Menar du att du tror att personen har körkort???LarsL skrev:Beteendet från den svarta bilen borde rendera i indraget körkort.
Edit: Minst!
Högerregel
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Högerregel
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Högerregel
Märkligt att så många här tror att den vänstersvängande har rätt!
Smäller det där är all skuld på den som svängt vänster. Självklar får TS välja vänsterfilen när man svänger höger på det viset, speciellt då det ju är den filen som behövs för fortsatt färd.
Svängningsregeln går in här och det som diskuterats om placering till höger efter högersväng gäller placering per körbana.. Inte att man måste välja höger körfält.
På samma sätt som den som svänger vänster måste vänta om mötande ska rakt fram måste den vänta i det här läget.
TS gör inget filbyte utan väljer en av filerna i början på vägen.
Smäller det där är all skuld på den som svängt vänster. Självklar får TS välja vänsterfilen när man svänger höger på det viset, speciellt då det ju är den filen som behövs för fortsatt färd.
Svängningsregeln går in här och det som diskuterats om placering till höger efter högersväng gäller placering per körbana.. Inte att man måste välja höger körfält.
På samma sätt som den som svänger vänster måste vänta om mötande ska rakt fram måste den vänta i det här läget.
TS gör inget filbyte utan väljer en av filerna i början på vägen.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Högerregel
Nä förmodligen inte... inte ett som hen gjort ett prov innan för att få.lator skrev:Menar du att du tror att personen har körkort???LarsL skrev:Beteendet från den svarta bilen borde rendera i indraget körkort.
Edit: Minst!
Re: Högerregel
Du verkar ha missförstått vad en körbana är:joel80 skrev:Märkligt att så många här tror att den vänstersvängande har rätt!
Smäller det där är all skuld på den som svängt vänster. Självklar får TS välja vänsterfilen när man svänger höger på det viset, speciellt då det ju är den filen som behövs för fortsatt färd.
Svängningsregeln går in här och det som diskuterats om placering till höger efter högersväng gäller placering per körbana.. Inte att man måste välja höger körfält.
På samma sätt som den som svänger vänster måste vänta om mötande ska rakt fram måste den vänta i det här läget.
TS gör inget filbyte utan väljer en av filerna i början på vägen.
"Körbana är den del av en väg där fordonstrafik är tillåten. Körbanan delas in i körfält. Enligt Förordning om vägtrafikdefinitioner (2001:651) är en körbana "En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte en cykelbana eller en vägren"."
Illustreras också snyggt om man googlar begreppet. Vad jag vill ha sagt är att om man väljer vänster körfält ligger man inte till höger på den körbana man kör in på.
Svängningsregeln du hänvisar till verkar vara något trafikskolor kommit överens om att lära ut, eftersom det är pedagogiskt, men verkar inte vara en del av trafikförordningen. Relevanta delar av den har citerats, och transportstyrelsen har uttalat sig, så det känns rätt klart. Hyundaien borde lämnat företräde och skulle ansetts skyldig om olycka skett, men TS borde legat till höger eftersom vänster fil inte lämpade sig bäst med hänsyn till övrig trafik.
Svart X75D -17
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Högerregel
I trafiken ger inte en trafikants skyldighet att lämna företräde upphov till en annan trafikants rättighet. Hyundaiföraren som svängde vänster var skyldig att lämna företräde, som jag förstår lagtexterna som presenteras. Denne gjorde därmed fel i detta skede (och uppenbarligen även efteråt). Det fritar emellertid inte andra trafikanter från ansvaret att underlätta för övriga i trafiken, vilket i detta fall innebär att hålla till höger efter korsningen (eftersom den första korsningen inte omedelbart följdes av en annan korsning).
Som redan påpekats i tråden har man bara skyldigheter i trafiken, inte rättigheter.
Hade ni kolliderat tror jag att Hyundaiföraren ansetts som vållande av försäkringsbolagen. Möjligen hade det blivit delat vållande, men jag tror mer på första alternativet. Vänstersväng anses (med rätta) som en av de farligare manövrerna i trafiken och därför är praxis att den som gör en vänstersväng har ett särskilt ansvar att iaktta försiktighet.
Som redan påpekats i tråden har man bara skyldigheter i trafiken, inte rättigheter.
Hade ni kolliderat tror jag att Hyundaiföraren ansetts som vållande av försäkringsbolagen. Möjligen hade det blivit delat vållande, men jag tror mer på första alternativet. Vänstersväng anses (med rätta) som en av de farligare manövrerna i trafiken och därför är praxis att den som gör en vänstersväng har ett särskilt ansvar att iaktta försiktighet.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Högerregel
Jag fick lära mig att man väljer vilket körfält man vill vid högersväng och att man ska visa hänsyn för andra trafikanter.
Jag lägger mig alltid i högerfilen vid högersväng och byter sedan fil om jag ska till vänster senare.
När jag själv svänger vänster är jag alltid defensiv, för man vet aldrig hur den mötande som blinkar höger tänker göra.
Bara jag som noterade hur nära hyundaiföraren körde in framför cyklisterna?
Jag lägger mig alltid i högerfilen vid högersväng och byter sedan fil om jag ska till vänster senare.
När jag själv svänger vänster är jag alltid defensiv, för man vet aldrig hur den mötande som blinkar höger tänker göra.
Bara jag som noterade hur nära hyundaiföraren körde in framför cyklisterna?
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Högerregel
Hyundaien framförs ju helt utan respekt och förståelse för övrig trafik hela tiden vilket också resulterar i en utskällning av TS... Kanske vore på sin plats med en anmälan om vårdslöshet i trafik...? Det hade ju blivit resultatet om en polis hade varit inom synhåll.Lembritt skrev:Jag fick lära mig att man väljer vilket körfält man vill vid högersväng och att man ska visa hänsyn för andra trafikanter.
Jag lägger mig alltid i högerfilen vid högersväng och byter sedan fil om jag ska till vänster senare.
När jag själv svänger vänster är jag alltid defensiv, för man vet aldrig hur den mötande som blinkar höger tänker göra.
Bara jag som noterade hur nära hyundaiföraren körde in framför cyklisterna?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Högerregel
Håller med om att beteendet efter incidenten borde rendera i något form av straff.lator skrev:Hyundaien framförs ju helt utan respekt och förståelse för övrig trafik hela tiden vilket också resulterar i en utskällning av TS... Kanske vore på sin plats med en anmälan om vårdslöshet i trafik...? Det hade ju blivit resultatet om en polis hade varit inom synhåll.Lembritt skrev:Jag fick lära mig att man väljer vilket körfält man vill vid högersväng och att man ska visa hänsyn för andra trafikanter.
Jag lägger mig alltid i högerfilen vid högersväng och byter sedan fil om jag ska till vänster senare.
När jag själv svänger vänster är jag alltid defensiv, för man vet aldrig hur den mötande som blinkar höger tänker göra.
Bara jag som noterade hur nära hyundaiföraren körde in framför cyklisterna?
Re: Högerregel
+1 haharockard skrev:Jag fattar inte riktigt vad det är du tycker är konstigt med att han blir arg, du byter ju fil mitt i korsningen? Jag kan inte hänvisa till exakt vilka trafikregler du bryter mot, men om du kör sådär förstår jag inte att du inte gjort fler arga tidigare.
Lika mycket som att hen ska lämna företräde till dig som kommer från höger borde du lämna företräde till hen eftersom du gör ett filbyte. Spontant tycker jag att båda gör ett lika stort fel (eller rätt eftersom ni kör så försiktigt).
Re: Högerregel
Instinktivt upplever jag att TS gör fel initialt. Hade nog blivit lite irriterad om jag körde den andra bilen.
Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Re: Högerregel
Nej.mjwahl skrev:Instinktivt upplever jag att TS gör fel initialt. Hade nog blivit lite irriterad om jag körde den andra bilen.
Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Läs svaret från transportstyrelsen som TS fått så kan du lära dig vilka regler som gäller.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Högerregel
Ursäkta sedan när gäller högerregeln på huvudled ?
Hyundain är på huvudleden innan TS kommer in i korsningen .
Hyundain är på huvudleden innan TS kommer in i korsningen .
Re: Högerregel
Jag klipper in frågan och svaret till Transportstyrelsen som TS föredömligt ordnat, så kanske några fler lär sig vad det är som gäller:
"Har fått erfara att det finns många tolkningar på vilka trafikregler som gäller så jag undrar om ni kan sprida lite ljus?
Trafikljusreglerad fyrkors.
Två bilar kommer från varsitt håll. Den ene svänger vänster, den andre höger.
Vägen de svänger in på har två filer.
Åsikt 1
Den som svänger vänster har företräde till vänster fil och den som svänger höger ska använda höger fil.
Åsikt2
Den som svänger vänster ska lämna företräde och den som svänger höger har ingen restriktion på vilken fil som är valbar.
Svar: Enligt 3 kap. 24 § trafikförordningen (1998:1276) ska en förare som ska svänga i en vägkorsning eller ska lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på ska förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana föraren avser att köra in på. Den vänstersvängande bilföraren bör alltså avvakta med sin sväng om det finns mötande trafik, även om den mötande föraren kanske har tänkt göra högersväng. Skulle en sammanstötning inträffa kan även högerregeln tillämpas till den vänstersvängandes nackdel.
Oftast brukar man komma överens, och den vänstersvängande väljer vänster körfält medan den högersvängande väljer höger körfält, svängen ska ju enligt 3 kap. 27 § TrF göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden men som vänstersvängande ska man vara defensiv med tanke på den sannolikaste skaderegleringen om plåtskador skulle uppstå.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"
"Har fått erfara att det finns många tolkningar på vilka trafikregler som gäller så jag undrar om ni kan sprida lite ljus?
Trafikljusreglerad fyrkors.
Två bilar kommer från varsitt håll. Den ene svänger vänster, den andre höger.
Vägen de svänger in på har två filer.
Åsikt 1
Den som svänger vänster har företräde till vänster fil och den som svänger höger ska använda höger fil.
Åsikt2
Den som svänger vänster ska lämna företräde och den som svänger höger har ingen restriktion på vilken fil som är valbar.
Svar: Enligt 3 kap. 24 § trafikförordningen (1998:1276) ska en förare som ska svänga i en vägkorsning eller ska lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på ska förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana föraren avser att köra in på. Den vänstersvängande bilföraren bör alltså avvakta med sin sväng om det finns mötande trafik, även om den mötande föraren kanske har tänkt göra högersväng. Skulle en sammanstötning inträffa kan även högerregeln tillämpas till den vänstersvängandes nackdel.
Oftast brukar man komma överens, och den vänstersvängande väljer vänster körfält medan den högersvängande väljer höger körfält, svängen ska ju enligt 3 kap. 27 § TrF göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden men som vänstersvängande ska man vara defensiv med tanke på den sannolikaste skaderegleringen om plåtskador skulle uppstå.
Med vänliga hälsningar
Bo Göingberg
Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Högerregel
Upps!Limbster skrev:Nej.mjwahl skrev:Instinktivt upplever jag att TS gör fel initialt. Hade nog blivit lite irriterad om jag körde den andra bilen.
Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Läs svaret från transportstyrelsen som TS fått så kan du lära dig vilka regler som gäller.
Håller helt med mjwahl, missade helt lämna företrädeskylten.
Transportstyrelsens svar är inte baserat på aktuell situation, dvs hela scenariot var inte beskrivningen i frågan till TS.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3292
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Högerregel
Företrädesskylten gäller ju bara om trafikljuset är ur funktion. Dessutom ser det ut att sitta en likadan skylt från andra hållet. Det är även en huvudledsskylt på den väg som TS kör in på, vilket är i linje med att det sitter företrädesskyltar både från det håll TS kommer och från det håll den ilskne föraren kommer från. Med andra ord ändrar inte skylten om att lämna företräde på saker och ting i den aktuella situationen.
SÅ svaret från trafikverket är nog relevant.
SÅ svaret från trafikverket är nog relevant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Högerregel
Hyundai har börjat svänga innan TS är ens i korsningen .Niklas Z skrev:Företrädesskylten gäller ju bara om trafikljuset är ur funktion. Dessutom ser det ut att sitta en likadan skylt från andra hållet. Det är även en huvudledsskylt på den väg som TS kör in på, vilket är i linje med att det sitter företrädesskyltar både från det håll TS kommer och från det håll den ilskne föraren kommer från. Med andra ord ändrar inte skylten om att lämna företräde på saker och ting i den aktuella situationen.
SÅ svaret från trafikverket är nog relevant.
Re: Högerregel
I en vägkorsning gäller följande prioritering för väjningsregler:
1. Polismans anvisningar
2. Trafikljus
3. Gällande vägmärken
4. Högerregeln
Den översta "regeln" som finns i en korsning gäller. Är t.ex. ett trafikljus ur funktion gäller uppsatta vägmärken (i detta fall väjningsplikt).
Varken vägmärken eller högerregeln gäller dock i den här situationen eftersom det finns fungerande trafikljus. Skulle det vara en polis i korsningen gäller dennes anvisningar och inte trafikljuset, vägmärkena eller högerregeln.
nek0:
Att Hyundaien börjat svänga påverkar inte vägmärkets gällande. Hyundaien har dock väjningsplikt mot Teslan enligt svängningsregeln.
Svängningsregelns existerande har diskuterats en del här i tråden, här står det om den i Trafikförordningen kap 3 §24
1. Polismans anvisningar
2. Trafikljus
3. Gällande vägmärken
4. Högerregeln
Den översta "regeln" som finns i en korsning gäller. Är t.ex. ett trafikljus ur funktion gäller uppsatta vägmärken (i detta fall väjningsplikt).
Varken vägmärken eller högerregeln gäller dock i den här situationen eftersom det finns fungerande trafikljus. Skulle det vara en polis i korsningen gäller dennes anvisningar och inte trafikljuset, vägmärkena eller högerregeln.
nek0:
Att Hyundaien börjat svänga påverkar inte vägmärkets gällande. Hyundaien har dock väjningsplikt mot Teslan enligt svängningsregeln.
Svängningsregelns existerande har diskuterats en del här i tråden, här står det om den i Trafikförordningen kap 3 §24
Finns även lite mer förtydligande gällande gående och cyklister längre ner i samma kapitel.En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Högerregel
Utredaren på Transportstyrelsen har nu också sett filmsekvensen och ger följande kompletterande svar:
Bo Göingeberg:
"Transportstyrelsen tar inte ställning då vållandefrågan i enskilda fall utan redovisar vilken lagstiftning som ska tillämpas, vilket jag gjorde i mitt förra svar.
Om jag byter keps och går tillbaka till mina gamla roller som trafiklärare och trafikinspektör kan jag säga följande; Om man skulle se den bifogade filmen som ett läromedel i trafikskola så kan man säga (så som jag uppfattar filmen) att det är ett bra exempel på när två ganska orutinerade förare hamnar på samma plats, och det är ofta grundförutsättningen för att en olycka eller incident ska inträffa. De båda förarna brister i förmåga att samspela och i förmåga att anpassa hastigheten. Den vänstersvängande föraren uppträder alldeles för offensivt och aningslöst. Föraren borde inte kasta sig in i situationen utan borde avvaktat den högersvängande bilens fortsatta färd. Den högersvängande visar inte tydligt vilket körfält denne har valt utan svänger in på den korsande gatan i höger körfält och sneddar sedan ut i vänster, det blir nästan som ett körfältsbyte i svängen. Anledningen till att den vänstersvängande föraren tutar är antagligen att denne uppfattat det som att den högersvängande valt det högra körfältet och blir överraskad när bilen sneddar ut till vänster. Filmen skulle kunna leda till mycket bra diskussioner i elevgruppen om den användes i en trafikskola."
Slutsats: Både TS och Hyundaiföraren borde överväga att ta fler körlektioner.
Bo Göingeberg:
"Transportstyrelsen tar inte ställning då vållandefrågan i enskilda fall utan redovisar vilken lagstiftning som ska tillämpas, vilket jag gjorde i mitt förra svar.
Om jag byter keps och går tillbaka till mina gamla roller som trafiklärare och trafikinspektör kan jag säga följande; Om man skulle se den bifogade filmen som ett läromedel i trafikskola så kan man säga (så som jag uppfattar filmen) att det är ett bra exempel på när två ganska orutinerade förare hamnar på samma plats, och det är ofta grundförutsättningen för att en olycka eller incident ska inträffa. De båda förarna brister i förmåga att samspela och i förmåga att anpassa hastigheten. Den vänstersvängande föraren uppträder alldeles för offensivt och aningslöst. Föraren borde inte kasta sig in i situationen utan borde avvaktat den högersvängande bilens fortsatta färd. Den högersvängande visar inte tydligt vilket körfält denne har valt utan svänger in på den korsande gatan i höger körfält och sneddar sedan ut i vänster, det blir nästan som ett körfältsbyte i svängen. Anledningen till att den vänstersvängande föraren tutar är antagligen att denne uppfattat det som att den högersvängande valt det högra körfältet och blir överraskad när bilen sneddar ut till vänster. Filmen skulle kunna leda till mycket bra diskussioner i elevgruppen om den användes i en trafikskola."
Slutsats: Både TS och Hyundaiföraren borde överväga att ta fler körlektioner.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Högerregel
Verkar vara en förnuftig man denne Bo Göingeberg!mjwahl skrev:Utredaren på Transportstyrelsen har nu också sett filmsekvensen och ger följande kompletterande svar:
Bo Göingeberg:
"Transportstyrelsen tar inte ställning då vållandefrågan i enskilda fall utan redovisar vilken lagstiftning som ska tillämpas, vilket jag gjorde i mitt förra svar.
Om jag byter keps och går tillbaka till mina gamla roller som trafiklärare och trafikinspektör kan jag säga följande; Om man skulle se den bifogade filmen som ett läromedel i trafikskola så kan man säga (så som jag uppfattar filmen) att det är ett bra exempel på när två ganska orutinerade förare hamnar på samma plats, och det är ofta grundförutsättningen för att en olycka eller incident ska inträffa. De båda förarna brister i förmåga att samspela och i förmåga att anpassa hastigheten. Den vänstersvängande föraren uppträder alldeles för offensivt och aningslöst. Föraren borde inte kasta sig in i situationen utan borde avvaktat den högersvängande bilens fortsatta färd. Den högersvängande visar inte tydligt vilket körfält denne har valt utan svänger in på den korsande gatan i höger körfält och sneddar sedan ut i vänster, det blir nästan som ett körfältsbyte i svängen. Anledningen till att den vänstersvängande föraren tutar är antagligen att denne uppfattat det som att den högersvängande valt det högra körfältet och blir överraskad när bilen sneddar ut till vänster. Filmen skulle kunna leda till mycket bra diskussioner i elevgruppen om den användes i en trafikskola."
Slutsats: Både TS och Hyundaiföraren borde överväga att ta fler körlektioner.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: Högerregel
All heder åt Bo Göingeberg som också vågar ”byta keps” och faktiskt ge ett relevant och väl underbyggt svar till hur han tolkar situationen utifrån sin erfarenhet och kunskap.
Fick liknande hjälp en gång av en ”Bygglovschef” på en kommun i ett speciellt ärende om strandskyddsdispens. Där han förklarade så man förstod och hur reglerna kring det funkar. Var ovärderligt i den ansökningsprocess som ändå tog närmare 2år innan det var klart.
Fick liknande hjälp en gång av en ”Bygglovschef” på en kommun i ett speciellt ärende om strandskyddsdispens. Där han förklarade så man förstod och hur reglerna kring det funkar. Var ovärderligt i den ansökningsprocess som ändå tog närmare 2år innan det var klart.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil