Snabbladdare (nu även Tesla) i Ljusdal

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Bjelke »

themax skrev:
GalFisk skrev:
Kul att det blev av till slut, fast jag inte bor kvar i Ljusdal längre.

Jag skickade ett medborgarförslag om detta i början av 2016, och deltog i ett möte med kommunfullmäktige i juni samma år. De hade då fått för sig att snabbladdare och semisnabbladdare var samma sak, och berättade att de ansåg mitt förslag som bifallet genom att Ljusdals energi hade planer att sätta upp det senare.
Jag protesterade, och fick anledningen att berätta om de praktiska skillnaderna mellan dessa och DC-snabbladdare. Jag passade även på att berätta att med en DC-snabbladdare skulle Ljusdal kunna bli den bästa, ev. enda, vettiga elbilsvägen mellan fjällen och resten av landet.
Idag fick jag mail med protokoll där förslaget anses bifallet.

Ljusdals energi har även fått beviljat anslag för en snabbladdare i Lassekrog: https://langvind.com/2017/12/snabb-utby ... bbladning/
Ja, bra att du kunde lägga förslaget (det var svårt för mig att göra något liknande då jag inte bott i Ljusdal sedan 1988). Det har hjälpt Ljusdal Energi att ändå få saker gjorda (trots motståndet mot laddare i Kårböle, Färila, Järvsö och ytterligare plats i Ljusdal). Nu är den första på plats. Förhoppningsvis kommer det gå lättare med nästa (den i Lassekrog). Mycket av förseningarna har berott på politiken, så alla som kan hjälpa till att påverka sina lokala politiker desto bättre.
Och att alla som har tid/möjlighet också passar på att nyttja den även när det kanske inte behövs, hjälper även till att skynda på den här processen ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

themax skrev:
GalFisk skrev:
Kul att det blev av till slut, fast jag inte bor kvar i Ljusdal längre.

Jag skickade ett medborgarförslag om detta i början av 2016, och deltog i ett möte med kommunfullmäktige i juni samma år. De hade då fått för sig att snabbladdare och semisnabbladdare var samma sak, och berättade att de ansåg mitt förslag som bifallet genom att Ljusdals energi hade planer att sätta upp det senare.
Jag protesterade, och fick anledningen att berätta om de praktiska skillnaderna mellan dessa och DC-snabbladdare. Jag passade även på att berätta att med en DC-snabbladdare skulle Ljusdal kunna bli den bästa, ev. enda, vettiga elbilsvägen mellan fjällen och resten av landet.
Idag fick jag mail med protokoll där förslaget anses bifallet.

Ljusdals energi har även fått beviljat anslag för en snabbladdare i Lassekrog: https://langvind.com/2017/12/snabb-utby ... bbladning/
Ja, bra att du kunde lägga förslaget (det var svårt för mig att göra något liknande då jag inte bott i Ljusdal sedan 1988). Det har hjälpt Ljusdal Energi att ändå få saker gjorda (trots motståndet mot laddare i Kårböle, Färila, Järvsö och ytterligare plats i Ljusdal). Nu är den första på plats. Förhoppningsvis kommer det gå lättare med nästa (den i Lassekrog). Mycket av förseningarna har berott på politiken, så alla som kan hjälpa till att påverka sina lokala politiker desto bättre.
Varför är det motstånd? Allmän skepsis? De borde lära av Dalarna istället.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

Verdi skrev:

Varför är det motstånd? Allmän skepsis? De borde lära av Dalarna istället.
Allmän skepsis och okunskap tror jag. Och en hel del motstånd från markägare som inte vill ha en laddare på sin mark av någon anledning (men parkering går bra).

Men eftersom jag vet att det finns både kunskap om elbilar och vilja att bygga laddare på Ljusdal Energi så får vi hoppas att de som beslutar om införandet av och som har mark där de kan placeras mjuknar så småningom.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Jocce »

Går det att se status på denna laddare någonstans?

(Fungerande, upptagen?)

Fortfarande gratis?
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

Jocce skrev:
Går det att se status på denna laddare någonstans?

(Fungerande, upptagen?)

Fortfarande gratis?
Det är dåligt tryck på den, så den är för det allra mesta ledig. Å gratis.

Vägen över Ånge är öppen så jag tycker gott du kan ta din fjällresa över Ljusdal! ;-)
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Jocce »

themax skrev:

Det är dåligt tryck på den, så den är för det allra mesta ledig. Å gratis.

Vägen över Ånge är öppen så jag tycker gott du kan ta din fjällresa över Ljusdal! ;-)

Toppen :)

Då blir det Stockholm->Gävle->Ljusdal (Handla och ladda för sakens skull)->Östavall->Klövsjö :)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Erxon
elbilist
Inlägg: 400
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Erxon »

Då är det nästa vägval kvar...

Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?

Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...

Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

Erxon skrev:
Då är det nästa vägval kvar...

Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?

Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...

Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.
Jag brukar vara trött på E4:an när jag kommer till Tönnebro så oftast svänger jag av där. Men det är bra för räckvidden också. Särskilt på vintern. Slipper stanna vid Gävle Bro och ladda upp om jag tar den kortare vägen och håller nere hastigheten.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Jocce »

Erxon skrev:
Då är det nästa vägval kvar...

Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?

Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...

Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.

Svänger in och åker 83:an. Tycker Hudik blir onödigt långt (om än tidsmässigt bättre enligt både Maps och Teslan oftast). Men kanske skall prova något nytt denna gång ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Bjelke »

Jocce skrev:
Erxon skrev:
Då är det nästa vägval kvar...

Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?

Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...

Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.

Svänger in och åker 83:an. Tycker Hudik blir onödigt långt (om än tidsmässigt bättre enligt både Maps och Teslan oftast). Men kanske skall prova något nytt denna gång ;)


/Jocce
Smart för då åker du ju förbi (som vanligt ;P ) mig också :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

Jocce skrev:
Erxon skrev:
Då är det nästa vägval kvar...

Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?

Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...

Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.

Svänger in och åker 83:an. Tycker Hudik blir onödigt långt (om än tidsmässigt bättre enligt både Maps och Teslan oftast). Men kanske skall prova något nytt denna gång ;)


/Jocce
Hälsingetidningarna jämförde restiden 83/E4 till Ljusdal för några år sedan. E4 är snabbare (men bara med ungefär 7 minuter). Dock, om man behöver ladda i Ljusdal är E4 minst en kvart snabbare (om man håller hastighetsbegränsningarna).

Tidigare i sommar har vägbygget Järvsö-Storhaga gjort E4 ännu snabbare, men det är klart nu.

Jag väljer oftast E4 numer, 83 bara när jag vill ha omväxling. 83 är sämre rustad mot trafikstörningar och det är lättare att ta alternativa vägar om E4 är långsam (Bergby-Axmarby).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Jocce »

Bjelke skrev:
Jocce skrev:
Erxon skrev:
Då är det nästa vägval kvar...

Gävle - Ljusdal, vad väljer du där?

Gävle Tönnebro Söderhamn Hudiksvall Delsbo Ljusdal, E4 och högre tempo med ett par selfiepinnar vid Delsbo
Gävle Tönnebro Kilafors Bollnäs Vallsta Järvsö Ljusdal, något kortare men mer 50/70/80 vägar och mera selfiepinnar...

Jag åker numera över Hudik när vi åker till vår stuga, tycker det är bekvämare med att åka denna väg, speciellt på vintern när vi också har ett stort släp med oss.

Svänger in och åker 83:an. Tycker Hudik blir onödigt långt (om än tidsmässigt bättre enligt både Maps och Teslan oftast). Men kanske skall prova något nytt denna gång ;)


/Jocce
Smart för då åker du ju förbi (som vanligt ;P ) mig också :)
Ha ha jepps, blir dock inget stopp denna gång heller tror jag ;)


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

Fråga till er forummedlemmar:

Ljusdal Energi har börjat undersöka betallösning för laddaren, men har ännu inte hittat någon de tycker är enkel nog. Diskussionen har kretsat kring de vanliga, men helst skulle de bara vilja lösa det med vilken RFID-tagg som helst. Kreditkortskoppling är allt för dyr för att fungera ännu så det har de valt bort tills vidare.

De har också funderat på Swish, men då skulle bara svenskar kunna ladda, och många norrmän passerar så helst vill de undvika det. Jag bad dem titta på Plugsurfing istället. Vanligt i Europa och Norge men frågan är vad ni skulle föredra? Ljusdal Energi är en liten spelare och behöver också få intäkter på sina investeringar.

Nån lösning från de stora spelarna vill de helst inte blanda in.

Låt mig veta hur ni resonerar så delar jag med mig till Ljusdal Energi.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Bjelke »

En sån här kanske? ;)
snabbladdarautomat.jpg
Näe, allvarligt så finns det nog andra som vet mer än mig, men bara det blir smidigt så...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

Kan man inte ställa dit en vanlig p-automat och skriva att man måste ha en giltig biljett i rutan när man laddar?
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av mattiasottosson »

Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

mattiasottosson skrev:
Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Hammar »

Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.
Ett mellanting mellan att ta betalt och vara gratis, är att folk får betala vad de tycker att det är värt, eller att man kör samma princip som bönderna som säljer grönsaker på ett obemannat bord ute vid vägen, och man själv får lägga pengarna i burken.
En skylt med Swish, Paypal och andra smidiga sätt att betala, samt en vägledning om hur mycket som är rimligt att betala in.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Bjelke »

Hammar skrev:
Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.
Ett mellanting mellan att ta betalt och vara gratis, är att folk får betala vad de tycker att det är värt, eller att man kör samma princip som bönderna som säljer grönsaker på ett obemannat bord ute vid vägen, och man själv får lägga pengarna i burken.
En skylt med Swish, Paypal och andra smidiga sätt att betala, samt en vägledning om hur mycket som är rimligt att betala in.
Bra idé, jag skulle betala iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av lator »

Hammar skrev:
Varför krångla till det. Alla former av betallösningar kommer att vara krångliga och dyra, samtidigt som intäkterna kommer att vara små innan fler skaffar laddbara bilar.
Ett mellanting mellan att ta betalt och vara gratis, är att folk får betala vad de tycker att det är värt, eller att man kör samma princip som bönderna som säljer grönsaker på ett obemannat bord ute vid vägen, och man själv får lägga pengarna i burken.
En skylt med Swish, Paypal och andra smidiga sätt att betala, samt en vägledning om hur mycket som är rimligt att betala in.
Det tycker jag är ett utmärkt förslag. Det tråkiga är givetvis att det kommer att finnas de som väljer att inte betala något... :(

Ett annat sätt är väl att fortsätta att ha gratis laddning men låta macken stå för elkostnaden samtidigt som man rekommenderar folk som laddar att handla i butiken. Det handlar ju inte om några stora pengar i dagsläget. När varje bil är registrerad och får sin faktura direkt så försvinner ju problemet.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare
Inlägg: 1541
Blev medlem: 06 feb 2015 09:33

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Jocce »

themax skrev:
mattiasottosson skrev:
Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.
iZettle?

Kan man för en Parkeringsautomat där taxan ibland är så låg som 2-3 kr per timme ha en lösning för kortbetalning borde man kunna ha det på en Laddstation för elbilar kan man tycka.

Annars Paypal?

Det ena utesluter inte det andra förvisso...
Samarbete med macken? Koppla det till en "pump" hos dem? Med medföljande kortterminal osv?


/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Verdi

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Verdi »

Jocce skrev:
themax skrev:
mattiasottosson skrev:
Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.
iZettle?

Kan man för en Parkeringsautomat där taxan ibland är så låg som 2-3 kr per timme ha en lösning för kortbetalning borde man kunna ha det på en Laddstation för elbilar kan man tycka.

Annars Paypal?

Det ena utesluter inte det andra förvisso...
Samarbete med macken? Koppla det till en "pump" hos dem? Med medföljande kortterminal osv?


/Jocce

Jag jobbar på samma ställe som en kille som konsultar åt Cale. Såg att de har ett alternativ. De gör i vanliga fall just parkeringsautomater.

www.caleaccess.com/sv/ev-charging-produkt-sida
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av Legato »

Jocce skrev:
themax skrev:
mattiasottosson skrev:
Finns det någon lösning för att använda ett vanligt betalkort? Det skulle vara berfriande att slippa registrera sig för ännu en laddtjänst.
Det är alldeles för dyrt i nuläget då inga standardiserade lösningar finns.
iZettle?

Kan man för en Parkeringsautomat där taxan ibland är så låg som 2-3 kr per timme ha en lösning för kortbetalning borde man kunna ha det på en Laddstation för elbilar kan man tycka.

Annars Paypal?

Det ena utesluter inte det andra förvisso...
Samarbete med macken? Koppla det till en "pump" hos dem? Med medföljande kortterminal osv?


/Jocce
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av themax »

Legato skrev:
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Absolut. Men skulle Klarna, Payson, PayPal eller Swish vara enklare än en QR-kod från Plugsurfing, som har en fungerande tjänst för betalning och anpassade speciellt för just elbilsladdning? Plugsurfing är ju vanligt i Europa och Norge (dock ej så vanligt i Sverige än).

De har redan pratat med macken, och den vägen är stängd. Elbolaget är kommunalt, och macken drivs på franchise. Stefan (som driver den) är väldigt positiv till elbilar och har skaffat två hyrbilar på el (som tyvärr kan blockera 22kW-stolparna ibland) men kan inte hjälpa till med betalning för laddaren. Deras system är inte alls anpassade för det.

Kortläsare är vansinnigt dyrt att installera. Den dagen ABB och andra bygger in det från början kommer priserna rasa (jämför bensinpumpar), men att eftermontera kostar ännu för mycket.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Snabbladdaren i Ljusdal

Inlägg av lator »

themax skrev:
Legato skrev:
Finns ju en uppsjö med betalningslösningar för webbhandel. Jag utgår ifrån att alla laddare idag har internetuppkoppling så det borde ju vara enkelt att använda nån av alla dem. Scanna QR-kod på laddaren som öppnar en hemsida där du kan betala med Swish, Klarna/Payson eller PayPal tex?
Absolut. Men skulle Klarna, Payson, PayPal eller Swish vara enklare än en QR-kod från Plugsurfing, som har en fungerande tjänst för betalning och anpassade speciellt för just elbilsladdning? Plugsurfing är ju vanligt i Europa och Norge (dock ej så vanligt i Sverige än).

De har redan pratat med macken, och den vägen är stängd. Elbolaget är kommunalt, och macken drivs på franchise. Stefan (som driver den) är väldigt positiv till elbilar och har skaffat två hyrbilar på el (som tyvärr kan blockera 22kW-stolparna ibland) men kan inte hjälpa till med betalning för laddaren. Deras system är inte alls anpassade för det.

Kortläsare är vansinnigt dyrt att installera. Den dagen ABB och andra bygger in det från början kommer priserna rasa (jämför bensinpumpar), men att eftermontera kostar ännu för mycket.
Läste du mitt inlägg?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar