Högerregel
Moderator: Redaktion
Re: Högerregel
Här är för övrigt trafikreglerna som TS alltså bryter mot, så slipper vi diskutera vems magkänsla som är bäst:
Trafikförordning (1998:1276)
26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske eller, om fordonet förs på vägrenen, så nära vägens högra kant som möjligt.
Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
Trafikförordning (1998:1276)
26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.
Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske eller, om fordonet förs på vägrenen, så nära vägens högra kant som möjligt.
Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbana med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt.
En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
Svart X75D -17
Re: Högerregel
Se där, lagstiftaren hade uppenbarligen koll på lämpligt praktiskt förfaranderockard skrev:En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Högerregel
1: Så Teslan gör fel.rockard skrev:En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
2: Men även Hyundai'en som vill in i vänsterfil gör alltså fel?
Tesla Model Y
Re: Högerregel
27 § Om ett fordon som färdas på väg efter en sväng förs in på en körbana som har två eller flera körfält i färdriktningen, skall svängen göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden.gellerstam skrev:1: Så Teslan gör fel.rockard skrev:En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
2: Men även Hyundai'en som vill in i vänsterfil gör alltså fel?
Fordon som från motsatta håll förs in i en vägkorsning och som båda skall svänga till vänster i sin färdriktning får vid möte hållas till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet.
Hyundaien visar väl mest hänsyn genom att välja det körfält som TS inte borde befinna sig i efter genomförd sväng, kan tyckas, men jag vet inte riktigt, känner inte att jag kan stå på mig i det. Allra mest hänsyn visas förstås genom att inte genomföra svängen förrän TS är genom korsningen, men då riskerar man ju att vara i vägen för övrigt trafik. Svårt, tillbaka på magkänsla tyvärr, och där säger min att Hyundaien gör rätt i korsningen, men självklart fel efteråt.
Svart X75D -17
Re: Högerregel
Ursäkta om jag lät otrevlig. Jag ville belysa att det oftast byts fil när man svänger i en korsning.rockard skrev:Medvetet missförstå för att försöka kamma hem poäng, tänk att det alltid känns lika fräscht. Lycka till med din bilkörning i framtiden, och kör försiktigt.Limbster skrev:Ja frågan är vad man ska med en korsning till när man inte får svänga i den? När man svänger i en korsning byter man normalt nämligen fil om du missat det? Vi har tydliga bra regler i Sverige men att folk inte pallar lära sig dem och att det inte efterlevs är en annan sak.
Här körs det försiktigt Jag är personen som tutar så du stannar upp och slipper bli påkörd av snubben som fipplar med mobilen
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Högerregel
Men Teslan kan ju välja vänster körfält om det lämpar sig bäst för den fortsatta färden (placering ser inte ut att vara helt bra från videon). Hyundai föraren har ju att förhålla sig till svängregeln för mötande trafik och ska på samma sätt som Teslan först och främst välja högerfilen. Det är Hyundai förarens skyldighet att låta mötande trafik svänga färdigt i lugn och ro.rockard skrev:27 § Om ett fordon som färdas på väg efter en sväng förs in på en körbana som har två eller flera körfält i färdriktningen, skall svängen göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden.gellerstam skrev:1: Så Teslan gör fel.rockard skrev:En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.
2: Men även Hyundai'en som vill in i vänsterfil gör alltså fel?
Fordon som från motsatta håll förs in i en vägkorsning och som båda skall svänga till vänster i sin färdriktning får vid möte hållas till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet.
Hyundaien visar väl mest hänsyn genom att välja det körfält som TS inte borde befinna sig i efter genomförd sväng, kan tyckas, men jag vet inte riktigt, känner inte att jag kan stå på mig i det. Allra mest hänsyn visas förstås genom att inte genomföra svängen förrän TS är genom korsningen, men då riskerar man ju att vara i vägen för övrigt trafik. Svårt, tillbaka på magkänsla tyvärr, och där säger min att Hyundaien gör rätt i korsningen, men självklart fel efteråt.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- takarlsson
- Teslaägare
- Inlägg: 99
- Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
- Ort: Malmö
Re: Högerregel
Förklaring, inte ursäkt, på hur jag upplevde händelsen. Ligger bak några bilar som ska rakt fram, saktar in och har uppmärksamheten efter cyklar/fotgängare och ser inte bilen från vänster förrän den är i höjd med framdörren. Tydligen blev det för stor lucka mellan mej och framförvarande utan att jag uppmärksamma det. Det kommer dröja länge innan det misstaget upprepas.
Hade inte hört talas om att vänsterfil var reserverad för vänstersvängande. Inget man lär ut på bilskolorna i Malmö.
Därav frågan på forumet
Följde tipset att fråga transportstyrelsen och fick följande svar:
Fråga:
Har fått erfara att det finns många tolkningar på vilka trafikregler som gäller så jag undrar om ni kan sprida lite ljus?
Trafikljusreglerad fyrkors.
Två bilar kommer från varsitt håll. Den ene svänger vänster, den andre höger.
Vägen de svänger in på har två filer.
Åsikt 1
Den som svänger vänster har företräde till vänster fil och den som svänger höger ska använda höger fil.
Åsikt2
Den som svänger vänster ska lämna företräde och den som svänger höger har ingen restriktion på vilken fil som är valbar.
Svar: Enligt 3 kap. 24 § trafikförordningen (1998:1276) ska en förare som ska svänga i en vägkorsning eller ska lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på ska förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana föraren avser att köra in på. Den vänstersvängande bilföraren bör alltså avvakta med sin sväng om det finns mötande trafik, även om den mötande föraren kanske har tänkt göra högersväng. Skulle en sammanstötning inträffa kan även högerregeln tillämpas till den vänstersvängandes nackdel.
Oftast brukar man komma överens, och den vänstersvängande väljer vänster körfält medan den högersvängande väljer höger körfält, svängen ska ju enligt 3 kap. 27 § TrF göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden men som vänstersvängande ska man vara defensiv med tanke på den sannolikaste skaderegleringen om plåtskador skulle uppstå.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
Kommer i framtiden välja högerfil vid högersväng
Hade inte hört talas om att vänsterfil var reserverad för vänstersvängande. Inget man lär ut på bilskolorna i Malmö.
Därav frågan på forumet
Följde tipset att fråga transportstyrelsen och fick följande svar:
Fråga:
Har fått erfara att det finns många tolkningar på vilka trafikregler som gäller så jag undrar om ni kan sprida lite ljus?
Trafikljusreglerad fyrkors.
Två bilar kommer från varsitt håll. Den ene svänger vänster, den andre höger.
Vägen de svänger in på har två filer.
Åsikt 1
Den som svänger vänster har företräde till vänster fil och den som svänger höger ska använda höger fil.
Åsikt2
Den som svänger vänster ska lämna företräde och den som svänger höger har ingen restriktion på vilken fil som är valbar.
Svar: Enligt 3 kap. 24 § trafikförordningen (1998:1276) ska en förare som ska svänga i en vägkorsning eller ska lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på ska förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana föraren avser att köra in på. Den vänstersvängande bilföraren bör alltså avvakta med sin sväng om det finns mötande trafik, även om den mötande föraren kanske har tänkt göra högersväng. Skulle en sammanstötning inträffa kan även högerregeln tillämpas till den vänstersvängandes nackdel.
Oftast brukar man komma överens, och den vänstersvängande väljer vänster körfält medan den högersvängande väljer höger körfält, svängen ska ju enligt 3 kap. 27 § TrF göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden men som vänstersvängande ska man vara defensiv med tanke på den sannolikaste skaderegleringen om plåtskador skulle uppstå.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen
Kommer i framtiden välja högerfil vid högersväng
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Högerregel
Ja, man kan ju tydligen inte räkna med att en vänstersvängande bil alltid beter sig defensivt...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Högerregel
Nej, beteendet från den andra bilen efter den diskuterade svängen kan knappast klassas som defensivt...lator skrev:Ja, man kan ju tydligen inte räkna med att en vänstersvängande bil alltid beter sig defensivt...
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Högerregel
Menar du att du tror att personen har körkort???LarsL skrev:Beteendet från den svarta bilen borde rendera i indraget körkort.
Edit: Minst!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Högerregel
Märkligt att så många här tror att den vänstersvängande har rätt!
Smäller det där är all skuld på den som svängt vänster. Självklar får TS välja vänsterfilen när man svänger höger på det viset, speciellt då det ju är den filen som behövs för fortsatt färd.
Svängningsregeln går in här och det som diskuterats om placering till höger efter högersväng gäller placering per körbana.. Inte att man måste välja höger körfält.
På samma sätt som den som svänger vänster måste vänta om mötande ska rakt fram måste den vänta i det här läget.
TS gör inget filbyte utan väljer en av filerna i början på vägen.
Smäller det där är all skuld på den som svängt vänster. Självklar får TS välja vänsterfilen när man svänger höger på det viset, speciellt då det ju är den filen som behövs för fortsatt färd.
Svängningsregeln går in här och det som diskuterats om placering till höger efter högersväng gäller placering per körbana.. Inte att man måste välja höger körfält.
På samma sätt som den som svänger vänster måste vänta om mötande ska rakt fram måste den vänta i det här läget.
TS gör inget filbyte utan väljer en av filerna i början på vägen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Högerregel
Nä förmodligen inte... inte ett som hen gjort ett prov innan för att få.lator skrev:Menar du att du tror att personen har körkort???LarsL skrev:Beteendet från den svarta bilen borde rendera i indraget körkort.
Edit: Minst!
Re: Högerregel
Du verkar ha missförstått vad en körbana är:joel80 skrev:Märkligt att så många här tror att den vänstersvängande har rätt!
Smäller det där är all skuld på den som svängt vänster. Självklar får TS välja vänsterfilen när man svänger höger på det viset, speciellt då det ju är den filen som behövs för fortsatt färd.
Svängningsregeln går in här och det som diskuterats om placering till höger efter högersväng gäller placering per körbana.. Inte att man måste välja höger körfält.
På samma sätt som den som svänger vänster måste vänta om mötande ska rakt fram måste den vänta i det här läget.
TS gör inget filbyte utan väljer en av filerna i början på vägen.
"Körbana är den del av en väg där fordonstrafik är tillåten. Körbanan delas in i körfält. Enligt Förordning om vägtrafikdefinitioner (2001:651) är en körbana "En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren"."
Illustreras också snyggt om man googlar begreppet. Vad jag vill ha sagt är att om man väljer vänster körfält ligger man inte till höger på den körbana man kör in på.
Svängningsregeln du hänvisar till verkar vara något trafikskolor kommit överens om att lära ut, eftersom det är pedagogiskt, men verkar inte vara en del av trafikförordningen. Relevanta delar av den har citerats, och transportstyrelsen har uttalat sig, så det känns rätt klart. Hyundaien borde lämnat företräde och skulle ansetts skyldig om olycka skett, men TS borde legat till höger eftersom vänster fil inte lämpade sig bäst med hänsyn till övrig trafik.
Svart X75D -17
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Högerregel
I trafiken ger inte en trafikants skyldighet att lämna företräde upphov till en annan trafikants rättighet. Hyundaiföraren som svängde vänster var skyldig att lämna företräde, som jag förstår lagtexterna som presenteras. Denne gjorde därmed fel i detta skede (och uppenbarligen även efteråt). Det fritar emellertid inte andra trafikanter från ansvaret att underlätta för övriga i trafiken, vilket i detta fall innebär att hålla till höger efter korsningen (eftersom den första korsningen inte omedelbart följdes av en annan korsning).
Som redan påpekats i tråden har man bara skyldigheter i trafiken, inte rättigheter.
Hade ni kolliderat tror jag att Hyundaiföraren ansetts som vållande av försäkringsbolagen. Möjligen hade det blivit delat vållande, men jag tror mer på första alternativet. Vänstersväng anses (med rätta) som en av de farligare manövrerna i trafiken och därför är praxis att den som gör en vänstersväng har ett särskilt ansvar att iaktta försiktighet.
Som redan påpekats i tråden har man bara skyldigheter i trafiken, inte rättigheter.
Hade ni kolliderat tror jag att Hyundaiföraren ansetts som vållande av försäkringsbolagen. Möjligen hade det blivit delat vållande, men jag tror mer på första alternativet. Vänstersväng anses (med rätta) som en av de farligare manövrerna i trafiken och därför är praxis att den som gör en vänstersväng har ett särskilt ansvar att iaktta försiktighet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Högerregel
Jag fick lära mig att man väljer vilket körfält man vill vid högersväng och att man ska visa hänsyn för andra trafikanter.
Jag lägger mig alltid i högerfilen vid högersväng och byter sedan fil om jag ska till vänster senare.
När jag själv svänger vänster är jag alltid defensiv, för man vet aldrig hur den mötande som blinkar höger tänker göra.
Bara jag som noterade hur nära hyundaiföraren körde in framför cyklisterna?
Jag lägger mig alltid i högerfilen vid högersväng och byter sedan fil om jag ska till vänster senare.
När jag själv svänger vänster är jag alltid defensiv, för man vet aldrig hur den mötande som blinkar höger tänker göra.
Bara jag som noterade hur nära hyundaiföraren körde in framför cyklisterna?
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Högerregel
Hyundaien framförs ju helt utan respekt och förståelse för övrig trafik hela tiden vilket också resulterar i en utskällning av TS... Kanske vore på sin plats med en anmälan om vårdslöshet i trafik...? Det hade ju blivit resultatet om en polis hade varit inom synhåll.Lembritt skrev:Jag fick lära mig att man väljer vilket körfält man vill vid högersväng och att man ska visa hänsyn för andra trafikanter.
Jag lägger mig alltid i högerfilen vid högersväng och byter sedan fil om jag ska till vänster senare.
När jag själv svänger vänster är jag alltid defensiv, för man vet aldrig hur den mötande som blinkar höger tänker göra.
Bara jag som noterade hur nära hyundaiföraren körde in framför cyklisterna?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Högerregel
Håller med om att beteendet efter incidenten borde rendera i något form av straff.lator skrev:Hyundaien framförs ju helt utan respekt och förståelse för övrig trafik hela tiden vilket också resulterar i en utskällning av TS... Kanske vore på sin plats med en anmälan om vårdslöshet i trafik...? Det hade ju blivit resultatet om en polis hade varit inom synhåll.Lembritt skrev:Jag fick lära mig att man väljer vilket körfält man vill vid högersväng och att man ska visa hänsyn för andra trafikanter.
Jag lägger mig alltid i högerfilen vid högersväng och byter sedan fil om jag ska till vänster senare.
När jag själv svänger vänster är jag alltid defensiv, för man vet aldrig hur den mötande som blinkar höger tänker göra.
Bara jag som noterade hur nära hyundaiföraren körde in framför cyklisterna?
Re: Högerregel
+1 haharockard skrev:Jag fattar inte riktigt vad det är du tycker är konstigt med att han blir arg, du byter ju fil mitt i korsningen? Jag kan inte hänvisa till exakt vilka trafikregler du bryter mot, men om du kör sådär förstår jag inte att du inte gjort fler arga tidigare.
Lika mycket som att hen ska lämna företräde till dig som kommer från höger borde du lämna företräde till hen eftersom du gör ett filbyte. Spontant tycker jag att båda gör ett lika stort fel (eller rätt eftersom ni kör så försiktigt).
Re: Högerregel
Instinktivt upplever jag att TS gör fel initialt. Hade nog blivit lite irriterad om jag körde den andra bilen.
Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Re: Högerregel
Nej.mjwahl skrev:Instinktivt upplever jag att TS gör fel initialt. Hade nog blivit lite irriterad om jag körde den andra bilen.
Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Läs svaret från transportstyrelsen som TS fått så kan du lära dig vilka regler som gäller.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Högerregel
Ursäkta sedan när gäller högerregeln på huvudled ?
Hyundain är på huvudleden innan TS kommer in i korsningen .
Hyundain är på huvudleden innan TS kommer in i korsningen .
Re: Högerregel
Jag klipper in frågan och svaret till Transportstyrelsen som TS föredömligt ordnat, så kanske några fler lär sig vad det är som gäller:
"Har fått erfara att det finns många tolkningar på vilka trafikregler som gäller så jag undrar om ni kan sprida lite ljus?
Trafikljusreglerad fyrkors.
Två bilar kommer från varsitt håll. Den ene svänger vänster, den andre höger.
Vägen de svänger in på har två filer.
Åsikt 1
Den som svänger vänster har företräde till vänster fil och den som svänger höger ska använda höger fil.
Åsikt2
Den som svänger vänster ska lämna företräde och den som svänger höger har ingen restriktion på vilken fil som är valbar.
Svar: Enligt 3 kap. 24 § trafikförordningen (1998:1276) ska en förare som ska svänga i en vägkorsning eller ska lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på ska förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana föraren avser att köra in på. Den vänstersvängande bilföraren bör alltså avvakta med sin sväng om det finns mötande trafik, även om den mötande föraren kanske har tänkt göra högersväng. Skulle en sammanstötning inträffa kan även högerregeln tillämpas till den vänstersvängandes nackdel.
Oftast brukar man komma överens, och den vänstersvängande väljer vänster körfält medan den högersvängande väljer höger körfält, svängen ska ju enligt 3 kap. 27 § TrF göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden men som vänstersvängande ska man vara defensiv med tanke på den sannolikaste skaderegleringen om plåtskador skulle uppstå.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"
"Har fått erfara att det finns många tolkningar på vilka trafikregler som gäller så jag undrar om ni kan sprida lite ljus?
Trafikljusreglerad fyrkors.
Två bilar kommer från varsitt håll. Den ene svänger vänster, den andre höger.
Vägen de svänger in på har två filer.
Åsikt 1
Den som svänger vänster har företräde till vänster fil och den som svänger höger ska använda höger fil.
Åsikt2
Den som svänger vänster ska lämna företräde och den som svänger höger har ingen restriktion på vilken fil som är valbar.
Svar: Enligt 3 kap. 24 § trafikförordningen (1998:1276) ska en förare som ska svänga i en vägkorsning eller ska lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på ska förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana föraren avser att köra in på. Den vänstersvängande bilföraren bör alltså avvakta med sin sväng om det finns mötande trafik, även om den mötande föraren kanske har tänkt göra högersväng. Skulle en sammanstötning inträffa kan även högerregeln tillämpas till den vänstersvängandes nackdel.
Oftast brukar man komma överens, och den vänstersvängande väljer vänster körfält medan den högersvängande väljer höger körfält, svängen ska ju enligt 3 kap. 27 § TrF göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden men som vänstersvängande ska man vara defensiv med tanke på den sannolikaste skaderegleringen om plåtskador skulle uppstå.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Högerregel
Upps!Limbster skrev:Nej.mjwahl skrev:Instinktivt upplever jag att TS gör fel initialt. Hade nog blivit lite irriterad om jag körde den andra bilen.
Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Läs svaret från transportstyrelsen som TS fått så kan du lära dig vilka regler som gäller.
Håller helt med mjwahl, missade helt lämna företrädeskylten.
Transportstyrelsens svar är inte baserat på aktuell situation, dvs hela scenariot var inte beskrivningen i frågan till TS.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3277
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Högerregel
Företrädesskylten gäller ju bara om trafikljuset är ur funktion. Dessutom ser det ut att sitta en likadan skylt från andra hållet. Det är även en huvudledsskylt på den väg som TS kör in på, vilket är i linje med att det sitter företrädesskyltar både från det håll TS kommer och från det håll den ilskne föraren kommer från. Med andra ord ändrar inte skylten om att lämna företräde på saker och ting i den aktuella situationen.
SÅ svaret från trafikverket är nog relevant.
SÅ svaret från trafikverket är nog relevant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.