Bilreservdelsbranschens död

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

Jag var på Biltema idag. Jag köpte lite olika saker, men det enda bilrelaterade var spolarvätska. När jag gick där så slogs jag av hur många artiklar i deras sortiment som kommer att vara överflödiga när elbilen är norm, och de kommer inte att ersättas av så mycket annat.

Nu är ju just Biltema kanske en av dessa bilreservdelsfirmor som kommer att kunna överleva som koncept eftersom de redan har ett sortiment som till största delen är annat än bilrelaterat. Men Mekonomen, AD, MECA osv. kommer nog att få problem. Alltså, det är ju inte bara bilverkstäderna och återförsäljarnas eftermarknad som drabbas, utan också ett antal detaljhandelskedjor.

Det är ju bokstavligen talat tusentals artiklar som kommer att bli överflödiga. Jag började att gå igenom Mekonomens sortiment av reservdelar för att göra en lista på allt som kommer att försvinna, men det blev snabbt övermäktigt. Det kommer inte att gå att ha rikstäckande detaljhandelskedjor som kan leverera till den minskande skara fossilbilsentusiaster som försöker stå emot övergången.

Verktygsindustrin måste ju också drabbas. Det finns massor av specialverktyg som är relaterade till förbränningsmotorn som kommer att bli obsoleta. Att äga en fossilbil i framtiden, även som entusiast och kulturvårdare kommer att bli svårare och dyrare än det är att vara veteranbilsentusiast idag eftersom det inte kommer att finnas det överflöd av billiga verktyg som behövs och som nu finns tack vare att moderna bilar mekas med samma typ av verktyg.

Det är verkligen så att bilindustrin är en jättelik pådrivande kraft för en rad andra branscher och det kommer att få enorma konsekvenser för hela samhället när fossilbilarna fasas ut. Inte konstigt att man vill bromsa övergången till elbilar och att man förespråkar bränslecellsbilar före elbilar när man frågar de som idag är aktiva inom bilindustrin. Det är för dem ett sätt att vidmakthålla ett system som annars kommer att gå i graven.

https://electrek.co/2018/01/08/auto-exe ... il-survey/
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerka »

Ja, det finns definitivt mycket prylar som inte behövs i framtiden.

Det finns dock mycket som kommer vara kvar också. Fjädring, bromsar, lampor, torkarblad, däck, spolarvätska, batterier, doftgranar... men visst, marknaden för reservdelar kommer helt klart att krympa. Vi får väl se vilka kedjor, butiker och verkstäder som överlever.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

Jerka skrev:
Ja, det finns definitivt mycket prylar som inte behövs i framtiden.

Det finns dock mycket som kommer vara kvar också. Fjädring, bromsar, lampor, torkarblad, däck, spolarvätska, batterier, doftgranar... men visst, marknaden för reservdelar kommer helt klart att krympa. Vi får väl se vilka kedjor, butiker och verkstäder som överlever.
Jag tror man kan ta bort två saker ur din lista:
1) Lampor, för det går allt mer mot ledbelysning och de beräknas hålla bilens hela livslängd och man byter isåfall hela armaturen om nåt går sönder och då är det en originaldel.
2) Batterier, om du syftar på 12V-batteriet. Jag tror att man kommer att gå över till 48V-system och då basera det på samma teknologi som driftsbatteriet.

Men doftgranar kommer definitivt att behövas! :lol:
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Simon »

Men Sonos Sion skulle väl bli enkel och lättmekad, så till den kommer ju många privatpersoner behöva köpa sina reservdelar någonstans. Kan ju hoppas att det kommer fler liknande modeller senare. För den som är lite händig finns det ju stora pengar att spara på att kunna meka själv.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

Simon skrev:
Men Sonos Sion skulle väl bli enkel och lättmekad, så till den kommer ju många privatpersoner behöva köpa sina reservdelar någonstans. Kan ju hoppas att det kommer fler liknande modeller senare. För den som är lite händig finns det ju stora pengar att spara på att kunna meka själv.
Jovisst, men den stora flora av reservdelskedjor som finns idag kommer rimligtvis inte att kunna överleva. Vi får nog vänja oss vida att återgå till att handla på postorder; alla dessa butiker i varenda liten småstad kommer det inte att finnas underlag för.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Niklas Z »

Jag tror att reservdelar för förbränningsmotorer ändå är på väg ut, som produkt till gemene man. Hur många människor idag klarar ens av att på egen hand byta en generatorrem. De flesta klarar inte av att byta motorolja och oljefilter själva på sin ICE-bil. Det var enklare att skruva själv med bilarna på 1900-talet. Idag tänker nog de flesta, med all rätt, att problem med bilen betyder verkstadsbesök, om de inte har en riktigt gammal bil, för då kanske de skrotar den i stället.
Jag tror Biltema insåg detta för rätt många år sedan. Utvecklingen mot allt mer tekniskt komplicerade bilar skulle leda till att försäljning av reservdelar till privatpersoner skulle krympa och därför bedömdes det vara en god strategi att ta in helt andra produkter i sortimentet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Smutt »

Niklas Z skrev:
Jag tror att reservdelar för förbränningsmotorer ändå är på väg ut, som produkt till gemene man. Hur många människor idag klarar ens av att på egen hand byta en generatorrem. De flesta klarar inte av att byta motorolja och oljefilter själva på sin ICE-bil. Det var enklare att skruva själv med bilarna på 1900-talet. Idag tänker nog de flesta, med all rätt, att problem med bilen betyder verkstadsbesök, om de inte har en riktigt gammal bil, för då kanske de skrotar den i stället.
Jag tror Biltema insåg detta för rätt många år sedan. Utvecklingen mot allt mer tekniskt komplicerade bilar skulle leda till att försäljning av reservdelar till privatpersoner skulle krympa och därför bedömdes det vara en god strategi att ta in helt andra produkter i sortimentet.
Jag byter inte ens torkarblad själv
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Bjelke »

I´m holding with U Jerker...
Lite komiskt det där med batterier (12V alltså) då det visat sig varit en av dom vanligaste prylarna som gett upp och som man får byta (själv om garantin gått ut), jag fick byta
på min Leaf efter ca 4år (vilket är jäkligt mkt kortare livslängd än på någon annan bil jag ägt hittils, flera av dom bytte jag aldrig på alls) och på Teslorna
har det ju minst sagt varit ett problem där vissa fått byta på snudd på sprillans bilar lixom (inte jag själv dock)...

Dom stora batterierna kommer garanterat oxo bli en fin marknad när bilarna börjat bli lite äldre, både rena ersättare men även med bättre prestanda (större/bättre) och på
"trimningssidan" kommer det oxo att finnas tex kyl/värme-system att köpa för att höja (batteriers men även motorers) prestanda osv...

Sen tror jag att dom där nästan utdöda små dator-butikerna som fanns i varenda liten byhåla kommer tillbaks ;) "IT"-tekniker i nystöpt form kommer att bli eftertraktade... (tips till dom
som vill tjäna bra med pengar och ha en stabil branch)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av mati »

Troligen kommer det att ta lång tid innan den sista fossilbilen har mött samma öde som sina anfäder, alltså de små djuren som dog ut för miljontals år sedan och som nu står för soppan som fossilbilarna drivs med. Bilarna kommer inte att försvinna över natt, snarare kommer det att ta många många år. Tveksamt om någon av oss kommer att uppleva det. Dagens barn kanske, men inte vi "gamla". Det finns ju ändå flera miljoner bilar, bara i Sverige. Folk köper fortfarande bensin-/dieselbilar som aldrig förr. Även om de skulle sluta med det idag så kommer dessa bilar att finnas minst 20 år till. Titta bara hur många bilar från 80- och 90-talet det finns som fortfarande rullar på våra vägar. Det är många det. Och det är ännu fler utomlands.
Det borde vara tillräckligt lång tid för fossilbilsbranchen att anpassa sig. Vissa kommer inte klara det ändå. Andra kommer hitta nya marknader, tex reservdelar och service för elbilsbatterier.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4869
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av chaffis75 »

Jo de där 12 volts batteriet är verkligen en väldigt knepigt i en elbil, att detta lilla batteri skapar så mycket problem utan att man har löst problemet, borde ju inte vara så svårt att hitta en lösning kan jag tycka även om biltillverkarna ett tag till kommer vara beroende av 12 volt system då dessa delar är standard och billiga.
Sedan vad de gäller reservdelar så har du ju den berömda AC systemet som gärna går sönder på fossil bilar och så kommer de säkert vara på elbilar också. Dessutom kör tex nissan med värmepump som också kan gå söder.
Många andra delar är ju också samma, allt som har med hjulupphängning bör väl vara samma för en elbil. Sedan har du allt inne i kupen som kan bytas, elstolar klädsel och annat för att inte tala om alla sensorer för krockkuddar, backvarnare, kameror, radar, mm, ja den finns en hel del gemensamma (med fossil bilar) delar också.

Men visst har du en poäng, olja, oljefilter, remmar, tändstift, turboaggregat, sensorer för att optimera förbränning, ja allt sådan försvinner såklart. De som tillkommer är ju problem med inverten, batteri, elmotor och en och annan växellåda (den fasta utväxlingen) som slits ut. Jag tror ju att om saker med den nya drivlinan på el går sönder (för de gör saker) så kommer de i många fall bli dyrare än att laga en fossil men de kommer ske mer sällan och då är de troligen en original del som krävs, dvs Biltema och denna typ av butiker har inte delen.

Sen får man inte glömma att kanske även reservdels industrin kanske utvecklas när elbilar står för större delen av antal bilar, tex kan man ju idag köpa utbytes enheter (3dje part) av radio till många äldre bilar som har en integrerad bilstereo, detta trodde jag tex aldrig skulle hända. Vem vet plötsligt finns de kanske en marknad för att byta ut cellerna i ett tesla modell s batteri av externa firmor.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Verdi

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Verdi »

Bjelke skrev:
I´m holding with U Jerker...
Lite komiskt det där med batterier (12V alltså) då det visat sig varit en av dom vanligaste prylarna som gett upp och som man får byta (själv om garantin gått ut), jag fick byta
på min Leaf efter ca 4år (vilket är jäkligt mkt kortare livslängd än på någon annan bil jag ägt hittils, flera av dom bytte jag aldrig på alls) och på Teslorna
har det ju minst sagt varit ett problem där vissa fått byta på snudd på sprillans bilar lixom (inte jag själv dock)...

Dom stora batterierna kommer garanterat oxo bli en fin marknad när bilarna börjat bli lite äldre, både rena ersättare men även med bättre prestanda (större/bättre) och på
"trimningssidan" kommer det oxo att finnas tex kyl/värme-system att köpa för att höja (batteriers men även motorers) prestanda osv...

Sen tror jag att dom där nästan utdöda små dator-butikerna som fanns i varenda liten byhåla kommer tillbaks ;) "IT"-tekniker i nystöpt form kommer att bli eftertraktade... (tips till dom
som vill tjäna bra med pengar och ha en stabil branch)

Hänger inte med. Varför skulle datorbutikerna komma tillbaka?
Verdi

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Verdi »

Nu tycker jag Jerker överdriver på sitt eget lilla speciella vis. :)

För det första så säljer just Biltema en jädra massa saker. Cyklar, leksaker, jaktkläder... Allt mellan himmel och jord.

Sen är det ju så att dagens fossilbilar är rätt svåra att meka själva med. Är inte så insatt personligen men det är mycket datorer och elektronik i en sån också. Man bör ha diagnosverktyg och annat för att kunna göra något. De som idag mekar själva med bilar håller i regel på med äldre bilar redan som det är. Klart att det här intresset inte har samma återväxt som inom andra intressen.

Ser man till dagens försäljningssiffror så är det inte heller nån akut kris i vardande. Finns fler fossilbilar nu än nånsin förr. Och fler blir de. Så sent som förra månaden såldes det över 100 fossilbilar på varje ren elbil.

Håll inte andan säger jag. Den här möjliga elbilsrevolutionen kommer nog komma smygande över rätt många år.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Håll inte andan säger jag. Den här möjliga elbilsrevolutionen kommer nog komma smygande över rätt många år.
Precis, det tror jag också. Jag tror inte på S-kurvan i det här fallet. Eller åtminstone en väldigt plan S-kurva. Det ser inte ut att vara samma sak som med platt-tv eller mobiltelefoner. Det här tar mycket längre tid tyvärr.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Verdi skrev:
Håll inte andan säger jag. Den här möjliga elbilsrevolutionen kommer nog komma smygande över rätt många år.
Precis, det tror jag också. Jag tror inte på S-kurvan i det här fallet. Eller åtminstone en väldigt plan S-kurva. Det ser inte ut att vara samma sak som med platt-tv eller mobiltelefoner. Det här tar mycket längre tid tyvärr.
Problemet är bristen på bilar när dom går ner i pris (juli) och börjar säljas som mobiler alltså enkel privatleasing osv och månadens eller årets totalkostnad blir enkel och se, då kommer det gå undan
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av mati »

Smutt skrev:
Problemet är bristen på bilar när dom går ner i pris (juli) och börjar säljas som mobiler alltså enkel privatleasing osv och månadens eller årets totalkostnad blir enkel och se, då kommer det gå undan
Elbilar kommer en lång tid framöver vara avsevärt dyrare i inköp än bensin- och dieselbilar. Förmodligen kommer de alltid vara dyrare. Och så finns det väldigt många som inte har möjlighet att lägga en stor klumpsumma på en bil. Alla kan inte få lån, och alla har inte råd med det heller. Privatleasing är inte heller nånting som passar alla.
Själv har jag fram tills för några år sedan inte heller fått ta billån, troligen pga min utländska ursprung utan kredithistorik i Sverige. Det spelade ingen roll att jag hade en relativt hög inkomst. Och än idag så får jag oftast inte samma låga räntevillkor som alla andra. När jag t ex skulle låna pengar till min förra Model S (via privat bilhandlare) så ville bankerna ha 10% och mer i ränta. Jag hamnade till sist som lägst runt 6%. Sambon hamnade på 2%, trots att hon tjänar mycket mindre. Riktigt så enkelt är det alltså inte.
Det finns många som inte kommer att kunna eller vilja låna en massa pengar för en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Bjelke »

Verdi skrev:
Bjelke skrev:
I´m holding with U Jerker...
Lite komiskt det där med batterier (12V alltså) då det visat sig varit en av dom vanligaste prylarna som gett upp och som man får byta (själv om garantin gått ut), jag fick byta
på min Leaf efter ca 4år (vilket är jäkligt mkt kortare livslängd än på någon annan bil jag ägt hittils, flera av dom bytte jag aldrig på alls) och på Teslorna
har det ju minst sagt varit ett problem där vissa fått byta på snudd på sprillans bilar lixom (inte jag själv dock)...

Dom stora batterierna kommer garanterat oxo bli en fin marknad när bilarna börjat bli lite äldre, både rena ersättare men även med bättre prestanda (större/bättre) och på
"trimningssidan" kommer det oxo att finnas tex kyl/värme-system att köpa för att höja (batteriers men även motorers) prestanda osv...

Sen tror jag att dom där nästan utdöda små dator-butikerna som fanns i varenda liten byhåla kommer tillbaks ;) "IT"-tekniker i nystöpt form kommer att bli eftertraktade... (tips till dom
som vill tjäna bra med pengar och ha en stabil branch)

Hänger inte med. Varför skulle datorbutikerna komma tillbaka?
Alla små mojänger som är elektronik blir i elbilar än mer datorliknande delar (av det lilla jag tittat närmare på) och inte bara det som syns (små datorskärmar och displayer osv) och en hel del
bilar kommer man garanterat kunna laga (byta minnen, grafikkort, processorer osv)...
Det finns ju en jäkla massa elektronik redan nu i dagens bilar men på elbilar bli det lite mer tillspetsat då eftersom ett kretskort eller en modul som går sönder kan bli mer intressant att fixa än i en fossilare, om
man tänker sig att det inte finns en stor motor med begränsad livslängd som gör att elektronik-reparationer "lönar" sig osv...

Jag tror tex att det ganska snart kommer att dyka upp några specialister på stora skärmen i Teslan (som alltså är en dator oxo), och sedan blir det i en typ datorbutik...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jag tror tex att det ganska snart kommer att dyka upp några specialister på stora skärmen i Teslan (som alltså är en dator oxo), och sedan blir det i en typ datorbutik...
Tänkte precis samma nu. Stora skärmen är en central del, utan den funkar inte bilen. Samtidigt är den vansinnigt dyr att byta. Och dessutom är den som alla datorer kanske inte helt lätt att laga när komponenterna som sitter i den håller på att ge upp. Om 10år är det säkert många skärmar som har gett upp och då kommer ju tredjepartsalternativ in i bilden. Det är kanske t o m så att folk byter skärmen frivilligt eftersom originalet är så segt och ärligt talat ganska dåligt, rent kontrastmässigt. Om någon extern tillverkare börjar bygga skärmar som passar i Teslan så är det ju nånting som skulle kunna säljas hos Biltema. Nåja. Nästan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
I´m holding with U Jerker...
Lite komiskt det där med batterier (12V alltså) då det visat sig varit en av dom vanligaste prylarna som gett upp och som man får byta (själv om garantin gått ut), jag fick byta
på min Leaf efter ca 4år (vilket är jäkligt mkt kortare livslängd än på någon annan bil jag ägt hittils, flera av dom bytte jag aldrig på alls) och på Teslorna
har det ju minst sagt varit ett problem där vissa fått byta på snudd på sprillans bilar lixom (inte jag själv dock)...

Dom stora batterierna kommer garanterat oxo bli en fin marknad när bilarna börjat bli lite äldre, både rena ersättare men även med bättre prestanda (större/bättre) och på
"trimningssidan" kommer det oxo att finnas tex kyl/värme-system att köpa för att höja (batteriers men även motorers) prestanda osv...

Sen tror jag att dom där nästan utdöda små dator-butikerna som fanns i varenda liten byhåla kommer tillbaks ;) "IT"-tekniker i nystöpt form kommer att bli eftertraktade... (tips till dom
som vill tjäna bra med pengar och ha en stabil branch)

Hänger inte med. Varför skulle datorbutikerna komma tillbaka?
Alla små mojänger som är elektronik blir i elbilar än mer datorliknande delar (av det lilla jag tittat närmare på) och inte bara det som syns (små datorskärmar och displayer osv) och en hel del
bilar kommer man garanterat kunna laga (byta minnen, grafikkort, processorer osv)...
Det finns ju en jäkla massa elektronik redan nu i dagens bilar men på elbilar bli det lite mer tillspetsat då eftersom ett kretskort eller en modul som går sönder kan bli mer intressant att fixa än i en fossilare, om
man tänker sig att det inte finns en stor motor med begränsad livslängd som gör att elektronik-reparationer "lönar" sig osv...

Jag tror tex att det ganska snart kommer att dyka upp några specialister på stora skärmen i Teslan (som alltså är en dator oxo), och sedan blir det i en typ datorbutik...
Absolut! Det finns ju idag en massa privata hemmamekare som är rena genier på att laga bilar och allt möjligt i fossilmotorer. På samma sätt kommer det att bli med elektronikprylarna i bilarna. Jag hörde i julhelgen om en sån som hjälpt en jordbrukare med trasiga kretskort i två olika maskiner. Det ena kortet skulle kosta 8000:- att köpa nytt och stoppa i, vilket var den enda möjligheten enligt tillverkaren. Den där killen tog 200:- för att identifiera trasig komponent och löda dit en ny. Visst kommer datorhackarna att börja intressera sig för bilarna i allt större utsträckning!
Verdi

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
I´m holding with U Jerker...
Lite komiskt det där med batterier (12V alltså) då det visat sig varit en av dom vanligaste prylarna som gett upp och som man får byta (själv om garantin gått ut), jag fick byta
på min Leaf efter ca 4år (vilket är jäkligt mkt kortare livslängd än på någon annan bil jag ägt hittils, flera av dom bytte jag aldrig på alls) och på Teslorna
har det ju minst sagt varit ett problem där vissa fått byta på snudd på sprillans bilar lixom (inte jag själv dock)...

Dom stora batterierna kommer garanterat oxo bli en fin marknad när bilarna börjat bli lite äldre, både rena ersättare men även med bättre prestanda (större/bättre) och på
"trimningssidan" kommer det oxo att finnas tex kyl/värme-system att köpa för att höja (batteriers men även motorers) prestanda osv...

Sen tror jag att dom där nästan utdöda små dator-butikerna som fanns i varenda liten byhåla kommer tillbaks ;) "IT"-tekniker i nystöpt form kommer att bli eftertraktade... (tips till dom
som vill tjäna bra med pengar och ha en stabil branch)

Hänger inte med. Varför skulle datorbutikerna komma tillbaka?
Alla små mojänger som är elektronik blir i elbilar än mer datorliknande delar (av det lilla jag tittat närmare på) och inte bara det som syns (små datorskärmar och displayer osv) och en hel del
bilar kommer man garanterat kunna laga (byta minnen, grafikkort, processorer osv)...
Det finns ju en jäkla massa elektronik redan nu i dagens bilar men på elbilar bli det lite mer tillspetsat då eftersom ett kretskort eller en modul som går sönder kan bli mer intressant att fixa än i en fossilare, om
man tänker sig att det inte finns en stor motor med begränsad livslängd som gör att elektronik-reparationer "lönar" sig osv...

Jag tror tex att det ganska snart kommer att dyka upp några specialister på stora skärmen i Teslan (som alltså är en dator oxo), och sedan blir det i en typ datorbutik...
Absolut! Det finns ju idag en massa privata hemmamekare som är rena genier på att laga bilar och allt möjligt i fossilmotorer. På samma sätt kommer det att bli med elektronikprylarna i bilarna. Jag hörde i julhelgen om en sån som hjälpt en jordbrukare med trasiga kretskort i två olika maskiner. Det ena kortet skulle kosta 8000:- att köpa nytt och stoppa i, vilket var den enda möjligheten enligt tillverkaren. Den där killen tog 200:- för att identifiera trasig komponent och löda dit en ny. Visst kommer datorhackarna att börja intressera sig för bilarna i allt större utsträckning!

Fast det var väl ingen på datorbutikerna som satt och lödde i komponenterna? :) Krävs helt andra kunskaper och de som har den kompetensen tycker nog sånt där är rätt trist.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Smutt »

mati skrev:
Smutt skrev:
Problemet är bristen på bilar när dom går ner i pris (juli) och börjar säljas som mobiler alltså enkel privatleasing osv och månadens eller årets totalkostnad blir enkel och se, då kommer det gå undan
Elbilar kommer en lång tid framöver vara avsevärt dyrare i inköp än bensin- och dieselbilar. Förmodligen kommer de alltid vara dyrare. Och så finns det väldigt många som inte har möjlighet att lägga en stor klumpsumma på en bil. Alla kan inte få lån, och alla har inte råd med det heller. Privatleasing är inte heller nånting som passar alla.
Själv har jag fram tills för några år sedan inte heller fått ta billån, troligen pga min utländska ursprung utan kredithistorik i Sverige. Det spelade ingen roll att jag hade en relativt hög inkomst. Och än idag så får jag oftast inte samma låga räntevillkor som alla andra. När jag t ex skulle låna pengar till min förra Model S (via privat bilhandlare) så ville bankerna ha 10% och mer i ränta. Jag hamnade till sist som lägst runt 6%. Sambon hamnade på 2%, trots att hon tjänar mycket mindre. Riktigt så enkelt är det alltså inte.
Det finns många som inte kommer att kunna eller vilja låna en massa pengar för en bil.
Nu var min poäng inte att allla kan eller kommer köpa,min poäng var att det kommer ta fart och avbetalnings möjligheterna var nyckeln till framgång både för platttv och smartphones
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Bjelke »

Jag tror på både och, dels dom som lagar och dom som börjar sälja 3:e-parts-delar (i datorbutiker alltså...typ... och där kan man även köpa lösa komonenter som minnen osv)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

Visst kommer det att fortsätta att finnas massor i bilarna som behöver servas, men den enskilda komponenten fossilmotor genererar massor av reservdelar som inte motsvaras i en elbil.

Sen är - som jag skrev i mitt första inlägg - inte just Biltema ett bra exempel eftersom de redan vidgat sitt sortiment långt utanför bilsfären. Det blir värre för dem som fortfarande är renodlade bilreservdelskedjor.

Det där hur snabbt det kommer att gå är den klassiska tiotusenkronorsfrågan. Hur vi än gissar kommer nog ingen att få rätt. Elbilar, kommer de att vara mycket dyrare än fossilbilar länge än? Inte så säker på det. Se på Sono Sion. Kommer den ut på marknaden så har nåt betydelsefullt hänt. Om inte kineserna börjar saluföra billiga elbilar här innan det. Men sen tar det naturligtvis lång tid att fasa ut alla fossiler som redan finns. Fast vi vet inte vad som händer i framtiden. Jag tror att det finns möjligheter att även den här typen av skifte kan gå fort, men det är för många olika vikter i vågskålarna som är osäkra, så det är bara att poppa popcorn och sätta sig i framsätet på sin elbil och se vad som händer! 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Fast det var väl ingen på datorbutikerna som satt och lödde i komponenterna? :) Krävs helt andra kunskaper och de som har den kompetensen tycker nog sånt där är rätt trist.
Jodå! Jag kände flera stycken såna på 90-talet och en bra bit in på 00-talet. De finns fortfarande men är inte så vanliga. Jag ringde för ett par år sen till en liten datorfirma och frågade vad det skulle kosta att felsöka en lcd-skärm i en laptop. De hade kunskapen men jag kom till slut fram till att det var bättre att köpa en ny dator och samtidigt uppgradera till nåt bättre. Det är ju så det är när den trasiga prylen är för billig. Men om man vill hålla liv i en hel bil så blir det en annan femma.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av Niklas Z »

Jag tror som sagt att fossilmotorns egen utveckling redan gjort att försäljning av reservdelar till hemmameckande privatpersoner är på väg ut. De som meckar själva har, med få undantag, bilar av en generation som inte kräver så mycket av förkunskaper och utrustning, men färre och färre sådana bilar återstår i vagnparken. Den utvecklingen har vi haft redan utan konkurrens från elbilar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Bilreservdelsbranschens död

Inlägg av JFAH »

Egentligen är det något av en myt att moderna bilar skulle vara svårmekade. Det är sant att det finns mycket komponenter under huven, men det mesta är gjort för att kunna hanteras rationellt i samband med service. Om det faktiskt var så att det tar mycket jobb att byta en kammrem så hade man inte haft den marginal man har på varje kammremsbyte... Det EU gjorde i att man tvingade fram en standard för avläsningsgränsnitten var väldigt bra, det gör att man numera kan köpa instrument och annat för relativt billiga pengar och kan göra mycket av jobbet själv. Det stora problemet är att få tag i komponenter, men det kan man ju alltid försöka med på skrotarna... Nej det stora problemet för min del är platsen (bor i en lägenhet) och tiden (med tre barn så har man inte så mycket tid att vifta på, och det är inte roligt att hålla på att meka med en bil man _måste_ ha ordning på). Men, det är ju jag det.
Skriv svar