Det är därför det byggs så många solenergianläggningar just nu. Det du producerar själv blir ingen skatt eller moms på. Sen köper du mindre från elbolaget, då sänks nätavgiften. En normal villa hamnar i bästa fall på halva elkostnaden. Det finns mycket att spara. Och det är bara pengarna, vi ska inte glömma miljön.MangeT skrev:Alltså utgörs mer än 50% av avgiften av skatt. Moms på energiskatt är fan sjukt. Detta betalas med redan skattade pengar dessutom där mindre än halva lönekostnaden återstod. Läggs åt helvete för mycket pengar på skit. Behövs rejäl uppryckning och åtstramning av statens utgifter.
Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset
Moderator: Redaktion
Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset
På diesel betalar man 5,94 i skatt per liter om jag tolkar detta rätt http://spbi.se/statistik/skatter-2/skatter/Verdi skrev:Ja, man borde visa det för de där jepparna som tror vi inte betalar nån skatt på vårt bränsle.
En liter motsvarar ungefär 10kWh så 59,4 öre för Diesel mot 33,1 för el per kWh.
33.1 öre står det på min senaste faktura. Moms kommer till i båda fallen som jag förstår det.
Ja, man blir lite bekväm med förvärmning mm. I ärlighetens namn så borde man ju räkna all motorvärma-el och bränsle till de som har bränsledriven värmare till ICE också.Verdi skrev:Att siffran för elbilarna blir lite större än vad många kanske räknar med beror ju på att bilarna ska förvärmas och att förbrukningen vintertid lätt drar iväg lite. Särskilt om man kör mycket korta sträckor där uppvärmning av kupé och batteri blir stora poster procentuellt sett.
Ett lustigt exempel från några veckor när jag har jobbat längre norröver nu en period:
ICEna står inkopplade hela dagen och hela natten utan timer. Platskontoret har 1 fas 10A och hotellet har 1 fas 6A. Jag står också inkopplad i dessa 1-fas 10A eller 6A uttag, men inte riktigt alla dagar och nätter för det behövs inte.
ICEnas el blir bara förvärmning sen behöver de bränsle också för körningen.
Min el blir:
- Förvärming, morgon, lunch och kväll.
- All körning på plats under veckan (några mil)
- Laddning från c:a 10% vid ankomst till 90% laddning inför hemresan.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset
Kan bara hålla med! Jag har två fastigheter i en och samma kommun. Till den ena är nätleverantören Vattenfall Eldistribution och de tar 27,20 öre kWh plus moms. Till den andra är E.ON elnätsleverantör och de tar 10,12 öre kWh plus moms. Fasta avgifterna är likvärdiga. Snacka om prisskillnad!Jensa skrev:Tycker det är helt sjukt att det ska skilja så mycket mellan olika nätbolag när de dessutom har monopol!
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset
10 000:-/år = 100.000:- på 10 år. Hur mycket solpanels installation får du för 100.000:- ?Verdi skrev:... Jag ligger på liknande siffror, förutom att vi förbrukade hela 3316 kWh i januari. Ganska kallt väder och så två elbilar som ska drivas och värmas. Vi låg på 2400 kWh förra januari, då utan nån elbil alls.
Räknar med att elen till båda bilarna totalt kostar ca 10 000:-/år. För det får vi 2700 mil med Teslan och 1300 mil med i3:an. Totalt 4000 mil ungefär. Besparingen på bränsle blir då mellan 30-35 000:-/år. Från ca 11:-/mil med fossilbil till ca 2,50:-/mil med elbil. På den siffran så laddar jag ändå en del på jobbet, på SuC och andra ställen där det är gratis. Hade jag bara laddat hemma så hade milkostnaden lätt hamnat på 3:-/mil.
Model 3 LR AWD 19"
Re: Rälrlig nätavgift 62,5öre/kWh!! + energipriset
Tyvärr så kommer ju vår kära stat införa km skatt på bilar om X antal år