Snabbladdaren i Ljusdal

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav Teslaägare Verdi » 10 aug 2018 19:46

lator skrev:Ja, Clever är det som jag litar mest på och som har dygnetrunt-support. Det är bara prissättningen som är uppåt väggarna om man inte kör på deras Koll som är riktigt bra om man behöver ladda en del...


Läste nånstans att de sänkt priset till 3:-/kWh. Tycker det är rätt ok.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 3533
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav vigge50 » 10 aug 2018 20:55

Verdi skrev:
lator skrev:Ja, Clever är det som jag litar mest på och som har dygnetrunt-support. Det är bara prissättningen som är uppåt väggarna om man inte kör på deras Koll som är riktigt bra om man behöver ladda en del...


Läste nånstans att de sänkt priset till 3:-/kWh. Tycker det är rätt ok.

På AC ja men för DC så tar de fortfarande 5 kr/kWh. Förhoppningsvis så leder ökad försäljning av elbilar till att fler laddar hos Clever och att de kan minska kostnaden vid laddning.
vigge50
 
Inlägg: 5064
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav LarsL » 10 aug 2018 21:31

Hammar skrev:Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.
Ett mellanting mellan att ta betalt och vara gratis, är att folk får betala vad de tycker att det är värt, eller att man kör samma princip som bönderna som säljer grönsaker på ett obemannat bord ute vid vägen, och man själv får lägga pengarna i burken.
En skylt med Swish, Paypal och andra smidiga sätt att betala, samt en vägledning om hur mycket som är rimligt att betala in.


Betala vad du vill via Swish har de på Orust. Vet inte hur det funkar men jag betalar alltid plus lite till.

Jag föredrar RFID-brickorna om det nu inte funkar att ha berörningsfri betalning på betalkortet. Fast det går ju inte ha en egen RFID-bricka för varje litet energibolag och slår de sig ihop med någon av de andra blir det antingen höga kWh-priser eller ännu värre minutpriser. Det borde finnas en tjänst/manik/app där du kan lagra/samla alla dina RFID till en RFID-bricka.

Park&Charge verkar tillåta lite olika priser till sitt kort, kan vara ett tips?

Gillar inte alls appar, det är som gjort för att trassla. I Karlskrona har de en sådan lösning och det tog mig säkert 10-15minuter att ladda ner app konfirmera email, konfirmera telefon och lägga till betalkort. Sedan gällde det att förstå vilken laddare man stod vis genom att läsa en liten liten lapp vid sladden och ange den koden. Sedan kunde jag starta laddningen.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav Teslaägare p_q » 11 aug 2018 09:14

Jag har använt easypark några gånger för att starta och betala för laddning. Det har fungerat mycket smidigt, åtminstone om man redan har appen installerad och klar.

De finns ju även i både Norge och Danmark, så sannolikheten att någon förbipasserande redan använder det för att betala sin parkering hemmavid är väl relativt stor.

Jag har dock ingen aning om hur komplicerat eller kostsamt det är att som leverantör ha avtal med och koppla ihop sin laddare med easyparks system.

Som användare är det smidigt att betala både för parkering och/eller laddning i samma app tycker jag.
Användarvisningsbild
p_q
Teslaägare
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 dec 2015 15:02

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav halper » 11 aug 2018 18:17

Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.
halper
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav vigge50 » 12 aug 2018 00:07

halper skrev:Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.

Enkla svaret är kostnad. Om du satte upp en laddare 2015 så skulle månadskostnaden för att ha en kortterminal kanske vara högre än totala inkomsten för laddningen.
vigge50
 
Inlägg: 5064
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav LarsL » 12 aug 2018 00:12

halper skrev:Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.


Att det finns en ”uppsjö” är bra. Jag hade börjat oroa mig om det bara fanns en betalningslösning för laddning.
Nissan Leaf 30kWh Tekna
Bokat Model 3, med dragkrok!
Användarvisningsbild
LarsL
 
Inlägg: 7335
Blev medlem: 08 nov 2014 20:15
Ort: Härryda

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 aug 2018 11:22

LarsL skrev:
halper skrev:Halvt off-topic men: hur började vansinnet med en uppsjö av betalningslösningar? För i alla fall mig känns det helt självklart att man betalar för ström på samma sätt som för allt annat – med sitt kort. Är det en mack kan man ju förstås betala i kassa också.


Att det finns en ”uppsjö” är bra. Jag hade börjat oroa mig om det bara fanns en betalningslösning för laddning.



Det är ju inte bra om man står där framför en laddare och inte kan betala. Och därmed inte ladda... Det ska vara ENKELT. Man ska inte behöva vara superinsatt och ha skickat efter taggar och kort hos en hel hög nätverk.
Model S 100D -18 Obsidiansvart, soltak, vitt fuskskinn.
Model S 90D -16 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premium, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svart skinn
Model S 75D -17 Midnight silver, Soltak, AP2, ljusbrunt skinn
http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 3533
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav Teslaägare bylund » 12 aug 2018 13:39

Det enda rimliga på sikt är att stödja kortbetalning. Alla andra betalsätt är extra bonus, om man dessutom stödjer dem.

En del av problemet med betalkort ligger vad jag förstått i betalkortens regler. De tillåter inte att man säljer laddning på samma sätt som t ex bensin, där det reserveras ett mindre belopp först, och sedan dras det faktiska beloppet när man är klar. Detta borde ju dock att komma runt genom att man förbetalar, och blev totalen mindre än det så drar man den lägre totalen.

Men som sagt, om det nu går att räkna hem på en p-automat, måste det ju gå att räkna hem för en laddstation.

Swish löser inte för utländska besökare, men en särskild RFID-bricka just för Ljusdal löser inte problemet ens för inhemska besökare. Om man på förhand måste ta reda på att i just Ljusdal måste beställa något på förhand om man passerar.

Så duger inte betalkort för dem bör de se till att det är ett system som fungerar att betala med när man dyker upp vid laddaren, som inte kräver något speciellt kort eller särskilt abonnemang som man måste ha ordnat med innan.

Och det bör inte bygga på att man är bosatt i Sverige.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | Referrallänk: http://ts.la/olga1734
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 7198
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Sundbyberg

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inläggav Teslaägare Arild » 12 aug 2018 13:59

Billig betallösning med kort
Många småföretagare har valt iZettle för att ta betalt via kort. Kortläsaren kostar 295:- på Kjell&Co eller är ibland kostnadsfri från iZettle. Startkostnad är 0 och rörlig kostnad <2% av det debiterade beloppet. ;)

Det måste därmed vara billigare att sätta in (mekaniskt låsa fast) en billig kortläsare och låta alla kunder, svenska och alla utländska besökare, kunna betala utan problem.

Visst krävs en del programmering för att laddaren ska debitera rätt belopp, men ett API från iZettle gör det enkelt. 8-)

Behovet att fördebitera eller reservera ett belopp är litet eftersom de flesta laddar för under 100 kr och antalet kort utan täckning kommer att vara försumbart. Fördebitering kommer att kosta mer än det svinn som blir av kort utan 100 kr. :oops:

Vad säger iZettle om denna idén? :roll:
Model S 70D, Deepblue.
Få 4500 kr rabatt och fri SuperCharging när du köper en Tesla: http://ts.la/arild8559
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
 
Inlägg: 297
Blev medlem: 19 nov 2015 22:50
Ort: Tyresö

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster