Högerregel

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Högerregel

Inlägg av Limbster »

mjwahl skrev:
Instinktivt upplever jag att TS gör fel initialt. Hade nog blivit lite irriterad om jag körde den andra bilen.

Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Nej.
Läs svaret från transportstyrelsen som TS fått så kan du lära dig vilka regler som gäller.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Högerregel

Inlägg av nek0 »

Ursäkta sedan när gäller högerregeln på huvudled ?
Hyundain är på huvudleden innan TS kommer in i korsningen .
Limbster
Inlägg: 545
Blev medlem: 06 apr 2016 09:26

Re: Högerregel

Inlägg av Limbster »

Jag klipper in frågan och svaret till Transportstyrelsen som TS föredömligt ordnat, så kanske några fler lär sig vad det är som gäller:

"Har fått erfara att det finns många tolkningar på vilka trafikregler som gäller så jag undrar om ni kan sprida lite ljus?
Trafikljusreglerad fyrkors.
Två bilar kommer från varsitt håll. Den ene svänger vänster, den andre höger.
Vägen de svänger in på har två filer.
Åsikt 1
Den som svänger vänster har företräde till vänster fil och den som svänger höger ska använda höger fil.
Åsikt2
Den som svänger vänster ska lämna företräde och den som svänger höger har ingen restriktion på vilken fil som är valbar.

Svar: Enligt 3 kap. 24 § trafikförordningen (1998:1276) ska en förare som ska svänga i en vägkorsning eller ska lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på ska förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana föraren avser att köra in på. Den vänstersvängande bilföraren bör alltså avvakta med sin sväng om det finns mötande trafik, även om den mötande föraren kanske har tänkt göra högersväng. Skulle en sammanstötning inträffa kan även högerregeln tillämpas till den vänstersvängandes nackdel.
Oftast brukar man komma överens, och den vänstersvängande väljer vänster körfält medan den högersvängande väljer höger körfält, svängen ska ju enligt 3 kap. 27 § TrF göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden men som vänstersvängande ska man vara defensiv med tanke på den sannolikaste skaderegleringen om plåtskador skulle uppstå.


Med vänliga hälsningar

Bo Göingberg

Sektion regelinformation
Transportstyrelsen"
nöjd med min Ampera tillsvidare
STEFLI
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jun 2016 10:20

Re: Högerregel

Inlägg av STEFLI »

Limbster skrev:
mjwahl skrev:
Instinktivt upplever jag att TS gör fel initialt. Hade nog blivit lite irriterad om jag körde den andra bilen.

Om jag sen tittar på filmen noterar jag att det finns en lämna företrädeskylt som TS passerar precis vid ingången till korsningen. Betyder inte detta att TS har brutit mot lämna företräderegeln?
Nej.
Läs svaret från transportstyrelsen som TS fått så kan du lära dig vilka regler som gäller.
Upps!
Håller helt med mjwahl, missade helt lämna företrädeskylten.
Transportstyrelsens svar är inte baserat på aktuell situation, dvs hela scenariot var inte beskrivningen i frågan till TS.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Högerregel

Inlägg av Niklas Z »

Företrädesskylten gäller ju bara om trafikljuset är ur funktion. Dessutom ser det ut att sitta en likadan skylt från andra hållet. Det är även en huvudledsskylt på den väg som TS kör in på, vilket är i linje med att det sitter företrädesskyltar både från det håll TS kommer och från det håll den ilskne föraren kommer från. Med andra ord ändrar inte skylten om att lämna företräde på saker och ting i den aktuella situationen.
SÅ svaret från trafikverket är nog relevant.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Högerregel

Inlägg av nek0 »

Niklas Z skrev:
Företrädesskylten gäller ju bara om trafikljuset är ur funktion. Dessutom ser det ut att sitta en likadan skylt från andra hållet. Det är även en huvudledsskylt på den väg som TS kör in på, vilket är i linje med att det sitter företrädesskyltar både från det håll TS kommer och från det håll den ilskne föraren kommer från. Med andra ord ändrar inte skylten om att lämna företräde på saker och ting i den aktuella situationen.
SÅ svaret från trafikverket är nog relevant.
Hyundai har börjat svänga innan TS är ens i korsningen .
högerregel.jpg
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Högerregel

Inlägg av MaLund13 »

I en vägkorsning gäller följande prioritering för väjningsregler:
1. Polismans anvisningar
2. Trafikljus
3. Gällande vägmärken
4. Högerregeln
Den översta "regeln" som finns i en korsning gäller. Är t.ex. ett trafikljus ur funktion gäller uppsatta vägmärken (i detta fall väjningsplikt).

Varken vägmärken eller högerregeln gäller dock i den här situationen eftersom det finns fungerande trafikljus. Skulle det vara en polis i korsningen gäller dennes anvisningar och inte trafikljuset, vägmärkena eller högerregeln.

nek0:
Att Hyundaien börjat svänga påverkar inte vägmärkets gällande. Hyundaien har dock väjningsplikt mot Teslan enligt svängningsregeln.


Svängningsregelns existerande har diskuterats en del här i tråden, här står det om den i Trafikförordningen kap 3 §24
En förare som skall svänga i en vägkorsning eller skall lämna eller korsa den körbana han eller hon färdas på skall förvissa sig om att det kan ske utan hinder för mötande trafik eller för trafikanterna på den körbana som föraren avser att köra in på.
Finns även lite mer förtydligande gällande gående och cyklister längre ner i samma kapitel.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare
Inlägg: 394
Blev medlem: 10 jun 2015 11:49

Re: Högerregel

Inlägg av mjwahl »

Utredaren på Transportstyrelsen har nu också sett filmsekvensen och ger följande kompletterande svar:

Bo Göingeberg:
"Transportstyrelsen tar inte ställning då vållandefrågan i enskilda fall utan redovisar vilken lagstiftning som ska tillämpas, vilket jag gjorde i mitt förra svar.
Om jag byter keps och går tillbaka till mina gamla roller som trafiklärare och trafikinspektör kan jag säga följande; Om man skulle se den bifogade filmen som ett läromedel i trafikskola så kan man säga (så som jag uppfattar filmen) att det är ett bra exempel på när två ganska orutinerade förare hamnar på samma plats, och det är ofta grundförutsättningen för att en olycka eller incident ska inträffa. De båda förarna brister i förmåga att samspela och i förmåga att anpassa hastigheten. Den vänstersvängande föraren uppträder alldeles för offensivt och aningslöst. Föraren borde inte kasta sig in i situationen utan borde avvaktat den högersvängande bilens fortsatta färd. Den högersvängande visar inte tydligt vilket körfält denne har valt utan svänger in på den korsande gatan i höger körfält och sneddar sedan ut i vänster, det blir nästan som ett körfältsbyte i svängen. Anledningen till att den vänstersvängande föraren tutar är antagligen att denne uppfattat det som att den högersvängande valt det högra körfältet och blir överraskad när bilen sneddar ut till vänster. Filmen skulle kunna leda till mycket bra diskussioner i elevgruppen om den användes i en trafikskola."

Slutsats: Både TS och Hyundaiföraren borde överväga att ta fler körlektioner. :)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Högerregel

Inlägg av lator »

mjwahl skrev:
Utredaren på Transportstyrelsen har nu också sett filmsekvensen och ger följande kompletterande svar:

Bo Göingeberg:
"Transportstyrelsen tar inte ställning då vållandefrågan i enskilda fall utan redovisar vilken lagstiftning som ska tillämpas, vilket jag gjorde i mitt förra svar.
Om jag byter keps och går tillbaka till mina gamla roller som trafiklärare och trafikinspektör kan jag säga följande; Om man skulle se den bifogade filmen som ett läromedel i trafikskola så kan man säga (så som jag uppfattar filmen) att det är ett bra exempel på när två ganska orutinerade förare hamnar på samma plats, och det är ofta grundförutsättningen för att en olycka eller incident ska inträffa. De båda förarna brister i förmåga att samspela och i förmåga att anpassa hastigheten. Den vänstersvängande föraren uppträder alldeles för offensivt och aningslöst. Föraren borde inte kasta sig in i situationen utan borde avvaktat den högersvängande bilens fortsatta färd. Den högersvängande visar inte tydligt vilket körfält denne har valt utan svänger in på den korsande gatan i höger körfält och sneddar sedan ut i vänster, det blir nästan som ett körfältsbyte i svängen. Anledningen till att den vänstersvängande föraren tutar är antagligen att denne uppfattat det som att den högersvängande valt det högra körfältet och blir överraskad när bilen sneddar ut till vänster. Filmen skulle kunna leda till mycket bra diskussioner i elevgruppen om den användes i en trafikskola."

Slutsats: Både TS och Hyundaiföraren borde överväga att ta fler körlektioner. :)
Verkar vara en förnuftig man denne Bo Göingeberg!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Högerregel

Inlägg av Leo »

All heder åt Bo Göingeberg som också vågar ”byta keps” och faktiskt ge ett relevant och väl underbyggt svar till hur han tolkar situationen utifrån sin erfarenhet och kunskap.

Fick liknande hjälp en gång av en ”Bygglovschef” på en kommun i ett speciellt ärende om strandskyddsdispens. Där han förklarade så man förstod och hur reglerna kring det funkar. Var ovärderligt i den ansökningsprocess som ändå tog närmare 2år innan det var klart.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Skriv svar