Hyundai har börjat svänga innan TS är ens i korsningen .Niklas Z skrev:Företrädesskylten gäller ju bara om trafikljuset är ur funktion. Dessutom ser det ut att sitta en likadan skylt från andra hållet. Det är även en huvudledsskylt på den väg som TS kör in på, vilket är i linje med att det sitter företrädesskyltar både från det håll TS kommer och från det håll den ilskne föraren kommer från. Med andra ord ändrar inte skylten om att lämna företräde på saker och ting i den aktuella situationen.
SÅ svaret från trafikverket är nog relevant.
Högerregel
Moderator: Redaktion
Re: Högerregel
Re: Högerregel
I en vägkorsning gäller följande prioritering för väjningsregler:
1. Polismans anvisningar
2. Trafikljus
3. Gällande vägmärken
4. Högerregeln
Den översta "regeln" som finns i en korsning gäller. Är t.ex. ett trafikljus ur funktion gäller uppsatta vägmärken (i detta fall väjningsplikt).
Varken vägmärken eller högerregeln gäller dock i den här situationen eftersom det finns fungerande trafikljus. Skulle det vara en polis i korsningen gäller dennes anvisningar och inte trafikljuset, vägmärkena eller högerregeln.
nek0:
Att Hyundaien börjat svänga påverkar inte vägmärkets gällande. Hyundaien har dock väjningsplikt mot Teslan enligt svängningsregeln.
Svängningsregelns existerande har diskuterats en del här i tråden, här står det om den i Trafikförordningen kap 3 §24
1. Polismans anvisningar
2. Trafikljus
3. Gällande vägmärken
4. Högerregeln
Den översta "regeln" som finns i en korsning gäller. Är t.ex. ett trafikljus ur funktion gäller uppsatta vägmärken (i detta fall väjningsplikt).
Varken vägmärken eller högerregeln gäller dock i den här situationen eftersom det finns fungerande trafikljus. Skulle det vara en polis i korsningen gäller dennes anvisningar och inte trafikljuset, vägmärkena eller högerregeln.
nek0:
Att Hyundaien börjat svänga påverkar inte vägmärkets gällande. Hyundaien har dock väjningsplikt mot Teslan enligt svängningsregeln.
Svängningsregelns existerande har diskuterats en del här i tråden, här står det om den i Trafikförordningen kap 3 §24
Finns även lite mer förtydligande gällande gående och cyklister längre ner i samma kapitel.En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Högerregel
Utredaren på Transportstyrelsen har nu också sett filmsekvensen och ger följande kompletterande svar:
Bo Göingeberg:
"Transportstyrelsen tar inte ställning då vållandefrågan i enskilda fall utan redovisar vilken lagstiftning som ska tillämpas, vilket jag gjorde i mitt förra svar.
Om jag byter keps och går tillbaka till mina gamla roller som trafiklärare och trafikinspektör kan jag säga följande; Om man skulle se den bifogade filmen som ett läromedel i trafikskola så kan man säga (så som jag uppfattar filmen) att det är ett bra exempel på när två ganska orutinerade förare hamnar på samma plats, och det är ofta grundförutsättningen för att en olycka eller incident ska inträffa. De båda förarna brister i förmåga att samspela och i förmåga att anpassa hastigheten. Den vänstersvängande föraren uppträder alldeles för offensivt och aningslöst. Föraren borde inte kasta sig in i situationen utan borde avvaktat den högersvängande bilens fortsatta färd. Den högersvängande visar inte tydligt vilket körfält denne har valt utan svänger in på den korsande gatan i höger körfält och sneddar sedan ut i vänster, det blir nästan som ett körfältsbyte i svängen. Anledningen till att den vänstersvängande föraren tutar är antagligen att denne uppfattat det som att den högersvängande valt det högra körfältet och blir överraskad när bilen sneddar ut till vänster. Filmen skulle kunna leda till mycket bra diskussioner i elevgruppen om den användes i en trafikskola."
Slutsats: Både TS och Hyundaiföraren borde överväga att ta fler körlektioner.
Bo Göingeberg:
"Transportstyrelsen tar inte ställning då vållandefrågan i enskilda fall utan redovisar vilken lagstiftning som ska tillämpas, vilket jag gjorde i mitt förra svar.
Om jag byter keps och går tillbaka till mina gamla roller som trafiklärare och trafikinspektör kan jag säga följande; Om man skulle se den bifogade filmen som ett läromedel i trafikskola så kan man säga (så som jag uppfattar filmen) att det är ett bra exempel på när två ganska orutinerade förare hamnar på samma plats, och det är ofta grundförutsättningen för att en olycka eller incident ska inträffa. De båda förarna brister i förmåga att samspela och i förmåga att anpassa hastigheten. Den vänstersvängande föraren uppträder alldeles för offensivt och aningslöst. Föraren borde inte kasta sig in i situationen utan borde avvaktat den högersvängande bilens fortsatta färd. Den högersvängande visar inte tydligt vilket körfält denne har valt utan svänger in på den korsande gatan i höger körfält och sneddar sedan ut i vänster, det blir nästan som ett körfältsbyte i svängen. Anledningen till att den vänstersvängande föraren tutar är antagligen att denne uppfattat det som att den högersvängande valt det högra körfältet och blir överraskad när bilen sneddar ut till vänster. Filmen skulle kunna leda till mycket bra diskussioner i elevgruppen om den användes i en trafikskola."
Slutsats: Både TS och Hyundaiföraren borde överväga att ta fler körlektioner.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Högerregel
Verkar vara en förnuftig man denne Bo Göingeberg!mjwahl skrev:Utredaren på Transportstyrelsen har nu också sett filmsekvensen och ger följande kompletterande svar:
Bo Göingeberg:
"Transportstyrelsen tar inte ställning då vållandefrågan i enskilda fall utan redovisar vilken lagstiftning som ska tillämpas, vilket jag gjorde i mitt förra svar.
Om jag byter keps och går tillbaka till mina gamla roller som trafiklärare och trafikinspektör kan jag säga följande; Om man skulle se den bifogade filmen som ett läromedel i trafikskola så kan man säga (så som jag uppfattar filmen) att det är ett bra exempel på när två ganska orutinerade förare hamnar på samma plats, och det är ofta grundförutsättningen för att en olycka eller incident ska inträffa. De båda förarna brister i förmåga att samspela och i förmåga att anpassa hastigheten. Den vänstersvängande föraren uppträder alldeles för offensivt och aningslöst. Föraren borde inte kasta sig in i situationen utan borde avvaktat den högersvängande bilens fortsatta färd. Den högersvängande visar inte tydligt vilket körfält denne har valt utan svänger in på den korsande gatan i höger körfält och sneddar sedan ut i vänster, det blir nästan som ett körfältsbyte i svängen. Anledningen till att den vänstersvängande föraren tutar är antagligen att denne uppfattat det som att den högersvängande valt det högra körfältet och blir överraskad när bilen sneddar ut till vänster. Filmen skulle kunna leda till mycket bra diskussioner i elevgruppen om den användes i en trafikskola."
Slutsats: Både TS och Hyundaiföraren borde överväga att ta fler körlektioner.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Högerregel
All heder åt Bo Göingeberg som också vågar ”byta keps” och faktiskt ge ett relevant och väl underbyggt svar till hur han tolkar situationen utifrån sin erfarenhet och kunskap.
Fick liknande hjälp en gång av en ”Bygglovschef” på en kommun i ett speciellt ärende om strandskyddsdispens. Där han förklarade så man förstod och hur reglerna kring det funkar. Var ovärderligt i den ansökningsprocess som ändå tog närmare 2år innan det var klart.
Fick liknande hjälp en gång av en ”Bygglovschef” på en kommun i ett speciellt ärende om strandskyddsdispens. Där han förklarade så man förstod och hur reglerna kring det funkar. Var ovärderligt i den ansökningsprocess som ändå tog närmare 2år innan det var klart.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil