Varför det? Det krävs troligen mindre än så för att kunna köra så fort. Vikten spelar mindre roll i det sammanhanget. Det är luftmotståndet som sätter stopp. Det är lätt att se i en Tesla hur mycket energi som går åt när man kör. Det är mindre än man tror så länge man inte accelererar.nek0 skrev:Motoreffekt 94hk / 69kW
Tjänstevikt 2219 kg
Toppfart 209 km/h
Ser de inte hur dumt det ser ut?
Ljudnivå körning
Moderator: Redaktion
Re: Ljudnivå körning
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudnivå körning
Jo men det krävs mycket för att komma upp i 209km/hmati skrev:Varför det? Det krävs troligen mindre än så för att kunna köra så fort. Vikten spelar mindre roll i det sammanhanget. Det är luftmotståndet som sätter stopp. Det är lätt att se i en Tesla hur mycket energi som går åt när man kör. Det är mindre än man tror så länge man inte accelererar.nek0 skrev:Motoreffekt 94hk / 69kW
Tjänstevikt 2219 kg
Toppfart 209 km/h
Ser de inte hur dumt det ser ut?
Hålla 209km/h kanske går med 94hk men att dra upp en jätte bil som väger 2,2t det tar timmar tror jag
Jag känner i alla fall inte någon så svag bil som går så fort
Re: Ljudnivå körning
Timmar? Njae...nek0 skrev:Jo men det krävs mycket för att komma upp i 209km/hmati skrev:Varför det? Det krävs troligen mindre än så för att kunna köra så fort. Vikten spelar mindre roll i det sammanhanget. Det är luftmotståndet som sätter stopp. Det är lätt att se i en Tesla hur mycket energi som går åt när man kör. Det är mindre än man tror så länge man inte accelererar.nek0 skrev:Motoreffekt 94hk / 69kW
Tjänstevikt 2219 kg
Toppfart 209 km/h
Ser de inte hur dumt det ser ut?
Hålla 209km/h kanske går med 94hk men att dra upp en jätte bil som väger 2,2t det tar timmar tror jag
Jag känner i alla fall inte någon så svag bil som går så fort
Re: Ljudnivå körning
69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ljudnivå körning
Tror inte det räcker för att hålla toppfart för att vara ärlig. Redan vid 110 km/h går det åt runt 50 kusar.bylund skrev:69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Re: Ljudnivå körning
Min Skoda tdi 150hk skal klara 216 km/hVerdi skrev:Tror inte det räcker för att hålla toppfart för att vara ärlig. Redan vid 110 km/h går det åt runt 50 kusar.bylund skrev:69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Efter 190km/h blir det seeeeeeegt . Har varit uppe i 210 km/h på gps-n men det tog evigheter.
Därför tror jag att man inte kan få Teslan i 209 km/h med bara 94hk.
Re: Ljudnivå körning
Nej men kravet är kanske inte att man ska klara av att hålla toppfarten i 30 min heller. Teslan är ingen idealisk autobahnvagn. Räckvidden lär ju ta stryk i över 200 km/h också.nek0 skrev:Min Skoda tdi 150hk skal klara 216 km/hVerdi skrev:Tror inte det räcker för att hålla toppfart för att vara ärlig. Redan vid 110 km/h går det åt runt 50 kusar.bylund skrev:69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Efter 190km/h blir det seeeeeeegt . Har varit uppe i 210 km/h på gps-n men det tog evigheter.
Därför tror jag att man inte kan få Teslan i 209 km/h med bara 94hk.
Re: Ljudnivå körning
Min gamla V70 diesel med 109hk klarade drygt 200km/h. Den var ganska tung (~1850kg) och framförallt väldigt fyrkantig. Och slö så in i bänken. Men det gick att komma upp i höga farter. Med tålamod.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudnivå körning
Drygt 200km/ på hastighetsmätaren ?mati skrev:Min gamla V70 diesel med 109hk klarade drygt 200km/h. Den var ganska tung (~1850kg) och framförallt väldigt fyrkantig. Och slö så in i bänken. Men det gick att komma upp i höga farter. Med tålamod.
I vekligheten ca 190 km/h
Tjänstevikt: ca 1600 kg
Då fattas det ca 600kg i 19km/h
Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
Re: Ljudnivå körning
Det kan inte vara många som kan hålla 200km/h i 30 min på autobahn.Verdi skrev:Nej men kravet är kanske inte att man ska klara av att hålla toppfarten i 30 min heller. Teslan är ingen idealisk autobahnvagn. Räckvidden lär ju ta stryk i över 200 km/h också.nek0 skrev:Min Skoda tdi 150hk skal klara 216 km/hVerdi skrev:Tror inte det räcker för att hålla toppfart för att vara ärlig. Redan vid 110 km/h går det åt runt 50 kusar.bylund skrev:69 kW är den effekt som kan tas ut kontinuerligt under 30 min. De flesta EU-länder registrerar effekten så på elbilar. Transportstyrelsen slutade med det av oklar anledning.
Efter 190km/h blir det seeeeeeegt . Har varit uppe i 210 km/h på gps-n men det tog evigheter.
Därför tror jag att man inte kan få Teslan i 209 km/h med bara 94hk.
Har kört i Tyskland minst en gång per år de senaste 20 åren och har aldrig kunnat hålla ens 160 långa stunder . Man får bromsa hela tiden för holländare som kör ut framför dig 90-120 km/h utan att blinka eller nåt
Re: Ljudnivå körning
203km/h enligt GPS med full semesterpackning.nek0 skrev:Drygt 200km/ på hastighetsmätaren ?mati skrev:Min gamla V70 diesel med 109hk klarade drygt 200km/h. Den var ganska tung (~1850kg) och framförallt väldigt fyrkantig. Och slö så in i bänken. Men det gick att komma upp i höga farter. Med tålamod.
I vekligheten ca 190 km/h
Tjänstevikt: ca 1600 kg
Då fattas det ca 600kg i 19km/h
Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ljudnivå körning
Konstigt eller så hade du någon speciell modell . Tittar man på nätet så är det omöjligt .mati skrev:203km/h enligt GPS med full semesterpackning.nek0 skrev:Drygt 200km/ på hastighetsmätaren ?mati skrev:Min gamla V70 diesel med 109hk klarade drygt 200km/h. Den var ganska tung (~1850kg) och framförallt väldigt fyrkantig. Och slö så in i bänken. Men det gick att komma upp i höga farter. Med tålamod.
I vekligheten ca 190 km/h
Tjänstevikt: ca 1600 kg
Då fattas det ca 600kg i 19km/h
Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -drive-447
Re: Ljudnivå körning
Som sagt, effekten är inte maxeffekt, det kan avge betydligt mer än så för att komma upp i hastighet. Maxeffekten är olika på olika bilar, men typ 270 kW på en Model S 85 har jag för mig.nek0 skrev:Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
De 69 kW är alltså vad den kan avge kontinuerligt under 30 min.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ljudnivå körning
Tror du missuppfattat mig.bylund skrev:Som sagt, effekten är inte maxeffekt, det kan avge betydligt mer än så för att komma upp i hastighet. Maxeffekten är olika på olika bilar, men typ 270 kW på en Model S 85 har jag för mig.nek0 skrev:Nej menar inget illa men tror inte att teslan klarar det med så få hk
De 69 kW är alltså vad den kan avge kontinuerligt under 30 min.
Jag vet att Tesla har bra mycket mer effekt. Jag menade att det ser konstigt ut att man skriver så låg effekt men behåller resten.
Det är väl maxeffekt man brukar prata om när man pratar om bilmotorer.
Re: Ljudnivå körning
Aha, jag trodde du menade att du trodde att bilen hade 69 kW när du skrev som du gjorde. På senare tid har Transportstyrelsen gjort tvärtom och registrerar högre effekt än vad som går att få ut istället.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Ljudnivå körning
Inte alls. Det gick visst. Men jag säger inte att det gick på nolltid. Man fick vänta på lite draghjälp i form av nedförsbackar eller andra bilar, men när den väl hade kommit upp i den hastigheten så höll den sig där.nek0 skrev:Konstigt eller så hade du någon speciell modell . Tittar man på nätet så är det omöjligt .
http://www.vibilagare.se/test/biltester ... -drive-447
Min verkliga förbruking vid vanlig körning låg förresten runt 0,46l/mil, inte 0,62 som artikeln påstår.
Men nu blir det lite väl OT.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14