Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

bullen skrev:
mgorgis skrev:
Bifogar löne-, skatt- och arbetsgivarberäkningen...lättare att se
Capture1.PNG
Capture.PNG
Har inte lusläst alla svaren men du verkar ju inte ha minskat förmånen över huvud taget. Du har ju även underlag för skatten som inkluderar fömånsvärdet. Du ska lägga in en rad till i löneprogrammet som tar bort förmånen. Då kommer de 4033:- att försvinna från alla rutor på vänstersidan och prelskatten minska med ca 1200. Om du vill kan jag visa motsvarande bilder från mig.
Ja precis och det är det vi har konstaterat här så jag får höra av mig till henne för att rätta till det men du får gärna visa dina bilder så blir det kanske lättare för henne att förstå.

Vad gäller rättelser så är det fr.o.m dec månad så det är än så länge en månad men det är bra att fixa det innan det blir fler månader. Och även om det är inte så mkt skillnad att det ska vara värt att lägga ner tid på så tycker jag att det är viktigt att både göra rätt och att förstå, och jag betalar ju en månadskostnad för bokföringen så jag vill ju ha valuta för pengarna annars kunde jag lika gärna bokföra allt själv och strunta i att vara 100% rätt :)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Gustafsson »

Bokföring är ett annat ord för magsår, bättre att göra nåt annat som t.ex. jobba med sånt som är kul...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Bokföring är ett annat ord för magsår, bättre att göra nåt annat som t.ex. jobba med sånt som är kul...
+1
Bättre att låta någon annan sköta bokföringen, någon som tycker att det är kul. Det blir betydligt billigare än om jag gjorde det själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Verdi »

Första året gjorde jag ett försök att sköta bokföringen själv. Men jag gjorde så mycket fel att det blev billigare att bara låta min "tant" göra rätt från början istället. Hade noll intresse för det där visade det sig. Trodde innan jag började att det skulle bli roligt att lära sig men det var det inte. Inte alls faktiskt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av danni »

Jag tycker tvärtom. Så jäkla svårt är det inte med bokföring, men ändå är det så många som jobbar med det som verkar vara rena klåpare. Eller kanske snarare, inte riktigt bryr sig utan gör det så snabbt och smidigt de kan.

För min del uppskattar jag att sköta min egna bokföring. Det ger mig insikter och kunskaper som är värdefulla, och tillåter mig att bättre utvärdera följderna av olika ekonomiska beslut jag fattar för företaget. Att kunna grundläggande bokföring, ABL, skatteregler och skatterätt, och lite sånt, tycker jag är jätteviktigt för en företagare.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

mati skrev:
Gustafsson skrev:
Bokföring är ett annat ord för magsår, bättre att göra nåt annat som t.ex. jobba med sånt som är kul...
+1
Bättre att låta någon annan sköta bokföringen, någon som tycker att det är kul. Det blir betydligt billigare än om jag gjorde det själv.
Jag sköter inte bokföringen (eller annat för den delen) själv, om det är det du menar ;) och det är därför jag betalar pengar till folk som kan (eller åtminstone ska kunna) sitt jobb :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

Instämmer med danni till fullo!

Pluggade ekonomi en gång i tiden. Skötte därför bokföringen i vår butik i 9år. (4 olika momssatser, import, kassahantering, anställda osv) Suverän "skola" i att förstå "företagande", skatter, hur man får ut pengarna på olika sätt osv.

Tog hjälp med bokslut och deklarationer då vi kollade igenom allt i slutet av året och rättade till ev felaktigheter.

Sista två åren har vi lejt bort det och det har aldrig strulat så mycket som nu. Då man gör och tänker olika. Men man lär sig hela tiden nya saker.

Har man gjort det själv tidigare så "förstår" man mycket bättre vad som döljer sig i varje siffra och konsekvenserna av det.

MEN jag förstår också de som inte vill/kan. Dessutom är det ofta effektivare/lönsammare/roligare att man gör det man gör "bra" och får bättre betalt för det!

Då ska man bara se till att man hittar en bra bokföringshjälp. Har tyvärr stött på betydligt fler dåliga än bra genom åren. Flera kör bara på utan att fundera på om det är det bästa eller smidigaste eller ens i vissa fall korrekt. Sen ber de dig "kolla så det stämmer"...
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Håller med dig Danni och Leo, dvs att jag gärna gör det själv och tycker att det är roligt, givande och mer kontroll, precis som ni listat, men två saker gör att jag anlitar hjälp istället och det är 1) Jag har inte tid med det och det skulle kosta mig mer i tid (och därmed pengar) om jag istället gjorde detta istället för att jobba och fakturera kunder och 2) man vill inte göra fel mot skatteverket för det är knappast så att dem tror att man verkligen gjort fel av misstag och förlåter det utan man åker på det ena och det andra.

Min partner är skattekonsult (men tyvärr kan mindre inom moms) och jobbat på bl.a. skatteverket och har berättat många skräckhistorier om företag som gjort fel och åkt på väldigt höga straffavgifter m.m. Med det sagt så blir det ändå problem med skatteverket även om det är bara "tanten" som gjort fel och inte jag....men förhoppningsvis så är det mindre risk för det än om jag gjorde det själv.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Gustafsson »

Man kan ju ha koll på reglerna även om man inte sitter och gör själva konteringen själv. Arbetet i sig ger väl inte så värst mycket mervärde, men gillar men det så går det iofs säkert ganska fort.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av danni »

Gustafsson skrev:
Man kan ju ha koll på reglerna även om man inte sitter och gör själva konteringen själv. Arbetet i sig ger väl inte så värst mycket mervärde, men gillar men det så går det iofs säkert ganska fort.
Det är ju å andra sidan genom att göra det faktiska arbetet som jag lärt mig mycket av det jag kan. Jag lägger nog kanske ca fyra timmar per kvartal på det, dvs en timme i månaden utslaget. Det kan det vara värt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
GiGurra
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 21 aug 2017 20:04

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av GiGurra »

mgorgis skrev:
Bifogar löne-, skatt- och arbetsgivarberäkningen...lättare att se
Bilagan Capture1.PNG finns inte längre
Bilagan Capture.PNG finns inte längre
Tyvärr fel tror jag.

Om du gjort nettolöneavdrag på hela förmånsvärdet så ska du inte ta upp något förmånsvärde i varken arbetsgivardeklaration eller kontrolluppgift.
Däremot så ska du ange att den anställde/du betalat in skattade pengar motsvarande förmånsvärdet och även fylla i bilens modellkod från skatteverket.
nettoavdrag.png
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Smutt skrev:
mgorgis skrev:
Smutt skrev:
mgorgis skrev:
Leo skrev:
Ser fel ut precis som du skriver. Förutsatt att de 4033 verkligen dras på din nettolön (efter skatt) och att förmånsvärdet är just 4033/mån. Arbetsgivaravgiften ska bara dras på de 36 600kr då det är din lön och ingen förmån för bilen uppstått.

Själv gör jag på rekommendation istället en separat inbetalning (stående överföring månadsvis) på förmånsvärdesbeloppet till företaget, med eget pappersverifikat. Då bokförs det som en egen händelse osv. Har redan haft "förfrågan" från Skatteveket på just det. Så då kunde jag bara skicka in undelaget för de 12 insättningarna så var det utklarat.
Tack för bekräftelsen! de 4033 dras på nettolönen och förmånsvärdet är just 4033 så de två sakerna är avgjorda. Jag skulle kunna göra en månadsvis inbetalning till bolaget men undrar vad pappersverifikat är och hur bokförs detta så min bokföringstant gör rätt. Det skulle underlätta beräkningen av skatten och arbetsgivaravgiften (som i detta fall skulle inte ändras) när man gör lönekörningen
Dags att uppgradera tanten?
Förslag på en ny "tant"? :D
.

Japp
Han ville tyvärr inte ha små kunder!

Det jag inte förstår är hur betalning av egna skattade pengar (säg t.ex. 4000kr som är förmånsvärdet) är bättre än att betala skatt och arbetsgivaravgifter som i detta fall blir skatt 1200kr + arbetsgivaravgifter 1256kr? kan någon snälla förklara fördelen med att betala med egna skattade pengar? jag vill inte höja min bruttolön för jag ligger redan på brytpunkten.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

Ligger din vanliga lön ”på” brytpunkten så innebär det ändå att ”förmånsvärdet” läggs ovanpå din lön. Dvs du ligger i så fall ändå sammanlagt långt över brytpunkten. Dvs du betalar ”statlig skatt” på hela förmånsvärdesbeloppet så att säga.

DÅ är det bättre att det är lön istället eftersom det höjer utdelningsunderlaget =du kan ta större utdelning.

Men du kanske menar att din lön + förmånsvärdet tillsammans ligger ”på” brytpunkten?
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av bylund »

Fördelen är att lön är pensionsgrundande, sjukpenninggrundande o s v vilket väl förmånen inte är. Men då det är samma skatt på båda är det alltså bättre att höja lönen och betala tillbaka den.

Alltså, 35000 kr i lön och 5000 kr i förmån kostar lika mycket som 40000 kr i lön, där man betalar tillbaka 5000 kr till arbetsgivaren, men det senare ger högre SGI. Och även mer utdelningsutrymme om jag snappat upp det rätt
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

Tack bylund! Tror vi fick ihop det mesta fördelarna tillsammans.

Har märkt att många företagare har en ambition att optimera genom att ligga exakt ”på” brytpunkten, men sen missar att förmånsvärdet läggs ovanpå det. Så att de andå får börja betala statlig skatt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Leo skrev:
Ligger din vanliga lön ”på” brytpunkten så innebär det ändå att ”förmånsvärdet” läggs ovanpå din lön. Dvs du ligger i så fall ändå sammanlagt långt över brytpunkten. Dvs du betalar ”statlig skatt” på hela förmånsvärdesbeloppet så att säga.

DÅ är det bättre att det är lön istället eftersom det höjer utdelningsunderlaget =du kan ta större utdelning.

Men du kanske menar att din lön + förmånsvärdet tillsammans ligger ”på” brytpunkten?
Ja, jag försöker undvika att betala statlig skatt. Jag får bara inte ihop det med att betala med skattade pengar vs att betala skatt och arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet! som jag räknade så är det förmånligare att betala extra skatt och arbetsgivaravgifter än att betala 4000kr skattade pengar, eller hur? jag vet att jag missat något här men kommer inte på vad det är :D
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Smutt »

mgorgis skrev:
Leo skrev:
Ligger din vanliga lön ”på” brytpunkten så innebär det ändå att ”förmånsvärdet” läggs ovanpå din lön. Dvs du ligger i så fall ändå sammanlagt långt över brytpunkten. Dvs du betalar ”statlig skatt” på hela förmånsvärdesbeloppet så att säga.

DÅ är det bättre att det är lön istället eftersom det höjer utdelningsunderlaget =du kan ta större utdelning.

Men du kanske menar att din lön + förmånsvärdet tillsammans ligger ”på” brytpunkten?
Ja, jag försöker undvika att betala statlig skatt. Jag får bara inte ihop det med att betala med skattade pengar vs att betala skatt och arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet! som jag räknade så är det förmånligare att betala extra skatt och arbetsgivaravgifter än att betala 4000kr skattade pengar, eller hur? jag vet att jag missat något här men kommer inte på vad det är :D
Sätt dig o räkna på båda alltså totalkostnad för företaget och dig personligen så,kommer du se att dom är likvärdiga (för mig skilde 7kr)

Tror du missar att höja din lön så det blir 4000kr mer netto (som du sen låter stanna i firman)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Smutt skrev:
mgorgis skrev:
Leo skrev:
Ligger din vanliga lön ”på” brytpunkten så innebär det ändå att ”förmånsvärdet” läggs ovanpå din lön. Dvs du ligger i så fall ändå sammanlagt långt över brytpunkten. Dvs du betalar ”statlig skatt” på hela förmånsvärdesbeloppet så att säga.

DÅ är det bättre att det är lön istället eftersom det höjer utdelningsunderlaget =du kan ta större utdelning.

Men du kanske menar att din lön + förmånsvärdet tillsammans ligger ”på” brytpunkten?
Ja, jag försöker undvika att betala statlig skatt. Jag får bara inte ihop det med att betala med skattade pengar vs att betala skatt och arbetsgivaravgifter på förmånsvärdet! som jag räknade så är det förmånligare att betala extra skatt och arbetsgivaravgifter än att betala 4000kr skattade pengar, eller hur? jag vet att jag missat något här men kommer inte på vad det är :D
Sätt dig o räkna på båda alltså totalkostnad för företaget och dig personligen så,kommer du se att dom är likvärdiga (för mig skilde 7kr)

Tror du missar att höja din lön så det blir 4000kr mer netto (som du sen låter stanna i firman)
Men om jag höjer bruttolönen med 4000kr så blir det väl statlig skatt på det? eftersom jag redan ligger på brytpunkten? Kan du visa en enkel beräkning här? :)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

Kan det vara att nettolöneavdraget betalar du ju in till dig själv på sätt och vis (din firma) Vilket förbättrar firmans möjlighet att ge dig högre lön, utdelning osv.

Skatten och arbetsgivaravgiften åker ju till Skatteverket.

Som sagt ”matematiskt” blir det samma för dig privat, ditt företag och Skatteverket (om du justerar upp lönen i motsvarande grad)

Men pga olika regelverk där förmånsvärde räknas annorlunda än lön i vissa avseenden. Så finns det vissa andra fördelar med det. Som kan göra att det är lönsamt för dig.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

mgorgis: du betalar redan statlig skatt idag på ditt förmånsvärde...

Vill du undvika statlig skatt måste du idag sänka din vanliga bruttolön med motsvarande förmånsvärdet. Sen läggs förmånvärdet på din lägre lön och vips ligger du ”på” gränsen för att börja betala statlig skatt.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Det är sant att pengarna "stannar" i bolaget, det köper jag :) och det går alltså att behålla min nuvarande lön (som ligger precis på brytpunkten) och det enda jag behöver göra är att dra av 4000kr från nettolönen? ingen extra skatt och inga extra arbetsgivaravgifter?
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Smutt »

mgorgis skrev:
Det är sant att pengarna "stannar" i bolaget, det köper jag :) och det går alltså att behålla min nuvarande lön (som ligger precis på brytpunkten) och det enda jag behöver göra är att dra av 4000kr från nettolönen? ingen extra skatt och inga extra arbetsgivaravgifter?
Exakt 8-)
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av ellerstrom »

Betalar du in motsvarande förmånsvärdet till företaget med skattade pengar (nettolöneavdrag) har ingen förmån uppstått. Ingen förmån = ingen extra skatt + arb avgifter.

Edit: Smutt han före.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av Leo »

Korrekt! Då blir det så här:

Då har du 4000kr mindre att leva av i månaden.

Då ligger du precis så du undviker statlig skatt.

Ditt företag blir 4000kr ”lönsammare” per månad. Som du då sen kan fundera på hur du vill använda. Du kan välja höja bruttolönen med 3044kr (4000/1,3142) MEN då blir det statlig skatt på det, vilket du ville undvika.

Å andra sidan ökar då också utdelningsunderlaget med 50% av den höjda lönen enligt nuvarande 3:12 regler. (Har du lön vid brytpunkten antar jag att du räknar på lönebaserad utdelning som är mest lönsam) Dvs du kan ta ytterligare 12x3044x0,5 =18264kr i utdelning nästa år. Kvar i plånboken av den blir 18264x0,8=14611kr.

Allt förutsatt att du har tillräcklig vinst (egentligen Eget Kapital) så att du kan göra den extra utdelningen osv.

Observera att ditt inbetalade nettolöneavdrag ska fördelas på både extra lön och ökad utdelning. Har inte lyckats räkna ut exakt vad det blir. (Men de 40000 räcker alltså inte till både höjd lön med 3044 och ökad utdelning av naturliga skäl)
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 3 gång.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Arbetsgivaravgift på nettolöneavdrag?

Inlägg av mgorgis »

Leo skrev:
Ditt företag blir 4000kr ”lönsammare” per månad. Som du då sen kan fundera på hur du vill använda. Du kan välja höja bruttolönen med 3044kr (4000/1,3142) MEN då blir det statlig skatt på det, vilket du ville undvika.
Ja det vill jag undvika, klarar mig ändå med 4000kr mindre i lön
Leo skrev:
Å andra sidan ökar då också utdelningsunderlaget med 50% av den höjda lönen enligt nuvarande 3:12 regler. (Har du lön vid brytpunkten antar jag att du räknar på lönebaserad utdelning som är mest lönsam)
Det stämmer :)
Leo skrev:
Dvs du kan ta ytterligare 12x3044 =36528kr i utdelning nästa år. Kvar i plånboken av den blir 36528x08=29222kr.
Det blir väl 12x3044x0,5=18264 pga de 50%? och kvar i plånboken blir kanske 18264x0,8x0,78=11397 (pga bolagsskatt?)
Skriv svar