Byter inte längre in dieselbilar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?

Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre.. :)
Nissan EV-200 och Renault Kangoo har ju kula.
Skulle dessutom förvåna mig om in någon bil från
Hyundai/Kia inte kommer med kula i år.
Många spekulationer på norska elbilsforum om att tex Niro kommer ha kula.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?

Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre.. :)
Klart du kan byta in din diesel. I december 2017 såldes 15 848 nya dieselbilar. Av totalt 35 357 personbilar. En minskning med 18,8% från december 2016 men ändå en försvarlig andel och faktiskt fortfarande det vanligaste bränslet.

Ironiskt nog minskade antalet elbilar från 453 st i december 2016 till endast 293 st i december 2017. En minskning med 35,3%. Såldes faktiskt fler gas/gas bi fuel-bilar än elbilar.

http://www.scb.se/hitta-statistik/stati ... mber-2017/

Jag har två elbilar och är jättenöjd men ibland undrar jag lite om den här höga svansföringen som vissa har här på forumet verkligen bottnar i verkligheten. Att säga "höhö, ingen vill ha dieselbilar nu" när det såldes FEMTIOFYRA (54!!!) ggr fler dieselbilar än elbilar förra månaden är ju faktiskt helt off.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
LarsL skrev:
Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?

Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre.. :)
Har samma funderingar dyr krok (140000) men billigare än en X
Ja, fast det är ju inte några 180000kr längre som jag skulle fått för ett årsedan när jag funderade på en Model X. Det är kanske 100000kr idag och som sagt när Model 3 kommer så kanske det inte är värt att sälja ens.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:
LarsL skrev:
Finns det någon länk till information eller är det bara rykten?

Om det inte går att byta in dieslar längre så kan jag ju ha kvar dieselbilen som dragbil i fall det inte kommer någon elbil med dragkrok. Ett bekymmer mindre.. :)
Nissan EV-200 och Renault Kangoo har ju kula.
Skulle dessutom förvåna mig om in någon bil från
Hyundai/Kia inte kommer med kula i år.
Många spekulationer på norska elbilsforum om att tex Niro kommer ha kula.
Man kan ju hoppas på Kona, men det vet vi ju inget om det idag.

Nissan e-NV200 och Renault Kangoo får ju bara dra lövkärror, typ 300-400kg totalt. Kan så klart fuska lite med en 750-kg kärra och hämta några brädor och köra till tippen. Men hästtransporten går ju inte dra tom ens... så nja.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av lator »

Henrik Torphammar skrev:
Jag vet med säkerhet att Nissan haft samma problem med Leafarna och de har avregistrerats och exporterats efter leasingperioden. Kanske inte bara just dieselmotorn som spökar?
Verkligheten bakom detta är helt enkelt att restvärdet på privatleasingbilarna ligger så högt att det inte blir någon vinstmarginal kvar för de handlare som försöker sälja bilarna vidare efter det att de har återlämnats. Santander/Nissan har helt enkelt planerat att de ska säljas utomlands, säkert med hjälp av någon skum skatte-/momsregel. Väldigt synd detta då andrahandsmarknaden utarmas och vi får en mycket sämre utökning av elbilsbeståndet i Sverige.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av bylund »

Supermiljöbilspremie här, och sedan tull- och momsfri import i Norge.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare
Inlägg: 1012
Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
Ort: Umeå

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av Monark1954 »

....

Klart du kan byta in din diesel. I december 2017 såldes 15 848 nya dieselbilar. Av totalt 35 357 personbilar. En minskning med 18,8% från december 2016 men ändå en försvarlig andel och faktiskt fortfarande det vanligaste bränslet.

Ironiskt nog minskade antalet elbilar från 453 st i december 2016 till endast 293 st i december 2017. En minskning med 35,3%. Såldes faktiskt fler gas/gas bi fuel-bilar än elbilar.

http://www.scb.se/hitta-statistik/stati ... mber-2017/

Jag har två elbilar och är jättenöjd men ibland undrar jag lite om den här höga svansföringen som vissa har här på forumet verkligen bottnar i verkligheten. Att säga "höhö, ingen vill ha dieselbilar nu" när det såldes FEMTIOFYRA (54!!!) ggr fler dieselbilar än elbilar förra månaden är ju faktiskt helt off.[/quote]

Samma referens. "Dieselbilar uppgick till 44,8 procent av nyregistreringarna, en minskning med 7 procentenheter jämfört med december föregående år."

Norge, dock med källan
http://ev-sales.blogspot.com.es/2018/01 ... -2017.html
som räknar annorlunda än SCB
"the overall fuels share in December show BEVs registering 28% share and PHEV 22%, with diesel-powered cars scoring only 19% share, far below the 35% it had a year ago" (Rena elbilar 28%, hybrider 22% och dieslar 19% andel i december i Norge.)

Kan skillnaden bero på att motsvarande elbil i norge jämfört med en diesel lär kosta ungefär lika och kunskapen om elbilar är högre i Norge?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Verdi

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av Verdi »

Norge har oljemiljarder (ironiskt nog) som kan användas till att sponsra elbilar. Vi har inte det. Dessutom ska vi försörja halva världen. Som det anstår en humanitär stormakt... Vilket Norge alltså inte gör.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av LarsL »

Verdi skrev:
Norge har oljemiljarder (ironiskt nog) som kan användas till att sponsra elbilar. Vi har inte det. Dessutom ska vi försörja halva världen. Som det anstår en humanitär stormakt... Vilket Norge alltså inte gör.
Norge sponsrar inte elbilar! De tar däremot inte ut lika hög skatt på dem som för ICE-bilar.
Vi säger ju inte att vi sponsrar torkadfrukt bara för att det inte är lika hög skatt på det som på snus.
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av vigge50 »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
Norge har oljemiljarder (ironiskt nog) som kan användas till att sponsra elbilar. Vi har inte det. Dessutom ska vi försörja halva världen. Som det anstår en humanitär stormakt... Vilket Norge alltså inte gör.
Norge sponsrar inte elbilar! De tar däremot inte ut lika hög skatt på dem som för ICE-bilar.
Vi säger ju inte att vi sponsrar torkadfrukt bara för att det inte är lika hög skatt på det som på snus.
När du skippar momsen som finns på i princip alla andra varor skulle jag vilja påstå att du sponsrar den, precis som Sverige har 12% moms på livsmedel. Regeringen har valt att göra ett undantag från det normala för en specifik vara.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av bylund »

Vi måste kanske inte ta diskussionen om direkta och indirekta subventioner varje gång Norge kommer på tal...

Fast att kalla indirekta subventioner för sponsring tycker t o m jag är att ta det ett steg för långt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av LarsL »

Anledningen till att Norge kan straffbeskatta ICE-bilar är alltså inte oljemiljoner, för det kostar dem inget, utan det är avsaknaden av inhemsk bilindustri. Sverige skulle aldrig kunna införa något liknade eftersom Volvo skulle få panik.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9337
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av bylund »

Elbilsskattebefrielsen infördes ju rentav när Norge hade en inhemsk "elbilsindustri" man ville stödja. Think.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av LarsL »

Jo, precis de hade det omvända förhållandet mot Sverige även om Think inte alls är/var i samma skala som Volvo, så klart.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Byter inte längre in dieselbilar

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Anledningen till att Norge kan straffbeskatta ICE-bilar är alltså inte oljemiljoner, för det kostar dem inget, utan det är avsaknaden av inhemsk bilindustri. Sverige skulle aldrig kunna införa något liknade eftersom Volvo skulle få panik.
Samma sak i Finland och Danmark, skyhöga avgifter på bilar eftersom de inte har någon inhemsk bilproduktion.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar