Sida 1 av 1

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 13 feb 2018 22:54
av ellerstrom
kallekula skrev:
Sälen Lindvallen lika bedrövligt.
Hur ser det ut där med laddning egentligen? Ska dit i mars och vill gärna ha fulladdat batteri när vi ska köra hem igen. Har mailat (eftersom det ser rätt tunnt ut med laddare på uppladdning.nu) och de svarade lite svävande att det fanns laddmöjligheter. Ska stanna en vecka så shucko räcker gott.

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 13 feb 2018 22:55
av mattiasottosson
kallekula skrev:
Sälen Lindvallen lika bedrövligt.
Chademon i Sälen by lättar i alla fall upp stämningen en hel del.

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 13 feb 2018 23:05
av mattiasottosson
ellerstrom skrev:
Hur ser det ut där med laddning egentligen? Ska dit i mars och vill gärna ha fulladdat batteri när vi ska köra hem igen. Har mailat (eftersom det ser rätt tunnt ut med laddare på uppladdning.nu) och de svarade lite svävande att det fanns laddmöjligheter. Ska stanna en vecka så shucko räcker gott.
Torsby-laddaren inte varit helt fel om du åker ned till Skåne från Sälen antar jag. Beroende på hur ditt boende ser ut så kan nog en liten längre skravsladd komma väl till pass.

Kör du över Karlstad eller Norge? Antar att du kan köra Elverum SuC och nedåt, eller via Karlstad SuC.
Karlstadvägen har du Chademo i Sälen by (enorm risk för kallt batteri), Malung och Sunne, så känns inte som någon fara på taket den vägen?

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 14 feb 2018 00:08
av joel80
Alfa skrev:
Detta behöver inte ske med dyra laddboxar. Vanliga trefasuttag eller i värsta fall standard schuckokontakter duger. Kostnaden för en utbyggnad blir då måttlig.
Är det inte så att man inte får sätta upp shucko-uttag som offentliga elbilsladdare numera?

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 14 feb 2018 06:23
av Bjelke
joel80 skrev:
Alfa skrev:
Detta behöver inte ske med dyra laddboxar. Vanliga trefasuttag eller i värsta fall standard schuckokontakter duger. Kostnaden för en utbyggnad blir då måttlig.
Är det inte så att man inte får sätta upp shucko-uttag som offentliga elbilsladdare numera?
Stämmer...

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 14 feb 2018 07:54
av ellerstrom
mattiasottosson skrev:
Torsby-laddaren inte varit helt fel om du åker ned till Skåne från Sälen antar jag. Beroende på hur ditt boende ser ut så kan nog en liten längre skravsladd komma väl till pass.

Kör du över Karlstad eller Norge? Antar att du kan köra Elverum SuC och nedåt, eller via Karlstad SuC.
Karlstadvägen har du Chademo i Sälen by (enorm risk för kallt batteri), Malung och Sunne, så känns inte som någon fara på taket den vägen?
Exakt, Torsby SuC hade suttit fint som komplement. Tror att vi kommer köra över Karlstad både dit och hem, så tipsen om chademo ska definitivt övervägas (måste skaffa en adapter i så fall). Tack!

Det som hade varit allra bäst är om det fanns destinationsladdning (starta med fullt batteri och nå Karlstad utan stopp). Detta är dock mer en fråga om bekvämlighet än ångest, då det som sagt finns rätt gott om alternativ ändå.

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 14 feb 2018 08:36
av chaffis75
Bjelke skrev:
joel80 skrev:
Alfa skrev:
Detta behöver inte ske med dyra laddboxar. Vanliga trefasuttag eller i värsta fall standard schuckokontakter duger. Kostnaden för en utbyggnad blir då måttlig.
Är det inte så att man inte får sätta upp shucko-uttag som offentliga elbilsladdare numera?
Stämmer...
Var inte detta eller förslag eller har de redan gått igenom? Jag tycker dock de är väldigt bra om de är så, blir bara irriterad när de är shuko då vi har vår kluns där hemma alltid och orkar aldrig dra med den, däremot typ 2 sladden är alltid med... Bara att hoppas de är typ 2 uttag, dvs inte sladd för då funkar de inte med vår leaf...
Sedan med tanke på tråden, nej vi tänker inte köra vår leaf till sälen från Skåne, känns som de skulle ta väldigt lång tid med vårt lilla 24 batteri...

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 14 feb 2018 10:31
av kallekula
mattiasottosson skrev:
kallekula skrev:
Sälen Lindvallen lika bedrövligt.
Chademon i Sälen by lättar i alla fall upp stämningen en hel del.
Japp men att "köra iväg för att ladda" känns ovärdigt. Sånt höll man på med när bilen tankades med gamla dinosaurier.

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 14 feb 2018 11:08
av mattiasottosson
kallekula skrev:
Japp men att "köra iväg för att ladda" känns ovärdigt. Sånt höll man på med när bilen tankades med gamla dinosaurier.
Mjo, men tänker att man oftast inte rullar så många mil när man väl är på plats.
Fyller man upp en liten buffert på chademon i Sälen på ditvägen, så har man en buffert som är schuckokompatibel för dagsaktiviteterna innan man rullar hemåt igen tänker jag.

Men ja, håller med om att man borde slippa det där med att dra en 30 meters förläningsladd genom badrumsfönstret =)

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 14 feb 2018 15:34
av kallekula
mattiasottosson skrev:
Mjo, men tänker att man oftast inte rullar så många mil när man väl är på plats.
Sant. Jag gjorde precis så, laddade på Chademo i byn när jag var och handlade och sedan körde jag genom fönstret sista natten för att toppa upp. Det var dock så förbaskat mycket snö att det inte var helt lätt att ställa bilen så jag kunde dra sladd genom fönstret :)

Full tank på en X90D klarar sig dock lätt till Karlstad Suc tack vare att det går så långsamt att köra och att det lutar mest neråt :)

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 18 feb 2018 19:02
av joel80
chaffis75 skrev:
Bara att hoppas de är typ 2 uttag, dvs inte sladd för då funkar de inte med vår leaf...
Sedan med tanke på tråden, nej vi tänker inte köra vår leaf till sälen från Skåne, känns som de skulle ta väldigt lång tid med vårt lilla 24 batteri...
Vi har precis beställt en Nissan E-NV200 och den har ju precis som Leaf typ1-uttag. Vi tänkte köpa en Typ2-typ1-övergång och ha i bilen. Dels för att vi har laddare med typ2-kablar redan installerade vid kontoret men också då det ändå är ganska många ställen som har fast typ2-kabel.

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 18 feb 2018 19:07
av chaffis75
joel80 skrev:
chaffis75 skrev:
Bara att hoppas de är typ 2 uttag, dvs inte sladd för då funkar de inte med vår leaf...
Sedan med tanke på tråden, nej vi tänker inte köra vår leaf till sälen från Skåne, känns som de skulle ta väldigt lång tid med vårt lilla 24 batteri...
Vi har precis beställt en Nissan E-NV200 och den har ju precis som Leaf typ1-uttag. Vi tänkte köpa en Typ2-typ1-övergång och ha i bilen. Dels för att vi har laddare med typ2-kablar redan installerade vid kontoret men också då det ändå är ganska många ställen som har fast typ2-kabel.
Är de den nya eller gamla? För visst är de så att nya Leaf har Typ2 uttag även om de bara är en fas. Om jag nu har rätt i mitt påstående så borde nya E-NV200 också ha typ2.

Men om man har typ1 uttag så jo de är kasst när de är fast sladd men ganska många ställen har uttag och då är de inget problem. Vi har klarat oss utan typ2-typ1 adapter men den beror såklart på hur den ska användas.

Re: Laddning Kungsberget

Postat: 18 feb 2018 19:43
av joel80
De e gamla.. En 2016 som gått 14 mil som typ demobil.. Tydligen stått hos en handlare i Luleå som inte varit så på för att sälja den.
:)