Let’s see some electric cars that are expected to get the new LG Chem NCM 811 battery cells:
Nissan Leaf E-Plus (~60 kWh version)
Hyundai Kona EV
Hyundai IONIQ Electric (battery upgraded version)
Kia Niro EV
Second generation Renault Zoe (probably in 2019)
Volkswagen ID that will replace the e-Golf in 2019
Opel Corsa EV (2019)
Peugeot 208 EV (2019)
https://pushevs.com/2017/11/11/lg-chem- ... ery-cells/
LG Chem tar över en stor del av batteri marknaden
Moderator: Redaktion
LG Chem tar över en stor del av batteri marknaden
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: LG Chem tar över en stor del av batteri marknaden
Det blir fullt priskrig på elbilsfronten i höst! Massor av elbilar kommer med räckvidd i närheten av 50 mil och som förvånande nog använder de samma elmotor, transmission och batterier. 204hk och LG Chem NCM 811 battery cells, verkar vara mångas lösning.
Eftersom många av de uppräknade bilar är snarlika och i hyfsat samma storlek, så blir det priskrig. Pratade senast idag med en Renault Zoe säljare som säger att Zoe kommer med större motor och ca 60kWh batteri i höst.
Först ut med nya versioner av elbilar är nya Nissan Leaf 40kWh. Den säljs för 27.900€ i Frankrike.
https://www.nissan.fr
I Sverige är listpriset från 344.900kr. Har dock sett kontrakt på 293.165kr efter rabatt. Och från 1 juli får man 60.000kr i bidrag. Netto 233.165kr. Därmed har Nissan satt nivån, ska övriga aktörer kunna konkurrera så kan man inte vara mycket dyrare. Detta pris gäller de med det mindre batteriet, ska man upp i närheten av 50 mil i räckvidd får man lägga på ca 50.000kr, så i 60kWh Leaf kostar då ca 283.165kr.
Let’s see some electric cars that are expected to get the new LG Chem NCM 811 battery cells:
Nissan Leaf E-Plus (~60 kWh version)
Hyundai Kona EV
Hyundai IONIQ Electric (battery upgraded version)
Kia Niro EV
Second generation Renault Zoe
Volkswagen ID that will replace the e-Golf in 2019
Opel Corsa EV (2019)
Peugeot 208 EV (2019)
https://pushevs.com/2017/11/11/lg-chem- ... ery-cells/
Eftersom många av de uppräknade bilar är snarlika och i hyfsat samma storlek, så blir det priskrig. Pratade senast idag med en Renault Zoe säljare som säger att Zoe kommer med större motor och ca 60kWh batteri i höst.
Först ut med nya versioner av elbilar är nya Nissan Leaf 40kWh. Den säljs för 27.900€ i Frankrike.
https://www.nissan.fr
I Sverige är listpriset från 344.900kr. Har dock sett kontrakt på 293.165kr efter rabatt. Och från 1 juli får man 60.000kr i bidrag. Netto 233.165kr. Därmed har Nissan satt nivån, ska övriga aktörer kunna konkurrera så kan man inte vara mycket dyrare. Detta pris gäller de med det mindre batteriet, ska man upp i närheten av 50 mil i räckvidd får man lägga på ca 50.000kr, så i 60kWh Leaf kostar då ca 283.165kr.
Let’s see some electric cars that are expected to get the new LG Chem NCM 811 battery cells:
Nissan Leaf E-Plus (~60 kWh version)
Hyundai Kona EV
Hyundai IONIQ Electric (battery upgraded version)
Kia Niro EV
Second generation Renault Zoe
Volkswagen ID that will replace the e-Golf in 2019
Opel Corsa EV (2019)
Peugeot 208 EV (2019)
https://pushevs.com/2017/11/11/lg-chem- ... ery-cells/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: LG Chem tar över en stor del av batteri marknaden
Vart ser du att de använder samma motor? Jag tycker att det ser ut som att det bara är Koreanerna av bilarna i listan som använder den motorn?Zalman3 skrev:Det blir fullt priskrig på elbilsfronten i höst! Massor av elbilar kommer med räckvidd i närheten av 50 mil och som förvånande nog använder de samma elmotor, transmission och batterier. 204hk och LG Chem NCM 811 battery cells, verkar vara mångas lösning.
Eftersom många av de uppräknade bilar är snarlika och i hyfsat samma storlek, så blir det priskrig. Pratade senast idag med en Renault Zoe säljare som säger att Zoe kommer med större motor och ca 60kWh batteri i höst.
Först ut med nya versioner av elbilar är nya Nissan Leaf 40kWh. Den säljs för 27.900€ i Frankrike.
https://www.nissan.fr
I Sverige är listpriset från 344.900kr. Har dock sett kontrakt på 293.165kr efter rabatt. Och från 1 juli får man 60.000kr i bidrag. Netto 233.165kr. Därmed har Nissan satt nivån, ska övriga aktörer kunna konkurrera så kan man inte vara mycket dyrare. Detta pris gäller de med det mindre batteriet, ska man upp i närheten av 50 mil i räckvidd får man lägga på ca 50.000kr, så i 60kWh Leaf kostar då ca 283.165kr.
Let’s see some electric cars that are expected to get the new LG Chem NCM 811 battery cells:
Nissan Leaf E-Plus (~60 kWh version)
Hyundai Kona EV
Hyundai IONIQ Electric (battery upgraded version)
Kia Niro EV
Second generation Renault Zoe
Volkswagen ID that will replace the e-Golf in 2019
Opel Corsa EV (2019)
Peugeot 208 EV (2019)
https://pushevs.com/2017/11/11/lg-chem- ... ery-cells/
Re: LG Chem tar över en stor del av batteri marknaden
Kommer den verkligen med 60 kWh? Jag vet att den och Nissan Leaf borde kunna ha samma batteri då Renault och Nissan samarbetar men Renault visade nyligen upp Zoe R110 som ska börja säljas i sommar, känns inte så sannolikt att de skulle släppa ett större batteri bara några månader senare även om jag inte har något emot det.Zalman3 skrev:Det blir fullt priskrig på elbilsfronten i höst! Massor av elbilar kommer med räckvidd i närheten av 50 mil och som förvånande nog använder de samma elmotor, transmission och batterier. 204hk och LG Chem NCM 811 battery cells, verkar vara mångas lösning.
Eftersom många av de uppräknade bilar är snarlika och i hyfsat samma storlek, så blir det priskrig. Pratade senast idag med en Renault Zoe säljare som säger att Zoe kommer med större motor och ca 60kWh batteri i höst.
Först ut med nya versioner av elbilar är nya Nissan Leaf 40kWh. Den säljs för 27.900€ i Frankrike.
https://www.nissan.fr
I Sverige är listpriset från 344.900kr. Har dock sett kontrakt på 293.165kr efter rabatt. Och från 1 juli får man 60.000kr i bidrag. Netto 233.165kr. Därmed har Nissan satt nivån, ska övriga aktörer kunna konkurrera så kan man inte vara mycket dyrare. Detta pris gäller de med det mindre batteriet, ska man upp i närheten av 50 mil i räckvidd får man lägga på ca 50.000kr, så i 60kWh Leaf kostar då ca 283.165kr.
Let’s see some electric cars that are expected to get the new LG Chem NCM 811 battery cells:
Nissan Leaf E-Plus (~60 kWh version)
Hyundai Kona EV
Hyundai IONIQ Electric (battery upgraded version)
Kia Niro EV
Second generation Renault Zoe
Volkswagen ID that will replace the e-Golf in 2019
Opel Corsa EV (2019)
Peugeot 208 EV (2019)
https://pushevs.com/2017/11/11/lg-chem- ... ery-cells/
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: LG Chem tar över en stor del av batteri marknaden
Hoppas det dyker upp "pirat"-batterier till elbilarna, dvs kompletta ersättningsenheter. Skulle ju vara mumma att uppgradera en äldre elbil eller laddhybrid med moderna batterier med hög kapacitet till ett acceptabelt pris. Sätter säkert också press på Teslas batteripolicy med 6-8000 cylindriska celler och skapligt höga priser för hög batterikapacitet. Ska bli riktigt intressant att följa den här utvecklingen. Jag tror den kan ha avgörande betydelse för vilka bilar som överlever i konkurrensen framöver.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: LG Chem tar över en stor del av batteri marknaden
Det kommer, var så säker. Än så länge är det dock få som har den kompetensen, men när bilmekarkillarna lär sig elbilar kommer den typen av verksamhet att explodera och biltillverkarna att förlora makten över utvecklingen av eftermarknaden. Så fort en elbil lämnat garantiprogrammet är det fritt fram för modifieringar och uppgraderingar av olika slag. En elbil kan säkert leva väldigt länge med hjälp av batteribyten/uppgraderingar och även mjukvaru- och hårdvaruuppgraderingar av styrsystemen.Gustafsson skrev:Hoppas det dyker upp "pirat"-batterier till elbilarna, dvs kompletta ersättningsenheter. Skulle ju vara mumma att uppgradera en äldre elbil eller laddhybrid med moderna batterier med hög kapacitet till ett acceptabelt pris. Sätter säkert också press på Teslas batteripolicy med 6-8000 cylindriska celler och skapligt höga priser för hög batterikapacitet. Ska bli riktigt intressant att följa den här utvecklingen. Jag tror den kan ha avgörande betydelse för vilka bilar som överlever i konkurrensen framöver.
Re: LG Chem tar över en stor del av batteri marknaden
Under 2017 så såg det ut så här för bilar, ska dock ses som ungefär då Tesla m fl inte redovisar exakt andelen med stora och små batterier vilket ger en felmarginal.
Panasonic 10 125 MWh
BYD 4 693 MWh
LG Chem 3 523 MWh
Kan LG Chem komma ikapp BYD och Panasonic? BYDs siffror lär öka ganska rejält ifall deras elbussar skulle räknats med.
Panasonic 10 125 MWh
BYD 4 693 MWh
LG Chem 3 523 MWh
Kan LG Chem komma ikapp BYD och Panasonic? BYDs siffror lär öka ganska rejält ifall deras elbussar skulle räknats med.
Re: LG Chem tar över en stor del av batteri marknaden
Risken (som jag ser det) är att det kommer designas så att de inte håller efter en viss tid. Det var en dokumentär att det finns tom produkter med räknare som självförstör, för att laga var det bara att nollställa räknaren. lampor skulle kunna hålla mycket lägre, men producenterna vill sälja så därför slocknar de titt som tätt. Man kan undra om det är medvetet att saker händer strax efter att garantin går ut. När det gäller elektronik, så är det mycket enkelt att införa, men också mycket enkelt att fixa för den som har kunskapen (här finns dock risken att det designas så att det blir oreparerbart) . men elfel är en av de värsta sakerna i nya bilar, man undrar hur många som skrotas fast de fungerar.Jerker skrev:Det kommer, var så säker. Än så länge är det dock få som har den kompetensen, men när bilmekarkillarna lär sig elbilar kommer den typen av verksamhet att explodera och biltillverkarna att förlora makten över utvecklingen av eftermarknaden. Så fort en elbil lämnat garantiprogrammet är det fritt fram för modifieringar och uppgraderingar av olika slag. En elbil kan säkert leva väldigt länge med hjälp av batteribyten/uppgraderingar och även mjukvaru- och hårdvaruuppgraderingar av styrsystemen.Gustafsson skrev:Hoppas det dyker upp "pirat"-batterier till elbilarna, dvs kompletta ersättningsenheter. Skulle ju vara mumma att uppgradera en äldre elbil eller laddhybrid med moderna batterier med hög kapacitet till ett acceptabelt pris. Sätter säkert också press på Teslas batteripolicy med 6-8000 cylindriska celler och skapligt höga priser för hög batterikapacitet. Ska bli riktigt intressant att följa den här utvecklingen. Jag tror den kan ha avgörande betydelse för vilka bilar som överlever i konkurrensen framöver.
men håller med om att tanken är svindlande när piratgrejer av god kvalitet kan göra att man billigt kan förlänga livet på bilen, frågan är om de kommer tillåtas.
Re: LG Chem tar över en stor del av batteri marknaden
Känns som den stora vinnaren är LG Chem.
Nissans 40kWh batterilösning verkar inte vara i toppklass.
Priset sänks kanske ännu mer på Nissans 40kWh
bilar när konkurrenterna kommer med bättre lösningar. Vet man bara av begränsningarna, och priset är rejält lågt, kan det fortfarande vara ett bra köp.
Nissans halvdåliga 40kWh batteri kan ju ha påverkat Hyundai/Kia lägret.
Man vet helt enkelt inte på vilken prisnivå man ska lägga sig på.
Risken är nu att man frestas att höja priset lite mer än den ursprungliga planen.
I Norge hoppar man över det mindre batteriet, man kan bara beställa 64kWh versionen av Hyundai Kona.
Dessutom är trycket så högt att man inte ens kan förboka en Kona längre, eftersom 20.000 norrmän redan står i kö.
Enligt Hyundai i Sollefteå ska dock Kona gå att beställa med drag i slutet av 2019.
Nissans 40kWh batterilösning verkar inte vara i toppklass.
Priset sänks kanske ännu mer på Nissans 40kWh
bilar när konkurrenterna kommer med bättre lösningar. Vet man bara av begränsningarna, och priset är rejält lågt, kan det fortfarande vara ett bra köp.
Nissans halvdåliga 40kWh batteri kan ju ha påverkat Hyundai/Kia lägret.
Man vet helt enkelt inte på vilken prisnivå man ska lägga sig på.
Risken är nu att man frestas att höja priset lite mer än den ursprungliga planen.
I Norge hoppar man över det mindre batteriet, man kan bara beställa 64kWh versionen av Hyundai Kona.
Dessutom är trycket så högt att man inte ens kan förboka en Kona längre, eftersom 20.000 norrmän redan står i kö.
Enligt Hyundai i Sollefteå ska dock Kona gå att beställa med drag i slutet av 2019.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension