Finns det någon europeisk version av Quick220

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av macksie »

Hej.

För den amerikanska marknaden finns denna.
https://www.quick220.com

Dvs en box som kombinerar två uttag under förutsättning att de sitter på olika faser, kombinerar ihop de för att göra 240V av 120V.

Finns något liknande för svenska/europeiska marknaden. Tvåfas eller trefas lösning.
Rent teoretiskt kan man ju skruva ihop en egen ej godkänd variant som kommer fungera bara man mäter innan så att uttagen är vända åt rätt håll. Men det är ju uppenbara säkerhetsrisker och med 100% sannolikhet ej godkänt, då potentiellt pinnarna kan bli strömförande.

Eller andra förslag på hur man kan kombinera mer än ett uttag för högre laddeffekt.
MYP
X90d
Grantroll
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 aug 2017 13:14
Ort: Umeå

Re: Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av Grantroll »

3-fas-uttag_grande.jpg
Förvisso rätt så avancerade saker, men verkar ju baseras på det faktum att USA kör 120 V

Men denna är ju både billig och laglig:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av Svenssons »

Tror knappast det. Dels är det nog väldigt svårt att få till något godkänt och dels är användningsområdet väldigt smalt.

Finns väl i princip inget som drivs på dubbla spänningen enfas i Europa. Att få ut flera faser finns det ju lösning på:

https://www.elbutik.se/product.html/vag ... ry_id=2136

Någon annan lösning med dubbla schuko för att få tvåfas lär inte gå att få godkänt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av 12man »

Kort svar, troligen inte,
USA har ofta 240v med mittuttag, dvs 120v med 180grader emellan, därför funkar denna låda ok,
Sen har de 10+ uttag special Nema xx-yy, med bajonett fäste etc etc
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av macksie »

Tack för svar, grantroll och Svenssons.
Tack 12man för utbildning, visste inte att de körde med bara två faser i USA, och ja, då fattar jag nog bättre varför liknande i Europa blir mycket mer tekniskt komplicerat.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av mans71 »

Model S P85DL+
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av macksie »

@ mans71, precis vad jag var ute efter, men jädrar vad dyr. Man får ju 2 wall connector's med pengar över för samma peng
MYP
X90d
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av Svenssons »

macksie skrev:
@ mans71, precis vad jag var ute efter, men jädrar vad dyr. Man får ju 2 wall connector's med pengar över för samma peng
Varför välja en tvåfasladdare för mer pengar än en trefasladdare? Den är inte bara dyrare än WallConnector, den är dyrare än flertalet andra trefasladdare och jag förstår inte vitsen med att bara ladda från två faser när kostnaden för installation med stor sannolikhet är i princip identisk med tre faser.

Edit: Ser att den laddaren gör om tvåfas till enfas med högre strömstyrka (lägre total effekt eftersom en hel del går åt i energiförlust). detta kan vara bra för bilar som endast kan ladda med en fas där man då kan fördela effekten på två faser. För alla andra bilar är det dock kostsam och kanske även långsammare laddning. För t.ex. en europeisk Model S/X med enkelladdare så blir det ju långsammare laddning än med en trefas laddare med endast två faser inkopplade.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av macksie »

@Svenssons. Tack för svar.

När jag ställde frågan visste jag inte att den var så dyr, visste inte ens att den fanns.

Poängen.
För mig skulle den ha två poänger.
1. Ladda hemma till dess jag fått fram ett trefasuttag monterat vid parkeringen.
2. Ladda vid fjällstugan där vi har parkering med motorvärmaruttag begränsat till 6A, men kan få koppla in hos grannen också för att få dubbla effekten
MYP
X90d
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av Svenssons »

macksie skrev:
@Svenssons. Tack för svar.

När jag ställde frågan visste jag inte att den var så dyr, visste inte ens att den fanns.

Poängen.
För mig skulle den ha två poänger.
1. Ladda hemma till dess jag fått fram ett trefasuttag monterat vid parkeringen.
2. Ladda vid fjällstugan där vi har parkering med motorvärmaruttag begränsat till 6A, men kan få koppla in hos grannen också för att få dubbla effekten
Den länkade laddaren kräver ju också CEE trefas-uttag för att du ska kunna ladda på två faser. Ett sådant uttag kostar ett par hundra i material och kanske en timmes jobb för en elektriker men det beror naturligtvis var du vill ha uttaget och hur din anläggning ser ut. För en bil som kan ladda trefas är det helt meningslöst och ineffektivt, för en bil som bara kan ladda enfas (t.ex. Tesla Roadster) så har de lite nytta.

Du kan inte koppla in den till två motorvärmaruttag, någon sådan laglig lösning finns inte mig veterligt och skulle nog bli svårt att få en sådan godkänd.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av macksie »

Då blev det två anledningar till att inte köpa den. På tok för dyr och fungerar inte.... :-)
MYP
X90d
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av apkungen »

Bra for bilar som inte kan ladda trefas. Tror att det är en transformator inbyggd som gör om 400 till 250V och samtidigt ökar strömmen med motsvarande minutes lite förluster. I USA är det lättare att slå ihop två faser då de är 180 grader ifrån varandra och man kan köra mycket på 120 och 240V.

På en tesla kan man istället bara dra fram valfritt antal faser, en två eller tre till ett rött uttag och låta bilen göra resten. I teorin borde man också kunna fixa en adapter med tre enfas uttag i ena änden och ett trefas i andra och sen koppla in sig till valfritt antal faser genom att plugga in en, två eller tre enfas kontakter till uttag som ligger på olika faser. Typ denna fast tvärt om på hane och hona:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/CEE-in ... 000021321/
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 592
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Finns det någon europeisk version av Quick220

Inlägg av macksie »

@apkungen.
Precis. Så tänkte jag också. Och det går absolut på pappret att få att fungera.
Problemet som måste lösas är att om så fort du pluggar in en stickkontakt, är det 50% sannolikhet att en pinne på en av de andra blir strömförande. De har samma nolla men olika fas. Vänder man den fel skickar man 240V i nolledningen
MYP
X90d
Skriv svar