Självkörande tåg

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Självkörande tåg

Inlägg av Jojo »

Bra artikel idag, Tibor! Kan bara hålla med. Dock ligger Jönköping ej på Stockholm-Malmö-stambanan och inte Stockholm-Göteborg heller, utan vill Du ta Dig till Smålands Jerusalem måste Du byta antingen i Nässjö eller Skövde. Ytterligare ett argument för autonoma tåg/vagnar, faktiskt. Om man nu råkar bo där...
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Självkörande tåg

Inlägg av mati »

Tekniskt väldigt spännande. Men vad ska hända med alla Tesla-ägande lokförare som hänger här? De blir troligen så glada om de blir av med sina jobb.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Självkörande tåg

Inlägg av Yxel »

Inte det minsta orolig för mitt jobb de närmaste 40 åren :)
Järnvägen har så sjukt många hål att lägga sina pengar i att automatisering hamnar långt bak i prioriteringsordningen. Helt enkelt inte ekonomiskt försvarbarbar med de enorma investeringar som ändå krävs.
Isåfall tror jag flyget blir automatiserat tidigare.
Multicoat Red Model X P100D
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Självkörande tåg

Inlägg av Zoidberg »

Håller med Yxel. Det är dessutom så oerhört trögrott att en dimmerfunktion tar år att implementera i instrumentbelysningen på loken. Okej, det är ett extremt exempel.. men jag är inte speciellt orolig för automatisering kommande 10 åren.
Troligtvis inte kommande 30 heller.

Automatiska tåg behöver nog dessutom ett vakande öga dom också.
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Självkörande tåg

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Tekniskt väldigt spännande. Men vad ska hända med alla Tesla-ägande lokförare som hänger här? De blir troligen så glada om de blir av med sina jobb.
Inte många som blir glada av att bli av med sina jobb, men tydligen lokförare :lol: ;P
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare
Inlägg: 412
Blev medlem: 06 sep 2016 13:54
Ort: Helsingborg

Re: Självkörande tåg

Inlägg av DSV »

Utgör verkligen lokföraren en så stor del av kostnaden? har sett siffror på att ett x2000 ligger på storleksordningen 100miljoner i inköp.
Håller med om att tåg borde vara betydligt enklare att automatisera än vägtrafik men vet inte riktigt om jag ser korta tåg som ett givet alternativ. Oberoende hur står del av totalkostnaden som utgörs av personal så borde det vara betydligt effektivare att hänga på en extra vagn än att ha en separat enhet med egen drivning, både ur kostnads och energisynpunkt.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Självkörande tåg

Inlägg av zyax »

Klart att tågföraren kommer försvinna snart. Inte för att de klarar det som det är, men när konkurrensen av "transport as a service" gör att det blir otroligt mycket billigare att åka något annat än tåg så måste man hitta sätt att kapa kostnaden.
Själv hoppas jag mer på att flyget elektrifieras snarast så att man kan välja ett långväga transportsätt som är bra på alla sätt där folk inte kan hoppa framför och skapa signalfel...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Självkörande tåg

Inlägg av StefL »

Jag är faktiskt en aning skeptisk till Tibors vision i dagens artikel - främst på grund av just den begränsning som finns med rälsburna system som innebär att omkörningar inte kan genomföras var- och närsomhelst. Att ha massor av enskilda vagnar rullande omkring kors och tvärs på rälsen är nog en större logistisk utmaning än att bara låta någon form av AI-system sköta planläggningen. Och poängen med att låta ett tåg rulla Stockholm-Malmö med ett antal stopp längs vägen är ju även att vissa ska hela vägen medan andra ska åka (olika) delar av sträckan.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Självkörande tåg

Inlägg av Surfaren »

Ge oss Maglev för helsike.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Självkörande tåg

Inlägg av bonath »

Håller med Yxel och Zoidberg.
Jag har kört tåg 37 år och något stelbentare än järnvägen finns knappast.
Man vill byta till en annan knapp för att öppna dörrarna på pendlarna i Sthlm. Tar några månader sa den nybakade utredaren.
Flera år senare är det inte ens påbörjat...

Tibor skriver om GPS-system. GPS är HELT förbjudet inom järnvägen pga alldeles för osäker positionering.
Den kan t.ex inte avgöra vilket spår du är på vid dubbelspår. Höger eller vänsterspår? Viktigt...
Sen är det rätt mycket tunnlar i vårt land, hallandsåsen, citytunneln osv. Omöjligt med GPS.

Stanna om det är något på spåret? Med bromssträckor på ca 1km är det en total omöjlighet.
Personligen har jag kört på över femtio älgar, hjortar, rådjur osv. Bromsslangar lossnar, kopplen får kortslutning och tåget stannar. Vem ska gå ut och...
Nån som hört talas om snö? Undrar hur många växlar jag sopat och handvevat under mina 37 år...

Systemet som järnvägen inom EU satsar på heter ERTMS. Inga signaler, tågen styrs via radiolänk från GSM-r systemet.
Provas på Bottniabanan bl.a.
https://www.trafikverket.se/for-dig-i-b ... met-ERTMS/

Den nya fordonsutrustningen till ERTMS heter ETCS och det är otroligt dyrt att bygga om gamla fordon. Nya måste ha denna utrustning och tro mig, den är krånglig.
Uppstart av den gamla ATCn tar några sekunder med två knapptryck. ETCS uppstart behöver ungefär fyrtio (40) knapptryck. (X60B)
När man får fel på denna måste man återställa och återstarta manuellt och det tar tiiiiid.

Som sagt, det blir inga självkörande tåg på många, många år.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Självkörande tåg

Inlägg av kler »

Det är bara att se på hur stor del av biljettpriset som går till lokföraren.
Antagligen decimaler av promillen.

Så det ekonomiska incitamentet att ersätta lokföraren är nog väldigt lågt (och komplexiteten antagligen högre än vad man skulle gissa).

Det är skillnad med taxi (vägburna transporter generellt) där föraren är en stor del av kostnaden.
Där finns det ekonomiska incitament att ersätta föraren.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
vigge50
Inlägg: 7461
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Självkörande tåg

Inlägg av vigge50 »

Nu vet jag att vi har några lokförare här så om jag har fel vilket jag kanske har så lär jag blir rättad men är det inte så att tågbanan är uppbyggd i sektioner som endast ett tåg kan vara på åt gången. Under min utbildning läste jag om logistik och hade en föreläsning om järnväg där jag fick reda på att järnvägen var uppdelad i kilometerlånga sektioner och pga begränsningar rent tekniskt eller med strömförsörjningen kan endast ett tåg vara på samma sektion samtidigt? Om detta stämmer och sektionerna är mellan en och fem mil(?) så skulle ensamma vagnar leda till en ofantligt minskad kapacitet på järnvägarna. Nu kan man ju utöka antalet sektioner och förkorta dessa men det skulle kräva ganska stora kostnader och några 100 meter mellan vagnarna lär vi inte få.

Ni som är lokförare, är jag helt ute och cyklar eller är jag nära sanningen?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Självkörande tåg

Inlägg av bylund »

Det nya signalsystemet som byggs har förvisso stöd för rullande sektioner (blocksträckor?), så i teorin skulle det väl kunna programmeras så att vagnarna ligger så tätt som deras bromsförmåga medger.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Självkörande tåg

Inlägg av Yxel »

Du har delvis rätt. System H (Hinderfrihet med fjärrstyrning av alla växlar) baseras på något som kallas hinderfrihetsspårledning.
Signaler delar upp banan i olika ”block” såkallade blocksträckor där, om man kortsluter rälerna (rälsen) gör att signalen till den blocksträckan automatiskt går om till stopp.
Blocksignalerna sitter på ca 1-3 km avstånd ute på linjen. Så ja, en massa ensamma vagnar som är ute och rullar skulle inte fungera så bra med nuvarande teknik.
Ca 70-80% av Sveriges järnväg är system H.
Multicoat Red Model X P100D
Skriv svar