Bilreservdelsbranschens död
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3290
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Bilreservdelsbranschens död
Jag håller med om att de egentligen inte är svårmekade, om man vet vad man ska göra, men färre och färre privatpersoner har det kunnandet, tiden, utrustningen, intresset och platsen som krävs. De som är intresserade kan ofta hitta en youtubefilm som förklarar hur man gör, men det gör man bara om man har intresset – och inte minst – självförtroendet att våga göra det. Dessutom kräver mekandet felsökning och där tar det nog stopp för många i dagens avancerade bilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Bilreservdelsbranschens död
Liksom avgasavslöjandet så kom standarden från USA, 1991 CARB (i kalifornien)JFAH skrev:Egentligen är ...... Det EU gjorde i att man tvingade fram en standard för avläsningsgränsnitten var väldigt bra, det gör att man numera kan köpa instru.... är ju jag det.
ms 76132 "Eleamore"
Re: Bilreservdelsbranschens död
Men folk jämför moderna bilar med en Volvo 940 som hade så mycket plats under huven att man kunde ställa in ett fikabord och en hörnsoffa för att få det lite mysigt när man mekade med nånting. Moderna bilar är så tajta att man i vissa fall inte ens kan byta en glödlampa utan att plocka bort en massa saker. Så sett är moderna bilar meckigare. Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bilreservdelsbranschens död
Märkesverkstäder går ofta bet på att hitta felen i en bil. (Det vet inte minst jag som till slut fick min bil utbytt eftersom de inte kunde hitta felet som gjorde att min värmepump oftast inte startade när det blev kallt.) Jag har en bekant som lärt sig skruva på bilar genom att göra det sen barnsben och gått i lära hos andra hemmamekare. Han är hyfsad etablerad här i trakten, så många rekommenderar honom. Han har otaliga berättelser om hur nån har varit på märkesverkstaden och i princip fått bilen utdömd, att hela motorn måste bytas eller att reparationerna kommer att ruinera bilägaren, så de överväger att skrota eländet. Samtidigt har han (och hans unga lärlingar) oftast inga som helst problem att lösa felet till en betydligt lägre kostnad. Det visar sig påfallande ofta att kompetensen på märkesverkstäderna är förbluffande låg och att de inte ens klarar av att göra grundläggande felsökning på ett korrekt sätt. Samtidigt tar de duktigt betalt för sina tjänster.
Han har ännu inte stött på nån bilmodell som han inte klarar av att meka med. Visst, databoxar som lagt av kräver en annan kompetens än just han har, men som jag påpekat tidigare så finns den sortens nördar också.
Och dessa hemmamekare nätverkar med andra likasinnade, så de har en väl uppbyggd gemensam kompetens. Jag tror inte vi sett den bilmodell än som inte en hemmamekare klarar av.
Han har ännu inte stött på nån bilmodell som han inte klarar av att meka med. Visst, databoxar som lagt av kräver en annan kompetens än just han har, men som jag påpekat tidigare så finns den sortens nördar också.
Och dessa hemmamekare nätverkar med andra likasinnade, så de har en väl uppbyggd gemensam kompetens. Jag tror inte vi sett den bilmodell än som inte en hemmamekare klarar av.
Re: Bilreservdelsbranschens död
Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.mati skrev:Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Bilreservdelsbranschens död
En tråkig sak är att man inte orkar med gammal hederlig felsökning längre. Vi hade strul med vår BMW och standardsvaret var, "vi hittar inga felkoder så vi kan inte göra något".
Re: Bilreservdelsbranschens död
Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.Limbster skrev:Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.mati skrev:Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Bilreservdelsbranschens död
Fast det är ju inte nån dyr datorutrustning. Jag lekte med tanken att köpa diagnosverktyget (pirat) till min Zoe. Det kostar bara nån tusenlapp och kan göra precis samma sak som det de har i märkesverkstäderna. Det som jag ville få gjort med det var att avaktivera TPMS-funktionen i bilen (eftersom det inte går att lagra fler än 4 hjul och man måste in på verkstad för att få lagrat de nya hjulen varje gång man skiftat mellan sommar och vinterdäck). Det är ju så att det inte är nåt krav på detta i Sverige. Teknikern visade mig att det finns en knapp i deras programvara där man avaktiverar den funktionen, men den fungerar inte för de programvaruversioner man använder i EU. Men med piratverktyget hade det gått. Men jag avstod eftersom jag bara leasar den. Hade jag ägt bilen hade jag definitivt gjort det.mati skrev:Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.Limbster skrev:Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.mati skrev:Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
Re: Bilreservdelsbranschens död
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 däckfirma kan fixa detta åt digJerker skrev:Fast det är ju inte nån dyr datorutrustning. Jag lekte med tanken att köpa diagnosverktyget (pirat) till min Zoe. Det kostar bara nån tusenlapp och kan göra precis samma sak som det de har i märkesverkstäderna. Det som jag ville få gjort med det var att avaktivera TPMS-funktionen i bilen (eftersom det inte går att lagra fler än 4 hjul och man måste in på verkstad för att få lagrat de nya hjulen varje gång man skiftat mellan sommar och vinterdäck). Det är ju så att det inte är nåt krav på detta i Sverige. Teknikern visade mig att det finns en knapp i deras programvara där man avaktiverar den funktionen, men den fungerar inte för de programvaruversioner man använder i EU. Men med piratverktyget hade det gått. Men jag avstod eftersom jag bara leasar den. Hade jag ägt bilen hade jag definitivt gjort det.mati skrev:Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.Limbster skrev:Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.mati skrev:Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bilreservdelsbranschens död
Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.e5m1r skrev:Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 däckfirma kan fixa detta åt dig
Re: Bilreservdelsbranschens död
Får Model 3 dragkrok lär det inte vara ett problem till nästa bil.Jerker skrev:Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.e5m1r skrev:Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 däckfirma kan fixa detta åt dig
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Bilreservdelsbranschens död
bylund skrev:Får Model 3 dragkrok lär det inte vara ett problem till nästa bil.Jerker skrev:Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.e5m1r skrev:Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 däckfirma kan fixa detta åt dig
Re: Bilreservdelsbranschens död
Hur är det fösentJerker skrev:Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.e5m1r skrev:Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 däckfirma kan fixa detta åt dig
Du har sommarhjul med dig och ber däckgubbe klona in i vinterhjulen det går på monterade hjul också
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bilreservdelsbranschens död
Vad menar du med klona sensor ID?e5m1r skrev:Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 däckfirma kan fixa detta åt digJerker skrev:Fast det är ju inte nån dyr datorutrustning. Jag lekte med tanken att köpa diagnosverktyget (pirat) till min Zoe. Det kostar bara nån tusenlapp och kan göra precis samma sak som det de har i märkesverkstäderna. Det som jag ville få gjort med det var att avaktivera TPMS-funktionen i bilen (eftersom det inte går att lagra fler än 4 hjul och man måste in på verkstad för att få lagrat de nya hjulen varje gång man skiftat mellan sommar och vinterdäck). Det är ju så att det inte är nåt krav på detta i Sverige. Teknikern visade mig att det finns en knapp i deras programvara där man avaktiverar den funktionen, men den fungerar inte för de programvaruversioner man använder i EU. Men med piratverktyget hade det gått. Men jag avstod eftersom jag bara leasar den. Hade jag ägt bilen hade jag definitivt gjort det.mati skrev:Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.Limbster skrev:Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.mati skrev:Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
Re: Bilreservdelsbranschens död
Varje TPMS sensor har en unik id säg som en macadress och om bilen inte kan lsgra mer än 4 så kan man ta ID från de fyra sensorer och lägga på 8 hjulKulingen skrev:Vad menar du med klona sensor ID?e5m1r skrev:Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 däckfirma kan fixa detta åt digJerker skrev:Fast det är ju inte nån dyr datorutrustning. Jag lekte med tanken att köpa diagnosverktyget (pirat) till min Zoe. Det kostar bara nån tusenlapp och kan göra precis samma sak som det de har i märkesverkstäderna. Det som jag ville få gjort med det var att avaktivera TPMS-funktionen i bilen (eftersom det inte går att lagra fler än 4 hjul och man måste in på verkstad för att få lagrat de nya hjulen varje gång man skiftat mellan sommar och vinterdäck). Det är ju så att det inte är nåt krav på detta i Sverige. Teknikern visade mig att det finns en knapp i deras programvara där man avaktiverar den funktionen, men den fungerar inte för de programvaruversioner man använder i EU. Men med piratverktyget hade det gått. Men jag avstod eftersom jag bara leasar den. Hade jag ägt bilen hade jag definitivt gjort det.mati skrev:Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.Limbster skrev:Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.
Det man gör rent praktiskt är att man med programerare läser av id från sommarhjulet och sen programerar in samma id på vinterhjulet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bilreservdelsbranschens död
För sent på så sätt att jag redan har betalat för de sensorer som nu sitter på vinterdäcken. Att nu köpa klonbara sensorer är en onödig extrautgift. Jag får trots allt åka till Volvoverkstaden och få ventilerna lagrade i minnet gratis efter däckbyte, så det är bara besväret.e5m1r skrev:Hur är det fösentJerker skrev:Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.e5m1r skrev:Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 däckfirma kan fixa detta åt dig
Du har sommarhjul med dig och ber däckgubbe klona in i vinterhjulen det går på monterade hjul också
Re: Bilreservdelsbranschens död
Ok nu är jag med....Jerker skrev:För sent på så sätt att jag redan har betalat för de sensorer som nu sitter på vinterdäcken. Att nu köpa klonbara sensorer är en onödig extrautgift. Jag får trots allt åka till Volvoverkstaden och få ventilerna lagrade i minnet gratis efter däckbyte, så det är bara besväret.e5m1r skrev:Hur är det fösentJerker skrev:Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.e5m1r skrev:Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 däckfirma kan fixa detta åt dig
Du har sommarhjul med dig och ber däckgubbe klona in i vinterhjulen det går på monterade hjul också
De flesta eftermarknads sensorer är programerbara
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Bilreservdelsbranschens död
Vinterdäcken följde med bilen som ny.e5m1r skrev:Ok nu är jag med....Jerker skrev:För sent på så sätt att jag redan har betalat för de sensorer som nu sitter på vinterdäcken. Att nu köpa klonbara sensorer är en onödig extrautgift. Jag får trots allt åka till Volvoverkstaden och få ventilerna lagrade i minnet gratis efter däckbyte, så det är bara besväret.e5m1r skrev:Hur är det fösentJerker skrev:Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.e5m1r skrev:Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 däckfirma kan fixa detta åt dig
Du har sommarhjul med dig och ber däckgubbe klona in i vinterhjulen det går på monterade hjul också
De flesta eftermarknads sensorer är programerbara