Högerregel

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Högerregel

Inlägg av rockard »

Här är för övrigt trafikreglerna som TS alltså bryter mot, så slipper vi diskutera vems magkänsla som är bäst:

Trafikförordning (1998:1276)

26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske eller, om fordonet förs på vägrenen, så nära vägens högra kant som möjligt.
Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10282
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Högerregel

Inlägg av Legato »

rockard skrev:
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
Se där, lagstiftaren hade uppenbarligen koll på lämpligt praktiskt förfarande :)
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Högerregel

Inlägg av gellerstam »

rockard skrev:
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
1: Så Teslan gör fel.
2: Men även Hyundai'en som vill in i vänsterfil gör alltså fel?
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Högerregel

Inlägg av rockard »

gellerstam skrev:
rockard skrev:
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
1: Så Teslan gör fel.
2: Men även Hyundai'en som vill in i vänsterfil gör alltså fel?
27 § Om ett fordon som färdas på väg efter en sväng förs in på en körbana som har två eller flera körfält i färdriktningen, skall svängen göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden.
Fordon som från motsatta håll förs in i en vägkorsning och som båda skall svänga till vänster i sin färdriktning får vid möte hållas till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet.

Hyundaien visar väl mest hänsyn genom att välja det körfält som TS inte borde befinna sig i efter genomförd sväng, kan tyckas, men jag vet inte riktigt, känner inte att jag kan stå på mig i det. Allra mest hänsyn visas förstås genom att inte genomföra svängen förrän TS är genom korsningen, men då riskerar man ju att vara i vägen för övrigt trafik. Svårt, tillbaka på magkänsla tyvärr, och där säger min att Hyundaien gör rätt i korsningen, men självklart fel efteråt.
Svart X75D -17
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Högerregel

Inlägg av Limbster »

rockard skrev:
Limbster skrev:
Ja frågan är vad man ska med en korsning till när man inte får svänga i den? När man svänger i en korsning byter man normalt nämligen fil om du missat det? Vi har tydliga bra regler i Sverige men att folk inte pallar lära sig dem och att det inte efterlevs är en annan sak.
Medvetet missförstå för att försöka kamma hem poäng, tänk att det alltid känns lika fräscht. Lycka till med din bilkörning i framtiden, och kör försiktigt.
Ursäkta om jag lät otrevlig. Jag ville belysa att det oftast byts fil när man svänger i en korsning.

Här körs det försiktigt :D Jag är personen som tutar så du stannar upp och slipper bli påkörd av snubben som fipplar med mobilen
nöjd med min Ampera tillsvidare
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Högerregel

Inlägg av Limbster »

rockard skrev:
gellerstam skrev:
rockard skrev:
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
1: Så Teslan gör fel.
2: Men även Hyundai'en som vill in i vänsterfil gör alltså fel?
27 § Om ett fordon som färdas på väg efter en sväng förs in på en körbana som har två eller flera körfält i färdriktningen, skall svängen göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden.
Fordon som från motsatta håll förs in i en vägkorsning och som båda skall svänga till vänster i sin färdriktning får vid möte hållas till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet.

Hyundaien visar väl mest hänsyn genom att välja det körfält som TS inte borde befinna sig i efter genomförd sväng, kan tyckas, men jag vet inte riktigt, känner inte att jag kan stå på mig i det. Allra mest hänsyn visas förstås genom att inte genomföra svängen förrän TS är genom korsningen, men då riskerar man ju att vara i vägen för övrigt trafik. Svårt, tillbaka på magkänsla tyvärr, och där säger min att Hyundaien gör rätt i korsningen, men självklart fel efteråt.
Men Teslan kan ju välja vänster körfält om det lämpar sig bäst för den fortsatta färden (placering ser inte ut att vara helt bra från videon). Hyundai föraren har ju att förhålla sig till svängregeln för mötande trafik och ska på samma sätt som Teslan först och främst välja högerfilen. Det är Hyundai förarens skyldighet att låta mötande trafik svänga färdigt i lugn och ro.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Re: Högerregel

Inlägg av takarlsson »

Förklaring, inte ursäkt, på hur jag upplevde händelsen. Ligger bak några bilar som ska rakt fram, saktar in och har uppmärksamheten efter cyklar/fotgängare och ser inte bilen från vänster förrän den är i höjd med framdörren. Tydligen blev det för stor lucka mellan mej och framförvarande utan att jag uppmärksamma det. Det kommer dröja länge innan det misstaget upprepas. :D

Hade inte hört talas om att vänsterfil var reserverad för vänstersvängande. Inget man lär ut på bilskolorna i Malmö.
Därav frågan på forumet

Följde tipset att fråga transportstyrelsen och fick följande svar:

Fråga:
Har fått erfara att det finns många tolkningar på vilka trafikregler som gäller så jag undrar om ni kan sprida lite ljus?
Trafikljusreglerad fyrkors.
Två bilar kommer från varsitt håll. Den ene svänger vänster, den andre höger.
Vägen de svänger in på har två filer.
Åsikt 1
Den som svänger vänster har företräde till vänster fil och den som svänger höger ska använda höger fil.
Åsikt2
Den som svänger vänster ska lämna företräde och den som svänger höger har ingen restriktion på vilken fil som är valbar.

Svar: Enligt 3 kap. 24 § trafikförordningen (1998:1276) ska en förare som ska svänga i en vägkorsning eller ska lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på ska förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana föraren avser att köra in på. Den vänstersvängande bilföraren bör alltså avvakta med sin sväng om det finns mötande trafik, även om den mötande föraren kanske har tänkt göra högersväng. Skulle en sammanstötning inträffa kan även högerregeln tillämpas till den vänstersvängandes nackdel.
Oftast brukar man komma överens, och den vänstersvängande väljer vänster körfält medan den högersvängande väljer höger körfält, svängen ska ju enligt 3 kap. 27 § TrF göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden men som vänstersvängande ska man vara defensiv med tanke på den sannolikaste skaderegleringen om plåtskador skulle uppstå.


Med vänliga hälsningar

Bo Göingberg

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen


Kommer i framtiden välja högerfil vid högersväng :-)
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Högerregel

Inlägg av lator »

Ja, man kan ju tydligen inte räkna med att en vänstersvängande bil alltid beter sig defensivt... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Högerregel

Inlägg av Surfaren »

lator skrev:
Ja, man kan ju tydligen inte räkna med att en vänstersvängande bil alltid beter sig defensivt... :o
Nej, beteendet från den andra bilen efter den diskuterade svängen kan knappast klassas som defensivt...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Högerregel

Inlägg av LarsL »

Beteendet från den svarta bilen borde rendera i indraget körkort.

Edit: Minst!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Högerregel

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Beteendet från den svarta bilen borde rendera i indraget körkort.

Edit: Minst!
Menar du att du tror att personen har körkort???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
joel80
elbilist
Inlägg: 3062
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Högerregel

Inlägg av joel80 »

Märkligt att så många här tror att den vänstersvängande har rätt!

Smäller det där är all skuld på den som svängt vänster. Självklar får TS välja vänsterfilen när man svänger höger på det viset, speciellt då det ju är den filen som behövs för fortsatt färd.

Svängningsregeln går in här och det som diskuterats om placering till höger efter högersväng gäller placering per körbana.. Inte att man måste välja höger körfält.

På samma sätt som den som svänger vänster måste vänta om mötande ska rakt fram måste den vänta i det här läget.

TS gör inget filbyte utan väljer en av filerna i början på vägen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Högerregel

Inlägg av LarsL »

lator skrev:
LarsL skrev:
Beteendet från den svarta bilen borde rendera i indraget körkort.

Edit: Minst!
Menar du att du tror att personen har körkort???
Nä förmodligen inte... inte ett som hen gjort ett prov innan för att få.
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Högerregel

Inlägg av rockard »

joel80 skrev:
Märkligt att så många här tror att den vänstersvängande har rätt!

Smäller det där är all skuld på den som svängt vänster. Självklar får TS välja vänsterfilen när man svänger höger på det viset, speciellt då det ju är den filen som behövs för fortsatt färd.

Svängningsregeln går in här och det som diskuterats om placering till höger efter högersväng gäller placering per körbana.. Inte att man måste välja höger körfält.

På samma sätt som den som svänger vänster måste vänta om mötande ska rakt fram måste den vänta i det här läget.

TS gör inget filbyte utan väljer en av filerna i början på vägen.
Du verkar ha missförstått vad en körbana är:
"Körbana är den del av en väg där fordonstrafik är tillåten. Körbanan delas in i körfält. Enligt Förordning om vägtrafikdefinitioner (2001:651) är en körbana "En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren"."

Illustreras också snyggt om man googlar begreppet. Vad jag vill ha sagt är att om man väljer vänster körfält ligger man inte till höger på den körbana man kör in på.

Svängningsregeln du hänvisar till verkar vara något trafikskolor kommit överens om att lära ut, eftersom det är pedagogiskt, men verkar inte vara en del av trafikförordningen. Relevanta delar av den har citerats, och transportstyrelsen har uttalat sig, så det känns rätt klart. Hyundaien borde lämnat företräde och skulle ansetts skyldig om olycka skett, men TS borde legat till höger eftersom vänster fil inte lämpade sig bäst med hänsyn till övrig trafik.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Högerregel

Inlägg av Niklas Z »

I trafiken ger inte en trafikants skyldighet att lämna företräde upphov till en annan trafikants rättighet. Hyundaiföraren som svängde vänster var skyldig att lämna företräde, som jag förstår lagtexterna som presenteras. Denne gjorde därmed fel i detta skede (och uppenbarligen även efteråt). Det fritar emellertid inte andra trafikanter från ansvaret att underlätta för övriga i trafiken, vilket i detta fall innebär att hålla till höger efter korsningen (eftersom den första korsningen inte omedelbart följdes av en annan korsning).
Som redan påpekats i tråden har man bara skyldigheter i trafiken, inte rättigheter.
Hade ni kolliderat tror jag att Hyundaiföraren ansetts som vållande av försäkringsbolagen. Möjligen hade det blivit delat vållande, men jag tror mer på första alternativet. Vänstersväng anses (med rätta) som en av de farligare manövrerna i trafiken och därför är praxis att den som gör en vänstersväng har ett särskilt ansvar att iaktta försiktighet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 26 feb 2015 08:36
Ort: Strängnäs

Re: Högerregel

Inlägg av Lembritt »

Jag fick lära mig att man väljer vilket körfält man vill vid högersväng och att man ska visa hänsyn för andra trafikanter.
Jag lägger mig alltid i högerfilen vid högersväng och byter sedan fil om jag ska till vänster senare.

När jag själv svänger vänster är jag alltid defensiv, för man vet aldrig hur den mötande som blinkar höger tänker göra.

Bara jag som noterade hur nära hyundaiföraren körde in framför cyklisterna? :o :shock:
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Högerregel

Inlägg av lator »

Lembritt skrev:
Jag fick lära mig att man väljer vilket körfält man vill vid högersväng och att man ska visa hänsyn för andra trafikanter.
Jag lägger mig alltid i högerfilen vid högersväng och byter sedan fil om jag ska till vänster senare.

När jag själv svänger vänster är jag alltid defensiv, för man vet aldrig hur den mötande som blinkar höger tänker göra.

Bara jag som noterade hur nära hyundaiföraren körde in framför cyklisterna? :o :shock:
Hyundaien framförs ju helt utan respekt och förståelse för övrig trafik hela tiden vilket också resulterar i en utskällning av TS... Kanske vore på sin plats med en anmälan om vårdslöshet i trafik...? Det hade ju blivit resultatet om en polis hade varit inom synhåll.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Högerregel

Inlägg av LarsL »

lator skrev:
Lembritt skrev:
Jag fick lära mig att man väljer vilket körfält man vill vid högersväng och att man ska visa hänsyn för andra trafikanter.
Jag lägger mig alltid i högerfilen vid högersväng och byter sedan fil om jag ska till vänster senare.

När jag själv svänger vänster är jag alltid defensiv, för man vet aldrig hur den mötande som blinkar höger tänker göra.

Bara jag som noterade hur nära hyundaiföraren körde in framför cyklisterna? :o :shock:
Hyundaien framförs ju helt utan respekt och förståelse för övrig trafik hela tiden vilket också resulterar i en utskällning av TS... Kanske vore på sin plats med en anmälan om vårdslöshet i trafik...? Det hade ju blivit resultatet om en polis hade varit inom synhåll.
Håller med om att beteendet efter incidenten borde rendera i något form av straff.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Högerregel

Inlägg av apkungen »

rockard skrev:
Jag fattar inte riktigt vad det är du tycker är konstigt med att han blir arg, du byter ju fil mitt i korsningen? Jag kan inte hänvisa till exakt vilka trafikregler du bryter mot, men om du kör sådär förstår jag inte att du inte gjort fler arga tidigare.
+1 haha

Lika mycket som att hen ska lämna företräde till dig som kommer från höger borde du lämna företräde till hen eftersom du gör ett filbyte. Spontant tycker jag att båda gör ett lika stort fel (eller rätt eftersom ni kör så försiktigt).
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Högerregel

Inlägg av mjwahl »

Instinktivt upplever jag att TS gör fel initialt. Hade nog blivit lite irriterad om jag körde den andra bilen.

Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Högerregel

Inlägg av Limbster »

mjwahl skrev:
Instinktivt upplever jag att TS gör fel initialt. Hade nog blivit lite irriterad om jag körde den andra bilen.

Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Nej.
Läs svaret från transportstyrelsen som TS fått så kan du lära dig vilka regler som gäller.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4180
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Högerregel

Inlägg av nek0 »

Ursäkta sedan när gäller högerregeln på huvudled ?
Hyundain är på huvudleden innan TS kommer in i korsningen .
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Högerregel

Inlägg av Limbster »

Jag klipper in frågan och svaret till Transportstyrelsen som TS föredömligt ordnat, så kanske några fler lär sig vad det är som gäller:

"Har fått erfara att det finns många tolkningar på vilka trafikregler som gäller så jag undrar om ni kan sprida lite ljus?
Trafikljusreglerad fyrkors.
Två bilar kommer från varsitt håll. Den ene svänger vänster, den andre höger.
Vägen de svänger in på har två filer.
Åsikt 1
Den som svänger vänster har företräde till vänster fil och den som svänger höger ska använda höger fil.
Åsikt2
Den som svänger vänster ska lämna företräde och den som svänger höger har ingen restriktion på vilken fil som är valbar.

Svar: Enligt 3 kap. 24 § trafikförordningen (1998:1276) ska en förare som ska svänga i en vägkorsning eller ska lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på ska förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana föraren avser att köra in på. Den vänstersvängande bilföraren bör alltså avvakta med sin sväng om det finns mötande trafik, även om den mötande föraren kanske har tänkt göra högersväng. Skulle en sammanstötning inträffa kan även högerregeln tillämpas till den vänstersvängandes nackdel.
Oftast brukar man komma överens, och den vänstersvängande väljer vänster körfält medan den högersvängande väljer höger körfält, svängen ska ju enligt 3 kap. 27 § TrF göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden men som vänstersvängande ska man vara defensiv med tanke på den sannolikaste skaderegleringen om plåtskador skulle uppstå.


Med vänliga hälsningar

Bo Göingberg

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"
nöjd med min Ampera tillsvidare
STEFLI
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jun 2016 10:20

Re: Högerregel

Inlägg av STEFLI »

Limbster skrev:
mjwahl skrev:
Instinktivt upplever jag att TS gör fel initialt. Hade nog blivit lite irriterad om jag körde den andra bilen.

Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Nej.
Läs svaret från transportstyrelsen som TS fått så kan du lära dig vilka regler som gäller.
Upps!
Håller helt med mjwahl, missade helt lämna företrädeskylten.
Transportstyrelsens svar är inte baserat på aktuell situation, dvs hela scenariot var inte beskrivningen i frågan till TS.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Högerregel

Inlägg av Niklas Z »

Företrädesskylten gäller ju bara om trafikljuset är ur funktion. Dessutom ser det ut att sitta en likadan skylt från andra hållet. Det är även en huvudledsskylt på den väg som TS kör in på, vilket är i linje med att det sitter företrädesskyltar både från det håll TS kommer och från det håll den ilskne föraren kommer från. Med andra ord ändrar inte skylten om att lämna företräde på saker och ting i den aktuella situationen.
SÅ svaret från trafikverket är nog relevant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar