Nej, det stämmer nog att det inte fanns några äkta. S2 med RS2-motor är väl mer vad jag tänkte isåfall.benke_berguv skrev:Rs2 fanns väl bara som kombi eller minns jag fel?
S2 däremot fanns som kombi, sedan och coupe
//Benke
Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Moderator: Redaktion
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7259
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
En bil som varit en halvhyfsad investering för de som köpte dem för längesen är ju annars Ferrari 250 GTO
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Jag har en Honda NSX -90. En modell som mer än dubblat sitt värde på några år.
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Gäller ju att hitta nån slags sweetspot mellan värdestegring och användbarhet. Jag vill ha nåt som håller värdet och som tål att användas. Funderar på om en M3 E93 med V8:an skulle vara en bra kompromiss? Håller mig helst i gärdsgårdsserierna under 500 000:-.
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Jag har svårt att se att en M3 skulle hålla sig i värde - dom tappar väl stadigt runt 50k/år?Verdi skrev:Gäller ju att hitta nån slags sweetspot mellan värdestegring och användbarhet. Jag vill ha nåt som håller värdet och som tål att användas. Funderar på om en M3 E93 med V8:an skulle vara en bra kompromiss? Håller mig helst i gärdsgårdsserierna under 500 000:-.
Om du inte tänkt smiska 20 varv på raken på bana, utan bara några enstaka och kyla ordentligt emellan - samt njuta på landsvägarna, så skulle jag föreslå denna: https://www.blocket.se/stockholm/Ferrar ... 3.htm?aw=1
Runt 500k så är Audi R8 en kul bil - kanske inte helsäker som investering, men iaf bättre än M3an.
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Gissar att det är för tidigt för E92:an ännu. E46 är dock rätt just nu. Hitta en 100% original för 150-200k och se den stiga med 10%/år under överskådlig framtid. Om 5-8 år kan E92:an vara rätt dock.Verdi skrev:Gäller ju att hitta nån slags sweetspot mellan värdestegring och användbarhet. Jag vill ha nåt som håller värdet och som tål att användas. Funderar på om en M3 E93 med V8:an skulle vara en bra kompromiss? Håller mig helst i gärdsgårdsserierna under 500 000:-.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Så ni kan gråta med mig....hade möjligheten att köpa en 300sl -55, år 1973för 23ksek, behövde låna 7ksek men farsan vägrade
Felår 1973 var det
Felår 1973 var det
ms 76132 "Eleamore"
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
E46:an är ju ren rejält gammal bil vid det här laget. Känns inte så kul heller. Nä, det är nog inget för mig detta.Haglund skrev:Gissar att det är för tidigt för E92:an ännu. E46 är dock rätt just nu. Hitta en 100% original för 150-200k och se den stiga med 10%/år under överskådlig framtid. Om 5-8 år kan E92:an vara rätt dock.Verdi skrev:Gäller ju att hitta nån slags sweetspot mellan värdestegring och användbarhet. Jag vill ha nåt som håller värdet och som tål att användas. Funderar på om en M3 E93 med V8:an skulle vara en bra kompromiss? Håller mig helst i gärdsgårdsserierna under 500 000:-.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Hur står sig en Mercedes AMG 65 i pris?
De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.
Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.
Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Säg det. Cabbar har ju ett lite annat värde. En vanlig icke-sportbils-cabb håller ju värdet betydligt bättre än en vanlig sedan. Däremot _tror_ jag att det omvända gäller sportbilar. En sportbils-cabb är ju alltid tyngre, långsammare och sämre på alla sätt jämfört med en täckt sportbil. Fast nån som vet mer kanske kan chippa in lite kunskap?Off Grid Byggaren skrev:Hur står sig en Mercedes AMG 65 i pris?
De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.
Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
Jag misstänker att det beror på att en cabb vill man inte köra så himla fort. Det är mer en glidare och då behövs inte så mycket motor. Fast visst finns det en marknad hos de som vill göra både och. Rätt kärra är ju som ett Kinder-ägg. Tre saker i en förpackning. Bruksbil, glidarbil och sportbil i ett!
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Min spaning är att AMG (utom a-klassen och GTS) tappar 100k/år första 5-7 åren. Även när dom planar ut så fortsätter dom stadigt neråt. Du får en SL 500 för långt under 200k och en 600 för 400k, iofs inte AMG, men minskningen är densamma. Äldre bilar i den kategorin är dyra att hålla igång.Off Grid Byggaren skrev:Hur står sig en Mercedes AMG 65 i pris?
De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.
Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
Jag har inte märkt att cabbar håller sig bättre.
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
SLS 63 AMG dippade nästa direkt vid försäljningsstart och fanns ett tag att finna för under miljonen. Nu ligger dom på ca 2 miljoner 5 år senare.dstr skrev:Min spaning är att AMG (utom a-klassen och GTS) tappar 100k/år första 5-7 åren. Även när dom planar ut så fortsätter dom stadigt neråt. Du får en SL 500 för långt under 200k och en 600 för 400k, iofs inte AMG, men minskningen är densamma. Äldre bilar i den kategorin är dyra att hålla igång.Off Grid Byggaren skrev:Hur står sig en Mercedes AMG 65 i pris?
De har ju en hysterisk fosilmotor med V12:a under huven, nypris är väl runt 2 500 000 och det finns begagnade från 600 000:- idag.
Är det bättre värde på cabbar eller sportbilar med täckt kaross?
Jag har inte märkt att cabbar håller sig bättre.
Jag gjorde 65k på min 430, men har även tappat på en 997 Turbo - sen hände något och alla sportbilar stack uppåt.
Men är bara back ca 100k på mina senaste 43 bilar så det får anses godkänt.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Till mitt "försvar" så faller SLS under kategorin GTS i mina ögon.Mistafrizz skrev:SLS 63 AMG dippade nästa direkt vid försäljningsstart och fanns ett tag att finna för under miljonen. Nu ligger dom på ca 2 miljoner 5 år senare.
Och jo, en sådan skulle man haft...
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Tror mycket kommer sjunka nu. Bostadspriserna är på nedgång och nu verkar det skaka ordentligt på börsen också. Vore konstigt om det inte påverkade även sportbilspriserna.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2258
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Jag är lite sugen på just en cabriolet. Och det skulle vara kul om den håller värdet, eller ännu hellre stiger i värde förstås.
Men det verkar svårt att hitta just den bilmodellen.
Eftersom det handlar om några hundra mils körning per år så vore ju en mullrande V8 eller V12 lite kul ändå.
Jag har varit på en hel del entusiastbils träffar, generellt är det ett och samma problem med alla lite äldre bilar - rosten.
Då borde ju aluminiumkaross eller helgalvaniserad kaross vara det lämpligaste valet om bilen ska behållas länge.
Det bör även finnas serviceverkstad med bra tekniker tillgänglig för det märket.
Har ni några roliga tips i prisklassen upp till 750 000:- ?
Men det verkar svårt att hitta just den bilmodellen.
Eftersom det handlar om några hundra mils körning per år så vore ju en mullrande V8 eller V12 lite kul ändå.
Jag har varit på en hel del entusiastbils träffar, generellt är det ett och samma problem med alla lite äldre bilar - rosten.
Då borde ju aluminiumkaross eller helgalvaniserad kaross vara det lämpligaste valet om bilen ska behållas länge.
Det bör även finnas serviceverkstad med bra tekniker tillgänglig för det märket.
Har ni några roliga tips i prisklassen upp till 750 000:- ?
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Så tror ni roadsters värde ökat senaste dygnet?
Det är barnslikt men mitt begär efter en ökade. Vem vill inte identifiera sig som astronaut?
Det är barnslikt men mitt begär efter en ökade. Vem vill inte identifiera sig som astronaut?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19529
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Man kan ju lugnt säga att Tesla fått en jäkla massa "gratis" uppmärksamhet iaf (och speciellt roadstern såklart).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Att investera i sportbilar - hur och vad det kostar
Tillgång och efterfrågan. För varje Roadster som skickas ut i rymden så blir det en mindre kvar på jorden. Såklart att priserna går upp!
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23