Minea bitcoins! (För hand...)

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Minea bitcoins! (För hand...)

Inlägg av kler »

Det blir lite tufft att hänga med t.ex antminer :)
Det som tar denna man 16 minuter gör en antminer 13,5 miljarder gånger i sekunden.

Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8565
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Minea bitcoins! (För hand...)

Inlägg av Pontus »

Hur mycket är en sådan runda värd? Det går ner med tiden eller hur?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Minea bitcoins! (För hand...)

Inlägg av kler »

När du räknat fram en hash, så har en antminer räknat fram 13000 miljarder hashar.

Så om en antminer räknar fram runt 1 bitcoin ±0.5 på ett år så antar jag att det kommer ta ungefär 13000 miljarder år för en människa att göra detsamma.

Don't quit your day job :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Minea bitcoins! (För hand...)

Inlägg av HelectriC »

Jag är ju säkert bara skitkorkad men vad tillför de beräkningar som kallas mineing? Löser de något problem i världen eller är det bara värdelös kalkylering? Jag har liksom inte fattat bakgrunden till hur bitcoins produceras? Här finns ju många smarta IT-människor som säkert kan förklara för en icke-IT-man :D
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 568
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Minea bitcoins! (För hand...)

Inlägg av Elmil »

Svenska Dagbladet har en artikel om bitcoin idag. Där kan man läsa att EN transaktion kräver 250kWh energi :shock: , och att 2017 förbrukade bitcoinnätverket 42TWh, mer än hela Danmark. Finns kanske något bättre användningsområde för strömmen..?
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Minea bitcoins! (För hand...)

Inlägg av kler »

De beräkningar som utförs gör ingen nytta annat än att räkna fram bitcoins, och också att validera transaktioner av bitcoins.

Disclaimer: Jag är ingen expert, men har lite grundläggande förståelse om hur nätverket fungerar :)

Edit: som svar till Helectric
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Minea bitcoins! (För hand...)

Inlägg av kler »

Elmil skrev:
Svenska Dagbladet har en artikel om bitcoin idag. Där kan man läsa att EN transaktion kräver 250kWh energi :shock: , och att 2017 förbrukade bitcoinnätverket 42TWh, mer än hela Danmark. Finns kanske något bättre användningsområde för strömmen..?
Det beror väl lite på hur man ser på valutan.
Jag kan tänka mig att andra valutor också drar ganska mycket energi, så ser man den som en seriös konkurrent så borde man kanske hellre skrota kronor eller dollar och göra något annat med den energin.

Sen kommer bitcoin-nätverket på sikt dra mindre energi när alla 21 miljoner bitcoins mineats fram. Då kanske det rentutav drar mindre energi än andra valutor (ren spekulation).
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11843
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Minea bitcoins! (För hand...)

Inlägg av HelectriC »

kler skrev:
Elmil skrev:
Svenska Dagbladet har en artikel om bitcoin idag. Där kan man läsa att EN transaktion kräver 250kWh energi :shock: , och att 2017 förbrukade bitcoinnätverket 42TWh, mer än hela Danmark. Finns kanske något bättre användningsområde för strömmen..?
Det beror väl lite på hur man ser på valutan.
Jag kan tänka mig att andra valutor också drar ganska mycket energi, så ser man den som en seriös konkurrent så borde man kanske hellre skrota kronor eller dollar och göra något annat med den energin.

Sen kommer bitcoin-nätverket på sikt dra mindre energi när alla 21 miljoner bitcoins mineats fram. Då kanske det rentutav drar mindre energi än andra valutor (ren spekulation).
Så det finns en gräns för hur mycket som kan produceras? Hur bestämdes det? Jag blir ju faktiskt bara mer konfunderad :? Känns ju inte direkt miljövänligt och produktivt att bara hålla igång datorer utan direkt effekt annat än att en svår matteuppgift blir löst.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Minea bitcoins! (För hand...)

Inlägg av kler »

HelectriC skrev:
kler skrev:
Elmil skrev:
Svenska Dagbladet har en artikel om bitcoin idag. Där kan man läsa att EN transaktion kräver 250kWh energi :shock: , och att 2017 förbrukade bitcoinnätverket 42TWh, mer än hela Danmark. Finns kanske något bättre användningsområde för strömmen..?
Det beror väl lite på hur man ser på valutan.
Jag kan tänka mig att andra valutor också drar ganska mycket energi, så ser man den som en seriös konkurrent så borde man kanske hellre skrota kronor eller dollar och göra något annat med den energin.

Sen kommer bitcoin-nätverket på sikt dra mindre energi när alla 21 miljoner bitcoins mineats fram. Då kanske det rentutav drar mindre energi än andra valutor (ren spekulation).
Så det finns en gräns för hur mycket som kan produceras? Hur bestämdes det? Jag blir ju faktiskt bara mer konfunderad :? Känns ju inte direkt miljövänligt och produktivt att bara hålla igång datorer utan direkt effekt annat än att en svår matteuppgift blir löst.
Det kan max produceras 21 miljoner bitcoin.
I praktiken kommer det aldrig finnas 21 miljoner, eftersom många tappats bort på vägen (trasiga, slängda, bortglömda hårddiskar).

Miljö/energi beror återigen hur man ser på valutan.
Är bitcoin en kortsiktig spekulationsdriven valuta/marknad som kommer att dö snart, ja då kanske det inte är så vettigt att vi som ras plöjer ner massor av Joule för att fördela om värde.
Är bitcoin en långsiktig valuta/marknad, ja då är min gissning att det är mer miljövänligt och framförallt mer demokratiskt än andra valutor, då ingen reglerar den och den har per definition ingen inflation. Den är till sin natur precis som guld, en begränsad resurs.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Minea bitcoins! (För hand...)

Inlägg av Alfred »

Anledningen till att det drar så mycket ström är att det är hård konkurrens om tilldelning från miningen. Det är ett så kallat Red Queen-problem. Ju fler som försöker, desto mer resurser går det åt. Se länk nedan.

https://rationalwiki.org/wiki/Red_Queen%27s_race

Att konkurrensen är hård beror i sin tur på att varje coin blivit så mycket värd. I praktiken innebär miningen att man kan växla energi mot pengar. Förbrukningen kommer alltså stiga så länge det är en vinstaffär, dvs billigare energi/högre pris på Bitcoin = högre förbrukning. Rent tekniskt skulle transaktionerna kunna köras på en ensam smartphone till minimal energiförbrukning om det inte vore för konkurrensen om tilldelning i miningen.

Så att rikta ilskan mot Bitcoin är ungefär som att vara sur på att det finns marknadskrafter. Vill man få ner de miljöskadliga konsekvenserna av Bitcoin är det bättre att koncentrera sig på att fasa ut/höja skatter på fossil energi så att miners ser till att använda förnyelsebar energi istället.

Gör de det ser jag inget problem med att folk lägger energi/beräkningsresurser på mining.

Eller så kan ni köpa SolarCoin där miningen sker genom att installera solceller. :)
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar