Bilreservdelsbranschens död

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
I´m holding with U Jerker...
Lite komiskt det där med batterier (12V alltså) då det visat sig varit en av dom vanligaste prylarna som gett upp och som man får byta (själv om garantin gått ut), jag fick byta
på min Leaf efter ca 4år (vilket är jäkligt mkt kortare livslängd än på någon annan bil jag ägt hittils, flera av dom bytte jag aldrig på alls) och på Teslorna
har det ju minst sagt varit ett problem där vissa fått byta på snudd på sprillans bilar lixom (inte jag själv dock)...

Dom stora batterierna kommer garanterat oxo bli en fin marknad när bilarna börjat bli lite äldre, både rena ersättare men även med bättre prestanda (större/bättre) och på
"trimningssidan" kommer det oxo att finnas tex kyl/värme-system att köpa för att höja (batteriers men även motorers) prestanda osv...

Sen tror jag att dom där nästan utdöda små dator-butikerna som fanns i varenda liten byhåla kommer tillbaks ;) "IT"-tekniker i nystöpt form kommer att bli eftertraktade... (tips till dom
som vill tjäna bra med pengar och ha en stabil branch)

Hänger inte med. Varför skulle datorbutikerna komma tillbaka?
Verdi

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Verdi »

Nu tycker jag Jerker överdriver på sitt eget lilla speciella vis. :)

För det första så säljer just Biltema en jädra massa saker. Cyklar, leksaker, jaktkläder... Allt mellan himmel och jord.

Sen är det ju så att dagens fossilbilar är rätt svåra att meka själva med. Är inte så insatt personligen men det är mycket datorer och elektronik i en sån också. Man bör ha diagnosverktyg och annat för att kunna göra något. De som idag mekar själva med bilar håller i regel på med äldre bilar redan som det är. Klart att det här intresset inte har samma återväxt som inom andra intressen.

Ser man till dagens försäljningssiffror så är det inte heller nån akut kris i vardande. Finns fler fossilbilar nu än nånsin förr. Och fler blir de. Så sent som förra månaden såldes det över 100 fossilbilar på varje ren elbil.

Håll inte andan säger jag. Den här möjliga elbilsrevolutionen kommer nog komma smygande över rätt många år.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Håll inte andan säger jag. Den här möjliga elbilsrevolutionen kommer nog komma smygande över rätt många år.
Precis, det tror jag också. Jag tror inte på S-kurvan i det här fallet. Eller åtminstone en väldigt plan S-kurva. Det ser inte ut att vara samma sak som med platt-tv eller mobiltelefoner. Det här tar mycket längre tid tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Verdi skrev:
Håll inte andan säger jag. Den här möjliga elbilsrevolutionen kommer nog komma smygande över rätt många år.
Precis, det tror jag också. Jag tror inte på S-kurvan i det här fallet. Eller åtminstone en väldigt plan S-kurva. Det ser inte ut att vara samma sak som med platt-tv eller mobiltelefoner. Det här tar mycket längre tid tyvärr.
Problemet är bristen på bilar när dom går ner i pris (juli) och börjar säljas som mobiler alltså enkel privatleasing osv och månadens eller årets totalkostnad blir enkel och se, då kommer det gå undan
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Problemet är bristen på bilar när dom går ner i pris (juli) och börjar säljas som mobiler alltså enkel privatleasing osv och månadens eller årets totalkostnad blir enkel och se, då kommer det gå undan
Elbilar kommer en lång tid framöver vara avsevärt dyrare i inköp än bensin- och dieselbilar. Förmodligen kommer de alltid vara dyrare. Och så finns det väldigt många som inte har möjlighet att lägga en stor klumpsumma på en bil. Alla kan inte få lån, och alla har inte råd med det heller. Privatleasing är inte heller nånting som passar alla.
Själv har jag fram tills för några år sedan inte heller fått ta billån, troligen pga min utländska ursprung utan kredithistorik i Sverige. Det spelade ingen roll att jag hade en relativt hög inkomst. Och än idag så får jag oftast inte samma låga räntevillkor som alla andra. När jag t ex skulle låna pengar till min förra Model S (via privat bilhandlare) så ville bankerna ha 10% och mer i ränta. Jag hamnade till sist som lägst runt 6%. Sambon hamnade på 2%, trots att hon tjänar mycket mindre. Riktigt så enkelt är det alltså inte.
Det finns många som inte kommer att kunna eller vilja låna en massa pengar för en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
I´m holding with U Jerker...
Lite komiskt det där med batterier (12V alltså) då det visat sig varit en av dom vanligaste prylarna som gett upp och som man får byta (själv om garantin gått ut), jag fick byta
på min Leaf efter ca 4år (vilket är jäkligt mkt kortare livslängd än på någon annan bil jag ägt hittils, flera av dom bytte jag aldrig på alls) och på Teslorna
har det ju minst sagt varit ett problem där vissa fått byta på snudd på sprillans bilar lixom (inte jag själv dock)...

Dom stora batterierna kommer garanterat oxo bli en fin marknad när bilarna börjat bli lite äldre, både rena ersättare men även med bättre prestanda (större/bättre) och på
"trimningssidan" kommer det oxo att finnas tex kyl/värme-system att köpa för att höja (batteriers men även motorers) prestanda osv...

Sen tror jag att dom där nästan utdöda små dator-butikerna som fanns i varenda liten byhåla kommer tillbaks ;) "IT"-tekniker i nystöpt form kommer att bli eftertraktade... (tips till dom
som vill tjäna bra med pengar och ha en stabil branch)

Hänger inte med. Varför skulle datorbutikerna komma tillbaka?
Alla små mojänger som är elektronik blir i elbilar än mer datorliknande delar (av det lilla jag tittat närmare på) och inte bara det som syns (små datorskärmar och displayer osv) och en hel del
bilar kommer man garanterat kunna laga (byta minnen, grafikkort, processorer osv)...
Det finns ju en jäkla massa elektronik redan nu i dagens bilar men på elbilar bli det lite mer tillspetsat då eftersom ett kretskort eller en modul som går sönder kan bli mer intressant att fixa än i en fossilare, om
man tänker sig att det inte finns en stor motor med begränsad livslängd som gör att elektronik-reparationer "lönar" sig osv...

Jag tror tex att det ganska snart kommer att dyka upp några specialister på stora skärmen i Teslan (som alltså är en dator oxo), och sedan blir det i en typ datorbutik...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jag tror tex att det ganska snart kommer att dyka upp några specialister på stora skärmen i Teslan (som alltså är en dator oxo), och sedan blir det i en typ datorbutik...
Tänkte precis samma nu. Stora skärmen är en central del, utan den funkar inte bilen. Samtidigt är den vansinnigt dyr att byta. Och dessutom är den som alla datorer kanske inte helt lätt att laga när komponenterna som sitter i den håller på att ge upp. Om 10år är det säkert många skärmar som har gett upp och då kommer ju tredjepartsalternativ in i bilden. Det är kanske t o m så att folk byter skärmen frivilligt eftersom originalet är så segt och ärligt talat ganska dåligt, rent kontrastmässigt. Om någon extern tillverkare börjar bygga skärmar som passar i Teslan så är det ju nånting som skulle kunna säljas hos Biltema. Nåja. Nästan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
I´m holding with U Jerker...
Lite komiskt det där med batterier (12V alltså) då det visat sig varit en av dom vanligaste prylarna som gett upp och som man får byta (själv om garantin gått ut), jag fick byta
på min Leaf efter ca 4år (vilket är jäkligt mkt kortare livslängd än på någon annan bil jag ägt hittils, flera av dom bytte jag aldrig på alls) och på Teslorna
har det ju minst sagt varit ett problem där vissa fått byta på snudd på sprillans bilar lixom (inte jag själv dock)...

Dom stora batterierna kommer garanterat oxo bli en fin marknad när bilarna börjat bli lite äldre, både rena ersättare men även med bättre prestanda (större/bättre) och på
"trimningssidan" kommer det oxo att finnas tex kyl/värme-system att köpa för att höja (batteriers men även motorers) prestanda osv...

Sen tror jag att dom där nästan utdöda små dator-butikerna som fanns i varenda liten byhåla kommer tillbaks ;) "IT"-tekniker i nystöpt form kommer att bli eftertraktade... (tips till dom
som vill tjäna bra med pengar och ha en stabil branch)

Hänger inte med. Varför skulle datorbutikerna komma tillbaka?
Alla små mojänger som är elektronik blir i elbilar än mer datorliknande delar (av det lilla jag tittat närmare på) och inte bara det som syns (små datorskärmar och displayer osv) och en hel del
bilar kommer man garanterat kunna laga (byta minnen, grafikkort, processorer osv)...
Det finns ju en jäkla massa elektronik redan nu i dagens bilar men på elbilar bli det lite mer tillspetsat då eftersom ett kretskort eller en modul som går sönder kan bli mer intressant att fixa än i en fossilare, om
man tänker sig att det inte finns en stor motor med begränsad livslängd som gör att elektronik-reparationer "lönar" sig osv...

Jag tror tex att det ganska snart kommer att dyka upp några specialister på stora skärmen i Teslan (som alltså är en dator oxo), och sedan blir det i en typ datorbutik...
Absolut! Det finns ju idag en massa privata hemmamekare som är rena genier på att laga bilar och allt möjligt i fossilmotorer. På samma sätt kommer det att bli med elektronikprylarna i bilarna. Jag hörde i julhelgen om en sån som hjälpt en jordbrukare med trasiga kretskort i två olika maskiner. Det ena kortet skulle kosta 8000:- att köpa nytt och stoppa i, vilket var den enda möjligheten enligt tillverkaren. Den där killen tog 200:- för att identifiera trasig komponent och löda dit en ny. Visst kommer datorhackarna att börja intressera sig för bilarna i allt större utsträckning!
Verdi

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
I´m holding with U Jerker...
Lite komiskt det där med batterier (12V alltså) då det visat sig varit en av dom vanligaste prylarna som gett upp och som man får byta (själv om garantin gått ut), jag fick byta
på min Leaf efter ca 4år (vilket är jäkligt mkt kortare livslängd än på någon annan bil jag ägt hittils, flera av dom bytte jag aldrig på alls) och på Teslorna
har det ju minst sagt varit ett problem där vissa fått byta på snudd på sprillans bilar lixom (inte jag själv dock)...

Dom stora batterierna kommer garanterat oxo bli en fin marknad när bilarna börjat bli lite äldre, både rena ersättare men även med bättre prestanda (större/bättre) och på
"trimningssidan" kommer det oxo att finnas tex kyl/värme-system att köpa för att höja (batteriers men även motorers) prestanda osv...

Sen tror jag att dom där nästan utdöda små dator-butikerna som fanns i varenda liten byhåla kommer tillbaks ;) "IT"-tekniker i nystöpt form kommer att bli eftertraktade... (tips till dom
som vill tjäna bra med pengar och ha en stabil branch)

Hänger inte med. Varför skulle datorbutikerna komma tillbaka?
Alla små mojänger som är elektronik blir i elbilar än mer datorliknande delar (av det lilla jag tittat närmare på) och inte bara det som syns (små datorskärmar och displayer osv) och en hel del
bilar kommer man garanterat kunna laga (byta minnen, grafikkort, processorer osv)...
Det finns ju en jäkla massa elektronik redan nu i dagens bilar men på elbilar bli det lite mer tillspetsat då eftersom ett kretskort eller en modul som går sönder kan bli mer intressant att fixa än i en fossilare, om
man tänker sig att det inte finns en stor motor med begränsad livslängd som gör att elektronik-reparationer "lönar" sig osv...

Jag tror tex att det ganska snart kommer att dyka upp några specialister på stora skärmen i Teslan (som alltså är en dator oxo), och sedan blir det i en typ datorbutik...
Absolut! Det finns ju idag en massa privata hemmamekare som är rena genier på att laga bilar och allt möjligt i fossilmotorer. På samma sätt kommer det att bli med elektronikprylarna i bilarna. Jag hörde i julhelgen om en sån som hjälpt en jordbrukare med trasiga kretskort i två olika maskiner. Det ena kortet skulle kosta 8000:- att köpa nytt och stoppa i, vilket var den enda möjligheten enligt tillverkaren. Den där killen tog 200:- för att identifiera trasig komponent och löda dit en ny. Visst kommer datorhackarna att börja intressera sig för bilarna i allt större utsträckning!

Fast det var väl ingen på datorbutikerna som satt och lödde i komponenterna? :) Krävs helt andra kunskaper och de som har den kompetensen tycker nog sånt där är rätt trist.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Smutt skrev:
Problemet är bristen på bilar när dom går ner i pris (juli) och börjar säljas som mobiler alltså enkel privatleasing osv och månadens eller årets totalkostnad blir enkel och se, då kommer det gå undan
Elbilar kommer en lång tid framöver vara avsevärt dyrare i inköp än bensin- och dieselbilar. Förmodligen kommer de alltid vara dyrare. Och så finns det väldigt många som inte har möjlighet att lägga en stor klumpsumma på en bil. Alla kan inte få lån, och alla har inte råd med det heller. Privatleasing är inte heller nånting som passar alla.
Själv har jag fram tills för några år sedan inte heller fått ta billån, troligen pga min utländska ursprung utan kredithistorik i Sverige. Det spelade ingen roll att jag hade en relativt hög inkomst. Och än idag så får jag oftast inte samma låga räntevillkor som alla andra. När jag t ex skulle låna pengar till min förra Model S (via privat bilhandlare) så ville bankerna ha 10% och mer i ränta. Jag hamnade till sist som lägst runt 6%. Sambon hamnade på 2%, trots att hon tjänar mycket mindre. Riktigt så enkelt är det alltså inte.
Det finns många som inte kommer att kunna eller vilja låna en massa pengar för en bil.
Nu var min poäng inte att allla kan eller kommer köpa,min poäng var att det kommer ta fart och avbetalnings möjligheterna var nyckeln till framgång både för platttv och smartphones
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Bjelke »

Jag tror på både och, dels dom som lagar och dom som börjar sälja 3:e-parts-delar (i datorbutiker alltså...typ... och där kan man även köpa lösa komonenter som minnen osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

Visst kommer det att fortsätta att finnas massor i bilarna som behöver servas, men den enskilda komponenten fossilmotor genererar massor av reservdelar som inte motsvaras i en elbil.

Sen är - som jag skrev i mitt första inlägg - inte just Biltema ett bra exempel eftersom de redan vidgat sitt sortiment långt utanför bilsfären. Det blir värre för dem som fortfarande är renodlade bilreservdelskedjor.

Det där hur snabbt det kommer att gå är den klassiska tiotusenkronorsfrågan. Hur vi än gissar kommer nog ingen att få rätt. Elbilar, kommer de att vara mycket dyrare än fossilbilar länge än? Inte så säker på det. Se på Sono Sion. Kommer den ut på marknaden så har nåt betydelsefullt hänt. Om inte kineserna börjar saluföra billiga elbilar här innan det. Men sen tar det naturligtvis lång tid att fasa ut alla fossiler som redan finns. Fast vi vet inte vad som händer i framtiden. Jag tror att det finns möjligheter att även den här typen av skifte kan gå fort, men det är för många olika vikter i vågskålarna som är osäkra, så det är bara att poppa popcorn och sätta sig i framsätet på sin elbil och se vad som händer! 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Fast det var väl ingen på datorbutikerna som satt och lödde i komponenterna? :) Krävs helt andra kunskaper och de som har den kompetensen tycker nog sånt där är rätt trist.
Jodå! Jag kände flera stycken såna på 90-talet och en bra bit in på 00-talet. De finns fortfarande men är inte så vanliga. Jag ringde för ett par år sen till en liten datorfirma och frågade vad det skulle kosta att felsöka en lcd-skärm i en laptop. De hade kunskapen men jag kom till slut fram till att det var bättre att köpa en ny dator och samtidigt uppgradera till nåt bättre. Det är ju så det är när den trasiga prylen är för billig. Men om man vill hålla liv i en hel bil så blir det en annan femma.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Niklas Z »

Jag tror som sagt att fossilmotorns egen utveckling redan gjort att försäljning av reservdelar till hemmameckande privatpersoner är på väg ut. De som meckar själva har, med få undantag, bilar av en generation som inte kräver så mycket av förkunskaper och utrustning, men färre och färre sådana bilar återstår i vagnparken. Den utvecklingen har vi haft redan utan konkurrens från elbilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av JFAH »

Egentligen är det något av en myt att moderna bilar skulle vara svårmekade. Det är sant att det finns mycket komponenter under huven, men det mesta är gjort för att kunna hanteras rationellt i samband med service. Om det faktiskt var så att det tar mycket jobb att byta en kammrem så hade man inte haft den marginal man har på varje kammremsbyte... Det EU gjorde i att man tvingade fram en standard för avläsningsgränsnitten var väldigt bra, det gör att man numera kan köpa instrument och annat för relativt billiga pengar och kan göra mycket av jobbet själv. Det stora problemet är att få tag i komponenter, men det kan man ju alltid försöka med på skrotarna... Nej det stora problemet för min del är platsen (bor i en lägenhet) och tiden (med tre barn så har man inte så mycket tid att vifta på, och det är inte roligt att hålla på att meka med en bil man _måste_ ha ordning på). Men, det är ju jag det.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3246
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Niklas Z »

Jag håller med om att de egentligen inte är svårmekade, om man vet vad man ska göra, men färre och färre privatpersoner har det kunnandet, tiden, utrustningen, intresset och platsen som krävs. De som är intresserade kan ofta hitta en youtubefilm som förklarar hur man gör, men det gör man bara om man har intresset – och inte minst – självförtroendet att våga göra det. Dessutom kräver mekandet felsökning och där tar det nog stopp för många i dagens avancerade bilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av 12man »

JFAH skrev:
Egentligen är ...... Det EU gjorde i att man tvingade fram en standard för avläsningsgränsnitten var väldigt bra, det gör att man numera kan köpa instru.... är ju jag det.
Liksom avgasavslöjandet så kom standarden från USA, 1991 CARB (i kalifornien)
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av mati »

Men folk jämför moderna bilar med en Volvo 940 som hade så mycket plats under huven att man kunde ställa in ett fikabord och en hörnsoffa för att få det lite mysigt när man mekade med nånting. Moderna bilar är så tajta att man i vissa fall inte ens kan byta en glödlampa utan att plocka bort en massa saker. Så sett är moderna bilar meckigare. Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

Märkesverkstäder går ofta bet på att hitta felen i en bil. (Det vet inte minst jag som till slut fick min bil utbytt eftersom de inte kunde hitta felet som gjorde att min värmepump oftast inte startade när det blev kallt.) Jag har en bekant som lärt sig skruva på bilar genom att göra det sen barnsben och gått i lära hos andra hemmamekare. Han är hyfsad etablerad här i trakten, så många rekommenderar honom. Han har otaliga berättelser om hur nån har varit på märkesverkstaden och i princip fått bilen utdömd, att hela motorn måste bytas eller att reparationerna kommer att ruinera bilägaren, så de överväger att skrota eländet. Samtidigt har han (och hans unga lärlingar) oftast inga som helst problem att lösa felet till en betydligt lägre kostnad. Det visar sig påfallande ofta att kompetensen på märkesverkstäderna är förbluffande låg och att de inte ens klarar av att göra grundläggande felsökning på ett korrekt sätt. Samtidigt tar de duktigt betalt för sina tjänster.

Han har ännu inte stött på nån bilmodell som han inte klarar av att meka med. Visst, databoxar som lagt av kräver en annan kompetens än just han har, men som jag påpekat tidigare så finns den sortens nördar också.

Och dessa hemmamekare nätverkar med andra likasinnade, så de har en väl uppbyggd gemensam kompetens. Jag tror inte vi sett den bilmodell än som inte en hemmamekare klarar av.
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Limbster »

mati skrev:
Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av lobbin »

En tråkig sak är att man inte orkar med gammal hederlig felsökning längre. Vi hade strul med vår BMW och standardsvaret var, "vi hittar inga felkoder så vi kan inte göra något".
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av mati »

Limbster skrev:
mati skrev:
Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.
Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Limbster skrev:
mati skrev:
Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.
Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.
Fast det är ju inte nån dyr datorutrustning. Jag lekte med tanken att köpa diagnosverktyget (pirat) till min Zoe. Det kostar bara nån tusenlapp och kan göra precis samma sak som det de har i märkesverkstäderna. Det som jag ville få gjort med det var att avaktivera TPMS-funktionen i bilen (eftersom det inte går att lagra fler än 4 hjul och man måste in på verkstad för att få lagrat de nya hjulen varje gång man skiftat mellan sommar och vinterdäck). Det är ju så att det inte är nåt krav på detta i Sverige. Teknikern visade mig att det finns en knapp i deras programvara där man avaktiverar den funktionen, men den fungerar inte för de programvaruversioner man använder i EU. Men med piratverktyget hade det gått. Men jag avstod eftersom jag bara leasar den. Hade jag ägt bilen hade jag definitivt gjort det.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av e5m1r »

Jerker skrev:
mati skrev:
Limbster skrev:
mati skrev:
Sen är det ju allt det där med data som finns i moderna bilar och som gamla hemmaskruvande bilrävar ofta inte förstår sig på så bra.
Stämmer inte, jag har sett alla möjliga roliga lösningar bland amatörer där man tar hjälp av dator och sensorer. Bara att få till en specifik mappning för en viss typ av banan blev ju genast lätt för en amatör med intåg av datorer.
Jo, det är klart att det finns såna lösningar också. Jag tänkte mest på folk ungefär som många av mina grannar. Det är många landsbygdsbor som mekar med bilar hela tiden. Men det är i princip alltid gamla bilar som saknar modern elektronik. De som jag tänker på tycker varken det är roligt, eller så har de rätt kompetens för att fixa bilar som kräver en massa dyr datorutrustning.
Fast det är ju inte nån dyr datorutrustning. Jag lekte med tanken att köpa diagnosverktyget (pirat) till min Zoe. Det kostar bara nån tusenlapp och kan göra precis samma sak som det de har i märkesverkstäderna. Det som jag ville få gjort med det var att avaktivera TPMS-funktionen i bilen (eftersom det inte går att lagra fler än 4 hjul och man måste in på verkstad för att få lagrat de nya hjulen varje gång man skiftat mellan sommar och vinterdäck). Det är ju så att det inte är nåt krav på detta i Sverige. Teknikern visade mig att det finns en knapp i deras programvara där man avaktiverar den funktionen, men den fungerar inte för de programvaruversioner man använder i EU. Men med piratverktyget hade det gått. Men jag avstod eftersom jag bara leasar den. Hade jag ägt bilen hade jag definitivt gjort det.
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 :) däckfirma kan fixa detta åt dig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

e5m1r skrev:
Du skulle kunna klona sensor ID så du har totalt 4 :) däckfirma kan fixa detta åt dig
Javisst! Men det var ju försent. Jag visste inget om detta när jag fick bilen. Men nu vet jag att man måste kolla sånt innan man skaffar vinterdäck till nästa bil.
Skriv svar