Högerregel

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
takarlsson
Teslaägare
Inlägg: 99
Blev medlem: 18 okt 2016 10:12
Ort: Malmö

Högerregel

Inlägg av takarlsson »

Fick häromdagen veta att högerregeln inte gäller om det finns mer än en fil.

Den som svänger höger har företrädet till högerfil.
Den som svänger vänster har företräde till vänster fil.
Vänster fil är reserverad för vänster svängande.

Killen som körde den vänster svängande bilen var väldigt arg för jag tagit hans fil och skulle anmäla mej för vårdslöshet. :shock:

Har letat men inte funnit något som bekräftar trafikregeln, någon på forumet som har mer information?

https://youtu.be/F_bd1ukzXqg
X EL Superbilen, supersnabb, superstark, supersyn, superljud, superdyr.
http://---- kredit på 1000kr för Supercharger laddning
Användarvisningsbild
rockard
Teslaägare
Inlägg: 430
Blev medlem: 10 maj 2016 11:48
Ort: Solna

Re: Högerregel

Inlägg av rockard »

Jag fattar inte riktigt vad det är du tycker är konstigt med att han blir arg, du byter ju fil mitt i korsningen? Jag kan inte hänvisa till exakt vilka trafikregler du bryter mot, men om du kör sådär förstår jag inte att du inte gjort fler arga tidigare.
Svart X75D -17
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3259
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Högerregel

Inlägg av Niklas Z »

Jag skulle tro att du i lagens mening har rätt. Den vänstersvängande ska lämna företräde, oavsett filerna. Men jag kan mycket väl ha fel. Skicka gärna frågan till trafikverket eller vilken myndighet som bäst kan svara på frågan. Det skulle vara roligt att få veta vad de säger.
Däremot tycker jag att man bör vara hjälpsam i trafiken och det hade varit bättre för dig att hålla dig i högerfilen direkt efter korsningen. Det fanns inget behov för dig att direkt gå in i vänsterfilen. Avståndet fram till korsningen där du skulle svänga vänster var stort och trafiken gles. Det hade varit enkelt att byta fil senare och då hade ni båda kommit fram utan incidenter.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Högerregel

Inlägg av 12man »

Är ett problem för många förare detta med flerfiliga "utfarter" ur rondeller och korsningar, kanske dags för nån anslagstavlevideo
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Högerregel

Inlägg av bylund »

Det var än väldigt lång film, med flera trafikljuskorsningar, och där gäller ingen högerregel. Vilken sekund är det som vi pratar om, där situationen uppstår?

Följande finns dock, oavsett högerregel, trafikljus eller väjningsplikt:
Trafikförordningen skrev:
27 § Om ett fordon som färdas på väg efter en sväng förs in på en körbana som har två eller flera körfält i färdriktningen, skall svängen göras på det sätt som bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik och den fortsatta färden.
Så, om det kommer någon som ska svänga vänster in på samma väg, och det finns flera filer, vågar jag nog påstå att du som svänger höger ska hålla höger, då det bäst lämpar sig med hänsyn till övrig trafik

Sker en olycka har man alltid brutit mot trafikförordningens 2 kap §1, "För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. "
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Högerregel

Inlägg av vigge50 »

Du har rätt att välja den vänstra filen men du kanske borde varit tydlig med detta tidigare. Jag höll på att göra som han gjorde under min ena uppkörning och det stoppade mig från av få körkortet den gången just för att den som svänger höger ska kunna välja fil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Högerregel

Inlägg av bylund »

Nej, ingen har rätt att välja den vänstra filen, men båda har skyldighet att se till att den andra kan göra det. Jag tror du hade missat körkortet om du kom från andra hållet och svängde höger in i vänsterfil också, samtidigt som det kom någon som ville svänga vänster från andra hållet.

Sedan om det smäller lär dock försäkringsbolagen se den vänstersvängande som vållande.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Högerregel

Inlägg av Svenssons »

I trafiken finns inga rättigheter, endast skyldigheter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Högerregel

Inlägg av Jerker »

Svenssons skrev:
I trafiken finns inga rättigheter, endast skyldigheter.
Exakt! T.ex. så finns det inget som heter förkörsrätt, men däremot väjningsplikt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Högerregel

Inlägg av LarsL »

Ur min synvinkel, inget med lagar att göra alltså.

1. Hade jag kört din bil hade jag valt höger filen.

2. Hade jag varit den andra hade jag lämnat företräde.
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
Inlägg: 916
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Högerregel

Inlägg av kler »

Skyldigheter mot sina mottrafikanter :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
STEFLI
Inlägg: 25
Blev medlem: 23 jun 2016 10:20

Re: Högerregel

Inlägg av STEFLI »

Det är inte lätt att se, men det är oftast heldragen linje före övergångsställen eller vid korsningar med flera filer. Man får inte korsa heldragen linje.

Komplettering: Tror inte man får byta fil över ett övergångsställe, men det är bara vad jag tror.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Högerregel

Inlägg av Jerker »

STEFLI skrev:
Det är inte lätt att se, men det är oftast heldragen linje före och efter övergångsställen eller vid korsningar med flera filer. Man får inte korsa heldragen linje.

Komplettering: Tror inte man får byta fil över ett övergångsställe, men det är bara vad jag tror.
Hade nåt sånt i bakhuvudet också, men det verkar inte finnas nån regel emot det. Däremot får man inte köra om på eller strax före ett övergångsställe:
https://www.transportstyrelsen.se/globa ... 5-webb.pdf
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Högerregel

Inlägg av Svenssons »

STEFLI skrev:
Komplettering: Tror inte man får byta fil över ett övergångsställe, men det är bara vad jag tror.
Tänkte också på det men tror inte det finns någon sådan regel utan jag blandar ihop det med omkörning i närhet av övergångsställe som inte är tillåtet. Det som visas på videoklippet är dock som ett filbyte efter högersvängen. Filbyte får ju endast ske om det kan ske "utan fara eller onödigt hinder för andra".
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Högerregel

Inlägg av igu »

Som några redan har varit inne på kan man kolla §27 i trafikförordningen. Den är inte särskilt tydlig sett för sig men i det stora hela innebär det att högerregeln gäller.

Den som kommer "mötande" och gör en vänstersväng ska enligt §26 "... göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på" (en körbana kan ha flera körfält). Lite simpelt uttryckt ska vänstersvängande egentligen lägga sig i höger körfält efter korsningen, men det går ju inte för där är ju redan du som högersvängande. Högerregeln gäller.

Referens: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Det är vad lagen säger. Försäkringsbolagen brukar däremot inte tolka enligt lag utan det bedöms 9/10 gånger som delat ansvar.


Köra enligt lag? Kör på som filmen.
Köra efter plånbok? Ligg kvar i högerfil.

En del kommuner har uppmärksammat problemet och gör heldraget "ut" vid nya korsningar för att minska osäkerheten om var skyldigheten ligger.

Min uppfattning är att problemet är störst i glesare trafik då man vid tät trafik tar sin "närmaste" fil (högersvängande till höger och vänstersvängande till vänster) för att sedan i efterhand göra filbyte. Upplever att det är så här det funkar i praktiken i åtminstone Stockholm och Göteborg.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Högerregel

Inlägg av lator »

Det som det handlar om i trafiken är just samspelet mellan trafikanter. Att "göra anspråk" på vänster körfält i detta läge är onödigt och dessutom kan det uppfattas som provocerande men det stora felet här gör ju den andra trafikanten som tar för givet att han (gissar jag, kvinnor brukar köra annorlunda) har rättigheten till det vänstra körfältet och dessutom blir rasande och utsätter andra trafikanter för sitt osmidiga beteende. Hade det funnits en polis i närheten är jag övertygad om att de skulle ha fokuserat på motparten.

Dessutom kan man anta att den "stackarn" i sin Hyundai(?) utagerade sitt missnöje över den där rika Tesla-ägaren som beter sig som om han äger hela trafiknätet... :o
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Högerregel

Inlägg av igu »

lator skrev:
Dessutom kan man anta att den "stackarn" i sin Hyundai(?) utagerade sitt missnöje över den där rika Tesla-ägaren som beter sig som om han äger hela trafiknätet... :o
Vem hade inte varit missnöjd i en Hyundai Accent från -04? :D
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högerregel

Inlägg av Remuz »

Jag vet inte vad regeln säger men skulle folk som svänger höger svänga så där jag bor (Shell Örbyleden) så skulle de som svänger vänster max få två bilar per intervall. Skulle blivit galen :)
P85D svart/svart med gratis SuC
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Högerregel

Inlägg av Surfaren »

I vilket fall ser det ut som den andra föraren gör sig skyldig till fler trafikförseelser än den första som hen blev arg över. Men så är det väl tyvärr ofta i trafiken.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Jerka
Inlägg: 933
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Högerrege

Inlägg av Jerka »

Intressant! Jag har precis som föraren i den andra bilen alltid utgått ifrån att vänsterfilen är min om jag svänger vänster och att den som svänger höger måste hålla sig i sin fil - men jag vet också att det är lätt att missa det här, så jag brukar vara beredd på att föraren i den andra bilen kanske inte är med på noterna utan byter fil. Ögonkontakt och försiktig körning är nyckeln i det där läget.

Att det skulle vara mitt fel om det trots allt blir en krock, det har jag däremot inte reflekterat över. Jag tänker att det är den som gör ett filbyte som har väjningsplikt mot den som redan ligger i den filen, men det kanske inte är tillämpbart vid sväng på det här sättet?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Högerregel

Inlägg av bylund »

Det beror väl lite på om det görs i svängen, eller om det är ett filbyte efter att svängen är avslutad.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Högerregel

Inlägg av Kulingen »

Eftersom det är 2 st filer på den vägen man kommer in på så är det meningen att bilen som kommer från motsatt håll åker in på vänsterfilen och du svänger höger och tar högerfilen för att trafiken ska flyta på. Efter detta så får du kolla att det är ok att ta vänsterfilen genom att blinka och svänga över till denna när det är fritt, alltså hade den andra bilen rätt enligt mig.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Machris
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 27 apr 2015 23:07
Ort: Kalmar

Re: Högerregel

Inlägg av Machris »

Mest anmärkningsvärt är väl ändå att föraren i bakomvarande bil känner sig så förorättad att han (svårt tro det är en kvinna) lägger en massa tid, omvägar och dessutom kör som en idiot för att få chansen att skälla ut TS.
Dags att skaffa ett liv! :roll:
Sjukt snygg röd S100D...
Sjukt snygg röd S85D...
Användarvisningsbild
igu
Teslaägare
Inlägg: 142
Blev medlem: 25 jan 2018 12:45
Ort: Stockholm

Re: Högerregel

Inlägg av igu »

Kulingen skrev:
Eftersom det är 2 st filer på den vägen man kommer in på så är det meningen att bilen som kommer från motsatt håll åker in på vänsterfilen och du svänger höger och tar högerfilen för att trafiken ska flyta på. Efter detta så får du kolla att det är ok att ta vänsterfilen genom att blinka och svänga över till denna när det är fritt, alltså hade den andra bilen rätt enligt mig.
Rätt enligt sunt förnuft men inte enligt lag.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Högerregel

Inlägg av Remuz »

Machris skrev:
Mest anmärkningsvärt är väl ändå att föraren i bakomvarande bil känner sig så förorättad att han (svårt tro det är en kvinna) lägger en massa tid, omvägar och dessutom kör som en idiot för att få chansen att skälla ut TS.
Dags att skaffa ett liv! :roll:
Japp, galenskapen nåde en ny nivå där. Jag hade nog tutat och diskret sagt ”Vafan”, sedan lallat vidare.
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar