Behöv av löneprogram

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Behöv av löneprogram

Inlägg av mgorgis »

Hej,

Jag funderar på att sköta min egen löneadmin & bokföring för mitt AB med mig som enda anställd då jag har löjligt få verifikation. Det är kanske klokt eller inte men det jag vill fråga här är om man måste ha ett löneprogram eller räcker det med att göra en enkel beräkning med papper & penna och sedan bokföra uppgifterna lön, skatt, arbetsgivaravgift och moms, i mitt bokföringsprogram?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Behöv av löneprogram

Inlägg av Leo »

Nej! Inget löneprogram behövs. Det blir antagligen mer jobb för dig att hantera din lön i den än i ett fristående löneprogram som ska kopplas ihop med ditt bokföringsprogram.

Vi skötte våra löner i bolaget i 10år med i princip penna/papper. Så fort vi lämnade bort det och vår löneansvarige som använde löneprogram började strulet ;)

Du skriver ett enkelt word-dokument som blir ”lönespec”. Räknar ut skatten manuellt och bokför sen med det papperet som underlag.

Sen får du då redovisa arbetsgivaravgift och dragen skatt manuellt på blankett eller elektroniskt.

Busenkelt om jag antar att du i regel tar en fast lön och samma varje månad.

Finns tex inget ”krav” att du tar ut semesterrsättning, övertid eller annat till dig själv. Du kan lika gärna höja den fasta lönen aningens istället i så fall.

Du måste inte heller hantera utlägg och milersättning varje månad ihop med lönen. De kan du ta separat tex 2ggr/år.

Sen får du fylla i en Kontrolluppgift manuellt varje år.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Behöv av löneprogram

Inlägg av Leo »

Kan tillägga att vi funderade och tittade på löneprogram nu och då. Men slutsatsen blev alltid att det skulle krångla till det. Eftersom vi i princip bara hade 2-5st deltidsanställda som jobbade/timme. Där det bara var vanlig timlön eller med tillägg av OB när de väl jobbade.

Jag och frun hade fast lön.

Sen hade vi EN person fast anställd på deltid. DÄR var det alltid mest jobb/strul att räkna manuellt ”enligt avtal”, OB, semesterersättning, sjukavdrag, föräldrapenning osv. Där hade det underlättat med ett löneprogram som gör det mesta automatiskt. Dock ska de också ”ställas in” och användas korrekt för att det ska bli rätt i slutändan.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
johan_w
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 09 nov 2017 18:56

Re: Behöv av löneprogram

Inlägg av johan_w »

Kör du Fortnox på bokföring är det smidigt att köra lönen där med i deras modul! Dels kommer det automatiskt in i bokföringen, alla siffror till arbetsgivardekl, men fram för allt har du allt på samma ställe, kan ta ut KU-rapporter mm. Typ 69 eller 99 i månaden tror jag.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 964
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Behöv av löneprogram

Inlägg av Toja »

Vi kör Lön light från Positionett. https://positionett.se/program
Den funkar utmärkt och lätt om du inte har några komplicerade löneavtal.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Behöv av löneprogram

Inlägg av mgorgis »

Om som det sägs här inget krav på löneprogram så provar jag göra det med papper & penna (alternativt word eller excel) eftersom som jag nämnde så har jag väldigt simpel upplägg:
En fast lön/månad
En kund faktura/månad
Få inköp, t.ex. leasingen, bilförsäkring (en gång/år)
Inga OB, sjuk, semesterersättning
1-2 egna uttag pga milersättning
En skattedeklaration/månad
En moms redovisning/kvartal

Har testat BL Bokföring och det är ganska lätt, har tidigare använt Unicell så jag "kan" bokföring. Har också fått SIE-filen från min bokförare så det förenklar också.

Håll tummarna! :D
Användarvisningsbild
Addex86
Teslaägare
Inlägg: 113
Blev medlem: 28 nov 2017 21:59
Ort: Tyresö

Re: Behöv av löneprogram

Inlägg av Addex86 »

Hej!

Jag kan rekommendera Bokio:
https://www.bokio.se

Jag kör min lön där, den räknar ut skatt och arbetsgivaravgift. Visar tydligt hur jag fyller i deklaration på skatteverket, då jag själv gör deklarationen och momsrapport.
Gör även mina fakturor där.
Bokföringen är lite värre beroende på vilken typ av verksamhet man har, alla konton finns inte med.
Model S 75D Midnight Silver -18 -Såld
Beställt Model Y LR Blå 20"
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare
Inlägg: 711
Blev medlem: 06 aug 2017 22:12

Re: Behöv av löneprogram

Inlägg av mgorgis »

Inte alls dumt! Dock tror jag inte att dem erbjuder support för gratis versionen (får läsa på lite mer) och det är kanske bra att ha, trots att man har så många kunniga hällt på forumet ;)

Med det sagt så är det värt att testa iaf, vilket jag kommer göra. Tack för tipset!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Behöv av löneprogram

Inlägg av Leo »

Vi hade Unicell i början några år. Fick ont i magen tillsammans med vår deklarationsbyrå då det "flyttade om" siffror mellan olika konton. Dvs öppnade vi SIE-filen i Unicell visade det en sak. Skickade vi över filen till deklarationsbyrån och de öppnade samma fil i Visma visade den andra siffror. De på Unicell kunde aldrig förklara vad det berodde på eller hitta felet men läskigt var det!
Dock var det här ungefär 10 år sedan. Så de är säkert bättre idag.

Men som du beskriver ditt upplägg så skulle jag personligen köra utan löneprogram och i stället dubbelkolla alla kritiska siffror jag skriver in vid tex deklaration om jag vore orolig för att det blev fel.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Behöv av löneprogram

Inlägg av drakbane »

Toja skrev:
Vi kör Lön light från Positionett. https://positionett.se/program
Den funkar utmärkt och lätt om du inte har några komplicerade löneavtal.
Samma här.

Fungerar klockrent.
Gratis
Fri e-mail support
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Skriv svar