Jag tänker att eftersom den redan väger så mycket så spelar lite till inte så stor roll. Skillnad mot en sportbil där varje kg man kan banta är värt mycket för entusiasterna. Där är det nästan status att bilen är stötig och bullrig.mati skrev:Ljudisolering i bilar är både dyrt och bidrar med ganska mycket vikt. Teslan är ju inte direkt en lättviktare och man vill nog inte trycka in ytterligare en massa extra vikt i form av ljudisolering. Det är helt klart inte prioriterat. Grusrasslet, som du beskriver Verdi, har inte varit lika påtagligt på äldre bilar, eftersom de hade filtmattor inne i hjulhusen. Nya bilar har den där släta plasten istället, och det låter ganska mycket. Det har säkert andra fördelar, men just ljudmässigt är det en nackdel.
Ljudnivå körning
Moderator: Redaktion
Re: Ljudnivå körning
Re: Ljudnivå körning
I Stockholm är sandsprut ett stort problem under vintern - varje gång kommunens entreprenörer har sandat låter det som bilen (Model X med 22-tum) utsätts för sandblästring underifrån. Det är en stor källa till irritation. Jag skulle offra 5 % räckvidd för att få en tystare bil - alla dagar i veckan.StefL skrev:Nej helt klart är det inte omöjligt att göra en tyst bil - se bara på Merca S-klass och som du säger BMW. Dock är det uppenbarligen inte helt trivialt och många tillverkar tycks inte bekymra sig alltför mycket om att anstränga sig, kanske är vi också missgynnade i Sverige pga den grova asfalt vi använder.Verdi skrev:På vår lilla kvartersgata är det sandat med rätt grov sand. Det smäller friskt i hjulhusen på Teslan av gruset som slår upp när jag kör där. Med den BMW 5-serie jag hade förra vintern hördes i princip ingenting. Så nog skiljer det en del i ljudisolering allt.
Audi Q7 ska vara i princip knäpptyst också. Och Audi A4 sägs vara betydligt tystare än BMW 3-serie trots samma segment. Det borde alltså inte vara omöjligt att göra en bil tystare. Fast det är nog inte så enkelt...
En sak man kan göra utan att krångla till det allt för mycket är väl att köpa så tysta däck som möjligt. Continental har ju en teknik med skumgummi inuti däcken. Köpte såna vinterdäck till min förra Model S men hann bara köra med de nån vecka.
Just "problemet" med sandsprut i hjulhusen som en källa till buller - som t.o.m Tectyl använder som ett säljargument på sin hemsida - tycker jag dock är att undvika de verkliga källorna till buller. För hur ofta kör man egentligen på vägar med sand och lösgrus jämfört med hur ofta man kör på vägar med grov asfalt som genererar buller via vibrationer i däck, hjul och hjulupphängningar?
Re: Ljudnivå körning
Här är då ett gratis tips - byt till 20-tummare så får du en tystare bil samtidigt som du tvärtom tjänar 5% räckviddmjwahl skrev:I Stockholm är sandsprut ett stort problem under vintern - varje gång kommunens entreprenörer har sandat låter det som bilen (Model X med 22-tum) utsätts för sandblästring underifrån. Det är en stor källa till irritation. Jag skulle offra 5 % räckvidd för att få en tystare bil - alla dagar i veckan.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Ljudnivå körning
Lär inte hjälpa mot just sandsprut dock.StefL skrev:Här är då ett gratis tips - byt till 20-tummare så får du en tystare bil samtidigt som du tvärtom tjänar 5% räckviddmjwahl skrev:I Stockholm är sandsprut ett stort problem under vintern - varje gång kommunens entreprenörer har sandat låter det som bilen (Model X med 22-tum) utsätts för sandblästring underifrån. Det är en stor källa till irritation. Jag skulle offra 5 % räckvidd för att få en tystare bil - alla dagar i veckan.
Re: Ljudnivå körning
Sidan säger att Tesla har 10/10 i Ekonomi men 2/10 i Prestanda? Måste lagt in tvärtom
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Ljudnivå körning
misstänkte att även ljudet var fel och därför ställde frågantehjimos skrev:Sidan säger att Tesla har 10/10 i Ekonomi men 2/10 i Prestanda? Måste lagt in tvärtom
Re: Ljudnivå körning
Nej, min har 10/10 på allt och 71dB ljudnivå. Konstigt.nek0 skrev:misstänkte att även ljudet var fel och därför ställde frågantehjimos skrev:Sidan säger att Tesla har 10/10 i Ekonomi men 2/10 i Prestanda? Måste lagt in tvärtom
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudnivå körning
Beror det inte på registrerade hk? Dom tidigare bilarna hade ju mindre hästar registrerade välmati skrev:Nej, min har 10/10 på allt och 71dB ljudnivå. Konstigt.nek0 skrev:misstänkte att även ljudet var fel och därför ställde frågantehjimos skrev:Sidan säger att Tesla har 10/10 i Ekonomi men 2/10 i Prestanda? Måste lagt in tvärtom
Re: Ljudnivå körning
Ja just det såklart.Kulingen skrev:Beror det inte på registrerade hk? Dom tidigare bilarna hade ju mindre hästar registrerade välmati skrev:Nej, min har 10/10 på allt och 71dB ljudnivå. Konstigt.nek0 skrev:misstänkte att även ljudet var fel och därför ställde frågantehjimos skrev:Sidan säger att Tesla har 10/10 i Ekonomi men 2/10 i Prestanda? Måste lagt in tvärtom
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudnivå körning
Motoreffekt 94hk / 69kWmati skrev:Ja just det såklart.Kulingen skrev:Beror det inte på registrerade hk? Dom tidigare bilarna hade ju mindre hästar registrerade välmati skrev:Nej, min har 10/10 på allt och 71dB ljudnivå. Konstigt.nek0 skrev:misstänkte att även ljudet var fel och därför ställde frågantehjimos skrev:Sidan säger att Tesla har 10/10 i Ekonomi men 2/10 i Prestanda? Måste lagt in tvärtom
Tjänstevikt 2219 kg
Toppfart 209 km/h
Ser de inte hur dumt det ser ut?
Re: Ljudnivå körning
Varför det? Det krävs troligen mindre än så för att kunna köra så fort. Vikten spelar mindre roll i det sammanhanget. Det är luftmotståndet som sätter stopp. Det är lätt att se i en Tesla hur mycket energi som går åt när man kör. Det är mindre än man tror så länge man inte accelererar.nek0 skrev:Motoreffekt 94hk / 69kW
Tjänstevikt 2219 kg
Toppfart 209 km/h
Ser de inte hur dumt det ser ut?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudnivå körning
Jo men det krävs mycket för att komma upp i 209km/hmati skrev:Varför det? Det krävs troligen mindre än så för att kunna köra så fort. Vikten spelar mindre roll i det sammanhanget. Det är luftmotståndet som sätter stopp. Det är lätt att se i en Tesla hur mycket energi som går åt när man kör. Det är mindre än man tror så länge man inte accelererar.nek0 skrev:Motoreffekt 94hk / 69kW
Tjänstevikt 2219 kg
Toppfart 209 km/h
Ser de inte hur dumt det ser ut?
Hålla 209km/h kanske går med 94hk men att dra upp en jätte bil som väger 2,2t det tar timmar tror jag
Jag känner i alla fall inte någon så svag bil som går så fort
Re: Ljudnivå körning
Timmar? Njae...nek0 skrev:Jo men det krävs mycket för att komma upp i 209km/hmati skrev:Varför det? Det krävs troligen mindre än så för att kunna köra så fort. Vikten spelar mindre roll i det sammanhanget. Det är luftmotståndet som sätter stopp. Det är lätt att se i en Tesla hur mycket energi som går åt när man kör. Det är mindre än man tror så länge man inte accelererar.nek0 skrev:Motoreffekt 94hk / 69kW
Tjänstevikt 2219 kg
Toppfart 209 km/h
Ser de inte hur dumt det ser ut?
Hålla 209km/h kanske går med 94hk men att dra upp en jätte bil som väger 2,2t det tar timmar tror jag
Jag känner i alla fall inte någon så svag bil som går så fort
Re: Ljudnivå körning
69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ljudnivå körning
Tror inte det räcker för att hålla toppfart för att vara ärlig. Redan vid 110 km/h går det åt runt 50 kusar.bylund skrev:69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Re: Ljudnivå körning
Min Skoda tdi 150hk skal klara 216 km/hVerdi skrev:Tror inte det räcker för att hålla toppfart för att vara ärlig. Redan vid 110 km/h går det åt runt 50 kusar.bylund skrev:69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Efter 190km/h blir det seeeeeeegt . Har varit uppe i 210 km/h på gps-n men det tog evigheter.
Därför tror jag att man inte kan få Teslan i 209 km/h med bara 94hk.
Re: Ljudnivå körning
Nej men kravet är kanske inte att man ska klara av att hålla toppfarten i 30 min heller. Teslan är ingen idealisk autobahnvagn. Räckvidden lär ju ta stryk i över 200 km/h också.nek0 skrev:Min Skoda tdi 150hk skal klara 216 km/hVerdi skrev:Tror inte det räcker för att hålla toppfart för att vara ärlig. Redan vid 110 km/h går det åt runt 50 kusar.bylund skrev:69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Efter 190km/h blir det seeeeeeegt . Har varit uppe i 210 km/h på gps-n men det tog evigheter.
Därför tror jag att man inte kan få Teslan i 209 km/h med bara 94hk.
Re: Ljudnivå körning
Min gamla V70 diesel med 109hk klarade drygt 200km/h. Den var ganska tung (~1850kg) och framförallt väldigt fyrkantig. Och slö så in i bänken. Men det gick att komma upp i höga farter. Med tålamod.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudnivå körning
Drygt 200km/ på hastighetsmätaren ?mati skrev:Min gamla V70 diesel med 109hk klarade drygt 200km/h. Den var ganska tung (~1850kg) och framförallt väldigt fyrkantig. Och slö så in i bänken. Men det gick att komma upp i höga farter. Med tålamod.
I vekligheten ca 190 km/h
Tjänstevikt: ca 1600 kg
Då fattas det ca 600kg i 19km/h
Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
Re: Ljudnivå körning
Det kan inte vara många som kan hålla 200km/h i 30 min på autobahn.Verdi skrev:Nej men kravet är kanske inte att man ska klara av att hålla toppfarten i 30 min heller. Teslan är ingen idealisk autobahnvagn. Räckvidden lär ju ta stryk i över 200 km/h också.nek0 skrev:Min Skoda tdi 150hk skal klara 216 km/hVerdi skrev:Tror inte det räcker för att hålla toppfart för att vara ärlig. Redan vid 110 km/h går det åt runt 50 kusar.bylund skrev:69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Efter 190km/h blir det seeeeeeegt . Har varit uppe i 210 km/h på gps-n men det tog evigheter.
Därför tror jag att man inte kan få Teslan i 209 km/h med bara 94hk.
Har kört i Tyskland minst en gång per år de senaste 20 åren och har aldrig kunnat hålla ens 160 långa stunder . Man får bromsa hela tiden för holländare som kör ut framför dig 90-120 km/h utan att blinka eller nåt
Re: Ljudnivå körning
203km/h enligt GPS med full semesterpackning.nek0 skrev:Drygt 200km/ på hastighetsmätaren ?mati skrev:Min gamla V70 diesel med 109hk klarade drygt 200km/h. Den var ganska tung (~1850kg) och framförallt väldigt fyrkantig. Och slö så in i bänken. Men det gick att komma upp i höga farter. Med tålamod.
I vekligheten ca 190 km/h
Tjänstevikt: ca 1600 kg
Då fattas det ca 600kg i 19km/h
Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudnivå körning
Konstigt eller så hade du någon speciell modell . Tittar man på nätet så är det omöjligt .mati skrev:203km/h enligt GPS med full semesterpackning.nek0 skrev:Drygt 200km/ på hastighetsmätaren ?mati skrev:Min gamla V70 diesel med 109hk klarade drygt 200km/h. Den var ganska tung (~1850kg) och framförallt väldigt fyrkantig. Och slö så in i bänken. Men det gick att komma upp i höga farter. Med tålamod.
I vekligheten ca 190 km/h
Tjänstevikt: ca 1600 kg
Då fattas det ca 600kg i 19km/h
Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -drive-447
Re: Ljudnivå körning
Som sagt, effekten är inte maxeffekt, det kan avge betydligt mer än så för att komma upp i hastighet. Maxeffekten är olika på olika bilar, men typ 270 kW på en Model S 85 har jag för mig.nek0 skrev:Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
De 69 kW är alltså vad den kan avge kontinuerligt under 30 min.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ljudnivå körning
Tror du missuppfattat mig.bylund skrev:Som sagt, effekten är inte maxeffekt, det kan avge betydligt mer än så för att komma upp i hastighet. Maxeffekten är olika på olika bilar, men typ 270 kW på en Model S 85 har jag för mig.nek0 skrev:Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
De 69 kW är alltså vad den kan avge kontinuerligt under 30 min.
Jag vet att Tesla har bra mycket mer effekt. Jag menade att det ser konstigt ut att man skriver så låg effekt men behåller resten.
Det är väl maxeffekt man brukar prata om när man pratar om bilmotorer.
Re: Ljudnivå körning
Aha, jag trodde du menade att du trodde att bilen hade 69 kW när du skrev som du gjorde. På senare tid har Transportstyrelsen gjort tvärtom och registrerar högre effekt än vad som går att få ut istället.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS