Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av Leo »

Kollade på min senaste elräkning från nätägaren. Telge Energi. =62,5 öre i rörlig avgift inklusive energiskatt och moms.

På det tillkommer sen själva elen där vi köper via Skellefteå kraft...

Helt galet att nätägarna har sin betalningsmodellen med ”rörlig överföringsavgift”. Där de har sitt nät med kablar att hantera. Vilket vore rimligare att koppla till huvudsäkringens storlek.

Ja ja, när jag lugnat ner mig inser jag att man från 1/1-2018 flyttat energiskatten från elhandelsbolagen till elnätsbolagen. Så då sjunker ju fakturan från Skellefteåkraft i motsvarande grad i alla fall. Är det någon som vet bakgrunden till att man flyttat vem som ska ta ut energiskatten?
088B9AE5-D41C-468F-B27C-CE7FD94D3564.jpeg
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av zyax »

Leo skrev:
Kollade på min senaste elräkning från nätägaren. Telge Energi. =62,5 öre i rörlig avgift inklusive energiskatt och moms.

På det tillkommer sen själva elen där vi köper via Skellefteå kraft...

Helt galet att nätägarna har sin betalningsmodellen med ”rörlig överföringsavgift”. Där de har sitt nät med kablar att hantera. Vilket vore rimligare att koppla till huvudsäkringens storlek.

Ja ja, när jag lugnat ner mig inser jag att man från 1/1-2018 flyttat energiskatten från elhandelsbolagen till elnätsbolagen. Så då sjunker ju fakturan från Skellefteåkraft i motsvarande grad i alla fall. Är det någon som vet bakgrunden till att man flyttat vem som ska ta ut energiskatten?
Ja, det är bra att man flyttat skatten, det möjliggör t ex att kommuner eller andra icke elnätsbolag kan sätta upp elbilsladdare där man kan ta lite betalning för laddningen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av Remuz »

Billigt. Min räkning från Fortum anger
Rörlig elnätsavgift 40.13öre/kWh
Energiskatt 33.10öre/kWh
Moms på det då ger sköna 91,54öre/kWh plus fast avgift.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1150
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av MangeT »

Alltså utgörs mer än 50% av avgiften av skatt. Moms på energiskatt är fan sjukt. Detta betalas med redan skattade pengar dessutom där mindre än halva lönekostnaden återstod. Läggs åt helvete för mycket pengar på skit. Behövs rejäl uppryckning och åtstramning av statens utgifter.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Verdi

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av Verdi »

MangeT skrev:
Alltså utgörs mer än 50% av avgiften av skatt. Moms på energiskatt är fan sjukt. Detta betalas med redan skattade pengar dessutom där mindre än halva lönekostnaden återstod. Läggs åt helvete för mycket pengar på skit. Behövs rejäl uppryckning och åtstramning av statens utgifter.

Ja, man borde visa det för de där jepparna som tror vi inte betalar nån skatt på vårt bränsle. Jag ligger på liknande siffror, förutom att vi förbrukade hela 3316 kWh i januari. Ganska kallt väder och så två elbilar som ska drivas och värmas. Vi låg på 2400 kWh förra januari, då utan nån elbil alls.

Räknar med att elen till båda bilarna totalt kostar ca 10 000:-/år. För det får vi 2700 mil med Teslan och 1300 mil med i3:an. Totalt 4000 mil ungefär. Besparingen på bränsle blir då mellan 30-35 000:-/år. Från ca 11:-/mil med fossilbil till ca 2,50:-/mil med elbil. På den siffran så laddar jag ändå en del på jobbet, på SuC och andra ställen där det är gratis. Hade jag bara laddat hemma så hade milkostnaden lätt hamnat på 3:-/mil.

Att siffran för elbilarna blir lite större än vad många kanske räknar med beror ju på att bilarna ska förvärmas och att förbrukningen vintertid lätt drar iväg lite. Särskilt om man kör mycket korta sträckor där uppvärmning av kupé och batteri blir stora poster procentuellt sett.
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av Jensa »

Tycker du hade väldigt billigt nätavtal Leo! Ellevio tar här 298 kr/mån i fast avgift och 19,55 öre/kWh, PLUS MOMS! Detta för 3x16A säkring.

Tycker det är helt sjukt att det ska skilja så mycket mellan olika nätbolag när de dessutom har monopol!
2016 Model S 75
Ric
Inlägg: 242
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av Ric »

MangeT skrev:
Alltså utgörs mer än 50% av avgiften av skatt. Moms på energiskatt är fan sjukt. Detta betalas med redan skattade pengar dessutom där mindre än halva lönekostnaden återstod. Läggs åt helvete för mycket pengar på skit. Behövs rejäl uppryckning och åtstramning av statens utgifter.
Det kostar att ligga på topp och vara en moralisk stormakt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av chaffis75 »

Jensa skrev:
Tycker du hade väldigt billigt nätavtal Leo! Ellevio tar här 298 kr/mån i fast avgift och 19,55 öre/kWh, PLUS MOMS! Detta för 3x16A säkring.

Tycker det är helt sjukt att det ska skilja så mycket mellan olika nätbolag när de dessutom har monopol!
415 kr om jag hade haft 16A x3 men vi har 20Ax3 så de kostar mig 550kr varje månad...
Ja de är sjukt att de får skilja så mycket från område till område... borde finnas mycket hårdare reglering runt detta då de är monopol.

Infrastruktur där konkurrens inte är praktiskt möjligt ska ägas av staten tycker jag, tex vägar och elnätet... och nej jag röstar inte på de röda blocket men i just denna fråga kanske jag lutar mer åt de hållet.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Jensa
Teslaägare
Inlägg: 817
Blev medlem: 01 apr 2016 16:26

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av Jensa »

Håller helt med! Hellre statligt monopol än privat monopol. Borde dessutom vara samma nätavgift för alla med samma säkringsstorlek oavsett var man bor.
2016 Model S 75
Verdi

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av Verdi »

Ric skrev:
MangeT skrev:
Alltså utgörs mer än 50% av avgiften av skatt. Moms på energiskatt är fan sjukt. Detta betalas med redan skattade pengar dessutom där mindre än halva lönekostnaden återstod. Läggs åt helvete för mycket pengar på skit. Behövs rejäl uppryckning och åtstramning av statens utgifter.
Det kostar att ligga på topp och vara en moralisk stormakt.
Tror man skulle spara in rätt mycket pengar om det fanns bättre kontrollfunktioner. Läste förut om en kille här i Uppsala som blev arresterad för något. Visade sig att han hade nio (9!!!) identiteter. http://www.unt.se/nyheter/uppsala/man-m ... 35518.aspx Det är 9 socialbidrag, 9 bostadsbidrag osv osv.

Han verkar inte direkt vara unik (haha) heller: https://www.svd.se/samma-person-atta-identiteter

Det är sån sjuk jävla flathet. Hur svårt kan det vara att ta fingeravtryck och/eller topsa för DNA?

Och det här senaste med "gymnasieamnestin". Det gör mig svimfärdig av frustration. Hur kan man hantera våra skattepengar så oansvarigt? Pengarna borde ju i första hand gå till personer med asylskäl kan man tycka... Inte såna som ljugit om både ålder och bakgrund och kostat oss stora pengar då de låtsats vara "barn".

Ok. Vet att det här är jävligt känsligt men jag är en rätt fyrkantig person som tror på lag och ordning. Kanske inte så "progressivt". :D
Basunen
Inlägg: 151
Blev medlem: 05 mar 2014 17:29
Ort: Linköping

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av Basunen »

MangeT skrev:
Alltså utgörs mer än 50% av avgiften av skatt. Moms på energiskatt är fan sjukt. Detta betalas med redan skattade pengar dessutom där mindre än halva lönekostnaden återstod. Läggs åt helvete för mycket pengar på skit. Behövs rejäl uppryckning och åtstramning av statens utgifter.
Det är därför det byggs så många solenergianläggningar just nu. Det du producerar själv blir ingen skatt eller moms på. Sen köper du mindre från elbolaget, då sänks nätavgiften. En normal villa hamnar i bästa fall på halva elkostnaden. Det finns mycket att spara. Och det är bara pengarna, vi ska inte glömma miljön.
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 746
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av Bjorn »

Verdi skrev:
Ja, man borde visa det för de där jepparna som tror vi inte betalar nån skatt på vårt bränsle.
På diesel betalar man 5,94 i skatt per liter om jag tolkar detta rätt http://spbi.se/statistik/skatter-2/skatter/
En liter motsvarar ungefär 10kWh så 59,4 öre för Diesel mot 33,1 för el per kWh.
33.1 öre står det på min senaste faktura. Moms kommer till i båda fallen som jag förstår det.
Verdi skrev:
Att siffran för elbilarna blir lite större än vad många kanske räknar med beror ju på att bilarna ska förvärmas och att förbrukningen vintertid lätt drar iväg lite. Särskilt om man kör mycket korta sträckor där uppvärmning av kupé och batteri blir stora poster procentuellt sett.
Ja, man blir lite bekväm med förvärmning mm. I ärlighetens namn så borde man ju räkna all motorvärma-el och bränsle till de som har bränsledriven värmare till ICE också.

Ett lustigt exempel från några veckor när jag har jobbat längre norröver nu en period:
ICEna står inkopplade hela dagen och hela natten utan timer. Platskontoret har 1 fas 10A och hotellet har 1 fas 6A. Jag står också inkopplad i dessa 1-fas 10A eller 6A uttag, men inte riktigt alla dagar och nätter för det behövs inte.
ICEnas el blir bara förvärmning sen behöver de bränsle också för körningen.

Min el blir:
- Förvärming, morgon, lunch och kväll.
- All körning på plats under veckan (några mil)
- Laddning från c:a 10% vid ankomst till 90% laddning inför hemresan.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
+46
Teslaägare
Inlägg: 1782
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av +46 »

Jensa skrev:
Tycker det är helt sjukt att det ska skilja så mycket mellan olika nätbolag när de dessutom har monopol!
Kan bara hålla med! Jag har två fastigheter i en och samma kommun. Till den ena är nätleverantören Vattenfall Eldistribution och de tar 27,20 öre kWh plus moms. Till den andra är E.ON elnätsleverantör och de tar 10,12 öre kWh plus moms. Fasta avgifterna är likvärdiga. Snacka om prisskillnad!
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av Teslalink »

Verdi skrev:
... Jag ligger på liknande siffror, förutom att vi förbrukade hela 3316 kWh i januari. Ganska kallt väder och så två elbilar som ska drivas och värmas. Vi låg på 2400 kWh förra januari, då utan nån elbil alls.

Räknar med att elen till båda bilarna totalt kostar ca 10 000:-/år. För det får vi 2700 mil med Teslan och 1300 mil med i3:an. Totalt 4000 mil ungefär. Besparingen på bränsle blir då mellan 30-35 000:-/år. Från ca 11:-/mil med fossilbil till ca 2,50:-/mil med elbil. På den siffran så laddar jag ändå en del på jobbet, på SuC och andra ställen där det är gratis. Hade jag bara laddat hemma så hade milkostnaden lätt hamnat på 3:-/mil.
10 000:-/år = 100.000:- på 10 år. Hur mycket solpanels installation får du för 100.000:- ?
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset

Inlägg av Kulingen »

Tyvärr så kommer ju vår kära stat införa km skatt på bilar om X antal år
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Skriv svar