Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

Här kommer några rader om mina erfarenheter och tankar, ursprunget ur en annan tråd.

Jag har haft en bunt enklare bilar och nyligen 2 porschar och nu en Ferrari.

Porscharna var båda GT3 Club sport, med fullbur. En 996 och en 997. 996an köptes för 340k och såldes för 550k 2-3 år senare. 997an köptes i augusti för 650k, körde några banträffar och såldes i feb. för 750k.
Ferrarin köptes i feb 2016 för 1,4mkr – och det är väl ungefär där dom ligger idag. Jag spenderar ca 5 dagar om året på olika räserbanor och sen några vändor på landsvägar, ensammen på sommarnätterna.

Porscharnas värdeökning hade jag enbart tur med. Nog för att udda modeller är rätt säkra investeringar.
Jag tror att min 458 Italia är en halvbra investering. Den är alldeles för vanlig för att rusa uppåt i pris, men det är den sista sugmotorn. Uppföljaren 488 har turbo och har mottagits med blandade känslor.

Vad kan vara en bra investering idag?


I kategorin samlarbilar faller Porsche 930, 964 och 993. Man kan fortfarande få dom i halvskapligt skick för skapliga pengar. En dröm vore en 930 Turbo.

Nyare 996 och 997 GT3 är bra bilar om man vill ha ngt kul att köra utan att tappa allt för mycket pengar.

Jag ångrar djupt att jag inte köpte en Ferrari 328 för ett par år sedan. Det är nog fortfarande en säker investering. 348 och 355 är osäkrare.

430 Scuderia är en udda modell som lär ligga still i pris en lång tid framöver. Beroende på hur markanden ställer sig till de nyare turbo-bilarna så kan nog den klättra lite till.

På hösten och vintern är det köpläge. Då går det att hitta de som vill sälja fort och inte är sugna på att sitta med kapital- och/eller räntekostnaden över vintern. Med dagens räntor så är det ganska lätt att tjäna pengar genom att köpa i sept/okt och sälja i mars/april.

Vill man göra snabbare klipp så gäller det att komma över nya bilar i små serier. 911R är ett exempel – kostade väl runt 2mkr ny och såldes som mest för 4-5mkr. Porsche 991 GT2 RS är ett annat exempel. Den som kan hämta ut en sådan ny under 2018 lär lätt kunna sälja den med 2-500k i vinst dagen efter.

Vill man lägga mindre pengar så är en vanlig Porsche 996 ett bra köp. Den kan kosta lite i underhåll, men även den verkar ha planat ut och vänt lite uppåt.

En äldre bil som håller sig bra i värde är något som är äldre än 1955 och har en historik kring Mille Miglia. En sådan står på min bucket list och kommer rendrera en helt egen tråd.

En dålig investering är en amerikansk bil. Jag är så brutalt sugen på en Corvette C7 Z06, men den lär tappa minst 100k om året – och det har jag inte råd med.
Tyvärr så faller elbilarna under dålig investering också. Visst finns det en minimal marknad för unicorns, men det händer alldeles för mycket för att jag skulle våga spekulera kring det. Jag håller dock tummarna för att min P85D med nexgen-baksäte och plus-fjädring ska rusa...

Så – vad kostar det?

Äldre Ferraris är relativ dyra att serva. Här lönar det sig att ha rätt stämplar i boken för andrahandsvärdet. Från 458 och framåt så har dom gjort helt om, min årsservice kostar 12-15k/år (det går att komma undan med 10k, men jag vill bibehålla min historik med “alla aktioner utförda”), beroende på om det är normal eller stor service. Då ingår alla oljor, filter, stift, bromsvätska och på stora servicen även drivremmen. 458 är första bilen med dubbelkopplingslåda, så där finns det inga kopplingsbyten som på de äldre modellerna som kan dundra iväg på 30-50k.

En halvgammal Porsche är inte lika viktig att serva på märkesverkstad. Personligen så rankar jag Levin högre (en “liten” verkstad i Kungsör) än märkesverkstäderna. Hans kunnande och prisnivå är oslagbart. Att få en bil redo för säsongen landar på 4-10k.

Sportbilar med stadiga andrahandsvärden som man köper från etablerade sportbilshandlare kan man få finansierade med högre restvärde än normalt. 60% på 3 år eller 80 % på 1 år, om man just bara köper för att prova på eller på spekulation. Normalt, som alltid annars, är 20% kontant.

En Porsche för 800k landar på ca 2100:-/mån efter 160k kontantinsats.

YOLO!
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av bullen »

Jätteintressant läsning. Vad skulle du säga om Tesla Roadster?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av taliz »

Är du konsult eller? :D


Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare
Inlägg: 520
Blev medlem: 14 jan 2017 21:57
Ort: Mariestad

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Hyted »

Superintressant! Tack för uppsatsen!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

bullen skrev:
Jätteintressant läsning. Vad skulle du säga om Tesla Roadster?
Som investeringsobjekt är det svårt att gissa innan Tesla avslöjat produktionsvolymer.

Det finns dock några spännande aspekter. Distruptive "som kidsen säger idag". Deras prissättning blir en rejäl nagel i ögat på Porsche, Fisker och Rimac. Ferrari är på väg att ge sig in i leken också...

En sak är säker, när den väl finns tillgänglig så måste jag ha en.
Senast redigerad av dstr, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

taliz skrev:
Är du konsult eller? :D
Nej, vanlig anställd.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av bullen »

dstr skrev:
bullen skrev:
Jätteintressant läsning. Vad skulle du säga om Tesla Roadster?
Som investeringsobjekt är det svårt att gissa innan Tesla avslöjat produktionsvolymer.

Det finns dock några spännande aspekter. Distruptive "som kidsen säger idag". Deras prissättning blir en rejäl nagel i ögat på Porsche, Fisker och Rimac. Ferrari är på väg att ge sig in i leken också...

En sak är säker, när den väl finns tillgänglig så måste jag ha en.
Fast nu menade jag gamla modellenBild
Användarvisningsbild
Patrik83
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 02 mar 2015 18:15
Ort: Stenugnsund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Patrik83 »

Kanon intressant, tack för att du delar med dig
Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

bullen skrev:
Fast nu menade jag gamla modellenBild
Åh, den försvann helt i min iver. :)

Den kommer säkert stabiliseras strax över 500k här i Europa. Vartefter Tesla hittar in i fler hem så kommer säkert efterfrågan att öka marginellt på sikt. Skulle Tesla göra den SuC-kompatibel så lär den ta ett skutt.

Det som gör det osäkert är vad det kommer kosta att hålla en sådan igång. Hjullager, bussningar, stötdämpare osv. Det börjar bli en gammal bil. Kommer det en R4 uppgradering?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av danni »

996:an tittade jag på för ett gäng år sen - då hade de vanliga modellerna sjunkit som stenar, och en typisk 996 kostade mindre än en 993:a. Då kan det nog ha varit bra köpläge. Men jag har aldrig gillat den modellen. För avvikande design som jag inte gillar alls. Och för entusiasterna så var den ju lite helgerån, första vattenkylda och allt. Så den skulle man väl egentligen köpt när den stod lågt. Å andra sidan skulle jag mycket hellre haft en 993:a - och det tyckte väl alla andra också, så det var väl därför den var dyrare :D
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av StefL »

Ska du köpa en Corvette ska det såklart vara något äldre, då behöver det inte bli en jätteförlust där heller. Brorsan har en C3 -73 som är en Big Block 454 med matching numbers och den räknar han iaf med att minst få igen pengarna för den dag han säljer den (vilket iof lär dröja...).

Själv har jag lekt med tanken att nån gång äga en Rolls Royce Silver Shadow från 70-talet. De ligger runt 300 för en i vettigt skick (högerstyrda lite billigare) och man får igen pengarna, så det handlar även där om driftkostnad. På nåt sätt känns det som att har man en Rolls oavsett årgång har man ingenting kvar att bevisa och vad andra kör omkring med blir fullkomligt irrelevant :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

StefL skrev:
Ska du köpa en Corvette ska det såklart vara något äldre, då behöver det inte bli en jätteförlust där heller. Brorsan har en C3 -73 som är en Big Block 454 med matching numbers och den räknar han iaf med att minst få igen pengarna för den dag han säljer den (vilket iof lär dröja...).

Själv har jag lekt med tanken att nån gång äga en Rolls Royce Silver Shadow från 70-talet. De ligger runt 300 för en i vettigt skick (högerstyrda lite billigare) och man får igen pengarna, så det handlar även där om driftkostnad. På nåt sätt känns det som att har man en Rolls oavsett årgång har man ingenting kvar att bevisa och vad andra kör omkring med blir fullkomligt irrelevant :D
Lite som en Jaguar - min XJR som jag gav 40.000 för gav i särklass mest "det går bra nu"-kommentarer per investerad krona.

Problemet med en sådan, samt alla andra brittiska bilar samt 60-70-talare är driftkostnaderna. Om du inte sköter den så faller den extremt fort i pris.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Vad är det egentligen för något som gör en sportbil till investeringsobjekt?

Det tillverkas väl runt 80 miljoner nya bilar varje år, några % är väl högprestanda bilar. Blir aldrig marknaden mättad?

När jag läser Dannis tråd så stod ju inte Porsche så högt upp på önskelistan:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=11285

Det verkar ju som att de Europeiska biltillverkarna börjar med väldigt lyxiga och högprestanda elbilar inom kort, kommer detta att pressa ned priserna på fosil prestandabilar i framtiden?

Hur ligger Audi R8 E-tron i begagnatpris, är den eftersökt?

Hur kunde en Volvo 244 Turbo från 80-talet säljas för 250 000:- nyligen på bilauktion funderar jag också på.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Haglund »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad är det egentligen för något som gör en sportbil till investeringsobjekt?

Det tillverkas väl runt 80 miljoner nya bilar varje år, några % är väl högprestanda bilar. Blir aldrig marknaden mättad?

När jag läser Dannis tråd så stod ju inte Porsche så högt upp på önskelistan:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=11285

Det verkar ju som att de Europeiska biltillverkarna börjar med väldigt lyxiga och högprestanda elbilar inom kort, kommer detta att pressa ned priserna på fosil prestandabilar i framtiden?

Hur ligger Audi R8 E-tron i begagnatpris, är den eftersökt?

Hur kunde en Volvo 244 Turbo från 80-talet säljas för 250 000:- nyligen på bilauktion funderar jag också på.
Det finns väl flera saker som kan göra en bil till ett investeringsobjekt, men mest tror jag att det handlar om att de bilar man ville ha/hade på väggen/såg på TV/läste om i tidningarna när man var barn/tonåring tappar aldrig sin attraktionskraft helt. En M3 E30 från 1987 var nere och vände på 50.000 för sådär 15 år sedan. Detta för att den ansågs utdaterad. Idag får du 300.000-600.000 för samma bil. Detta för att de som hade dem på väggen/läste om dem i tidningen (typ jag själv) har ordnad ekonomi och plats för en extrabil. Dessutom har utbudet gått ner ordentligt då många bilar är skrotade antingen genom trafikdöd, rost eller att de blivit delar till andra bilar.
Samma tänk går att applicera på mångdubbelt dyrare bilar. Varför är 50-60-talsbilar de dyraste (Ferrari 250 GTO och liknande)? Jo, de som hade dem på väggen/läste om dem i tidningarna när de var tonåringar har nu ordnad ekonomi och plats för en extrabil fast i kvadrat. 20-30-talsbilar är ofta dyra, men den riktiga hypen är redan över för alla andra än samlare och fantaster.

Varför en 80-talsvolvo med turbo kostar 250k nu? Applicera samma tänk.

För övrigt så tror jag att given investering för tillfället (eller kanske en viss avsvalning i ekonomin) om man vill investera lite mindre pengar än en Ferrari är följande:
- Alla Mercedes AMG Black Series innan 2010
- Alla BMW M-bilar fram till 2010
- Honda S2000
- BMW Z3 alla modeller
- Volvo av äldre årsmodeller eller speciella modeller (780, 264, Amazon, 164, osv.)

Finns säkert mängder med fler modeller, men dessa har jag själv tänkt på och har någon av i familjen.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Verdi

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Verdi »

Off Grid Byggaren skrev:
Vad är det egentligen för något som gör en sportbil till investeringsobjekt?

Det tillverkas väl runt 80 miljoner nya bilar varje år, några % är väl högprestanda bilar. Blir aldrig marknaden mättad?

När jag läser Dannis tråd så stod ju inte Porsche så högt upp på önskelistan:

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 27&t=11285

Det verkar ju som att de Europeiska biltillverkarna börjar med väldigt lyxiga och högprestanda elbilar inom kort, kommer detta att pressa ned priserna på fosil prestandabilar i framtiden?

Hur ligger Audi R8 E-tron i begagnatpris, är den eftersökt?

Hur kunde en Volvo 244 Turbo från 80-talet säljas för 250 000:- nyligen på bilauktion funderar jag också på.

2 saker ska stämma. Den får inte vara för vanlig och den måste ha något visst. Den ska helst anses vara en speciellt lyckad och älskad modell. 993:an är väl t ex den sista luftkylda modellen. Något som anses vara väldigt bra i Porsche-kretsar.

Nu är det inte så lätt att förutspå framtiden. Det går i cykler. När tiderna är goda och det finns gott om pengar så stiger ju konst, antikviteter och sällsynta bilar i pris. När det är lågkonjunktur så sjunker de i pris. I goda tider stiger ju begagnatpriserna på en del mindre speciella bilar också helt enkelt eftersom folk känner sig rika och vill unna sig något. Då ligger en sportbil nära till hands.

En Porsche Panamera med hybriddrift som vem som helst kan gå in och beställa ny kommer självklart att falla som en sten i värde precis som alla andra massproducerade bilar. Vem ska köpa en begagnad för dyra pengar när man kan köpa en ny? Det är dessutom inte en sportbil och det är nog ingenting som anses vara lyckat vare sig nu eller i framtiden. Kanske kan de första Mission-E bilarna bli kultförklarade om 10-20-30 år? Vem vet...
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av danni »

Jag är förvånad att ingen nämnt Tesla Roadster här i tråden ännu :) De lär ju kunna bli ganska eftertraktade om Teslas planer går vägen och de blir en av de större biltillverkarna.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Surfaren »

danni skrev:
Jag är förvånad att ingen nämnt Tesla Roadster här i tråden ännu Bild De lär ju kunna bli ganska eftertraktade om Teslas planer går vägen och de blir en av de större biltillverkarna.
"Ingen nämnt" som i inlägg #5 i denna tråd?
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av lobbin »

Jag tror bilar generellt blir svårare ju mer elektronik de innehåller.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Gustafsson »

lobbin skrev:
Jag tror bilar generellt blir svårare ju mer elektronik de innehåller.
När det gäller Roadstern finns ett par fristående firmor som renoverar styrelektroniken (PEM) och en som tillverkar snabbladdare för CHaDeMo att eftermontera. Även Tesla byter ju batteri i dessa bilar men till ett pris som verkligen känns i lädret. Priset på Roadsters tycks ha gått upp under de två senaste åren dock och det finns färre ute på till salu nu än för ett par år sedan. Som vanligt med samlarfordon gäller det nog att ha tålamod om man ska sälja, köparskaran är rätt liten trots allt. Flera bilar på autoscout hade legat ute länge sist jag kollade, men de "billiga" har gått snabbt. Gäller också att tålamod vid köp och titta noga på objekten, så man inte hamnar i dyra verkstadsbesök med en gång.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av danni »

Surfaren skrev:
danni skrev:
Jag är förvånad att ingen nämnt Tesla Roadster här i tråden ännu Bild De lär ju kunna bli ganska eftertraktade om Teslas planer går vägen och de blir en av de större biltillverkarna.
"Ingen nämnt" som i inlägg #5 i denna tråd?
Nejmen vafan :mrgreen:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

danni skrev:
Jag är förvånad att ingen nämnt Tesla Roadster här i tråden ännu :) De lär ju kunna bli ganska eftertraktade om Teslas planer går vägen och de blir en av de större biltillverkarna.
Nej, inte om dom blir en av de större.

Jämför tex Alfa och Ferrari eller till viss del VW och Porsche.

Bästa utvecklingen för gamla roadstern vore om Model 3 fått en prestanda på 0-100 på 10sek och att produktionsvolymerna planar ut nu. Nya roadstern behövs dock.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1104
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Kriper »

Det har nämts i tråden tidigare att de bilar som var en ouppnålig dröm vid 18 års ålder är de bilar som stiger i värde med tiden. Plötsligt blir det möjligt när artonåringen växer upp och i femtioårsåldern med utflugna barn och hyfsad ekonomi vill förverkliga sin tonårsdröm. Tricket i det läget är att vara lite före dessa medelålders drömmare, för när köparna vid en viss tidpunkt är fler än utbudet av en viss bilmodell, sticker priserna i höjden. När en eftertraktad bilmodell är ny är det ofta kö av kapitalstarka köpare som ibland får vänta på att just deras bil ska tillverkar och levereras. När bilen sedan är sisådär 15-20 år gammal är den plötsligt varken ny, modern eller särskilt het längre samtidigt som den ännu inte uppnåt klassikerstatus. Där ska man slå till! Till exempel finns det ingen Ferrarimodell som inte vi en viss tidpunkt vänt upp i pris. Jag köpte min Ferrari 348 tb 1990 för 250 000 för några år sedan och den fördubblade sitt värde på tre år. Tur, tajming och lite koll har hjälpt mig vid flera tillfällen, bland annat till finansieringen av vår privatköpta Model S. För övrigt finns det stora skillnader på Porsche 996. Alla turbo och GT2/GT3 har, till skillnad från alla andra modeller, den legendariska Mezgermotorn som Porsche pumpade ut 1000 hk i den GT1 som bl.a. vann Le Mans. Dessa bilar sjunker inte i pris, snarare tvärtom. Men nu är det slut på fossila sportbilar för Tesla är så mycket bättre. 8-)
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

Kriper skrev:
För övrigt finns det stora skillnader på Porsche 996.
Visst är det så, men min spaning är att även vanliga 996 C2 nu vänt lite uppåt. Innan var det "lätt" att hitta exemplar vid 150-200k. Nu ligger tom de som gått över 10k mil en bit över 200k.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

Jag kom just på att jag glömt en aspekt till excel-arket som några kanske sitter och filar på nu. Vi pratar ju ofta om supermiljöbils-premie här.

Det här fantastiska landet har en supersportbils-premie också, och det är årligen. Jag får ca 25.000 om året för att jag kör Ferrari 458, direkt av staten.

http://shorl.com/prudygrigravufri
Bogge
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 jul 2016 09:57

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Bogge »

dstr skrev:

YOLO!
Kan inte annat än hålla med!

Köpte en Ferrari F430 sen-hösten 2014 för 625’.
För ett 1,5 år sen tänkte jag, det räcker med en bil, så bort med bruksbil och Ferrarin för en P100D.

Teslan kom i början av 2017 men Ferrarin hann jag aldrig lägga ut på annons.
Sen föll ögonen på en Huracan, bytte då in Ferrarin och fick 700’ för den.

Nu har jag två bilar, YOLO
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Skriv svar