Snabbladdaren i Ljusdal

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav Teslaägare Bjelke » 17 maj 2018 13:48

themax skrev:
GalFisk skrev:Kul att det blev av till slut, fast jag inte bor kvar i Ljusdal längre.

Jag skickade ett medborgarförslag om detta i början av 2016, och deltog i ett möte med kommunfullmäktige i juni samma år. De hade då fått för sig att snabbladdare och semisnabbladdare var samma sak, och berättade att de ansåg mitt förslag som bifallet genom att Ljusdals energi hade planer att sätta upp det senare.
Jag protesterade, och fick anledningen att berätta om de praktiska skillnaderna mellan dessa och DC-snabbladdare. Jag passade även på att berätta att med en DC-snabbladdare skulle Ljusdal kunna bli den bästa, ev. enda, vettiga elbilsvägen mellan fjällen och resten av landet.
Idag fick jag mail med protokoll där förslaget anses bifallet.

Ljusdals energi har även fått beviljat anslag för en snabbladdare i Lassekrog: https://langvind.com/2017/12/snabb-utby ... bbladning/

Ja, bra att du kunde lägga förslaget (det var svårt för mig att göra något liknande då jag inte bott i Ljusdal sedan 1988). Det har hjälpt Ljusdal Energi att ändå få saker gjorda (trots motståndet mot laddare i Kårböle, Färila, Järvsö och ytterligare plats i Ljusdal). Nu är den första på plats. Förhoppningsvis kommer det gå lättare med nästa (den i Lassekrog). Mycket av förseningarna har berott på politiken, så alla som kan hjälpa till att påverka sina lokala politiker desto bättre.

Och att alla som har tid/möjlighet också passar på att nyttja den även när det kanske inte behövs, hjälper även till att skynda på den här processen ;)
Även jag har en refferallänk och den är http://ts.la/mikael1178
Använd denna och få fri Supercharging och 4500kr i rabatt
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Verdi » 17 maj 2018 13:58

themax skrev:
GalFisk skrev:Kul att det blev av till slut, fast jag inte bor kvar i Ljusdal längre.

Jag skickade ett medborgarförslag om detta i början av 2016, och deltog i ett möte med kommunfullmäktige i juni samma år. De hade då fått för sig att snabbladdare och semisnabbladdare var samma sak, och berättade att de ansåg mitt förslag som bifallet genom att Ljusdals energi hade planer att sätta upp det senare.
Jag protesterade, och fick anledningen att berätta om de praktiska skillnaderna mellan dessa och DC-snabbladdare. Jag passade även på att berätta att med en DC-snabbladdare skulle Ljusdal kunna bli den bästa, ev. enda, vettiga elbilsvägen mellan fjällen och resten av landet.
Idag fick jag mail med protokoll där förslaget anses bifallet.

Ljusdals energi har även fått beviljat anslag för en snabbladdare i Lassekrog: https://langvind.com/2017/12/snabb-utby ... bbladning/

Ja, bra att du kunde lägga förslaget (det var svårt för mig att göra något liknande då jag inte bott i Ljusdal sedan 1988). Det har hjälpt Ljusdal Energi att ändå få saker gjorda (trots motståndet mot laddare i Kårböle, Färila, Järvsö och ytterligare plats i Ljusdal). Nu är den första på plats. Förhoppningsvis kommer det gå lättare med nästa (den i Lassekrog). Mycket av förseningarna har berott på politiken, så alla som kan hjälpa till att påverka sina lokala politiker desto bättre.

Varför är det motstånd? Allmän skepsis? De borde lära av Dalarna istället.
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare

Inläggav themax » 17 maj 2018 19:10

Verdi skrev:
Varför är det motstånd? Allmän skepsis? De borde lära av Dalarna istället.

Allmän skepsis och okunskap tror jag. Och en hel del motstånd från markägare som inte vill ha en laddare på sin mark av någon anledning (men parkering går bra).

Men eftersom jag vet att det finns både kunskap om elbilar och vilja att bygga laddare på Ljusdal Energi så får vi hoppas att de som beslutar om införandet av och som har mark där de kan placeras mjuknar så småningom.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 fram till en nu omprogrammerad Audi.
Har provkört Model S ett flertal gånger men har hittills lyckat undvika klicka på "beställ" på alla versioner jag byggt och räknat på ...
Användarvisningsbild
themax

Föregående

Återgå till Övrigt