in dieselbilar
....
Klart du kan byta in din diesel. I december 2017 såldes 15 848 nya dieselbilar. Av totalt 35 357 personbilar. En minskning med 18,8% från december 2016 men ändå en försvarlig andel och faktiskt fortfarande det vanligaste bränslet.
Ironiskt nog minskade antalet elbilar från 453 st i december 2016 till endast 293 st i december 2017. En minskning med 35,3%. Såldes faktiskt fler gas/gas bi fuel-bilar än elbilar.
http://www.scb.se/hitta-statistik/stati ... mber-2017/
Jag har två elbilar och är jättenöjd men ibland undrar jag lite om den här höga svansföringen som vissa har här på forumet verkligen bottnar i verkligheten. Att säga "höhö, ingen vill ha dieselbilar nu" när det såldes FEMTIOFYRA (54!!!) ggr fler dieselbilar än elbilar förra månaden är ju faktiskt helt off.[/quote]
Samma referens. "Dieselbilar uppgick till 44,8 procent av nyregistreringarna, en minskning med 7 procentenheter jämfört med december föregående år."
Norge, dock med källan
http://ev-sales.blogspot.com.es/2018/01 ... -2017.html
som räknar annorlunda än SCB
"the overall fuels share in December show BEVs registering 28% share and PHEV 22%, with diesel-powered cars scoring only 19% share, far below the 35% it had a year ago" (Rena elbilar 28%, hybrider 22% och dieslar 19% andel i december i Norge.)
Kan skillnaden bero på att motsvarande elbil i norge jämfört med en diesel lär kosta ungefär lika och kunskapen om elbilar är högre i Norge?
Klart du kan byta in din diesel. I december 2017 såldes 15 848 nya dieselbilar. Av totalt 35 357 personbilar. En minskning med 18,8% från december 2016 men ändå en försvarlig andel och faktiskt fortfarande det vanligaste bränslet.
Ironiskt nog minskade antalet elbilar från 453 st i december 2016 till endast 293 st i december 2017. En minskning med 35,3%. Såldes faktiskt fler gas/gas bi fuel-bilar än elbilar.
http://www.scb.se/hitta-statistik/stati ... mber-2017/
Jag har två elbilar och är jättenöjd men ibland undrar jag lite om den här höga svansföringen som vissa har här på forumet verkligen bottnar i verkligheten. Att säga "höhö, ingen vill ha dieselbilar nu" när det såldes FEMTIOFYRA (54!!!) ggr fler dieselbilar än elbilar förra månaden är ju faktiskt helt off.[/quote]
Samma referens. "Dieselbilar uppgick till 44,8 procent av nyregistreringarna, en minskning med 7 procentenheter jämfört med december föregående år."
Norge, dock med källan
http://ev-sales.blogspot.com.es/2018/01 ... -2017.html
som räknar annorlunda än SCB
"the overall fuels share in December show BEVs registering 28% share and PHEV 22%, with diesel-powered cars scoring only 19% share, far below the 35% it had a year ago" (Rena elbilar 28%, hybrider 22% och dieslar 19% andel i december i Norge.)
Kan skillnaden bero på att motsvarande elbil i norge jämfört med en diesel lär kosta ungefär lika och kunskapen om elbilar är högre i Norge?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Norge har oljemiljarder (ironiskt nog) som kan användas till att sponsra elbilar. Vi har inte det. Dessutom ska vi försörja halva världen. Som det anstår en humanitär stormakt... Vilket Norge alltså inte gör.
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Norge sponsrar inte elbilar! De tar däremot inte ut lika hög skatt på dem som för ICE-bilar.Verdi skrev:Norge har oljemiljarder (ironiskt nog) som kan användas till att sponsra elbilar. Vi har inte det. Dessutom ska vi försörja halva världen. Som det anstår en humanitär stormakt... Vilket Norge alltså inte gör.
Vi säger ju inte att vi sponsrar torkadfrukt bara för att det inte är lika hög skatt på det som på snus.
Re: Byter inte längre in dieselbilar
När du skippar momsen som finns på i princip alla andra varor skulle jag vilja påstå att du sponsrar den, precis som Sverige har 12% moms på livsmedel. Regeringen har valt att göra ett undantag från det normala för en specifik vara.LarsL skrev:Norge sponsrar inte elbilar! De tar däremot inte ut lika hög skatt på dem som för ICE-bilar.Verdi skrev:Norge har oljemiljarder (ironiskt nog) som kan användas till att sponsra elbilar. Vi har inte det. Dessutom ska vi försörja halva världen. Som det anstår en humanitär stormakt... Vilket Norge alltså inte gör.
Vi säger ju inte att vi sponsrar torkadfrukt bara för att det inte är lika hög skatt på det som på snus.
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Vi måste kanske inte ta diskussionen om direkta och indirekta subventioner varje gång Norge kommer på tal...
Fast att kalla indirekta subventioner för sponsring tycker t o m jag är att ta det ett steg för långt.
Fast att kalla indirekta subventioner för sponsring tycker t o m jag är att ta det ett steg för långt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Anledningen till att Norge kan straffbeskatta ICE-bilar är alltså inte oljemiljoner, för det kostar dem inget, utan det är avsaknaden av inhemsk bilindustri. Sverige skulle aldrig kunna införa något liknade eftersom Volvo skulle få panik.
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Elbilsskattebefrielsen infördes ju rentav när Norge hade en inhemsk "elbilsindustri" man ville stödja. Think.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Jo, precis de hade det omvända förhållandet mot Sverige även om Think inte alls är/var i samma skala som Volvo, så klart.
Re: Byter inte längre in dieselbilar
Samma sak i Finland och Danmark, skyhöga avgifter på bilar eftersom de inte har någon inhemsk bilproduktion.LarsL skrev:Anledningen till att Norge kan straffbeskatta ICE-bilar är alltså inte oljemiljoner, för det kostar dem inget, utan det är avsaknaden av inhemsk bilindustri. Sverige skulle aldrig kunna införa något liknade eftersom Volvo skulle få panik.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14