Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

danni skrev:
Jag är förvånad att ingen nämnt Tesla Roadster här i tråden ännu :) De lär ju kunna bli ganska eftertraktade om Teslas planer går vägen och de blir en av de större biltillverkarna.
Nej, inte om dom blir en av de större.

Jämför tex Alfa och Ferrari eller till viss del VW och Porsche.

Bästa utvecklingen för gamla roadstern vore om Model 3 fått en prestanda på 0-100 på 10sek och att produktionsvolymerna planar ut nu. Nya roadstern behövs dock.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Kriper »

Det har nämts i tråden tidigare att de bilar som var en ouppnålig dröm vid 18 års ålder är de bilar som stiger i värde med tiden. Plötsligt blir det möjligt när artonåringen växer upp och i femtioårsåldern med utflugna barn och hyfsad ekonomi vill förverkliga sin tonårsdröm. Tricket i det läget är att vara lite före dessa medelålders drömmare, för när köparna vid en viss tidpunkt är fler än utbudet av en viss bilmodell, sticker priserna i höjden. När en eftertraktad bilmodell är ny är det ofta kö av kapitalstarka köpare som ibland får vänta på att just deras bil ska tillverkar och levereras. När bilen sedan är sisådär 15-20 år gammal är den plötsligt varken ny, modern eller särskilt het längre samtidigt som den ännu inte uppnåt klassikerstatus. Där ska man slå till! Till exempel finns det ingen Ferrarimodell som inte vi en viss tidpunkt vänt upp i pris. Jag köpte min Ferrari 348 tb 1990 för 250 000 för några år sedan och den fördubblade sitt värde på tre år. Tur, tajming och lite koll har hjälpt mig vid flera tillfällen, bland annat till finansieringen av vår privatköpta Model S. För övrigt finns det stora skillnader på Porsche 996. Alla turbo och GT2/GT3 har, till skillnad från alla andra modeller, den legendariska Mezgermotorn som Porsche pumpade ut 1000 hk i den GT1 som bl.a. vann Le Mans. Dessa bilar sjunker inte i pris, snarare tvärtom. Men nu är det slut på fossila sportbilar för Tesla är så mycket bättre. 8-)
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

Kriper skrev:
För övrigt finns det stora skillnader på Porsche 996.
Visst är det så, men min spaning är att även vanliga 996 C2 nu vänt lite uppåt. Innan var det "lätt" att hitta exemplar vid 150-200k. Nu ligger tom de som gått över 10k mil en bit över 200k.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

Jag kom just på att jag glömt en aspekt till excel-arket som några kanske sitter och filar på nu. Vi pratar ju ofta om supermiljöbils-premie här.

Det här fantastiska landet har en supersportbils-premie också, och det är årligen. Jag får ca 25.000 om året för att jag kör Ferrari 458, direkt av staten.

http://shorl.com/prudygrigravufri
Bogge
Inlägg: 86
Blev medlem: 03 jul 2016 09:57

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Bogge »

dstr skrev:

YOLO!
Kan inte annat än hålla med!

Köpte en Ferrari F430 sen-hösten 2014 för 625’.
För ett 1,5 år sen tänkte jag, det räcker med en bil, så bort med bruksbil och Ferrarin för en P100D.

Teslan kom i början av 2017 men Ferrarin hann jag aldrig lägga ut på annons.
Sen föll ögonen på en Huracan, bytte då in Ferrarin och fick 700’ för den.

Nu har jag två bilar, YOLO
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Bjelke »

Min gamla favvo, F40, hur ligger den till?
(Fast din dstr är ju sanslöst brutal och har petat ner
"alla" andra till jumbo-plats :lol: )
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
Min gamla favvo, F40, hur ligger den till?
(Fast din dstr är ju sanslöst brutal och har petat ner
"alla" andra till jumbo-plats :lol: )
F40 hade varit en bra investering, om man kunnat köpa en sådan. Det var en sådan modell som Ferrari valde ut köparna till, precis som de första modellerna av 488 GTO nu.

Men - den duger bara som investering. Hopplös att hålla igång mekanisk, hopplös att köra och rätt "uckig" inredning.

Lite som Testarossan. Jag var galet nära att byta till mig en sådan runt 2002. 400k var den till salu för. Som investering så ångrar jag djupt att jag inte gjorde det. Då var jag dock på jakt efter en bil att KÖRA, 1000-1500mil/året. När jag googlade servicekostnaden, 120k var 3000:e mil, så var jag inte lika sugen längre. Utöver det så ska bilen ha ordinarie servicar årligen. Milkostnaden blev löjlig, så jag avstod.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

Satt just och slösurfade på blocket och letade efter något lämpligt objekt att bygga en "Ken Block Bil" på. En kandidat kunde varit en RS2 coupe. Det fanns inga sådana till salu, men väl några kombis för över 300k. Jag har starkt för mig att dom var nere runt hundringen för 15 år sedan.
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av benke_berguv »

Rs2 fanns väl bara som kombi eller minns jag fel?
S2 däremot fanns som kombi, sedan och coupe
//Benke


Skickat från min iPhone med Tapatalk
benke_berguv
Inlägg: 138
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av benke_berguv »

Och ja, de var neråt hundringen runt millenniet och nåt år efter har jag med för mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

benke_berguv skrev:
Rs2 fanns väl bara som kombi eller minns jag fel?
S2 däremot fanns som kombi, sedan och coupe
//Benke
Nej, det stämmer nog att det inte fanns några äkta. S2 med RS2-motor är väl mer vad jag tänkte isåfall. :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av danni »

En bil som varit en halvhyfsad investering för de som köpte dem för längesen är ju annars Ferrari 250 GTO :mrgreen:
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Lars P
Teslaägare
Inlägg: 40
Blev medlem: 01 okt 2017 20:54

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Lars P »

Jag har en Honda NSX -90. En modell som mer än dubblat sitt värde på några år.
Verdi

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Verdi »

Gäller ju att hitta nån slags sweetspot mellan värdestegring och användbarhet. Jag vill ha nåt som håller värdet och som tål att användas. Funderar på om en M3 E93 med V8:an skulle vara en bra kompromiss? Håller mig helst i gärdsgårdsserierna under 500 000:-. :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

Verdi skrev:
Gäller ju att hitta nån slags sweetspot mellan värdestegring och användbarhet. Jag vill ha nåt som håller värdet och som tål att användas. Funderar på om en M3 E93 med V8:an skulle vara en bra kompromiss? Håller mig helst i gärdsgårdsserierna under 500 000:-. :)
Jag har svårt att se att en M3 skulle hålla sig i värde - dom tappar väl stadigt runt 50k/år?

Om du inte tänkt smiska 20 varv på raken på bana, utan bara några enstaka och kyla ordentligt emellan - samt njuta på landsvägarna, så skulle jag föreslå denna: https://www.blocket.se/stockholm/Ferrar ... 3.htm?aw=1

Runt 500k så är Audi R8 en kul bil - kanske inte helsäker som investering, men iaf bättre än M3an.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Haglund »

Verdi skrev:
Gäller ju att hitta nån slags sweetspot mellan värdestegring och användbarhet. Jag vill ha nåt som håller värdet och som tål att användas. Funderar på om en M3 E93 med V8:an skulle vara en bra kompromiss? Håller mig helst i gärdsgårdsserierna under 500 000:-. :)
Gissar att det är för tidigt för E92:an ännu. E46 är dock rätt just nu. Hitta en 100% original för 150-200k och se den stiga med 10%/år under överskådlig framtid. Om 5-8 år kan E92:an vara rätt dock.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av 12man »

Så ni kan gråta med mig....hade möjligheten att köpa en 300sl -55, år 1973för 23ksek, behövde låna 7ksek men farsan vägrade

Felår 1973 var det
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Verdi »

Haglund skrev:
Verdi skrev:
Gäller ju att hitta nån slags sweetspot mellan värdestegring och användbarhet. Jag vill ha nåt som håller värdet och som tål att användas. Funderar på om en M3 E93 med V8:an skulle vara en bra kompromiss? Håller mig helst i gärdsgårdsserierna under 500 000:-. :)
Gissar att det är för tidigt för E92:an ännu. E46 är dock rätt just nu. Hitta en 100% original för 150-200k och se den stiga med 10%/år under överskådlig framtid. Om 5-8 år kan E92:an vara rätt dock.
E46:an är ju ren rejält gammal bil vid det här laget. Känns inte så kul heller. Nä, det är nog inget för mig detta. :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Hur står sig en Mercedes AMG 65 i pris?

De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.

Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
mercedes-amg-sl-65.jpg
Verdi

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Verdi »

Off Grid Byggaren skrev:
Hur står sig en Mercedes AMG 65 i pris?

De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.

Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
mercedes-amg-sl-65.jpg
Säg det. Cabbar har ju ett lite annat värde. En vanlig icke-sportbils-cabb håller ju värdet betydligt bättre än en vanlig sedan. Däremot _tror_ jag att det omvända gäller sportbilar. En sportbils-cabb är ju alltid tyngre, långsammare och sämre på alla sätt jämfört med en täckt sportbil. Fast nån som vet mer kanske kan chippa in lite kunskap? :)

Jag misstänker att det beror på att en cabb vill man inte köra så himla fort. Det är mer en glidare och då behövs inte så mycket motor. Fast visst finns det en marknad hos de som vill göra både och. Rätt kärra är ju som ett Kinder-ägg. Tre saker i en förpackning. Bruksbil, glidarbil och sportbil i ett! :)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

Off Grid Byggaren skrev:
Hur står sig en Mercedes AMG 65 i pris?

De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.

Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
Min spaning är att AMG (utom a-klassen och GTS) tappar 100k/år första 5-7 åren. Även när dom planar ut så fortsätter dom stadigt neråt. Du får en SL 500 för långt under 200k och en 600 för 400k, iofs inte AMG, men minskningen är densamma. Äldre bilar i den kategorin är dyra att hålla igång.

Jag har inte märkt att cabbar håller sig bättre.
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare
Inlägg: 434
Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
Ort: Trosa/Kista

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Mistafrizz »

dstr skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Hur står sig en Mercedes AMG 65 i pris?

De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.

Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
Min spaning är att AMG (utom a-klassen och GTS) tappar 100k/år första 5-7 åren. Även när dom planar ut så fortsätter dom stadigt neråt. Du får en SL 500 för långt under 200k och en 600 för 400k, iofs inte AMG, men minskningen är densamma. Äldre bilar i den kategorin är dyra att hålla igång.

Jag har inte märkt att cabbar håller sig bättre.
SLS 63 AMG dippade nästa direkt vid försäljningsstart och fanns ett tag att finna för under miljonen. Nu ligger dom på ca 2 miljoner 5 år senare.

Jag gjorde 65k på min 430, men har även tappat på en 997 Turbo - sen hände något och alla sportbilar stack uppåt.

Men är bara back ca 100k på mina senaste 43 bilar så det får anses godkänt.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av dstr »

Mistafrizz skrev:
SLS 63 AMG dippade nästa direkt vid försäljningsstart och fanns ett tag att finna för under miljonen. Nu ligger dom på ca 2 miljoner 5 år senare.
Till mitt "försvar" så faller SLS under kategorin GTS i mina ögon. :)

Och jo, en sådan skulle man haft...
Verdi

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Verdi »

Tror mycket kommer sjunka nu. Bostadspriserna är på nedgång och nu verkar det skaka ordentligt på börsen också. Vore konstigt om det inte påverkade även sportbilspriserna.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2258
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag är lite sugen på just en cabriolet. Och det skulle vara kul om den håller värdet, eller ännu hellre stiger i värde förstås.

Men det verkar svårt att hitta just den bilmodellen.

Eftersom det handlar om några hundra mils körning per år så vore ju en mullrande V8 eller V12 lite kul ändå.

Jag har varit på en hel del entusiastbils träffar, generellt är det ett och samma problem med alla lite äldre bilar - rosten.

Då borde ju aluminiumkaross eller helgalvaniserad kaross vara det lämpligaste valet om bilen ska behållas länge.

Det bör även finnas serviceverkstad med bra tekniker tillgänglig för det märket.

Har ni några roliga tips i prisklassen upp till 750 000:- ?
Skriv svar