Bilreservdelsbranschens död

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3278
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Niklas Z »

Jag håller med om att de egentligen inte är svårmekade, om man vet vad man ska göra, men färre och färre privatpersoner har det kunnandet, tiden, utrustningen, intresset och platsen som krävs. De som är intresserade kan ofta hitta en youtubefilm som förklarar hur man gör, men det gör man bara om man har intresset – och inte minst – självförtroendet att våga göra det. Dessutom kräver mekandet felsökning och där tar det nog stopp för många i dagens avancerade bilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av 12man »

JFAH skrev:
Egentligen är ...... Det EU gjorde i att man tvingade fram en standard för avläsningsgränsnitten var väldigt bra, det gör att man numera kan köpa instru.... är ju jag det.
Liksom avgasavslöjandet så kom standarden från USA, 1991 CARB (i kalifornien)
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av mati »

Men folk jämför moderna bilar med en Volvo 940 som hade så mycket plats under huven att man kunde ställa in ett fikabord och en hörnsoffa för att få det lite mysigt när man mekade med nånting. Moderna bilar är så tajta att man i vissa fall inte ens kan byta en glödlampa utan att plocka bort en massa saker. Så sett är moderna bilar meckigare. Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

Märkesverkstäder går ofta bet på att hitta felen i en bil. (Det vet inte minst jag som till slut fick min bil utbytt eftersom de inte kunde hitta felet som gjorde att min värmepump oftast inte startade när det blev kallt.) Jag har en bekant som lärt sig skruva på bilar genom att göra det sen barnsben och gått i lära hos andra hemmamekare. Han är hyfsad etablerad här i trakten, så många rekommenderar honom. Han har otaliga berättelser om hur nån har varit på märkesverkstaden och i princip fått bilen utdömd, att hela motorn måste bytas eller att reparationerna kommer att ruinera bilägaren, så de överväger att skrota eländet. Samtidigt har han (och hans unga lärlingar) oftast inga som helst problem att lösa felet till en betydligt lägre kostnad. Det visar sig påfallande ofta att kompetensen på märkesverkstäderna är förbluffande låg och att de inte ens klarar av att göra grundläggande felsökning på ett korrekt sätt. Samtidigt tar de duktigt betalt för sina tjänster.

Han har ännu inte stött på nån bilmodell som han inte klarar av att meka med. Visst, databoxar som lagt av kräver en annan kompetens än just han har, men som jag påpekat tidigare så finns den sortens nördar också.

Och dessa hemmamekare nätverkar med andra likasinnade, så de har en väl uppbyggd gemensam kompetens. Jag tror inte vi sett den bilmodell än som inte en hemmamekare klarar av.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Limbster »

mati skrev:
Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av lobbin »

En tråkig sak är att man inte orkar med gammal hederlig felsökning längre. Vi hade strul med vår BMW och standardsvaret var, "vi hittar inga felkoder så vi kan inte göra något".
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av mati »

Limbster skrev:
mati skrev:
Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.
Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Limbster skrev:
mati skrev:
Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.
Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.
Fast det är ju inte nån dyr datorutrustning. Jag lekte med tanken att köpa diagnosverktyget (pirat) till min Zoe. Det kostar bara nån tusenlapp och kan göra precis samma sak som det de har i märkesverkstäderna. Det som jag ville få gjort med det var att avaktivera TPMS-funktionen i bilen (eftersom det inte går att lagra fler än 4 hjul och man måste in på verkstad för att få lagrat de nya hjulen varje gång man skiftat mellan sommar och vinterdäck). Det är ju så att det inte är nåt krav på detta i Sverige. Teknikern visade mig att det finns en knapp i deras programvara där man avaktiverar den funktionen, men den fungerar inte för de programvaruversioner man använder i EU. Men med piratverktyget hade det gått. Men jag avstod eftersom jag bara leasar den. Hade jag ägt bilen hade jag definitivt gjort det.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
mati skrev:
Limbster skrev:
mati skrev:
Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.
Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.
Fast det är ju inte nån dyr datorutrustning. Jag lekte med tanken att köpa diagnosverktyget (pirat) till min Zoe. Det kostar bara nån tusenlapp och kan göra precis samma sak som det de har i märkesverkstäderna. Det som jag ville få gjort med det var att avaktivera TPMS-funktionen i bilen (eftersom det inte går att lagra fler än 4 hjul och man måste in på verkstad för att få lagrat de nya hjulen varje gång man skiftat mellan sommar och vinterdäck). Det är ju så att det inte är nåt krav på detta i Sverige. Teknikern visade mig att det finns en knapp i deras programvara där man avaktiverar den funktionen, men den fungerar inte för de programvaruversioner man använder i EU. Men med piratverktyget hade det gått. Men jag avstod eftersom jag bara leasar den. Hade jag ägt bilen hade jag definitivt gjort det.
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 :) däckfirma kan fixa detta åt dig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

e5m1r skrev:
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 :) däckfirma kan fixa detta åt dig
Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 :) däckfirma kan fixa detta åt dig
Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.
Får Model 3 dragkrok lär det inte vara ett problem till nästa bil.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 :) däckfirma kan fixa detta åt dig
Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.
Får Model 3 dragkrok lär det inte vara ett problem till nästa bil.
:)
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 :) däckfirma kan fixa detta åt dig
Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.
Hur är det fösent
Du har sommarhjul med dig och ber däckgubbe klona in i vinterhjulen det går på monterade hjul också
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Kulingen »

e5m1r skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Limbster skrev:
mati skrev:
Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.
Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.
Fast det är ju inte nån dyr datorutrustning. Jag lekte med tanken att köpa diagnosverktyget (pirat) till min Zoe. Det kostar bara nån tusenlapp och kan göra precis samma sak som det de har i märkesverkstäderna. Det som jag ville få gjort med det var att avaktivera TPMS-funktionen i bilen (eftersom det inte går att lagra fler än 4 hjul och man måste in på verkstad för att få lagrat de nya hjulen varje gång man skiftat mellan sommar och vinterdäck). Det är ju så att det inte är nåt krav på detta i Sverige. Teknikern visade mig att det finns en knapp i deras programvara där man avaktiverar den funktionen, men den fungerar inte för de programvaruversioner man använder i EU. Men med piratverktyget hade det gått. Men jag avstod eftersom jag bara leasar den. Hade jag ägt bilen hade jag definitivt gjort det.
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 :) däckfirma kan fixa detta åt dig
Vad menar du med klona sensor ID?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av e5m1r »

Kulingen skrev:
e5m1r skrev:
Jerker skrev:
mati skrev:
Limbster skrev:
Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.
Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.
Fast det är ju inte nån dyr datorutrustning. Jag lekte med tanken att köpa diagnosverktyget (pirat) till min Zoe. Det kostar bara nån tusenlapp och kan göra precis samma sak som det de har i märkesverkstäderna. Det som jag ville få gjort med det var att avaktivera TPMS-funktionen i bilen (eftersom det inte går att lagra fler än 4 hjul och man måste in på verkstad för att få lagrat de nya hjulen varje gång man skiftat mellan sommar och vinterdäck). Det är ju så att det inte är nåt krav på detta i Sverige. Teknikern visade mig att det finns en knapp i deras programvara där man avaktiverar den funktionen, men den fungerar inte för de programvaruversioner man använder i EU. Men med piratverktyget hade det gått. Men jag avstod eftersom jag bara leasar den. Hade jag ägt bilen hade jag definitivt gjort det.
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 :) däckfirma kan fixa detta åt dig
Vad menar du med klona sensor ID?
Varje TPMS sensor har en unik id säg som en macadress och om bilen inte kan lsgra mer än 4 så kan man ta ID från de fyra sensorer och lägga på 8 hjul
Det man gör rent praktiskt är att man med programerare läser av id från sommarhjulet och sen programerar in samma id på vinterhjulet
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

e5m1r skrev:
Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 :) däckfirma kan fixa detta åt dig
Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.
Hur är det fösent
Du har sommarhjul med dig och ber däckgubbe klona in i vinterhjulen det går på monterade hjul också
För sent på så sätt att jag redan har betalat för de sensorer som nu sitter på vinterdäcken. Att nu köpa klonbara sensorer är en onödig extrautgift. Jag får trots allt åka till Volvoverkstaden och få ventilerna lagrade i minnet gratis efter däckbyte, så det är bara besväret.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 :) däckfirma kan fixa detta åt dig
Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.
Hur är det fösent
Du har sommarhjul med dig och ber däckgubbe klona in i vinterhjulen det går på monterade hjul också
För sent på så sätt att jag redan har betalat för de sensorer som nu sitter på vinterdäcken. Att nu köpa klonbara sensorer är en onödig extrautgift. Jag får trots allt åka till Volvoverkstaden och få ventilerna lagrade i minnet gratis efter däckbyte, så det är bara besväret.
Ok nu är jag med....
De flesta eftermarknads sensorer är programerbara
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

e5m1r skrev:
Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Jerker skrev:
e5m1r skrev:
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 :) däckfirma kan fixa detta åt dig
Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.
Hur är det fösent
Du har sommarhjul med dig och ber däckgubbe klona in i vinterhjulen det går på monterade hjul också
För sent på så sätt att jag redan har betalat för de sensorer som nu sitter på vinterdäcken. Att nu köpa klonbara sensorer är en onödig extrautgift. Jag får trots allt åka till Volvoverkstaden och få ventilerna lagrade i minnet gratis efter däckbyte, så det är bara besväret.
Ok nu är jag med....
De flesta eftermarknads sensorer är programerbara
Vinterdäcken följde med bilen som ny.
Skriv svar