larmsystem för garaget

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

oscarjensen79
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 jan 2018 13:40
Kontakt:

larmsystem för garaget

Inlägg av oscarjensen79 »

Hallå
Jag funderar på att installera ett larmsystem i mitt garage. Finns det något speciellt att leta efter? Eller kan du bara använda en vanlig som en av dessa: https://www.vvsochbad.se/Elartiklar-Larmsystem.html
Jag har ett helt normalt garage med automatisk port.

//Oscar
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: larmsystem för garaget

Inlägg av Challe76a »

Har du larm i huset kan du kanske bygga ut det så även garaget kan få vara med. Uppringning och abonnemang osv kan man ha gemensamt i så fall. Du brukar dock behöva ha en kabel emellan garage och bostad.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

larmsystem för garaget

Inlägg av Tars »

Bättre larmsystem har bra trådlösa lösningar. Tex DSC Neo.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: larmsystem för garaget

Inlägg av e5m1r »

Kanske skaffa ett som lirar med homelink :)
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: larmsystem för garaget

Inlägg av Gustafsson »

Utvidgade och bytte ut mitt hemlarm till att omfatta garaget också, trådlöst. Förut hade jag bara en larmdekal på garaget, men nu låter det utav h-e om man glömmer stänga av... Blev också billigare än tidigare då mitt 10 år gamla larm var mycket dyrare i förhållande till vad man fick för pengarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: larmsystem för garaget

Inlägg av Rennwagen »

Bra frågeställning och jag skulle också gå på att bygga ut hemlarmet.
Men finns det någon här på forumet som har tips på bra hemlarm som man kan köpa UTAN att tvingas ta månadsabonnemang?
Inte bara två rörelsedekkare utan lite mer omfattande med flera dörrar och dekkar och brandvarnare mm. Jag har just nu ett äldre sådant larm från TL Detect med uppringning till 4 förvalda telefoner som har fungerat fint i 12 år men börjar nu fallera.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: larmsystem för garaget

Inlägg av Tars »

Rennwagen skrev:
Bra frågeställning och jag skulle också gå på att bygga ut hemlarmet.
Men finns det någon här på forumet som har tips på bra hemlarm som man kan köpa UTAN att tvingas ta månadsabonnemang?
Inte bara två rörelsedekkare utan lite mer omfattande med flera dörrar och dekkar och brandvarnare mm. Jag har just nu ett äldre sådant larm från TL Detect med uppringning till 4 förvalda telefoner som har fungerat fint i 12 år men börjar nu fallera.
Ja, DSC Neo bl.a. eller Agilty 3.
Finns en del på marknaden. Men det är vad vi säljer och det går självklart att inte ha en månadskostnad och enbart ha en app.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
emphili
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 06 mar 2014 06:50
Ort: Stockholm, Östermalm, Trelleborg, Malmö

Re: larmsystem för garaget

Inlägg av emphili »

Tars skrev:
Rennwagen skrev:
Bra frågeställning och jag skulle också gå på att bygga ut hemlarmet.
Men finns det någon här på forumet som har tips på bra hemlarm som man kan köpa UTAN att tvingas ta månadsabonnemang?
Inte bara två rörelsedekkare utan lite mer omfattande med flera dörrar och dekkar och brandvarnare mm. Jag har just nu ett äldre sådant larm från TL Detect med uppringning till 4 förvalda telefoner som har fungerat fint i 12 år men börjar nu fallera.
Ja, DSC Neo bl.a. eller Agilty 3.
Finns en del på marknaden. Men det är vad vi säljer och det går självklart att inte ha en månadskostnad och enbart ha en app.
DSC Neo är nyare än Agility 3. Har båda men Neo är så mycket bättre och flexiblare. Tidigare hade vi ingen månadskostnad utan bara kopplat till mobil men nu när Nokas kostar typ 50kr/mån så har lagt till det, kopplat via både internet och ett simkort vi fyller på vid behov.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: larmsystem för garaget

Inlägg av Leo »

Haft Bosch 3 olika installationer och varit nöjd.

Och ja första larmet skaffade vi efter just ett inbrott. :( dock ”bara” tonåringar som snodde allt i alkoholväg från jordkällaren.

Lokal superseriös Larmfirma som installerat och som vi köpt från. Äger det alltså själv men kopplat till larmcentral där vi betalar 100kr/mån för det. De ringer upp de vi vill enligt de instruktioner vi önskar. Inget svar så skickas väktare som jag då antar vi får betala extra för. (Aldrig hänt på 11år)

Då vi tidigare bodde på landet hade vi 7 olika byggnader som satt ihop i ett larm (inklusive vedskjulet med 4-hjuling och jordkällaren :D )

Trådbundet där vi drog alla tomrör då vi byggde huset vi bor i nu. Larmfirman installerade och kan även programmera om allt på distans vid behov. Tex kunde de tillfälligt via ”fjärrprogrammering” koppla bort en glapp sensor, ändra tidsfördröjning på en rörelsedetektor för att ändå täcka upp osv tills larmfirman hade tid att komma fysiskt.

När vi larmar på ser vi tex direkt om någon glömt stänga ett fönster. Kan ha skalskydd på för nedervåningen då vi är hemma osv.

Går att få rejält avancerat även om det i grunden är en form av hemlarm. Vi har idag 8 sektioner i huvudenheten och två sektionskort på 8+8 sektioner. Totalt 24 sektioner.

27 fönster, 6 dörrar och en garageport, 5 rörelsesensorer, 3 brandvarnare, 3 manöverpaneler, överfallsknapp, 4 innesirener och 1 utesiren med blixtljus, GSM-backup.

Vi hade med det i kalkylen för totalkostnaden för huset. Tror det blev drygt 1% av totalkostnaden för huset vilket på det sättet kändes som helt ok att lägga på det. Särskilt med tanke på alla olika saker man kostar på ett hus.

På 11år har vi bytt back-up batteri en gång. Samt fixat 2 strulande sensorer vid två tillfällen.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 07 okt 2016 10:55

Re: larmsystem för garaget

Inlägg av Rennwagen »

Tar upp denna gamla tråd igen. Har det hänt något nytt på larmmarknaden för villor? Helst sånt som man slipper abonnemang för men ändå ha full appfunktionalitet, trådlösa sensorer, web-kamera, etc etc.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
oscfor
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 02 maj 2017 13:17

Re: larmsystem för garaget

Inlägg av oscfor »

Rennwagen skrev:
Tar upp denna gamla tråd igen. Har det hänt något nytt på larmmarknaden för villor? Helst sånt som man slipper abonnemang för men ändå ha full appfunktionalitet, trådlösa sensorer, web-kamera, etc etc.
Ajax
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: larmsystem för garaget

Inlägg av selfish »

Rekommenderar helt klart AJAX!

https://ajax.systems/

Vill någon köpa så får ni såklart TCS rabatt 10% om ni kontaktar mig via PM.
P3D | Shareholder
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6518
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: larmsystem för garaget

Inlägg av Tars »

Ajax är bra.
Lite kluven till säkerheten bara, och vart servrarna står. Men det är nog bara jag.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Skriv svar